Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääketieteen kandi kyselee; mitä toivot lääkärikäynniltä?

Vierailija
30.03.2019 |

Eli ensi kesänä tiedossa ensimmäinen kandikesä sijaistamassa lääkäriä. Kiinnostaisi kovasti kuulla, että mitä juuri sinä toivot lääkärikäynniltä/mitä asioita minun tulisi ottaa erityisesti huomioon? Kiitos.

Kommentit (254)

Vierailija
161/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän eniten lääkäreistä, jotka suhtautuvat potilaisiin kuin ihmisiin. Turhan moni lääkäri ei pidä potilaista.

Siinä on silloin tauti keskipisteenä, ei ihminen. Pysyisivät sellaiset tutkijoina. Kauhistuttaa eräskin yli-ihmisenä itseään pitänyt kirurgi. Opiskelijoiden kanssa kylmästi kertoivat faktat - ja tulihan sieltä sekin "kuten äsken sanoin", sitten lennähtivät pois takin liepeet lehahtaen (tuli mieleen juuri silloin nähty Matrix-elokuva, tästä on aikaa!). Jäin ihmeissäni istumaan.

Vierailija
162/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiveissa olisi läsnäoleva, kuunteleva lääkäri, joka myös muistaa asiat ja on tarkka. Ei kirjoita epikriisejä virheellisesti eikä unohda asioita tai aiheuta tilannetta, jossa potilas joutuu muistuttelemaan, että eikös pitäisi tehdä niin ja näin. Takakireä virkaääni on turn-off. 

Itseäni ärsyttää tällä hetkellä nuori erikoislääkäri, jolla on selvästi jokin oppikirjasyndrooma eli näkee asiat kliinisesti ja pyrkii mitätöimään asiat, jos oireet eivät hänen mielestään sovi taudinkuvaan. Aiemmin kokeneemmat lääkärit eivät koskaan ole puuttuneet vastaaviin asioihin ja jotenkin suhtautuneet niihin epätosina. Jos on itse elänyt yli 30 vuotta sairauden kanssa, niin on melko tympeää, kun joku neitonen pyrkii sanomaan, että ei tuo nyt tähän voi liittyä - aivan kuin omat oireet eivät olisi tulleet jo vuosien aikana selviksi. Joskus on toki tilanteita, jolloin tällainen on paikallaan, mutta on myös sairauksia, joissa ihmisillä on erilaisia oireita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän takia muuten lääkärit usein tosiaan sanovat paskantärkeilevästi, että "kuten jo sanoin" tmv.? Kuitenkin samainen lääkäri voi puhua tosi nopeasti ja ilmoittaa asian puhelimitse, jolloin ei ole mikään ihme, että tarkistaa asiaa. 

Vierailija
164/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kfkfk kirjoitti:

Minkä kaupungin kandi olet? Mikä vsk?

En halua paljastaa opiskelupaikkakuntaa, mutta olen aloittanut -15 eli kohta 4. vuotta käytynä. :)

Ap

Vierailija
165/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä aloita lausetta: "kuten juuri/äsken sanoin". Varmaan sanoit, mutta sairaana ja pelokkaana kaikki ei mene heti perille tai ei ymmärrä asiaa. Toista ystävällisesti niin monta kertaa kuin tarvitaan.

Älä kirjoita Kantaan: potilas on (erittäin) huolestunut. Se on koodikieltä, jolla ilmaistaan että potilas ehkä mt-ongelmainen. Olen ollut ihan normaalisti peloissani, ja siihen minulla on sairastuneena oikeus. Ei mt-ongelmaa.

Hyvä huomio, tätä en ole tajunnut ikinä, toivottavasti en ole epähuomiossa noin sanonut. Kiitos!

Ap

Vierailija
166/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasfanaatikot ovat oma ryhmänsä, joille mikään tieteeseen tai kokemukseen perustuva ei mene perille. He ovat onneksi hyvin marginaalinen ryhmä, valtaosa vajaatoimintapotilaista on erittäin hyvävointisia sen jälkeen kun sopiva tyroksiiniannos on löytynyt. Täälläkin kirjoitti joku harhaanjohdettu, jolla Tsh n. 2 ja T4V 11 ja pohti vajaatoiminnan mahdollisuutta ymmärtämättä, että T4Vn viiteväli 9-20 ei suinkaan tarkoita sitä väliä millä yksittäisen ihmisen T4 vaihtelee, vaan normaaliarvojen väestötason vaihtelua. Yksittäisen ihmisen arvo vaihtelee hyvin vähän, 1-2 suuntaan tai toiseen. Toisella siis täysin normaali on 9-11 ja toisella 18-20.

T4V 9-11 normaali? No huh. Missähän ihme labrassa?

Vierailija
167/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekin tätinä toivoisin, että tekisit reseptit huolella. Tarkista annostukset valmisteyhteenvedosta ja laita tarvittaessa sic. Käypä hoito poikkeaa siitä joskus paljonkin, mutta nimenomaan valmisteyhteenvedon mukainen käyttö on korvattavuuden (ja toimittamisen) edellytys.

Jos meinaat iteroida, opettele se oikein ( 100 iter ter = 4x100).

Ajalle määrätty resepti lasketaan auki apteekissa. Jos siis määräät Burana 800mg 1x1-3 ja 2 vuodeksi, se sisältää 730x3=2190 tablettia. Jos et tarkoittanut asiaa nimenomaan näin, laita mieluummin joku selkeä ja kohtuullinen määrä vain.

Tsemppiä tärkeään ja haastavaan työhösi! Muista että olemme yhteistyökumppaneita, emme vihollisia ;)

Vierailija
168/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeet ja suositukset kirjallisina. Vaikka sitten käsin kirjoitettuna pienellä lapulla.

Sillä hetkellä kun sanot, kuulostaa järkevältä ja yksinkertaiselta ettei greippimehua lääkkeen kanssa, mutta kun syön sitä greippiä harvoin, on ohje unohtunut jo kotona.

Vierailija
169/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta kun olet nelonen, niin minua kiinnostaisi kuulla, miksi kyselet ihmisten mielipiteitä lääkärinkäynneistä, eli vastaanotoista? Kandidaatithan saavat luvan pitää vastaanottoa terveyskeskuksessa vasta 5. vuoden jälkeisenä kesänä. Neljäntenä vuonna saadaan vasta luvat tehdä osastonlääkärin sijaisuuksia/päivystyksiä valvonnanalaisena :)

Vierailija
170/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita 3 viikkoa saikkua vilkaisematta.

Vierailija
171/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitä pelkopotilaalle mitä aiot tehdä. Varaa hänen käyntiinsä enemmän aikaa ja varaudu heihin pitkin hermoin. Heikosti kipua sietävä pelkopotilas ei halua olla hankala sinulle henkilökohtaisesti vaan yrittää selviytyä käynnistä hengissä. Tarjoa puudutusgeeliä.

Vierailija
172/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kfkfk kirjoitti:

Kerta kun olet nelonen, niin minua kiinnostaisi kuulla, miksi kyselet ihmisten mielipiteitä lääkärinkäynneistä, eli vastaanotoista? Kandidaatithan saavat luvan pitää vastaanottoa terveyskeskuksessa vasta 5. vuoden jälkeisenä kesänä. Neljäntenä vuonna saadaan vasta luvat tehdä osastonlääkärin sijaisuuksia/päivystyksiä valvonnanalaisena :)

Ehkäpä otsikko oli valittu huonosti, olisin voinut muotoilla sen myös muotoon "Millaista kohtaamista odotat lääkäriltä" tai "Millaista kohtelua toivot potilaana saavasi". Missään en ole väittänyt pitäväni terveyskeskusvastaanottoa. Nämä kaikki kommentit ovat kuitenkin sovellettavissa tulevaan kandikesääni :)

Ap

Vierailija
173/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on laajempi ongelma, mutta törmäsin tänä keväänä tilanteeseen, jossa lääkäri määräsi lääkettä, jota ei saanut mistään kaupunkimme apteekista. Soittamalla ei voinut saada uutta reseptiä, koska tässä tapauksessa työterveys oli jo kiinni. Viikonloppu edessä. Menin ilta- ja yöpäivystykseen viemään muilta jonottajilta paikan ja sain uuden reseptin.

Eli joku systeemi pitäisi olla, jolla lääkärit saisivat tietää lääkkeet, joita ei saa. Älytöntä juosta monella lääkärillä ja apteekeissa turhaan.

Vierailija
174/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaadittiinkaan 4 vsk. työkynnykseen muuten? Minulta pääsi juuri unohtumaan tämä asia.

Vierailija
175/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vastaanotolla sanotaan ole hiljaa, en loukkaannu.  Tarkoitan pidän tärkeämpänä saan apua.

Vierailija
176/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettet lähetä kuoleman vakavasti sairasta burana+panadolreseptin kanssa kotiin.

Vierailija
177/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kättelyä ja rehellisyyttä.

Rehellinen pyrin olemaan. Kättelystä olen joskus joutunut kieltäytymään, jos potilaalla tarttuva tauti. Tämän tietysti olen sanonut reippaasti, että nyt jätämme kättelyn väliin tartuntariskin takia. Ei ole ollut harjoitteluissa ongelma.

Ap

Apua, ei saa kätellä. Mä en todellakaan halua että lääkäri kättelee mua, ei koskaan tiedä mitä se on kaivellu ennen mua. Ja osa lääkäreistä pesee kätensä todella huonosti. T. Hoitaja

Vierailija
178/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kfkfk kirjoitti:

Mitä vaadittiinkaan 4 vsk. työkynnykseen muuten? Minulta pääsi juuri unohtumaan tämä asia.

Ainakin lasten- ja naistentaudit opiskellaan vasta 5. kurssilla.

Vierailija
179/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää opetella kieltäytymään potilaiden vaatimuksista esim. antibioottihoitojen suhteen. "mulla menee flunssa aina poskionteloihin" tai "keuhkoputkitulehdukseni ei ole koskaan parantunut ilman antibioottia": Samaten kun toivotaan ferritiinimääritystä, vaikka Hb 156. Jokaista päänsärkyä ei voi lähettää magneettikuvaukseen. Lapsipotilaiden kohdalla pätee hyvin usein se, että äiti tietää parhaiten. 

Katso Youtubesta Kirvessyrjän terveyskeskus -jaksot. Niissä on hyvin pitälle sitä todellisuutta, mitä terveyskeskustyö on, vaikka ne vähän huumorilla onkin tehty. 

Höpö höpö. Tässä joku antibioottivastainen alalla olija. Jos potilaalle antibiootti puree, sitä kannattaa määrätä.

Flunssa paranee ilman antibioottia 14 päivässä, kun antibiootilla se paranee kahdessa viikossa. 

Vierailija
180/254 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo näin on, mutta mitä vaadittiin 4 vsk. Työkynnykseen. Osaatko vastata tähän, kun kerran LK olet?