Mieheni meni 19-vuotiaana töhiin tehtaalle. Nyt 42-vuotiaana on henkisesti ja fyysisesti täysin uupunut kolmivuorotyöhön, tahtoisi vaihtaa työpaikkaa mutta..
Kommentit (33)
Ensinnäkin mies ei tule saamaan parempaa liksaa mistään. Jos nyt kouluttautuu tippuu harkkaripalkoille.
Vuorottyössä jaksaminen vaatii panostusta uneen ja urheiluun ja ruokavalioon. Ehkä duuni ei ole ongelma vaan elintavat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ehdottanut opiskeluja mutta mies sanoo ettei hän tässä iässä enää jaksa eikä edes voisi minun ja lasten takia muuttaa toiseen kaupunkiin opiskelemaan, että mielummin sitten jatkaa kolmivuorotyötään kunnes pumppu pettää.
Ap
Tappaa itsensä vuorotyöllä, sekö on läheisten edun mukaista? Opiskelu ei? Kuulostaa lähinnä tekosyiltä.
Osa vuorotyötä tekevistä tyrmistyvät siitä palkasta, minkä pelkästä päivävuorosta saa eli vaikka koulutusta on, ei haluta luopua vuorolisistä. Suomalaisilla duunareilla menee hyvin.
Ei siitä päivävuoroista mitään extraa kuulu maksaakaan. Vinkujat kyllä haluaisivat sen duunarin palkan joka painaa hommia yölläkin kun sinä nukut.
Mitä vingut?
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ehdottanut opiskeluja mutta mies sanoo ettei hän tässä iässä enää jaksa eikä edes voisi minun ja lasten takia muuttaa toiseen kaupunkiin opiskelemaan, että mielummin sitten jatkaa kolmivuorotyötään kunnes pumppu pettää.
Ap
Tappaa itsensä vuorotyöllä, sekö on läheisten edun mukaista? Opiskelu ei? Kuulostaa lähinnä tekosyiltä.
Osa vuorotyötä tekevistä tyrmistyvät siitä palkasta, minkä pelkästä päivävuorosta saa eli vaikka koulutusta on, ei haluta luopua vuorolisistä. Suomalaisilla duunareilla menee hyvin.Ei siitä päivävuoroista mitään extraa kuulu maksaakaan. Vinkujat kyllä haluaisivat sen duunarin palkan joka painaa hommia yölläkin kun sinä nukut.
Mitä vingut?
Sinccis
Ne vinkujat ovat olleet vuorotyötä tekeviä, jotka kuvittelivat vaihtavansa päivävuoroon ja palkkatoive oli ihan käsittämätön 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei edes tiedä mitä lähtisi opiskelemaan jos lähtisi, arvostaa ruumiillista työtä ja rauhaa. Tehtaalla kuulemma mukavaa kun saa olla kuulosuojaimet päässä omissa ajatuksissaan, vapaalla rentoutuu kaatamalla puita appiukon metsästä.
Ap
Jos käsillä tekeminen kiinnostaa, hän voisi opettella tekemään jotain puusta?
Mutta ei ainakaan puusepäksi. Oli top10-listalla ammateissa joihin on ylitarjontaa työntekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei edes tiedä mitä lähtisi opiskelemaan jos lähtisi, arvostaa ruumiillista työtä ja rauhaa. Tehtaalla kuulemma mukavaa kun saa olla kuulosuojaimet päässä omissa ajatuksissaan, vapaalla rentoutuu kaatamalla puita appiukon metsästä.
Ap
Mutta ei ainakaan puusepäksi. Oli top10-listalla ammateissa joihin on ylitarjontaa työntekijöistä.
Ajattelin lähinnä hirsitaloja. Oikein tehty hirsitalo kestää helposti sata vuotta ja siinä on terveellistä asua.
Lisäksi se on myös ekologinen, koska se sitoo itseensä hiiltä hyvin pitkäksi aikaa.
Kuulostaa tutulta. Seurustelin 3v miehen kanssa (hän silloin 35) joka oli jämähtänyt samanlaiseen kuvioon kuin sinun miehesi. Samanlaiset "syyt" sille miksi ei voinut kouluttautua. Sitten oli paikat hajalla ja ainainen narina työstä. Ei ollut syy meifän erolle mutta oli ärsyttävää katsella kun nuori mies on jo hypännyt hautaan eikä suostu tekemään mitään muutoksia parantaakseen oloaan.
Mitä miehesi on tehnyt 16-19 vuotiaana, jos ei koulutusta. Jos on käynyt lukion niin anmmatti tai amk -koululle hyvä pohja, jos vain joku ala kiinnostaa.
No mitä vittua. Mä olin tos opintojen ohella pari vuotta tehtaalla, enkä ole leppoisampaa duunia keksiny. Nyt toimistohommissa 8-16 ja enemmän näissä hommissa väsyttää. Tehtaalla oli 6 päivää putkeen vapaata, yövuorois ehti myös nukkua monesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen ehdottanut opiskeluja mutta mies sanoo ettei hän tässä iässä enää jaksa eikä edes voisi minun ja lasten takia muuttaa toiseen kaupunkiin opiskelemaan
Ap
42-vuotias on oikeasti varsin nuori, siinähän on jopa 25 vuotta työelämää jäljellä.
Sitä paitsi, ei miehesi tarvitse varsinaisesti muuttaa toiselle paikkakunnalle opiskelun takia, sikäli mikäli koulu sijaitsisi vaikka alle 200km päässä kotipaikkakunnalta, niin sieltä on suht. Helppoa tulla kotiin viikonloppuisin, ja muutenkin joulu- ja kesälomat ovat pitkiä ja ne voi viettää kotipaikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
No mitä vittua. Mä olin tos opintojen ohella pari vuotta tehtaalla, enkä ole leppoisampaa duunia keksiny. Nyt toimistohommissa 8-16 ja enemmän näissä hommissa väsyttää. Tehtaalla oli 6 päivää putkeen vapaata, yövuorois ehti myös nukkua monesti.
Missäs tehtaassa olit,lapatossu? Ei enää tänäpäivänä,joskus 80 luvulla varmaan pärjäsit hyvinkin.
Nykyään on paljon monimuoto-toteutuksella amk-opintoja. Toinen mitä voisi harkita jos oikeasti kiinnostaisi tehdä jotain muutosta, on oppisopimuskoulutus johonkin duunarihommaan.
Miehesi voisi myös pitää reilunmittaisen vuorotteluvapaan jonka aikana tekee jotakin uutta ja erilaista. Huolimatta siitä että se on taloudellisesti iso suonenisku, miehesi voisi hyötyä vapaasta ratkaisevasti. Pidin itse vuorotteluvapaan oltuani 30 vuotta töissä ilman muita taukoja kuin vuosilomat. Olen ollut sen jälkeen jo 6 vuotta töissä ja ero korvien välissä on edelleen huomattava. Vielä pitää jaksaa 10 vuotta, mutta kyllä se vuorotteluvapaa korjasi niin paljon, että saatan jaksaa.
Aikuisopintotuen korvaus on suurempi kuin korvaus vuorotteluvapaasta. Eli miehesi voisi myös opiskella opiskelemisen ilosta. Vaikka hierojaksi tai hirsirakentajaksi.