Tehdäänkös ketju KAUHUMUMMOISTA. Sekä oma äiti, että anoppi kelpaa . Tuli inspiraatio tuosta toisesta ketjusta..
Aloitan: Anoppi halusi että toteutan hänen unelmansa ja tytöstäni tulee Anja Katariina, anopilla siis kolme poikaa eikä päässyt tuota nimeä omalleen antamaan. Suuttui verisesti kun tein selväksi ettei käy. On edelleen 6vuotta myöhemmin sitä mieltä, että lapseni nimi ei ole" mikään oikea nimi vaikka kaikkia kamaluuksia sitä nykyään sallitaankin antaa". Tyttö on siis Hilla. Anopin mielestä ainoat oikeat nimet ovat tyyliä Anja ja Pekka....
Anoppi ei myöskään ymmärränyt, miten en saanut imetystä onnistumaan vaikka rintani ovat isot!
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Uskomaton aloitus. Ja oikein ylpeillään, kuka haukkuu parhaiten mummoja ja esiäitejä.
Ja missä on sydämensivistys ja historian tuntemus naisen asemasta ja oikeuksista.
Jokainen mummo kun on oman aikakautensa lapsi ja elää ja toimii niillä eväillä mitä on elämälleen saanut.
Ei ole kuin reilut sata vuotta, kun naiset saivat äänestää ja vielä n.70v nainen oli miehensä holhouksen alainen, 60v kun naisen avioliitto oli työssä irtisanomisperuste, reilut 40v siitä kun vaimon raiskaus avioliitossa on kielletty tai perheväkivalta.
Toisaalta, ihminen ei paljon muutu ja pahansuopaisuutta on aina ollut ja luulen asenteenne ja esimerkin siirtyvän lapsillenne, jotka tulevat teitä haukkumaan ja arvostelemaan niin kuin nyt itse teette.
Tämän tietää jo useimmat teini-ikäisten vanhemmat, kuinka hyvin on itse onnistunut vanhempana.
Ei ehkä kannattaisi sädekehäänsä pitäå päänsä päällä.
Sillä jokainen sukupolvi kuvittelee olevansa jotenkin parempi, kuin edellinen tai seuraava. Mutta eihän se näin mene.
Jos joku saa haukkumisesta ja toisen arvostelusta mielihyvää ja iloa elåmäänsä, niin silloin ehkä pienetkin jyväset on käytettävä.
Eli mummon pitäisi siis antaa huudattaa lasta, kun joku isoisoäiti on ollut miehensä holhouksen alainen?
Suomalaiset äidit ovat kyllä ihan oma ilmiönsä maailmassa. Lastenhoidossa he arvostetaan nuoruutta ja uusia tuulia.
Muualla maailmassa mummot ja iäkkäät lastenhoitajat ovat kokemuksensa vuoksi kysyttyjä ja arvostettuja ja heille uskotaan se kallempansa, toisin kuin nuoret kokemattomat vanhemmat. Suomessa pelkkä lapsen synnyttäminen tekee naisesta kuin naisesta superäidin.
Samoin kuninkaallisissa perheissä ei lapsia jätetä alle 30v Ruotsin prinsessa Estelen lastenhoitajakin on jo yli 75v samoin Englannin kuninkaanhuoneessa, sama lastenhoitaja on ollut jo useamman sukupolven.
Edesmennyt isoäiti oli karjalan evakko, kahdesti sieltä lähti nuorena tyttönä. Pahapäinen akka, suoranainen sadisti joka ei ollut koskaan väärässä ja nujersi aikuiset lapsensakin muutamalla sanalla. Miehensä kuoli kun lapset olivat pieniä mutta oli kertoman mukaan kaulimen alla isoisäparkakin eläessään. Kuvitteli itsensä joksikin matriarkaksi koko ikänsä, lastenlasten tyttö/poikaystävävalinnatkin haukuttiin päin näköä. Kaikki olivat hänen ympärillään kuin piestyt koirat hännät luimussa. Itse otin hänen kanssaan sitten kerran yhteen sanallisesti oikein kunnolla joskus 17 vanhana. Huudettiin siinä toisillemme aikamme jostain aika mitättömästä asiasta lähteneessä riidassa ja päästiin siihen että täysin kylmästi sanoin että minulle on ihan sama olenko missään tekemisissä hänen kanssaan enää ikinä, en ala hänelle luimistelemaan. Ja tarkoitin sitä myös. Hän näki että oli tosissani ja näin ensimmäisen ja ainoan kerran että hän itki. Alkoi sitten sovitella ja tilanne rauhoittui. Siitä eteenpäin tämä pirttihirmu ei koskaan sanonut minulle poikkipuolista sanaa, alkoi suosia jopa, tyttöystävä oli kuin taivaasta laskeutunut enkeli ja ei se mitään vaikka tein asiat oman pään mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomaton aloitus. Ja oikein ylpeillään, kuka haukkuu parhaiten mummoja ja esiäitejä.
Ja missä on sydämensivistys ja historian tuntemus naisen asemasta ja oikeuksista.
Jokainen mummo kun on oman aikakautensa lapsi ja elää ja toimii niillä eväillä mitä on elämälleen saanut.
Ei ole kuin reilut sata vuotta, kun naiset saivat äänestää ja vielä n.70v nainen oli miehensä holhouksen alainen, 60v kun naisen avioliitto oli työssä irtisanomisperuste, reilut 40v siitä kun vaimon raiskaus avioliitossa on kielletty tai perheväkivalta.
Toisaalta, ihminen ei paljon muutu ja pahansuopaisuutta on aina ollut ja luulen asenteenne ja esimerkin siirtyvän lapsillenne, jotka tulevat teitä haukkumaan ja arvostelemaan niin kuin nyt itse teette.
Tämän tietää jo useimmat teini-ikäisten vanhemmat, kuinka hyvin on itse onnistunut vanhempana.
Sillä jokainen sukupolvi kuvittelee olevansa jotenkin parempi, kuin edellinen tai seuraava. Mutta eihän se näin mene.
Jos joku saa haukkumisesta ja toisen arvostelusta mielihyvää ja iloa elåmäänsä, niin silloin ehkä pienetkin jyväset on käytettävä.Eli mummon pitäisi siis antaa huudattaa lasta, kun joku isoisoäiti on ollut miehensä holhouksen alainen?
Niinkö sanoin? Tarkoitin vain sitä, että nämä mummot kyllä seuraavat aikaansa ja ovat tietoisia uusista tuulista, mutta usein kyseenalaistavat ne, omaan kokemukseen perustuen.
Esim. Mun lapset ovat syntyneet 1999 ja 2002 ja silloin et ollut äiti, etkä mikään, jos et täysimettänyt lapsia 8-11kk ikäiseksi. Ja näin uskottotiin allergioiden vähentyvän. Nyt allergioiden tutkimustulokset kertovat aivan muuta.
Ja nykyisin annetaan lisäravintoa vauvalle paljon aikaisemmin, ellei se taas muutaman vuoden päästä muutu, kun joku tutkimus kolahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku saa haukkumisesta ja toisen arvostelusta mielihyvää ja iloa elåmäänsä, niin silloin ehkä pienetkin jyväset on käytettävä.
Eli minun pitäisi antaa vauvan itkeä yksin toisessa huoneessa, ettei totu sylittelyyn ja syöttää perunaa jonka päällä voita koska näin armas anopikin on poikansa kasvattanut?
Neuvoja saa toki antaa, mutta jos jyrätään äidin yli niiden 40v vanhojen vauvanhoito-oppiensa kanssa että "kuule tyttö, minä olen kasvattanut 6 lasta ja tiedän kyllä nämä asiat!"