Miksi äidit sullovat vauvansa liinoihin/reppuihin eivätkä pidä sylissä?
En tajua, miksi nykyään kaikki äidit kantavat lapsiaan joko kantoliinassa tai repussa. Minusta se on laiskuutta, ei viitsitä enää pitää lasta sylissä. Itse tykkään kantaa lastani sylissä, monta tuntia päivässä, minusta siinä lapsi saa oikeanlaista hellyyttä ja turvaa. Säälittää katsoa kaupungilla, kun jotkut lapsiparat paketoidaan liinoihin pimentoon, jotta " äiti saa vapaat kädet" . Minun lapseni on kokeillut sekä liinaa että reppua huvin vuoksi, eikä hän viihtynyt kummassakaan. Sylissä hän tykkää olla ja saakin olla niin paljon kuin haluaa. Meidän vauvaa kannetaan sylissä myös kaupungilla.
Olenko ainoa äiti, joka vielä kantaa lastaan sylissä? En kerta kaikkiaan tajua tätä liina/reppumuotia, ei se ole ainakaan lapsen edun mukaista. Lapsi viihtyy sylissä niin vähän aikaa loppujen lopuksi, että miksi sekin aika pitää yrittää minimoida noilla liinoilla ja repuilla? Fsyilogisestikin lapselle on parasta luomusyli, ei hiertävä liina ja lonkkia vääristävä reppu.
Kommentit (53)
ja kääk sitä tuskailua kun ohjeita katselin ja lasta siihen virittelin. Monta kertaa treenasin ja monta kertaa heitin koko liinan nurkkaan ja manailin hukkaan menneitä rahoja.
Mutta kun sitten sain " alan ihmiseltä" vähän ohjeita ja neuvoja ja todellakin kädestä pitäen auttoi minua kieputtamaan liinan oikein, niin vasta älysin miten ihana se oikeasti onkaan.
Ei kait meistä kukaan tykkää sellaisesta jota ei osaa käyttää, tai kokee sen hankalaksi olipa kyse ihan mistä tahansa? Mutta kun sitten ehkä joskus joku ihana ihminen auttaa ja neuvoo niin voikin oppia pitämään...
Vierailija:
Oikeastaan pointtini on se, että MIKSI KAIKKIEN ON PAKKO käyttää liinaa tai reppua, miksi ei saa enää kantaa lasta vanhanaikaisesti ihan vaan luomusylissä? Kun minusta tuntuu että jään vähemmistöön, en näe enää muita äitejä kantelemassa lapsiaan.
ap
kuka sua nyt on ollu pakottamassa ja mihin? mulkoileeko ne liinatyypit sua ja sun luomusyliä? ja mikäs pakko tässä nyt on kenenkään mitään tehdä..
oo ihan rennosti siellä vähemmistössä! ei kai sun epävarmuus oo mikään syy ruveta arvostelemaan muiden tapoja.
noh siitähän vasta juttua lentelis kun vauva huutaa vaunuissa ja äiti yrittää tehä ruoka ostoksia...ja sit otetaan vauva syliin,työnnetään vaunuja ja kannetaan ostos koria..mielenkiintonen näky..
liina vaan on niin yksinkertasen kätevä...
Hanki elämä! Ihmeen lokeroitsija oot!
Mää liinailen, koska se on kätevää; löytyy myös vaunut ja tuplavaunut.
Olen keskustalainen.
Imetän julkisesti jos lapsi tarvitsee ruokaa. En sulloudu vessaan tai pukukoppiin koska se on törkeää kun estää toisia pääsemästä tarpeilleen.
Oletko koskaan seissyt odottamassa kakkavaippasen lapsen kanssa pääsyä hoitohuoneeseen koska joku IMETTÄÄ siellä?? -Minä olen lapseni kanssa.
Käytetään kertovaippoja, ostan valmisruokaa, ostan hennesiltä vaatteita..
17
Tähän samaan äitimuotiin kuuluu:
- täysimetys yksivuotiaaksi
- kestovaipat
- vauvahieronta
- luomusynnytys (ei ainakaan epiduraalia)
- ei lääkkeitä sairaallekaan vauvalle vaikka niitä tarvitsisi
- suvaitsematon elämänasenne (pulloruokintaa, rintareppua ym. kohtaan)
Sitä on niin helppo kulkea massan mukana, kun ei tarvitse ajatella itse. Omasta ajattelusta on se riski, että muut eivät tykkää.
Vierailija:
noh siitähän vasta juttua lentelis kun vauva huutaa vaunuissa ja äiti yrittää tehä ruoka ostoksia...ja sit otetaan vauva syliin,työnnetään vaunuja ja kannetaan ostos koria..mielenkiintonen näky..
liina vaan on niin yksinkertasen kätevä...
Ajattelin vaan että jos et väsyneenä ole hoksannut niin voit kokea ahaa-elämyksen :) Ei pahalla.
Mä tunnustan näistä luomusynneistä:
- kantoliina
- täysimetys puolivuotiaaksi, imetyksen loppu 10kk
- kestovaipat
- vauvahieronta
- toivottu luomusynnytys mutta kipu oli kaamea ja otin epiduraalin :)
- ei antibiootteja vauvalle kuin tarkassa tarpeessa
- ei-ymmärrys pulloruokintaa ja rintareppua kohtaan jos niille ei ole tarvetta
Enkä muuten koe olevani mikään luomuäiti edes :D Onkohan se mussa joku piilevä ominaisuus. Luomuäidit oikeasti jopa ärsyttää mua, mutta on sillä linjalla paljon hyviä ideoita. Ainakaan mä en ole mikään hippiäinen :) Maalaisjärjelläni sekä opinnoissa kertyneen tiedon pohjalta oon vaan ajatellut nämä järkeviksi.
Vierailija:
Vierailija:Minustakin on luontevampaa kantaa lasta sylissä kuin liinassa. Liinassa lapsi vain nököttää äidistään irti siinä rinnalla. Sylissä hän on osa äitiä. Muutenkin nämä liinat ovat minusta hankalia.
Liinassa lapsi ei ole irti äidistä, vaan nimenomaan kiinni äidissä. JOs lapsi nukahtaa, voi pään tukea liinan avulla tukevasti, eikä tarvitse kädellä pitää, kuten rintarepuissa. Hankalaksi en ole liinaa kokenut, varsinkin, jos tekee sellaisen sidonnan, joka tehdään ilman lasta, ja lapsi sitten nostetaan siihen ja tarvittaessa pois.
Ei minun kädet ja hartiat ja selkä millään jaksaisi roikottaa lasta kovin kauan.
vaunuihin verrattuna liinassa lapsi on lähellä ja äidin kuntokin kasvaa!
Kun lapsi on sylissä hän on äidin käsien kannattelema ja äidin ympäröimä. Liinassa olevalta lapselta puuttuu kosketus, sylissä oleva lapsi taas saa äitiin ihokontaktin. Liinassa lapsi vain roikkuu.
Minä olen kantanut lasta sylissä ja ulkona vaunuissa ja pitänyt sisällä sitterissä. Ja kun lapsi on nukahtanut olen vienyt hänet sisällä sänkyyn ja ulkona hän on nukkunut vaunuissa. Lapseni ovat olleet rauhallisia ja sävyisiä, helppohoitoisia lapsia. Ei ole tarvittu mitäään liinoja ja muita muotioikkuja, jotka alunperin ovat olleet tarkoitettu tarkoituksenmukaiseksi apuvälineeksi niille paimentolaisheimoille, jotka joutuvat tekemään työtä lapset mukanaan. Ei näy suomalaiset maahanmuuttajanaiset paljon lapsiaan kantavan liinoissa, rattaat on lähes jokaisella.
Ostostavarat voi kyllä laittaa myös vaunuun suoraan ilman ostoskärryä jos hätä tulee.
Mä siis vaan oletin että tällainen tilanne oisi joskus käynyt ja äiti olisi tuskaillut että miten tästä voi selvitä. No siitä voi selvitä siis ilman kantoliinaakin :) Musta liina on vaikea sitoakin kaupassa.
Ei mun lapsi liinassa ainakaan roiku vaan on napakasti kiinni. ihokosketusta samanverran kuin muutenkin -Kuljen paita päällä ja liina peittää saman osan kropastani kuin mitä paita peittää.
Ihokosketusta saa imetettäessä, kylpyhetkinä, kun vaihdan vaatetta tai vaippaa.. Ei liinailu estä syliä tai kosketusta. Päinvastoin kun käytän liinaa niin lapsi saa enempi syliä ja siinä löhötessä voin kosketella ja leikkiä ilman että pitää laskeutua lattialle nostamaan lasta jolloin on vaan toinen käsi paijaukseen..
17
kun ei nää ympärilleen ei siis vielä istu kunnolla!!!nii on yleensä kiva tehdä ostokset ja käydä ulkona ku vauva on hereillä ja koko ajan lähellä!!!
en siis ottanut pahalla ja kyllä osaan suht hyvin ajatella... :O}
ja imettävät heitä missä tahansa häpeilemättä julkisesti vain siksi, koska tällä he haluavat viestittää ympäristölleen edustavansa tiettyä ekologista ideologiaa ja poliittista aatetta. He haluavat viestittää ympäristölle olevansa " hyviä äitejä" , jota heidän mielestään pystyy olemaan vain yhdellä tavalla, kantamalla lasta liinassa.
Lapsella on heille pelkkä välinearvo, jolla he viestittävät ympäristölle omasta arvomaailmastaan. Lapsen etu taas on toissijaista. Imago on ratkaisevin tekijä.
Kyse on siis varsin egoistisesta minä-minä eko-ideologiasta.