Miksi äidit sullovat vauvansa liinoihin/reppuihin eivätkä pidä sylissä?
En tajua, miksi nykyään kaikki äidit kantavat lapsiaan joko kantoliinassa tai repussa. Minusta se on laiskuutta, ei viitsitä enää pitää lasta sylissä. Itse tykkään kantaa lastani sylissä, monta tuntia päivässä, minusta siinä lapsi saa oikeanlaista hellyyttä ja turvaa. Säälittää katsoa kaupungilla, kun jotkut lapsiparat paketoidaan liinoihin pimentoon, jotta " äiti saa vapaat kädet" . Minun lapseni on kokeillut sekä liinaa että reppua huvin vuoksi, eikä hän viihtynyt kummassakaan. Sylissä hän tykkää olla ja saakin olla niin paljon kuin haluaa. Meidän vauvaa kannetaan sylissä myös kaupungilla.
Olenko ainoa äiti, joka vielä kantaa lastaan sylissä? En kerta kaikkiaan tajua tätä liina/reppumuotia, ei se ole ainakaan lapsen edun mukaista. Lapsi viihtyy sylissä niin vähän aikaa loppujen lopuksi, että miksi sekin aika pitää yrittää minimoida noilla liinoilla ja repuilla? Fsyilogisestikin lapselle on parasta luomusyli, ei hiertävä liina ja lonkkia vääristävä reppu.
Kommentit (53)
meidän kuopus ei koskaan viihtynyt sylissä (eikä missään muuallakaan) vaan liina oli ainoa paikka missä hän tykkäsi olla. Kunnolla turvassa kiinni sidottuna. Oletko kuullut että raskaudessa on ns neljä kolmannesta ja se neljäs on kun vauva on pieni. Hän haluaa vielä " seinät ympärilleen" , olla tiukasti äitiin sidottuna, kuin kohdussa.
Siinä hän myös näkee äidin ja paljon muutakin eikä jotain kankaanpalaa. Enhän minä tietty paikoillaan istu vauva sylissä :) vaan kävelen ja teen kotiaskareita. Pystyy nitä hyvin yhdelläkin kädellä tekemään.
ap
Jossain viestissä, oliko ap vai joku muu puhuttiin " liinamuodista" . Kantoliinahan on aikojen ammoinen keksintö, käytössä laajalti esim. kehitysmaissa.
Kantoreput on sitten ihan eri asia ja niissä on musta jotain baby-varustelun henkeäkin.
Me omistetaan kyllä molemmat.
Että meidän juniori oli 4,5kg syntyessään ja kahden kuukauden ikäisenä 7,8kg niin kyllä siinä alkoi voimat loppumaan. Kyllähän siinä voimat kasvaa vauvan mukana, mutta kun samalla oli vielä se vajaa 2v esikko siinä joka myöskin kaipasi syliä ym. niin minä vannouduin liinaan...
on juuri koko ajan sylissä - jopa silloin kun äiti tiskaa tai imuroi. Pystytkö sinä mukamas tekemään kotitöitä lapsi sylissä.
Toisekseen taidat olla aika voimapesä, jos jaksat kannella lastasi sylissä monta tuntia päivässä. Minä en 50 kiloisena lähes kaksivuotiasta lastani jaksa kannella kovin paljoa, paitsi liinassa.
kyseessä onkin ikivanha keksintö. Täällä se on kyllä muoti-ilmiö, mitäs pahaa sen myöntämisessä on?
miten ihmeessä sä kaadat sen kiehuvan veden perunoista ja pidät vauvaa samalla? tai pesen esikoisen kakkapyllun ja pidät vauvaa samalla?
Olet muuten aika etopeto äiti=)
Se että joku asia on todettu hyväksi ja sitä taas tajutaan käyttää pitkän vaunuilubuumin jälkeen on VAAN hyvä!
Se että liinassa vauva on paljon äidin tai isän lähellä ja siinä kantaessa pystyy puuhaamaan kotitöitä, paijaan lasta, ruokkiin.. MITÄ HUONOA SIINÄ ON?
Se, että on monta liinailijaa kertoo suosiosta, ei siitä että olisi " muotia" .
17
Minusta sellainen joka rengasliinan kanssa ähellyksen aikaiseksi on jo aika hyvä... ja neliöliinakin on tosi näppärä eikä myöskään vaadi mitään ähellystä...
Siinä palaa lapsi kivasti kun vesi loiskahtaa, on oikein paraatipaikalla. Meillä ei ole vauvaa pidetty hiljaisena hinnalla millä hyvänsä vaan selkeästi varallisissa tilanteissa vauva aina pois käsistä tai liinasta. Se on huomattavasti pienempi paha kuin vakavat palovammat. Kahvin ja teen juonnin kanssa sama juttu. Eivätkö nykyvanhemmat enää kestä lapsen itkua vai mistä on kyse?
Vierailija:
Täällä se on kyllä muoti-ilmiö, mitäs pahaa sen myöntämisessä on?
Vain se jos väitetään että se on nykyaikainen ja epäergonominen keksintö. Ei siinä vikaa ole jos tiedostaa että kantoliina on levinnyt muoti-ilmiönä. Tuo " muoti-ilmiö" on vaan jokseenkin negatiivinen sana yleiskielessä.
Minustakin on luontevampaa kantaa lasta sylissä kuin liinassa. Liinassa lapsi vain nököttää äidistään irti siinä rinnalla. Sylissä hän on osa äitiä. Muutenkin nämä liinat ovat minusta hankalia.
Myönnän että olen aika hyväkuntoinen ja jaksavainen urheilijaäiti. Onhan se ihan ookoo, jos kantaa lasta liinassa siksi, ettei jaksa kantaa ilman liinaa. Olen kai itse vähän poikkeus, koen liinat ja muut värkit ahdistaviksi. Aloitukseni taisi mennä vähän metsään.
Oikeastaan pointtini on se, että MIKSI KAIKKIEN ON PAKKO käyttää liinaa tai reppua, miksi ei saa enää kantaa lasta vanhanaikaisesti ihan vaan luomusylissä? Kun minusta tuntuu että jään vähemmistöön, en näe enää muita äitejä kantelemassa lapsiaan.
ap
Liittyy tällä hetkellä muutoinkin jalansijaa saaneeseen luonnonmukaisuuteen, läheisyyteen ja lapsentahtisuuteen. Hyviä asioita kaikki ja selkeästi kyllä muotia :) Onko se niin vaikea myöntää, koska itse kulkee virran mukana? EIhän siinä ole mitään pahaa.
Sää siis aapee pidät mua liinailijana laiskana tai huonokuntosena?? :D
17
Vierailija:
Minustakin on luontevampaa kantaa lasta sylissä kuin liinassa. Liinassa lapsi vain nököttää äidistään irti siinä rinnalla. Sylissä hän on osa äitiä. Muutenkin nämä liinat ovat minusta hankalia.
Liinassa lapsi ei ole irti äidistä, vaan nimenomaan kiinni äidissä. JOs lapsi nukahtaa, voi pään tukea liinan avulla tukevasti, eikä tarvitse kädellä pitää, kuten rintarepuissa. Hankalaksi en ole liinaa kokenut, varsinkin, jos tekee sellaisen sidonnan, joka tehdään ilman lasta, ja lapsi sitten nostetaan siihen ja tarvittaessa pois.
Ei minun kädet ja hartiat ja selkä millään jaksaisi roikottaa lasta kovin kauan.
vaunuihin verrattuna liinassa lapsi on lähellä ja äidin kuntokin kasvaa!
Vierailija:
MIKSI KAIKKIEN ON PAKKO käyttää liinaa tai reppua, miksi ei saa enää kantaa lasta vanhanaikaisesti ihan vaan luomusylissä? Kun minusta tuntuu että jään vähemmistöön, en näe enää muita äitejä kantelemassa lapsiaan.
Ainakin tuttavapiirissä useimmat äidit kantavat kotona vauvaa sylissä. Mutta en minäkään mihinkään ulos lähde vauva sylissä, panen joko liinaan tai sitten vaunuihin. Joskus on kaupassa käyty vauva sylissä mutta harvemmin.
Siinä mielessä vaunut ovat tasa-arvoisemmat, että niiden työntämiseen kykenee vähemmänkin koordinaatiokykyinen äiti. Ikävä juttu vaan, jos kömpelölle mammalle syntyy vaunuissa viihtymätön vauva.
ja istutko vain vai liikutko kenties koko ajan...
Minä siis se joka perusteli arkiaskareiden helpottuvan. Meillä kun nuorempi oli minusta tai ainakin minulle joka oli tottunut pieneen keskovauvaan todella iso ja painava. Tuntui että minun hartiat eivät kestä pelkkää sylissä kantoa.