Miksi äidit sullovat vauvansa liinoihin/reppuihin eivätkä pidä sylissä?
En tajua, miksi nykyään kaikki äidit kantavat lapsiaan joko kantoliinassa tai repussa. Minusta se on laiskuutta, ei viitsitä enää pitää lasta sylissä. Itse tykkään kantaa lastani sylissä, monta tuntia päivässä, minusta siinä lapsi saa oikeanlaista hellyyttä ja turvaa. Säälittää katsoa kaupungilla, kun jotkut lapsiparat paketoidaan liinoihin pimentoon, jotta " äiti saa vapaat kädet" . Minun lapseni on kokeillut sekä liinaa että reppua huvin vuoksi, eikä hän viihtynyt kummassakaan. Sylissä hän tykkää olla ja saakin olla niin paljon kuin haluaa. Meidän vauvaa kannetaan sylissä myös kaupungilla.
Olenko ainoa äiti, joka vielä kantaa lastaan sylissä? En kerta kaikkiaan tajua tätä liina/reppumuotia, ei se ole ainakaan lapsen edun mukaista. Lapsi viihtyy sylissä niin vähän aikaa loppujen lopuksi, että miksi sekin aika pitää yrittää minimoida noilla liinoilla ja repuilla? Fsyilogisestikin lapselle on parasta luomusyli, ei hiertävä liina ja lonkkia vääristävä reppu.
Kommentit (53)
ja niin onnellisena!!! siihen nenän päähän annoin pusun...!!
kaikki lapset ei vaan tykkää liinasta ja kyllähän se sitten ilmastaa jos ei halua olla liinassa...
Vierailija:
. Ei näy suomalaiset maahanmuuttajanaiset paljon lapsiaan kantavan liinoissa, rattaat on lähes jokaisella.
jaa oisko kyse siitäkin että Suomessa kuitenkin vaunut ja rattaat on yleisempiä ja maahanmuuttajat haluavat " olla kuten muutkin" täällä Suomessa. Ehkä vaunut ja rattaat viestittävät heille myös länsimaista elintasoa jota haluavat saavuttaa ja omaksua?
joka kyllä pystyi hyvin " luomusylittelemään" 5 - 6 kiloista. Parin kilon päästä ei kyllä minkäänlaisista muskeleista ollut apua, voimasta puhumattakaan. Jos yritti lihaskestävyyttä uhmaten pidellä lasta koko päivän, niin jumitus oli palkintona, vaikka tottumuksesta venyttelinkin. Staattista lihastyötä tuli tietyille lihasryhmille liikaa, vaikka asentoa vaihtelikin. Siinä vaiheessa tuli liina mukaan kuvioihin, kun en aiemmin ollut älynnyt sitä hankkia (tuolloin eivät olleet niin yleisiä). Esimerkiksi kauppareissut ja ulkoilut sujuivat siis lapsi lähellä ilman rattaita.
Siitä ruoanlaitosta liinalapsen kanssa: asennon voi valita niin, että rintamasuunta on pois hellasta, jolloin on fyysisesti mahdotonta, että lapsen päälle tulee roiskeita. Emme liinailleet keittiöpuuhissa kuin poikkeustapauksessa, ja hieman ylisuojelevuuteen taipuvaisena äitinä varmistin kyllä, että lapsi ei ole hellaan päin.
Vierailija:
Myönnän että olen aika hyväkuntoinen ja jaksavainen urheilijaäiti. Onhan se ihan ookoo, jos kantaa lasta liinassa siksi, ettei jaksa kantaa ilman liinaa. Olen kai itse vähän poikkeus, koen liinat ja muut värkit ahdistaviksi. Aloitukseni taisi mennä vähän metsään.
Oikeastaan pointtini on se, että MIKSI KAIKKIEN ON PAKKO käyttää liinaa tai reppua, miksi ei saa enää kantaa lasta vanhanaikaisesti ihan vaan luomusylissä? Kun minusta tuntuu että jään vähemmistöön, en näe enää muita äitejä kantelemassa lapsiaan.
ap
jos lapsi roikkuu sen varassa. Ehkä rengasliinassa tällainen on mahdollista oikeassakin sidonnassa.
Miten ap sitä lasta käsillään puristaa päivät pitkät rintaansa vasten? Pitkällä liinalla lapsi on täysin tuettuna kantajan kehoa vasten, niin lähellä kuin mukavasti suinkin on mahdollista.
Voi niitä niskavaivoja jotka tuli vauvan kantamisesta... Liina olisi ollut minulle tosi hyvä ratkaisu, olisin välttynyt monilta niskakivuilta.
Ensinnäkin kaikki äidit eivät kanna lastaan liinassa tai repussa.
Toisekseen vähänkään painavamman lapsen kantaminen sylissä on useimmille todella raskasta, ja esim. kaupassa toimiminen on todella vaikeaa. Porvoolaiset naiset ovat ehkä muita suomalaisnaisia voimakkaampia. Nimittäin mieheni, joka on lihaksikas ja 188 senttiä pitkä ei jaksa kovin pitkiä matkoja kantaa 13 kiloista taaperoamme.
miksei saisi jäädä kädet vapaaksi?
Olisi kiinnostavaa tietää, miten hoidat asiat esim. kaupassa, jos sylissä on vaikkapa 3kk ikäinen vauva. Kaikki vauvat kun eivät viihdy vaunuissa tai kaukalossa, omani kirkui 5 ekaa kuukautta jos ei sylissä saanut olla. Yh olen, niin että kaupassa kävin vauva liinassa/repussa.
Kyllä minusta liina oli niin ihana kun juniori oli pieni ja silloin esikkokin oli vielä niin pieni... Kun nuorempin oli liinassa pystyi touhuamaan ihan erilailla esikon kanssa... ja perunoiden kuorinta ym. touhu onnistui niin näppärästi. Pihahommissa oli näppärä kietaista juniori selän puolelle kun itse samalla haravoi ja käytiin marjassakin niin, että nuorempi oli selässä. En kyllä ole mikään liina vouhottaja, mutta käytin arkiaskareissa kyseistä kapistusta.
Äidille paljon parempi kuin sylissä pitkään kantaminen. Ja liinassa vauva saa joka puolelle kehoa turvallisuutta. Vauva viihtyy liinassa, jos äiti tuntee olonsa vakaaksi ja turvalliseksi eli ei syy liinassa viihtymättömyyteen ole lapsessa vaan äidissä.
Kumpaakin kokeilin pari kertaa ja luovutin.
Ei vaan ollu mun juttu, syli todettu parhaaksi ja helpoimmaksi.
Mutta kukin tyylillään.
niinku, missä se lapsi sitten liinassa on, jollei sylissä?
Kaikki vauvat eivät todellakaan viihdy liinassa tai repussa, siihen tosiasiaan ei äidin asennoitumisella voi vaikuttaa.
en sitten millään. Tehtiin monen tunnin kävelylenkkejä vielä siinäkin vaiheessa, kun lapsi painoi lähemmäs 20 - ei mitenkään olis selkä ja kädet kestäneet ilman liinaa.
vauvaa ei saisi pitää teidän liinaäitien mielestä enää luomusylissä lainkaan. Miten muka liina tai reppu on vauvalle parempi kuin luomusyli, jossa asentoa saa vaihtaa vapaasti koko ajan? Perustelkaa! Ei minua kiinnosta mikä on hyväksi ÄIDIN vaan VAUVAN kannalta.
ap
Ethän ole tosissasi, ethän?! Jaksatko sinä kannella tuntikausia 10-kilosta rimpuilevaa vauvaa ja siinä samalla työnnellä taaperoa rattaissa, nostaa häntä keinuihin ja pois, tehdä lapsille ja itsellesi ruokaa (tosi kätevää kaataa muuten kuumat vedet perunoista ja samalla pidellä vauvaa, käy kun sille Britneyn vauvalle...), siivota, pyykätä, tiskata.
=))))
Minä kannan lastani sylissä varmaan 5-6 tuntia päivässä enkä valita ettenkö muka jaksaisi.
ap
Just tänään pidin 7 kuista vauvaa tunnin ulkona sylissä ja kirosin itteeni kun en pidä liinaa lähellä niin vois sen pikasesti kietasta ympärille ja sujauttaa vauvan sinne!!
Oikein asetettu ja hyvin tuettu lapsi tykkää olla liinassa kun ei hiosta tei paina. Samaten kun on kädet vapaana niin voi vielä paijata lasta, silitellä enempi, tarjota tuttia..
Mun selkä tykkää myös liinasta!!
Liina on kätsy ja ihana VANHA keksintö, tosi hyvä kun sen eka opettelee! Ei kukaan osaa pyörälläkään ajaa mutta sen kun oppii niin ei oo paluuta!
Erittäin hyvä ketju näin perjantai-illan ratoksi!
17