Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne valoisat kesäillat vs. normaali- eli talviaika

Vierailija
26.03.2019 |

Euroopassa siirrytään parin vuoden kuluttua normaaliaikaan eli "talviaikaan", ja taas alkoi valitus siitä, että sitten illat ovat aina pimeitä ja ulkoilu loppuu ja kansan kunto rapistuu.

Helsingissä kesäkuukausina aurinko laskee klo 22-23, ja mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä myöhemmin tulee pimeää. Aurinko nousee aamuneljän ja -viiden tienoilla, joten pimeä (jos suomalainen kesäyö nyt on pimeä muulloin kuin ukkospilvien alla) jää muutamaan tuntiin.

Kysymys kesäajan ystäville: miten hirveän myöhään te haluatte viettää aikaa ulkona kesäisin? Mitä te siellä teette, kun ette hämärässä pärjää?

Kommentit (2488)

Vierailija
981/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut talviajan kannattajat tuntuu käsittämättömästi kuvittelevan että kesäajassa yö on lyhyempi ja joutuu heräämään aikaisemmin, aamulla väsyttää. Siis onko joku oikeesti näin tyhmä??? !!!

Kellonsiirtoyönä kesäaikaan siirrettyttäessä yö on lyhyempi. Ei enää sen jälkeen!

Kysymys on siitä, että kesäajan alettua joutuu menemään nukkumaan ja heräämään tuntia aiemmin kuin talviajassa. Ihmisen sisäinen kello ei tätä ymmärrä, vaan illalla ei väsytä vielä siihen aikaan, kun pitäisi käydä nukkumaan. Tämä johtuu myös siitä, että kesäajassa illat ovat liian valoisia liian myöhään, joten ihmisen elimistö ei osaa asettua ajoissa nukkumaan. Aamulla kuitenkin joutuu heräämään tuntia aiemmin talviaikaan verrattuna, joten silloin väsyttää. Tätä asiaa et käsitä, mutta nimittelet muita tyhmäksi?

Illalla on niin valoisaa, nukutko sinä ulkona?

Minä ainakin joudun myös kesäajassa käyttämään pimennysverhoja, etten heräisi liian aikaisin.

Niin eikö tuo sama keksintö toimi myös iltaisin, vai häiritseekö se, että joku voi viellä ulkoilla tuolloin ?

Jos joku väittää etteikö kesäaika säästä energiaa, niin ihmettelen.....

Vierailija
982/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut talviajan kannattajat tuntuu käsittämättömästi kuvittelevan että kesäajassa yö on lyhyempi ja joutuu heräämään aikaisemmin, aamulla väsyttää. Siis onko joku oikeesti näin tyhmä??? !!!

Kellonsiirtoyönä kesäaikaan siirrettyttäessä yö on lyhyempi. Ei enää sen jälkeen!

Kysymys on siitä, että kesäajan alettua joutuu menemään nukkumaan ja heräämään tuntia aiemmin kuin talviajassa. Ihmisen sisäinen kello ei tätä ymmärrä, vaan illalla ei väsytä vielä siihen aikaan, kun pitäisi käydä nukkumaan. Tämä johtuu myös siitä, että kesäajassa illat ovat liian valoisia liian myöhään, joten ihmisen elimistö ei osaa asettua ajoissa nukkumaan. Aamulla kuitenkin joutuu heräämään tuntia aiemmin talviaikaan verrattuna, joten silloin väsyttää. Tätä asiaa et käsitä, mutta nimittelet muita tyhmäksi?

Illalla on niin valoisaa, nukutko sinä ulkona?

Minä ainakin joudun myös kesäajassa käyttämään pimennysverhoja, etten heräisi liian aikaisin.

Niin eikö tuo sama keksintö toimi myös iltaisin, vai häiritseekö se, että joku voi viellä ulkoilla tuolloin ?

Jos joku väittää etteikö kesäaika säästä energiaa, niin ihmettelen.....[/quote

Käytkö koskaan ulkomailla? Miten pärjäät, kun aurinko ei paista keskellä yötä? Voit käyttää myös silmälappuja, niin ei tarvitse käyttää kesäaamuina pimennysverhoja. Ulkoiluusi suhtaudun epäilevästi, en usko että ulkoilet yhtään sen enempää paistoi aurinko yöllä tai ei. 

Ei voi säästää energiaa, koska jokatapauksessa on käytettävä ilmalämpöpumppuja, että saa kämpän viileäksi jotta voi nukkua. 

Väännetäänpäs nyt vielä kerran rautalangasta, kun tuntuu kesäajan kannattajien luetun ymmärtämisessä olevan vaikeuksia. A: Se, että vuorokaudesta häviää yllättäen yksi tunti haittaa MINUN elämääni. Rytmi menee sekaisin viikoiksi. En ole nyt lomalla, eli on herättävä tiettyyn aikaan, vaikka kuinka väsyttäisi aamulla. B: Matkustelen paljonkin, mutta aikavyöhykkeen ylitys on aivan eri asia lomamatkalla kuin arjessa. C: Vaikka kuinka haluaisin nukkua pimennysverhojen takana, uni Ei tule. D: Talvella piristyn, kun aamut alkavat sarastaa aikaisemmin. E: Iltojen hämärtyminen saa MINUSSA aikaan luonnollisen väsymyksen.  F: Minun liikutaani ei iltojen hämäryys tai pimeys vaikuta millään tavalla. G: Minä en ole vaatimassa matkustelun lopettamista kesä-/talviajan perusteella, nyt varakas, golfeläkeläinen vetää taas hatusta juttujansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaskun et peukuttanut jo itseäsi👍

Mutta noihin tarinoihin mitä suollat :

”Käytkö koskaan ulkomailla? Miten pärjäät, kun aurinko ei paista keskellä yötä? Voit käyttää myös silmälappuja, niin ei tarvitse käyttää kesäaamuina pimennysverhoja. Ulkoiluusi suhtaudun epäilevästi, en usko että ulkoilet yhtään sen enempää paistoi aurinko yöllä tai ei.

Ei voi säästää energiaa, koska jokatapauksessa on käytettävä ilmalämpöpumppuja, että saa kämpän viileäksi jotta voi nukkua.

Väännetäänpäs nyt vielä kerran rautalangasta, kun tuntuu kesäajan kannattajien luetun ymmärtämisessä olevan vaikeuksia. A: Se, että vuorokaudesta häviää yllättäen yksi tunti haittaa MINUN elämääni. Rytmi menee sekaisin viikoiksi. En ole nyt lomalla, eli on herättävä tiettyyn aikaan, vaikka kuinka väsyttäisi aamulla. B: Matkustelen paljonkin, mutta aikavyöhykkeen ylitys on aivan eri asia lomamatkalla kuin arjessa. C: Vaikka kuinka haluaisin nukkua pimennysverhojen takana, uni Ei tule. D: Talvella piristyn, kun aamut alkavat sarastaa aikaisemmin. E: Iltojen hämärtyminen saa MINUSSA aikaan luonnollisen väsymyksen. F: Minun liikutaani ei iltojen hämäryys tai pimeys vaikuta millään tavalla. G: Minä en ole vaatimassa matkustelun lopettamista kesä-/talviajan perusteella, nyt varakas, golfeläkeläinen vetää taas hatusta juttujansa.”

1. Käyn ulkomailla, kiitos kysymästä. Esimerkiksi espanjassa Malagassa aurinko nousee noin 0800 ja laskee n. 2040. Riittää hienosti 👍 tunnin aikaero tekee viellä lisää kesäaikaa🌞

2. Keneltään ei ole häviämässä tuntia vuorokaudesta, vaan on talviajassa muutumassa yhden tunnin aikaisemmin pimeäksi. Onko vaikeaa.

3. Miksi ihmeessä käyttäisi silmälappuja pimentämiseen, kun valoverho on keksitty. Niitä voi myös käyttää huoneiston hämärtämiseen samalla plokkaavat myös lämpöä.

4. Huoneiston jäähdyttämisen kanssa aikavalinnalla ei ole mitään tekemistä.

5. Minun mahdollisella varakkudella kyllä löytää vaihtoehtoja pimenevälle suomelle, kuten tuo Espanja. Ihan kivat pelikelit ja ajat 🌞🏌️‍♂️

Vierailija
984/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamen! Eikä sitä yhtäkään tuntia tarvitse yöunista vähennellä, ihan voi nukkua la-su esim. 7 h ja sitten mennä tiettynä aikana nukkumaan ja herätä 7 tunnin päästä töihin. 

Btw käyttäkää melatoniinia, jos teillä on uniongelmia. Tai sitten lääkäriltä voi tietty kysellä vahvempiakin lääkkeitä. 

Itselläni on jatkuva univelka, mutta ihan itse tilaamaani, kun menen liian myöhään nukkumaan. En voi siis syyttää asiasta mitään ulkoisia tekijöitä.

Vierailija
985/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa kun illalla on hirmu valoisaa. Haluan, että illalla on pimeää, jotta voin valmistautua fyysisesti ja henkisesti nukkumaanmenoon. Olen iltavirkku ja aamuheräämiset muutenkin vaikeita, vaikeutuvat entisestään kun keho ei tajua käydä levolle illalla ajoissa.

Vierailija
986/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kommentteja lukiessa täytyy todeta, että kesäajan puolustajat osaavat järkevästi perustella kantansa. Sen sijaan en ole nähnyt yhtäkään fiksua kommenttia talviajan puolustajilta, pelkkää asioiden vääristelyä ja epäolennaisuuksiin takertumista. 

Vierailija
987/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama kun oon työtön ja voin nukkuu mihin aikaan vaan. Jos pakko valita ni talviaika.

Vierailija
988/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä kommentteja lukiessa täytyy todeta, että kesäajan puolustajat osaavat järkevästi perustella kantansa. Sen sijaan en ole nähnyt yhtäkään fiksua kommenttia talviajan puolustajilta, pelkkää asioiden vääristelyä ja epäolennaisuuksiin takertumista. 

Ketjussa on montskin fiksua kommenttia,kun vaan lukee ajatuksella,eikä heti tyrmää tekstiä,kun näkee millä kannalla kirjoittaja on

989/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lenkitän koirat JOKA ilta klo 18-19 maaseudulla autotiellä. Ja kyllä, talviaikaan siirtyminen todella tuntuu. Samoin kesäaikaan; yhtäkkiä voikin lähteä ilman heijastinliiviä. Sohvaperunat ne täällä lällättelee ettei tunnilla ole väliä. Käykää ulkona.

Vierailija
990/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä aurinko laskee elokuun viimeinen päivä talviajassa ennen puoli kahdeksaa ja koko maassa ennen kahdeksaa. 

Hyvä niin. Ihanaa nukkua hyvin kun on pimeää jo illalla, eikä vasta joskus yhden aikaan yöllä ja sitäkin vain pari tuntia.

Vierailija
991/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä repesin nauramaan ääneen, kun luin Iltasanomista ylidramaattisen otsikon "Kiitos sinulle Anne Berner – jos talviaika voittaa, unohtakaamme ihanat valoisat kesäyöt!"

Ette voi olla tosissanne? Oli talvi- tai kesäaika, siirretään kelloa vain tunnilla eli ero ei todellakaan ole niin merkittävä. Kesäisin parhaimmillaan yöt ovat kokonaan valoisia eli emme todellakaan tule menettämään valoisia kesäöitä vaikka siirtyisimmekin pysyvästi talviaikaan. 

Miten niin "parhaimmillaan"? Sehän on pahimmillaan, kun on yölläkin valoisaa.

Vierailija
992/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talviaika ja koko pimeä syksy-talvikausi on todella perseestä.

Kesäaika ja koko valoisa kevät-kesäkausi on todella perseestä.

Vierailija
993/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä teille järkevä perustelu.

Kesäajassa on se vika, että illalla ei tule pimeä tai edes hämärä tarpeeksi aikaisin. Kun kesä on muutenkin nukkumisen kannalta vaikeaa aikaa, niin en ymmärrä miksi siitä pitää tehdä vieläkin vaikeampaa siirtämällä kelloa eteenpäin. Että varmasti on vaikea nukahtaa, kun aurinko on vielä korkealla yhdeksän aikaan illalla. 

Vierailija
994/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vakavasti unihäiriöinen ja nyt on ihan hyvä jakso menossa, enkä ole huomannut ongelmaa nyt kesäaikaan taas siirtyneenä... Kivaa että illat ovat valoisampia, nukkumaan olen mennyt siinä klo 23, aiempi 22 ja itse asiassa ihan hyvin on nukuttanut eikä herääminenkään ole ollut vaikeaa. J

os on unihäiriöitä niin ne EIVÄT liity johonkin tuntiin sinne tai tänne. Sen sijaan pimeässä ei ole kiva olla ulkona. Viihdyn kesälläkin ulkona pitkään.

Vierailija
995/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta valon lisääminen aamuun helpottaisi juuri niiden iltavirkkujen elämää kovasti arvostelemassaan "aamuvirkkujen tyranniassa". Aamuvirkku peippostelee virkeänä aamuvarhaisella olipa valoa tai ei, mutta aamu-unisen heräämiseen vaikkapa töihin sillä valolla on heti isompi merkitys. Ja on helpompaa mennä illalla aiemmin nukkumaan, kun pimeä tulee varhemmin.

Vierailija
996/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen! Huhuu! Et ole vieläkään kertonut, mikä on Dark Fander, jonka viittaan talviaikaa puoltavien täytyy kietoutua?

Vierailija
997/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talviaika on oikea aika. Jos elämä on kiinni yhdestä "valoisasta tunnista" töiden jälkeen, kannattaa muuttaa ulkomaille tai vaihtaa alaa. Talvet ovat muutenkin niin hämäriä, että ei sitä valoa muutenkaan tunnu juurikaan näkyvän, viis kellon ajasta! Noh, onneksi se tulee voimaan, niin eipähän tarvitse näin turhasta asiasta nillittää.

Vierailija
998/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä teille järkevä perustelu.

Kesäajassa on se vika, että illalla ei tule pimeä tai edes hämärä tarpeeksi aikaisin. Kun kesä on muutenkin nukkumisen kannalta vaikeaa aikaa, niin en ymmärrä miksi siitä pitää tehdä vieläkin vaikeampaa siirtämällä kelloa eteenpäin. Että varmasti on vaikea nukahtaa, kun aurinko on vielä korkealla yhdeksän aikaan illalla. 

Pimennysverhot on keksitty.

Vierailija
999/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ahdistaa kun illalla on hirmu valoisaa. Haluan, että illalla on pimeää, jotta voin valmistautua fyysisesti ja henkisesti nukkumaanmenoon. Olen iltavirkku ja aamuheräämiset muutenkin vaikeita, vaikeutuvat entisestään kun keho ei tajua käydä levolle illalla ajoissa.

Mikset osta pimennysverhoja, ei luulisi olevan vaikeaa.

Vierailija
1000/2488 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan sama kun oon työtön ja voin nukkuu mihin aikaan vaan. Jos pakko valita ni talviaika.

Ei ole pakko valita. Anna niiden valita, joille asialla on merkitystä.