Ne valoisat kesäillat vs. normaali- eli talviaika
Euroopassa siirrytään parin vuoden kuluttua normaaliaikaan eli "talviaikaan", ja taas alkoi valitus siitä, että sitten illat ovat aina pimeitä ja ulkoilu loppuu ja kansan kunto rapistuu.
Helsingissä kesäkuukausina aurinko laskee klo 22-23, ja mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä myöhemmin tulee pimeää. Aurinko nousee aamuneljän ja -viiden tienoilla, joten pimeä (jos suomalainen kesäyö nyt on pimeä muulloin kuin ukkospilvien alla) jää muutamaan tuntiin.
Kysymys kesäajan ystäville: miten hirveän myöhään te haluatte viettää aikaa ulkona kesäisin? Mitä te siellä teette, kun ette hämärässä pärjää?
Kommentit (2488)
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kesaajan-kayttoonotolla-piti-saasta…
Mutta mitäpä sitä ei olisi valmis uhraamaan että saa nauttia valoisista illoista. Parit sydäninfarktit kyllä sietää. Ainakin jos ei omalle kohdalle satu 😉
Joskus olen nähnyt tutkimuksen, jossa tutkittiin ihmisten varallisuutta ja koulutustasoa aikavyöhykkeiden rajalla valtiossa, jossa on useita aikavyöhykkeitä.
Huomasivat siinä tutkimuksessa, että aikavyöhykkeiden rajalla ne joilla oli "valoisat illat" saivat pienempiä palkkoja kuin myöhemmän aikavyöhykkeen ihmiset. Myös koulumenestys oli heikompi niillä valoisten iltojen ihmisillä.
Tutkimus ei hakenut syitä tälle ilmiölle. Se keskittyi vain siihen miten aikavyöhykkeiden reuna-alueilla asuminen vaikuttaa ihmisten talouteen ja koulutukseen.
Tästä herää kysymys, johtuuko Suomen Ruotsia heikompi taloudellinen menestyminen aikavyöhykkeen valinnasta.
Vierailija kirjoitti:
käännellään kelloja kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006061541.html
On se "kivaa" nytkin herätä kun aamu valkenee neljän maissa. Talviajassa aamu valkenee entistä aikaisemmin ja illat pimeitä.
Joku viisas joskus keksinyt syystäkin kesä- ja talviajan.
Kellojen siirtely tai kesäajasta puhuminen ei lisää valoisuutta. Se aiheuttaa vaan sen, että pitää herätä aikaisemmin töihin.
En yhtään ymmärrä miksi joku haluaa herätä töihin ennen auringonnousua. Sehän on silkkaa kidutusta.
Onko kesäaika joku aamuvirkkujen salajuoni iltavirkkujen tuhoamiseksi? Pakottavat meidät heräämään ennen sianpieremää, että varmasti saamme kaikki mahdolliset liian vähäistä unesta aiheutuvat terveyshaitat.
Valoisat illat eivät yhtään helpota aikaisemmin nukkumaan menemistä.
Mä olen yleeänsä herännyt klo 7:00 arkiaamuina ja silloin on jo valoisaa silloin kun kesäaika on voimassa. Talvella tietysti on pimeää mutta se johtuu muista asioista vaikka on talviaika.
Ilman kesäaikaa meidän mökillä olisi elokuussa pimeää jo klo 20:00, eli silloin kun saunotaan. Pienten lasten kanssa hankalaa kun ei niitä näe pimeässä kun he juoksevat uimaan. SE että valoisaa on tunnin verran enemmän auttaa paljon askareissa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kesaajan-kayttoonotolla-piti-saasta…
Mutta mitäpä sitä ei olisi valmis uhraamaan että saa nauttia valoisista illoista. Parit sydäninfarktit kyllä sietää. Ainakin jos ei omalle kohdalle satu 😉
Joskus olen nähnyt tutkimuksen, jossa tutkittiin ihmisten varallisuutta ja koulutustasoa aikavyöhykkeiden rajalla valtiossa, jossa on useita aikavyöhykkeitä.
Huomasivat siinä tutkimuksessa, että aikavyöhykkeiden rajalla ne joilla oli "valoisat illat" saivat pienempiä palkkoja kuin myöhemmän aikavyöhykkeen ihmiset. Myös koulumenestys oli heikompi niillä valoisten iltojen ihmisillä.
Tutkimus ei hakenut syitä tälle ilmiölle. Se keskittyi vain siihen miten aikavyöhykkeiden reuna-alueilla asuminen vaikuttaa ihmisten talouteen ja koulutukseen.Tästä herää kysymys, johtuuko Suomen Ruotsia heikompi taloudellinen menestyminen aikavyöhykkeen valinnasta.
Ruotsilla on eri aikavyöhyke siksi että auringolta kestää tunnin verran siirtyä Suomesta Ruotsiin. Ruotsissakin siirretään kelloja kesä ja talviajan vaihtuessa kuten meillä. Ruotsin länsiosissa paistaa aurinko pidempään, samoin Suomen länsiosissa. Eli Göteborg, Turku, Vaasa ja Maarianhamina ovat voittajia valon määrän suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Toukokuusta elokuulle aurinko ei juurikaan laske täällä. Talvella taas tulee pimeä jo kolmen maissa, suurin osa ihmisistä on töissä. Kyllä normaaliaika on parempi, kesällä aurinko laskisi edes hetkeksi puolilta öin ei yhden maissa.
Sinä ehkä asut Lapissa tai vähintään Kainuussa?
Meillä täällä etelässä, missä ylivoimainen enemmistö suomalaista asuu, on keväällä ja syksyllä nimenomaan iltaisin valoisampaa kesäajan ansiosta ja se tulee meidän kaikkien hyödyksi. Lappilaisille kai ei siitä ole haittaa kun on joko koko ajan valoisaa tai koko ajan pimeää?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kohta mennään myöhemmin nukkumaan. Olikin se hullua kesällä kun mentiin 1 tunti normaalia aikaisemmin nukkumaan vaikka olisi ollut valoisa kesäilta, eikä edes nukuttanut.
Oletko elänyt silloin kun oli ympärivuotinen talviaika? Se oli ennen vuotta 1981! Minä olen elänyt ja muistan miten ankeaa se oli elo ja syskuussa kun illat oli pilkkopimeitä. Olin lapsi ja teini silloin ja valvoin ihan yhtä myöhään kuin nyt. Ei äiti saanut minua nukkumaan klo 19 vaan vähintään klo 22 asti tuli valvottua joka ilta.
Yhteiskunta pyörii sovittujen aikojen mukaan, työpaikat, koulut, kaupat, junat, bussit, lentokoneet. Mitään aikoja ei siirretä kesällä erikseen vaan kello siirretään tuntia aikaisemmaksi niin että valoa riittää illalla myöhempään, ja sähköenergiaakin säästyy sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan sitäkin miettiä mihin aikaan muut maat jää. Jos esim Ruotsi jää normiaikaan ja me siirrytään kesäaikaan, on aikaero maiden välillä 2h. Venäjän veljien kanssa olisimme toki samassa ajassa.
Ruotsi ei jää normiaikaan, niin tyhmiä ne ei sentään ole. Koko normiaikaan siirtyminen on heitetty EU:ssa mappiin Ö. Energiaa säästyy nimenomaan siksi että illalla on tunti pidempään valoisaa kesällä keväällä ja syksyllä, kun yhteiskunta pyörii kuitenkin samoilla aikatauluilla ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on niin tärkeetä siirtyä pysyvään talviaikaan? Onko sekin vasemmistolaisten keksimää.
Ei, vaan kesäaika on vassareiden keksintöä. Halusivat päästä samalle aikavyöhykkeelle pyccän kanssa.
1981 oli vallassa lähinnä punamulta. Tutkipa ensin historiaa, ennen kuin möliset tyhmyyksiäsi.
Siis vasemmistopuolueita, keskusta ja aina hallituksessa istuva RKP.
Se oli Kekkosen ja suomettumisen aikaa. Silloin oltiin kunnolla rähmällään itään päin puoluesuunnasta riippumatta.
Neuvostovastaisuus oli siihen aikaan yhtä paha haukkunasana kuin r@sist! on nykypäivänä.
Itse sain koulussa oikein kirkasotsaisia n-myönteisiä opettajia, vaikka en edes asunut Tampereella. He toteuttivat aatteensa mukaista propagandaa täysin avoimesti. Osan siitä valitettavasti uskoin, mutta en onneksi kaikkea. Olin kuunnellut niin paljon isovanhempien tarinoita, että ihan kaikki neuvosto-ihailu ei mennyt läpi.
Mutta opeta ihmeessä lisää 80-luvusta. Sinulla taitaa olla sellaista tietoa mitä kenelläkään muulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kohta mennään myöhemmin nukkumaan. Olikin se hullua kesällä kun mentiin 1 tunti normaalia aikaisemmin nukkumaan vaikka olisi ollut valoisa kesäilta, eikä edes nukuttanut.
Oletko elänyt silloin kun oli ympärivuotinen talviaika? Se oli ennen vuotta 1981! Minä olen elänyt ja muistan miten ankeaa se oli elo ja syskuussa kun illat oli pilkkopimeitä. Olin lapsi ja teini silloin ja valvoin ihan yhtä myöhään kuin nyt. Ei äiti saanut minua nukkumaan klo 19 vaan vähintään klo 22 asti tuli valvottua joka ilta.
Yhteiskunta pyörii sovittujen aikojen mukaan, työpaikat, koulut, kaupat, junat, bussit, lentokoneet. Mitään aikoja ei siirretä kesällä erikseen vaan kello siirretään tuntia aikaisemmaksi niin että valoa riittää illalla myöhempään, ja sähköenergiaakin säästyy sen takia.
Tätä minäkin olen yrittänyt selittää. Itse elin parikymppiseksi tuossa jatkuvassa talviajassa, en totta vie halua sitä takaisin. Nyt tässä kesäajassa ketuttaa vain se pari viikkoa keväällä, kun ei välttämättä älyä mennä ajoissa nukkumaan. Tosiaankin suurimmalla osalla talviajasta möykkääjällä ei ole mitään hajua siitä, minkälaista on talviajan huhti - toukokuu sekä elo - syyskuu. Voipi silloin tulla heillä jo kova ikävä kesäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se "kivaa" nytkin herätä kun aamu valkenee neljän maissa. Talviajassa aamu valkenee entistä aikaisemmin ja illat pimeitä.
Kellojen siirtely tai kesäajasta puhuminen ei lisää valoisuutta. Se aiheuttaa vaan sen, että pitää herätä aikaisemmin töihin.
En yhtään ymmärrä miksi joku haluaa herätä töihin ennen auringonnousua. Sehän on silkkaa kidutusta.
Onko kesäaika joku aamuvirkkujen salajuoni iltavirkkujen tuhoamiseksi? Pakottavat meidät heräämään ennen sianpieremää, että varmasti saamme kaikki mahdolliset liian vähäistä unesta aiheutuvat terveyshaitat.
Valoisat illat eivät yhtään helpota aikaisemmin nukkumaan menemistä.Mä olen yleeänsä herännyt klo 7:00 arkiaamuina ja silloin on jo valoisaa silloin kun kesäaika on voimassa. Talvella tietysti on pimeää mutta se johtuu muista asioista vaikka on talviaika.
Ilman kesäaikaa meidän mökillä olisi elokuussa pimeää jo klo 20:00, eli silloin kun saunotaan. Pienten lasten kanssa hankalaa kun ei niitä näe pimeässä kun he juoksevat uimaan. SE että valoisaa on tunnin verran enemmän auttaa paljon askareissa.
Inko ihan mahdoton ajatus estää lasten hukkuminen aloittamalla se saunominen vaikka tuntia aikaisemmin? Tuskin saunatonttu siitä erityisesti vihastuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valoisat illat eivät yhtään helpota aikaisemmin nukkumaan menemistä.Mä olen yleeänsä herännyt klo 7:00 arkiaamuina ja silloin on jo valoisaa silloin kun kesäaika on voimassa. Talvella tietysti on pimeää mutta se johtuu muista asioista vaikka on talviaika.
Inko ihan mahdoton ajatus estää lasten hukkuminen aloittamalla se saunominen vaikka tuntia aikaisemmin? Tuskin saunatonttu siitä erityisesti vihastuu
Mökillä on nin paljon muuta tekemistä, kalastus, sienten ja marjojen poiminta että ei saunaan ehdi ennen klo 19. Saunassa ollaan kanssa pari tuntia ainakin.
Toisaalta meillä on ollut ympärivuotinen talviaika viimeksi v 1980, ja palstalaiset tuskin ovat syntyneet enen sitä tai muista siitä mitään. Minä muistan kun olin lapsi ja teini silloin. Vesikin oli helkkarin kylmää kun käytiin pimeässä saunoamassa ja mökissä ei ollut sähköjä edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on niin tärkeetä siirtyä pysyvään talviaikaan? Onko sekin vasemmistolaisten keksimää.
Ei, vaan kesäaika on vassareiden keksintöä. Halusivat päästä samalle aikavyöhykkeelle pyccän kanssa.
1981 oli vallassa lähinnä punamulta. Tutkipa ensin historiaa, ennen kuin möliset tyhmyyksiäsi.
Se oli Kekkosen ja suomettumisen aikaa. Silloin oltiin kunnolla rähmällään itään päin puoluesuunnasta riippumatta.
Neuvostovastaisuus oli siihen aikaan yhtä paha haukkunasana kuin r@sist! on nykypäivänä.Itse sain koulussa oikein kirkasotsaisia n-myönteisiä opettajia, vaikka en edes asunut Tampereella. He toteuttivat aatteensa mukaista propagandaa täysin avoimesti. Osan siitä valitettavasti uskoin, mutta en onneksi kaikkea. Olin kuunnellut niin paljon isovanhempien tarinoita, että ihan kaikki neuvosto-ihailu ei mennyt läpi.
Mutta opeta ihmeessä lisää 80-luvusta. Sinulla taitaa olla sellaista tietoa mitä kenelläkään muulla ei ole.
Suomi oli viimeinen länsimaa joka siirtyi kesäaikaan., muut olivat siirtyneet jo 1970-luvulla. Kekkosen ja Koiviston aikaan oli raja Neuvostoliittoon kiinni muilta kuin votkaturisteilta, työkomennusmiehintä ja virallisissa asioissa liikkuville. Sillä mitä aikaa Neuvostoliitossa noudatettiin ei ollut mitään merkitystä Suomelle vaan sillä että esim Finnair sai lentokoneiden aikataulut toimimaan samassa rytmissä länsimaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toukokuusta elokuulle aurinko ei juurikaan laske täällä. Talvella taas tulee pimeä jo kolmen maissa, suurin osa ihmisistä on töissä. Kyllä normaaliaika on parempi, kesällä aurinko laskisi edes hetkeksi puolilta öin ei yhden maissa.
Meillä täällä etelässä, missä ylivoimainen enemmistö suomalaista asuu, on keväällä ja syksyllä nimenomaan iltaisin valoisampaa kesäajan ansiosta ja se tulee meidän kaikkien hyödyksi. Lappilaisille kai ei siitä ole haittaa kun on joko koko ajan valoisaa tai koko ajan pimeää?
Siellä etelässä on varmaan ihanaa kun vielä syksyllä on valoisat illat. Kaikki vietätte aikaa ulkona ja energiaa säästyy kun kukaan ei kökötä sisällä tietokoneen ääressä eikä katso telkkaria eikä käy elokuvissa tai missään muissakaan sähköä kuluttavissa ajanviettopaikoissa.
Me täällä pohjoisessa joudumme kulkemaan ulkona otsalamput päässä ettei törmäillä poroihin ja sopuleihin. Helposti tulee mentyä leffaan tai vaikka uimahalliin tai salille. Kotona sitten katsotaan telkkaria kun pelkän sähkölampun loisteessa on niin tylsää. Toista se olisi jos aurinko paistaisi niinkuin kesällä. Tai siellä etelässä. Kirmaisimme iloisesti pitkin tuntureita.
Siksi ehdotan että siirrytään samaan aikavyöhykkeeseen Japanin kanssa. Silloin meille pohjoisen ihmisillekin riittäisi illalla aurinkoa myös syksyllä. Teillä siellä etelässä olisi kivasti valoisaa puolille öin. Siinähän turvallisuuskin lisääntyisi kun ei tarvitsisi pimeässä illan harrastuksista kotiin mennä. Siis ajatelkaa kuinka ihanaa se olisi.
Aamuvirkkujen ainoa argumentti kesäajalle tuntuu olevan valoisat illat. Jos se valoisa ilta on niin tärkeää niin miksi kellojen siirtely on jätetty puolitiehen. Siirretään samantien 8 tuntia niin jopas on valoisat illat.
Ettei vain olisi niin että todellinen syy kellojen siirtelyyn on itselle sopiva unirytmi, iltavirkuista viis, menkööt aikasemmin nukkumaan, niin minäkin teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä etelässä on varmaan ihanaa kun vielä syksyllä on valoisat illat. Kaikki vietätte aikaa ulkona ja energiaa säästyy kun kukaan ei kökötä sisällä tietokoneen ääressä eikä katso telkkaria eikä käy elokuvissa tai missään muissakaan sähköä kuluttavissa ajanviettopaikoissa.
Me täällä pohjoisessa joudumme kulkemaan ulkona otsalamput päässä ettei törmäillä poroihin ja sopuleihin. Helposti tulee mentyä leffaan tai vaikka uimahalliin tai salille. Kotona sitten katsotaan telkkaria kun pelkän sähkölampun loisteessa on niin tylsää. Toista se olisi jos aurinko paistaisi niinkuin kesällä. Tai siellä etelässä. Kirmaisimme iloisesti pitkin tuntureita.
Siksi ehdotan että siirrytään samaan aikavyöhykkeeseen Japanin kanssa. Silloin meille pohjoisen ihmisillekin riittäisi illalla aurinkoa myös syksyllä. Teillä siellä etelässä olisi kivasti valoisaa puolille öin. Siinähän turvallisuuskin lisääntyisi kun ei tarvitsisi pimeässä illan harrastuksista kotiin mennä. Siis ajatelkaa kuinka ihanaa se olisi.
Se pohjoisessa asuminen on ihan oma valinta. Yli puolet suomalaisista asuu Hämeenlinnan eteläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvostovastaisuus oli siihen aikaan yhtä paha haukkunasana kuin r@sist! on nykypäivänä.Itse sain koulussa oikein kirkasotsaisia n-myönteisiä opettajia, vaikka en edes asunut Tampereella. He toteuttivat aatteensa mukaista propagandaa täysin avoimesti. Osan siitä valitettavasti uskoin, mutta en onneksi kaikkea. Olin kuunnellut niin paljon isovanhempien tarinoita, että ihan kaikki neuvosto-ihailu ei mennyt läpi.
Suomi oli viimeinen länsimaa joka siirtyi kesäaikaan., muut olivat siirtyneet jo 1970-luvulla. Kekkosen ja Koiviston aikaan oli raja Neuvostoliittoon kiinni muilta kuin votkaturisteilta, työkomennusmiehintä ja virallisissa asioissa liikkuville. Sillä mitä aikaa Neuvostoliitossa noudatettiin ei ollut mitään merkitystä Suomelle vaan sillä että esim Finnair sai lentokoneiden aikataulut toimimaan samassa rytmissä länsimaiden kanssa.
Siihen aikaan Suomessa oli rajat kiinni joka suuntaan. Mutta talous oli täysin riippuvainen idänkaupasta. Eli siitä mitä myytiin Neuvostoliittoon.
90-luvun lama johtui idänkaupan romahtamisesta. On todella typerää väittää ettei Neuvostoliitolla ollut mitään merkitystä. Koko taloutemme oli siitä riippuvainen.
Lentoliikenne toimii kaikilla aikavyöhykkeillä. Sen takia ei tarvinnut valita moskovan aikavyöhykettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pohjoisessa asuminen on ihan oma valinta. Yli puolet suomalaisista asuu Hämeenlinnan eteläpuolella.
😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelisit edes eläimiä.
Eikö sinua yhtään sureta se, että kaikki pohjoisen eläimet joutuvat kärsimään pimeistä illoista. Säälisit edes niitä. Eläimet eivät pysty valitsemaan asuinpaikkaansa. Ne joutuvat elämään siellä minne sattuvat syntymään. Jotkut toki muuttavat paikasta toiseen. Mutta kaikki eivät osaa muuttaa. 😳
Vierailija kirjoitti:
Romanttiseeet kesäillat jolloin lapsia syntyyy vahingossa.
Käärme luikertelee pesään illan hämärissä !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talviajassa monilla suomalaisilla 213 h vähemmän päivänvaloa vuodessa käytettävänä esim ulkoiluun johtuen elämänrytmistä jossa käydään virka-aikaan töissä.
Välin määrä vuorokaudessa ei vähene sekuntiakaan valitaan sitten kesäaika tahi normaaliaika.
Valon määrä ei vähene kokonaisuudessaan, mutta valon määrä VALVEILLAOLOAIKANA kyllä vähenee!
Ihmisten vuorokausirytmi on vaan muuttunut aikojen saatossa. Harva menee nukkumaan klo 19.00 niinkuin ennenvanhaan, useimmat ovat silloin vasta tulleet töistä kotiin.
Itse sammun usein jo ennen pikkukakkosta, varsinkin perjantaisin töiden jälkeen !