IS aloittanut raukkamaisen lokaamiskampanjan pyöräilyä kohtaan vaikka autoilijat sekoilevat % ja määrällisesti enemmän
IS juttu ei anna kommentoida.
Taksikuski valehtelee.
Autoilijat yrittävät ajaa useiden pyöräilijöiden päälle ympäri maata päivittäin.
Tätä ei haluta myöntää.
Kommentit (196)
Suomessa autoilija on kuningas ja kaikki muut saavat väistää. Oli sitten kyse jalankulkijasta, pyörälilijästä tai moottoripyörästä. Ongelma on kenties se, iso osa muista kuin autoista on poissa puolet vuodesta. Muualla euroopassa on ihan eri meininki.
Vieläköhän netin arkistoista löytää sen jutun, missä kerrottiin kumipukukiihkoilijoista, joiden mielestä heillä oli täysi oikeus vetää täysillä jonkun hautausmaan läpi, niin että mummot vaan lentelivät sivuille, sisään portista, täysillä läpi, ulos portista, suoraan tielle autojen sekaan? Kun portit suljettiin, kortsupukuiset miehet hyppivät ylös alas päät punaisina ja repivät niitä auki ja siinähän hyvänen aika meni ainakin 3,5 sekuntia enemmän nyt aikaa ja ketä se nyt haittaa jos tästä vähän kiidän hautojen yli, töihin tässä mennään!
Muistelen, että oli Helsinki ja juttu oli kaikessa kauheudessaan pöyristyttävä. Tarkennan, pyöräilijöiden käytösä oli pöyristyttävää ja moukkamaista. Tiedän, että liika pyöräily heikentää spermanlaatua ja haittaa kivesten toimintaa, mutta kaikesta päätellen se vaikuttaa myös aivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"– Tuntuu siitä, että suurimmalla osalla on väärä käsitys etuajo-oikeudesta. Vaarallisimpia ovat ne, jotka eivät tunne liikennesääntöjä, vaan luulevat olevansa oikeassa."
Tietoisku: mistä lie maalta tulleista autoilijoista 50% ei tunne liikenneympyrän liikennesääntöjä.
Olisiko tämä syytä korjata ennen pyöräilijöiden haukkumista?
Maakuntien autoilijatko alapeukuttavat?
Muista: Autolla väistät SEKÄ ympyrään ajaessa pyöräilijää (koska kolmio) JA POISTUESSASI (koska olet kääntyvä ajoneuvo)!
Jep. Ja pyöräilijänähän tiedät, että kun lähdet ylittämään tietä, jossa autot ajavat suoraan niin jos haluat autojen väistävän, hyppäät satulasta jo hyvissä ajoin ja TALUTAT pyörän tien yli. Etkä aja siihen eteen ja kuvittele, että autojen kuuluu väistää, vaikka suoraan ajaville autoille ei todellakaan ole keskellä tietä kolmiota pyörätienjatkeen edessä. Ainoastaan kääntyessä ja kolmion takaa väistetään.
Huom, pyöräilijöitä koskee myös samat tasa-arvoisen risteyksen säännöt, kuin autoilijoita. Se tuntuu unohtuvan liki kaikilta pyöräilijöiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vaarallisimpia ovat kortsupukuun pukeutuneet työmatkapyöräilijät jotka tulevat kolmion takaa jopa 50km/h eteen ja jos soitat torvea sieltä näytetään keskaria tai puidaan nyrkkiä. Pitäisi kai surutta ajaa päälle, onhan minulla etuajo-oikeus.
Kyllä vaarallisempi on se autoilija, joka ajaa 50km/h ja sössii, koska pyöräilijä riskeeraa vain oman terveytensä, jos ajalee liikenteen sekaan tuollaista vauhtia.
https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Liikentees…
Siinä kaikille opas. Tuntuu siltä, että niin pyöräilijöilla, kuin autoilijoillakin on säännöt hukassa. Tuossa opuksessa on aika selkeästi esitetty väistämissäännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaarallisimpia ovat kortsupukuun pukeutuneet työmatkapyöräilijät jotka tulevat kolmion takaa jopa 50km/h eteen ja jos soitat torvea sieltä näytetään keskaria tai puidaan nyrkkiä. Pitäisi kai surutta ajaa päälle, onhan minulla etuajo-oikeus.
Kyllä vaarallisempi on se autoilija, joka ajaa 50km/h ja sössii, koska pyöräilijä riskeeraa vain oman terveytensä, jos ajalee liikenteen sekaan tuollaista vauhtia.
Paitsi kun ajat pyörällä jalkakäytävällä kolmeakymppiä. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva jaksaa edes polkea tuollaista vauhtia kovin pitkään. Mutta tästä päästää toiseen ikuisuus jankkaukseen jalankulkijoista ja varsinkin koiranulkoiluttajista. Kyllä heilläkin on joku vastuu katsoa mitä ympärillä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva jaksaa edes polkea tuollaista vauhtia kovin pitkään. Mutta tästä päästää toiseen ikuisuus jankkaukseen jalankulkijoista ja varsinkin koiranulkoiluttajista. Kyllä heilläkin on joku vastuu katsoa mitä ympärillä tapahtuu.
Pyöräilijällä on velvollisuus taluttaa pyörää jalkakäytävällä. Jalankulkijalla ei ole velvollisuutta vilkuilla hulluja pyöräilijöitä kävellessään. Ota vastuu teoistasi äläkä aina yritä laistaa sitä.
Mitä? Eikö rikollisista saakaan puhua julkisesti, jos he kulkevat polkupyörällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, mutta tekniikkahan antaa tällekin mahdollisuuden. Hieman viritetty sähköavusteinen pyörä, ja 30km/h vauhtia voi pitää vaikka 20km. Ja näitä todella vauhdikkaita pyöräilijöitä näkee oikeastaan päivittäin pk-seudulla.
Autoilija väistää aina kevyempää liikennettä, mutta jos on lastaushommissa niin silloin ollaan lastaushommissa eikä sille voi mittää...
Ihmettelen myös usein tätä että ensin tehdään mielenkiintosia otsikoita ja sitten ei kommentoitimahdollisuutta? MIKÄ IDEA???
En jaksa lukea ketjua, koska siinä kumminkin vain jankataan. Itse olen kaikkea: välillä autoilija, välillä pyöräilijä, välillä kävelijä, joka välillä käyttää myös bussia. Tähän mennessä (53 v) olen hengissä pysynyt, en ole ajanut yhtään kolaria enkä ole ollut kolareissa minään osapuolena osallisena (paitsi pikkulapsena, kun luokkakaverin fillarin poljin osui minun fillarini polkimeen, lensin maantielle ja käsivarsi murtui). Liikenteessä selviää, kun käyttää maalaisjärkeä ja muistaa kaikkina osapuolina, että varovaisuus kannattaa aina. Ja autokouluun kannattaa mennä, itse asiassa pitäisin sitä pakollisena, sillä itse ainakin opin polkupyöräilijän oikeudet ja velvollisuudet vasta autokoulun teoriatunneilla.
Ja ennen kaikkea: seuraava eduskunta saa luvan perua älyttömän "kevyt"autolakimuutoksen. Hormonihuuruisille teineille annetaan oikeus mennä tavallisen, painavan henkilöauton rattiin? Ruumiita tulee, niin vauvat ja vanhukset kuin kaikki siitä väliltä jäävät alle. Älkää sitten parkuko täällä(kään), kun teinit ovat lapsenne tappovehkeillään ilman kunnon autokoulun käymistä listineet.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea ketjua, koska siinä kumminkin vain jankataan. Itse olen kaikkea: välillä autoilija, välillä pyöräilijä, välillä kävelijä, joka välillä käyttää myös bussia. Tähän mennessä (53 v) olen hengissä pysynyt, en ole ajanut yhtään kolaria enkä ole ollut kolareissa minään osapuolena osallisena (paitsi pikkulapsena, kun luokkakaverin fillarin poljin osui minun fillarini polkimeen, lensin maantielle ja käsivarsi murtui). Liikenteessä selviää, kun käyttää maalaisjärkeä ja muistaa kaikkina osapuolina, että varovaisuus kannattaa aina. Ja autokouluun kannattaa mennä, itse asiassa pitäisin sitä pakollisena, sillä itse ainakin opin polkupyöräilijän oikeudet ja velvollisuudet vasta autokoulun teoriatunneilla.
Ja ennen kaikkea: seuraava eduskunta saa luvan perua älyttömän "kevyt"autolakimuutoksen. Hormonihuuruisille teineille annetaan oikeus mennä tavallisen, painavan henkilöauton rattiin? Ruumiita tulee, niin vauvat ja vanhukset kuin kaikki siitä väliltä jäävät alle. Älkää sitten parkuko täällä(kään), kun teinit ovat lapsenne tappovehkeillään ilman kunnon autokoulun käymistä listineet.
Oletko seurannut lainsäädännön muutoksia jos 35 vuotta sitten kävit autokoulun?
Mielestäni polkupyöräiliöille pitäisi tulla ajokortti. Sen verran heikosti osaavat liikennesäännöt. Voisin jopa väittää, että 70 prosenttia pyöräiliöistä ei edes tiedä milloin heidän pitää väistää ylittäessään suojatietä. Siihen yhteen virheeseen saattaa loppua pyöräilijän polkeminen. Tämä olisi samalla myös hyvä keino riistää lisää rahaa kansalta. Vielä 5 vuodenä välein 40h/ opiskelua liikenneturvallisuudesta! Miltä kuullostaisi? Ammatikseen ajavat kuorma-autojen kuljettajat käyvät myös 40h 5 vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni on opettanut lapsilleen miten pyörällä liikutaan liikenteessä? Harva kertoo kun ei tiedä itsekkään sääntöjä. Tuossa iltalehden jutussa taas autoilijan mielestä pyöräilijä joutaa aina väistää ja pyöräilijän ajolinjat saa pistää autolla tukkoon. Tämä on todella yleinen tapa. Tullaan kolmion takaa seisomaan suojatien päälle tukkien kaikkien muiden liikkuminen ja ollaan olevinaan joustavia liikenteessä.
Se on monesti, kun näitä parjauskampanjoita on tullut vielä tahallista, jossa pyritään estämään toisen liikkuminen, koska toinen liikkuu pyörällä. Tämä johtuu puhtaasti näistä kampanjoinneista pyöriä vastaan, ei mistään muusta. Kääntyvä auto kääntyy eteen, jos yrität pyörällä ohi auto pyrkii blokkaamaan ettet pääse yli tiestä.
Se tapahtuu katsomalla että pyörä tulee takaa pyörätietä, kun on autolla kääntymässä oikealle kiihdyttämälle sopivasti, niin että eteen jää aukko ja kun pyörä siitä yrittää se aukko ajetaan kiinni, umpeen, niin että pyörä joutuu pysähtymään ja kietämäään auton takaa jotta pääsisi etuajooikeutettuna eteenpäin. Tätä tapahtuu ainakin Helsingissä. Kyse on tarkoituksenmukaisesta häiriköinnistä. Vastuu on näiden juttujen kirjoittajilla, jotka provosoivat tätä pyörävihaa.
Autoilijat niitä sääntöjä pääsääntöisesti rikkovat. Autolla pystyy tappaan pyöräilijän tai muun liikkujan mutta pyörällä saa vain itse pahimmat vammat. Siksi autoilla on ajokortti.
Pyöräilijät ajavat liian lujaa ja rikkovat liikennesääntöjä. Eivät myöskään osaa pysähtyä suojatiellä. Näin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijät ajavat liian lujaa ja rikkovat liikennesääntöjä. Eivät myöskään osaa pysähtyä suojatiellä. Näin Helsingissä.
Aha sou? Autoilla ne tapot tehdään siksi siihen vaaditaan ajokortti. Pyöräilijä loukkaa vaan itsensä jos tyrii.
Vihreä polkupyöräilijä kirjoitti:
Mielestäni polkupyöräiliöille pitäisi tulla ajokortti. Sen verran heikosti osaavat liikennesäännöt. Voisin jopa väittää, että 70 prosenttia pyöräiliöistä ei edes tiedä milloin heidän pitää väistää ylittäessään suojatietä. Siihen yhteen virheeseen saattaa loppua pyöräilijän polkeminen. Tämä olisi samalla myös hyvä keino riistää lisää rahaa kansalta. Vielä 5 vuodenä välein 40h/ opiskelua liikenneturvallisuudesta! Miltä kuullostaisi? Ammatikseen ajavat kuorma-autojen kuljettajat käyvät myös 40h 5 vuoden välein.
Eli pitikö hallintohimmeleitä vähentää vai lisätä?