Mikä sai työhaastattelussa toivomaan että et saa paikkaa?
Itellä on kokemus että joskus työhaastattelun jälkeen toivoo saavansa "Kiitämme mielenkiinnostanne mutta..." -kirjeen.
Eräässä firmassa oli puitteet niin vanhanaikaiset, siis jostain 80-luvulta, ja tuli tunne että tässä firmassa muutenkin asiat junnaa. Valitettavasti pääsin työkokeiluun (säästivät siis rahaa, olin ammattitaitoinen työharjoittelussa) ja ensivaikutelma piti paikkansa. Firma säästi ihan joka asiassa, ja oli hyvin hierarkinen ja jäykkä. Join kakkukahvit kun se pesti loppui.
Toisen kerran tunne tuli haastattelijasta (tulevasta pomosta). En onneksi saanut paikkaa, mutta olen nykyisen työn suhteen häneen välillä yhteydessä. Vaikutti erittäin nipolta, joka pomottaa minkä ehtii. Haastattelun kysymyksetkin ärsytti, kysyi mm. olenko siisti työpisteelläni; miltä autoni näyttää sisältä jos hän menee sitä katsomaan. Ärsytti siksi että autoani käyttää muutkin kuin minä (=lapset) ja auton siisteys antaa vain viitettä omasta siisteydestäni. Henkilö joka hommaan valittiin oli korkeammin koulutettu, eikä minua harmittanut lainkaan että en saanut paikkaa.
Kommentit (848)
Olin haastattelussa siivousfirmaan toimistotöihin ja mies ja nainen haastattelivat minua molemmat yhdessä. Kysyivät onko minulla poikaystävää ja vastasin ystävällisesti, että en kommentoi tällaisia asioita (olisi pitänyt vastata kyllä) ja ilmeisen pettyneitä olivat vastaukseen. Siihen loppui se haastattelu enkä saanut töitä.
Laskutusassarin hommaan, jossa pääpaino siis laskujen tekemisessä, kävi ilmi että keskimäärin 70 puhelua per päivä. Miten siinä ehtisi niitä päätyötehtäviiän edes tekemään. Ilmeeni oli varmaan siinä kohtaa sellainen että en tullut valituksi ja onneksi!
Työhaastattelussa oli jokin ryhmätehtävä haastateltavien kesken. Kun olimme sen tehneet, haastattelija totesi että olipahan tehtävä, itse en tuohon olisi ruvennut. Tuli sellainen olo että ööh miksi laitoit sitten meidän tekemään sitä. Jotenkin tämä kommentti antoi mielestäni erikoisen kuvan työpaikasta.
Muutaman kerran olen ollut haastattelussa Teamsillla ja haastattelijan yhteys on pätkinyt jatkuvasti niin pahasti, jolloin totesin että tämä varmaan kuvastaa firman toimintaa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
"Aaaa.....oletko Sinä nyt mielestäsi sitten fiksumpi kuin muut? "
Kireähuulisen naisen kysymys työhaastattelussa minulle, kun kävi ilmi että olen lapseton.
Miten ihmeessä lapsettomuus edes tulee esille? Sitähän ei saa kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain opettajaksi erääseen oppilaitokseen (ei peruskoulu) ja minulla on opetettavien aineiden pätevyys. Haastattelu meni mukavasti ja sainkin paikan (vakituinen kokoaikainen virka). Työn vastaanottaminen kaukana kotipaikkakunnilta olisi vaatinut paljon järjestelyjä perheen kannalta, mutta olin iloinen vakituisesta paikasta ja valmistelin asumisjärjestelyjä. Tarkoituksena oli opettaa pääasiassa ainetta x mutta muutama tunti viikossa ainetta y. Aineeseen y ei ole kovin helppo saada tekijöitä, erityisesti syrjäseudulla, koska aine vaatii paljon valmistelua opettajalta ja oppilaiden yksilöohjausta (työajat vaihetelevat paljon pitkin lukuvuotta). Kun rehtori soitti ja keskusteli lukukauden aloittamisesta hän höläytti: "Onneksi saimme y:n tunnit siirrettyä sinulle opettajilta A ja B. He koko ajan ovat itkeneet sitä, miten paljon venymistä opetus vaatii; hienoa saada nuori ja innokas tekemään tämä". Oli sitten sillä selvä, sanoin etten otakaan paikkaa vastaan ja jäin tuntiopettajaksi kotipaikkakunnallen (samat aineet, mutta en opettanut y:tä ainoana opettajana).
Nyt en ymmärrä miksi kieltäydyit, koska siitähän oli sovittu että opetat tuota y:tä, vai olisiko sitä ollut sovittua enemmän?
Se luetun ymmärtämisen vaikeus...
Vierailija kirjoitti:
Nykyään toivon aina, että en saisi paikkaa, mutta kun haastattelukutsuja tulee jatkuvasti, niin aina pitää tahallaan töpätä että ei tulisi valituksi.
No helvettiäkös haet sitten?
Tapahtui ysärin lopussa:
Sikaniska haastattelija.
Hain yhteen autolehteen assariksi ja toinen haastattelija mietti liikaa, miten mun pitää pukeutua. Täällä on kuitenkin miehiä suurinosa. Kivempihän se olis, jos nuori nainen näyttäis enemmän pintaa.
Kiitos ja näkemiin.
Tuo oli vielä työkkärin suosittelema. Jouduin sinne tekemään selvityksen miksi lähdin kesken. Uhkasivat karenssilla.
Työntekijän kanssa tein valitusta. Hän oli mun puolella. Siellä oli ihmetelty, että miksi kys firman paikat ei täyty.
Kävi niin, että laittoivat sen firman karenssiin. 🤭 sai pari vuotta, ettei työkkäri ottanut heidän työpaikkojaan käsittelyyn.
Kun sanottiin, että ongelmien ilmetessä joutuu olemaan myös illan ja yön töissä, toki ylityökorvauksilla. Ja seuraava päivä on silti oltava töissä. Täh, siis puolitoista vrk nukkumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aaaa.....oletko Sinä nyt mielestäsi sitten fiksumpi kuin muut? "
Kireähuulisen naisen kysymys työhaastattelussa minulle, kun kävi ilmi että olen lapseton.
Miten ihmeessä lapsettomuus edes tulee esille? Sitähän ei saa kysyä.
Ei saa kysyä mutta saahan sen itse tuoda esille. Itse olen jo kauan sanonut että lapsiluku on täynnä ja lapsetkin jo teinejä = ei tule sairauspoissaoloja heidän takiaan.
No tällä hetkellä lapset asuu jo omillaan ja edelleen mainitsen sen mahdollisissa työhaastatteluissa. Jotkut ikäiseni ovat vielä lisääntyneet tai lapset on päiväkoti-ikäisiä.
Koko hallitus plus pari ylintä johtajaa, kaikki pääasiassa miehiä keski-iältään noin 65-70v. Kukaan ei hymyillyt ja tenttaus oli valtava. Totesin, että tänne ei kannata alle nelikymppisen elämäniloisen ja elämäntahtoisen henkilön tämän enempää hakeutua. Näivetyn ankeuteen. Sanoin haastattelun lopuksi kiitos mutta taidan kuitenkin nyt jättäytyä kisasta pois :D
Se, kun käärmeen niljakkaan oloinen haastattelija sanoi minulle työhaastattelun lopuksi, että "minä pidän sinusta". Tuli olo, että hän tarkoitti "minä vihaan sinua jo nyt". Kyseessä oli palkkatukityö ja tulin valituksi. Loppu on historiaa = hän oli järkyttävä esimies.
Jpihinkin työpaikkoihin hakiessani on tullut vahvasti sellainen tuntemus että pomomiehet etsivät itselleen myös naisystävää / salarakasta.
Tein selväksi että olen hakemassa vain ja ainoastaan työtä. Olen onnellisesti naimisisda, eikä minulla ole minkäänlaista halua eikä tarvetta avioliittoni ulkopuolisiin suhteisiin. Ei yksikössäkään.
Töykeä ja alentuva suhtautuminen haastattelijalta.
Ei kaikki hakijat ole niin epätoivoisia, että vain haastattelija-osapuoli on se joka tekee valintaa. Kyllä se hakijakin on valitsemassa, haluanko juuri tänne.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä itselleni tuli mieleen, että eihän paikkaa ole pakko ottaa vastaan? En tietenkään mene sellaiseen työpaikkaan, jonne en haluaisi mennä. No tosin olen aina ollut töissä ja jos jonnekin olen hakenut, niin on tarkoitus vaihtaa työnantajaa ja jostain tulee tuollainen tunne, niin en tietenkään sitten ota paikkaa vastaan, vaikka minut valittaisiin.
Mitä olet mieltä työttömistä, pitäisikö mennä duuniin jota ei halua?
En nyt ole ikinä tainnut toivoa että en saisi paikkaa, mutta on ollut paikkoja joista olisin kieltäytynyt jos olisin saanut paikan. Parista olen kieltäytynytkin.
Haastattelija jäätyi ja jäi suu auki tuijottamaan kun kerroin tehneeni aikaisemman alan harjoittelun palkattomana. Kysyi sitten vielä että kuuliko varmasti oikein. Reaktio oli niin ilmeinen, että itse taas vastareaktiona hämmennyin millaisessa kuplassa tämä haastattelija oli elänyt, joten halusin mieluummin töihin jonnekin muualle
Toki on mahdollista että kyseessä oli psykopaattiluonteinen ihminen, joka halusi vain lytätä jne.. Kaikki muut haastattelut kuitenkin menneet hyvin
Englannin kielisessä päiväkodissa pomo oli haastattelusta yli 1h myöhässä ja idea siinä oli ilmeisesti se, että muut kyttäsivät miten käyttäydyn lasten kanssa. Tuli esim lounasta ja kun sanoin, etten syö lihaa oli vastaus "I figured..." Opetin lapsille matikkaa ja ties mitä. Pomo sitten saapui kun saapui, haastatteli minut ja näin. Huipennus oli kysymys minkälaiset välit minulla on Jumalaan. Kaverini kysyi myöhemmin, että jaa mitennii meinasko se, että ootko tappanu ikinä ketään vai millä välinsä sinne suuntaan saa pilattua. Minua ei valittu, Thank God.
Kun minua haastatteli 5 takakireetä pukumiestä ja kysyivät olenko tehnyt hakemukseni itse. Jep. Lisäksi kysyivät miten toimisin jos olisin Pori Jazzin johtaja ja muita aika haastavia kysymyksiä. No paikka ei ollut jazzeille, niin mitä ihmettä. Minua ei palkattu. 🤗
Hain osa-aikaista toimistotyötä. Haastattelija kysyi horoskooppimerkkiä. En tiedä miten se olisi pätevöittänyt hakemaani tehtävään.
Nyt en ymmärrä miksi kieltäydyit, koska siitähän oli sovittu että opetat tuota y:tä, vai olisiko sitä ollut sovittua enemmän?