Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on omituisinta, mitä olet ulkomailla kohdannut

Vierailija
25.03.2019 |

Tuon "Mitä tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa" -ketjun innoittamana rupesin miettimään, että olisi kiva tietää mikä palstalaisia on eniten ihmetyttänyt ulkomailla käydessä tai asuessa.

Ja pidetään keskustelu asiallisena, jookos

Kommentit (426)

Vierailija
181/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinassa mies jäi auton alle niin että kuului kauhea mätkähdys ja mies jäi kadulle makaamaan. Kukaan ei kiinnittänyt asiaan mitään huomiota kunnes eräs toinen mies lähti juoksemaan tapahtumapaikkaa kohti. Sen sijaan että olisi mennyt auttamaan, mies hakikin muutaman metrin päästä pari "huomiotötteröä" ja laittoi ne kadulla makaavan miehen molemmin puolin.

Kiinassa ilmeisesti saattaa joutua itse maksuvastuuseen jos toimittaa jonkun sairaalaan tms? En ymmärrä. Ei tietoakaan miten miehelle lopulta kävi.

Mummoni todisti Moskovassa 2000-l alussa samankaltaista tilannetta: mies lensi konepellille ja siitä pää edellä katuun. Mummoni oli sillä hetkellä turistibussin kyydissä ja opas sanoi että tämä on aivan arkipäivää että porukkaa jää auton alle eikä kukaan auta. Liikennekulttuuriahan tuolla ei ole, lisäksi porukat ei aina uskalla mennä auttamaan koska miliisi saattaa pahoinpidellä ja ryöstää auttajan. Ovat myös tottuneet noihin onnettomuuksiin ja ruumiisiin ja niiden yli saatetaan ajaakin, hyi... Hirveä maa. 

Vierailija
182/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalaisen hakkaamassa muovipussissa olevaa elävää lihakoiraa lyhtypylvääseen.

Yllättävän sitkeitä otuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
184/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hollannissa jogurtti on jälkiruoka, ei sellainen aamu- tai välipala kuin meillä.

Vierailija
185/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japani on minulle tuttu 25 vuoden ajalta. Ensimmäisiä asioita, josta yllätyin todella paljon, oli se miten syvälle ja arkipäiväisesti yakuza (mafia) on soluttautunut joka paikkaan. Todella monet arkiseksi luokiteltavat paikat kuten ravintolat tai pelihallit - tai isot turistipaikat - kuuluvat yakuzan omistukseen. Sinua palveleva tarjoilija tai baarimikko saattaa olla yakuza. Lukion rehtorilla voi olla mafiakytköksiä. Mafian olemassaoloa tai mafian jäseniä ei tunnista katukuvasta mitenkään. Monella kunniallisella ja arvostetulla henkilöllä, yrityksellä tai organisaatiolla on yakuzajohto tai yhteyksiä yakuzaan. Puhutaan ihan kansainvälisesti tunnetuista isoista firmoista, joiden takapiruna toimii mafia.

Japanilaisethan itse kieltävät koko mafian vaikutuksen, koska se on häpeällistä. Ulkomaalaisille täytyy näyttää kuvaa täydellisestä maasta, jossa ei ole mitään hämärää tai outoa. 

Vierailija
186/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoossa kun kävelin aikani ajatuksissani, ja totesin olevani ainoa valkoihoinen ihminen lähipiirissä. Ja huomasin, että minua ei todellakaan katseltu ystävällisesti. En edes tiennyt että sellaisiakin kaupunginosia on.

Siis ihan tosissasiko väität, että olit Lontoossa ja sinua ympäröivät ihmiset mulkoilivat sinua vihaisena koska olet valkoinen? :D Aivan varmasti

Lontoo on iso paikka. Kyllä sieltä löytyy alueita, joilla asuu pääosin jonkin tietyn rodun ihmisiä. Osa kaupunginosista on myös jengien hallussa. Valkoista yksin liikkuvaa naista saatetaan pitää vaikkapa houkutuslintuna ja sen vuoksi ei erityisen tervetulleena.

Siis missä ihmeessä sinä olet oikein käynyt? Itse asuin Lontoossa muutaman vuoden, en mitenkään hienolla alueella, enkä todellakaan tunnista mitään Lontoon aluetta tuosta kirjoituksestasi. 

En minäkään ymmärrä.

Oiskohan ollut tuo alue Bronx?

Vierailija
187/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoossa kun kävelin aikani ajatuksissani, ja totesin olevani ainoa valkoihoinen ihminen lähipiirissä. Ja huomasin, että minua ei todellakaan katseltu ystävällisesti. En edes tiennyt että sellaisiakin kaupunginosia on.

Siis ihan tosissasiko väität, että olit Lontoossa ja sinua ympäröivät ihmiset mulkoilivat sinua vihaisena koska olet valkoinen? :D Aivan varmasti

Lontoo on iso paikka. Kyllä sieltä löytyy alueita, joilla asuu pääosin jonkin tietyn rodun ihmisiä. Osa kaupunginosista on myös jengien hallussa. Valkoista yksin liikkuvaa naista saatetaan pitää vaikkapa houkutuslintuna ja sen vuoksi ei erityisen tervetulleena.

Siis missä ihmeessä sinä olet oikein käynyt? Itse asuin Lontoossa muutaman vuoden, en mitenkään hienolla alueella, enkä todellakaan tunnista mitään Lontoon aluetta tuosta kirjoituksestasi. 

En minäkään ymmärrä.

Bronx ei ole Lontoossa, vaan New Yorkissa.

Vierailija
188/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä.

Bronx ei ole Lontoossa, vaan New Yorkissa.

Eikös Chicagossa?

Vierailija
189/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanadassa kaikki vessojen hanat vaativat hetken ihmettelyä, että miten tästä saa vettä ulos ja kädet pestyä. Ihmeellisiä systeemejä ja joka paikassa erilaisia. Joka ikisessä hotellissa oli aamupalalla ranskalaisia ja ”erikoisin” paikallinen grilliherkku yhdessä paikassa oli friteerattu mars patukka.

Vierailija
190/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iranissa tuntui hassulta se, miten perheet jaksavat kokoontua niin tavattoman usein toistensa luona. Maanantaina oltiin illallisella yhdellä enolla, tiistaina tädillä ja perjantaina istuttiin iltaa isoäidillä. Siinä välissä saattettiin tavata spontaanisti jossain kahvilassa tai puistossa. Kaikki isomummusta taaperoihin olivat paikalla ja mietin vaan, että miten Suomessa olisi mahdollista saada 16-vuotias hengaamaan vapaaehtoisesti monta kertaa viikossa suvun kanssa, kun se yksikin sukujuhla vuodessa on taistelu.

Toinen huomio Iranista oli miten 90% naisista istui Turkista tulleella lennolla hiukset paljaana ja pienissä vaatteissa, kunnes vasta koneen laskeuduttua pukeutuivat peittävämmin ja laittoivat huivit päähänsä.

Arabi kulttuurit ovat perhekeskeisiä ja yhteisöllisiä. Suomalaisten pitäisi ottaa oppia islamista. Kun kävin arabi maissa niin siellä oli paljonkin hyviä asioita. Arabit osaa pitää hauskaa ilman viinaa ja mua esim. autettiin kauppakassien kantamisessa ja mulle avattiin ovi.

Iranilaiset eivät ole arabeja eivätkä puhu arabiaa ja he tuovat tämän kyllä rivakasti esiin, jos joku näin erehtyy sanomaan. Perhekeskeisiä toki ovat ja jakavat osia arabikulttuurien kanssa. Silti persialainen kulttuuri on ihan oma juttunsa.

Samoja kokemuksia, iranilaiset tuovat jopa oma-aloitteisesti esiin, että he eivät ole arabeja. Myös sikaa syövät innolla, että ei erehdyttäisi luulemaan muslimeiksi.

Vierailija
191/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuba. Yksi iso halpisbordelli koko maa. Naisilla ei ole mitään häpeää asian suhteen, ylpeästi p-llula ne rahat tehdään. Kuka tahansa oli myytävissä. Sen kun vaan pysäyttää kadulla mielekkään ja neuvottelee hinnan. Niinhän moni lihava punanaamainen jenkki ja kanadalainen turisti tekikin ja ihan avoimesti kerskuivat että panolomillahan sitä. Myös vanhat länkkärinaiset harrastivat samaa nuorten miesten kanssa. Muutaman kerran näin myös suomalaisnaisia mustien muskelimiesten kanssa. Ihan iloisesti tervehtivät kun kuulivat että oltiin suomesta.

Meksico. Sillalta roikkuvat ruumiit olivat ihan arkipäivää. Läpimätä moraali ihmisillä eli varastaminen, lahjuksien ottaminen, kaikenlainen kusettaminen oli ihan normaalia toimintaa jota kaikki harjoittivat tilaisuuden tullen. 15v tytötkin halusivat jonkun narcopoikaystävän namusedäksi. Sai pitää monta tyttöystävää samalla kunhan se osti merkkivaatteita ja -käsilaukkuja lahjaksi.

Vierailija
192/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä.

Tarkoitiko ehkä Brixtonia?

Vierailija
193/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä.

Birghton on kai pari tuntia lontoosta.

Vierailija
194/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa ihmetytti miten paikalliset naiset tulivat iskemään vaikka en ole edes kovinkaan hyvän näköinen. Kai se vaan sitten on niin että naiset aina haluavat kaukaa tulevaa siementä. Ohikiitävän hetken sain kokea, millaista on olla maaahanmuuttaja Suomessa.

Vierailija
195/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalan mänty kiinnostaa?

Vierailija
196/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä.

Birghton on kai pari tuntia lontoosta.

Vierailija
197/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Thaimaassa tuli vastaan pieni kuorma-auto missä kuormana kokonaisia paistettuja sikoja pitkällään, kärsät menosuuntaan. Myös sähköviritelmät pylväissä todella erikoisia sekalaisia vyyhtejä roikkumassa sinne tänne sillan sun tälläin.

Luin tämän väärin. En lukenut sanaa paistettuja, vaan "..missä kuormana kokonaisia sikoja pitkällään, kärsät menosuuntaan." Ihmettelin, miten siat osasivat olla juuri menosuuntaan päin ja miksi niitä kuljetetaan jonnekin? Kuorma-autokin oli mielikuvissani avolavainen, että siat näkyvät. Ja eikö se ole vaarallistakin eläimille, jos ne sattuvat putoamaan? Sori ohis!

Vierailija
198/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, miten valtamedian kuva Israelista poikkeaa arkipäivästä siinä maassa., Cockerspanielisilmäisiä nuoria sotilaita, miehiä ja naisia, jotka valehtelematta ovat kauniimpia kuin filmitähdet, mutta ei yhtään ramboja kuten uutisissa annetaan ymmärtää. Sitten se yleinen älykkyyden ilmapiiri tuossa maassa, jossa on maailman eniten korkeakoulutettuja ihmisiä ja Nobelin palkintoja. 

Olin kerran kuvaamassa Israelissa ilmavoimien sotilaita. Herra varjele mitä miehiä. 90 pros oli järkyttävän komeita.

Jouduin myös kerran ongelmiin rajaseudulla ja minut pistettiin johonkin "selliin". Sotilaat oli kyllä mukavia, sekä tytöt että pojat. Ehkä yksi vanhempi upseeri vähän machoili. Itse olin silloin kolmikymppinen nainen.

Vähän lohduttaa että israelilaiset miehet rupsahtaa nelikymppisenä😊. Mutta voin sanoa että niin komeita miehiä en ole missään nähnyt.

Vierailija
199/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksan omituisuus oli havaita etä muutto on isompi projekti: keittiökaapit tuodaan ja viedään asuntoon, ainakin kerrostaloissa. 

Tämä on jännä, useammassa Euroopan maassa kalustamaton vuokra-asunto tarkoittaa sitä kirjaimellisesti - keittiö ja lattiatkin voidaan joutua hankkimaan itse. Suomalaisena tuntuu aika epäkäytännölliseltä.

Tsekissä jätetään keittiönkaapit paikalleen, mutta muuttaja ottaa mukaansa jääkaapin ja VERHOTANGON. Asunnoissa ei myöskään koskaan ole kiinteitä vaatekaappeja. Ei vaan voi käsittää :D.

Vierailija
200/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen suuresti englantilaisten tapaa alipukea lapsensa (ja usein itsensä). Jopa pakkasella pienet lapset ilman ohuessa takissa/villapaidassa ja polvihousuissa. Pipoa tai käsineitä ei juuri tunneta.

Sama kansa myös jättää käsin tiskatut astiat kokonaan huuhtelematta. Pistävät fairy-vaahtoiset astiat suoraan kuivumaan. Tämä siis ihan yleinen käytäntö.

Olen asunut ko. maassa.

Tämä sama tiskaustapa juurtui myös Australiaan ja Uuteen-Seelantiin. Saippuavesi vaan valuu kun astiat nostetaan kuivumaan. Kämppikseni oli minulle todella vihainen kun tuhlasin vettä huuhteluun. No, huuhtelin myös heidän tiskaamansa astiat kun otin ne käyttöön. Ne nimittäin olivat saippuasta tahmeita.