Mikä on omituisinta, mitä olet ulkomailla kohdannut
Tuon "Mitä tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa" -ketjun innoittamana rupesin miettimään, että olisi kiva tietää mikä palstalaisia on eniten ihmetyttänyt ulkomailla käydessä tai asuessa.
Ja pidetään keskustelu asiallisena, jookos
Kommentit (426)
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihan kiva jos laittaisitte myös maan nimen. Hassua lukea, että yksi trooppinen maa tai eu:n ulkopuolinen maa?
Kaikki eivät halua, että heidät tai heidän tuttavansa voidaan tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa oli Amerikan maalla, että kassalla pyydettiin enemmän kuin hintalappu näytti...(verot siis lisätään hintaan). Käsittämättömän epäkäytännöllinen tapa.
Siihen on ihan jarkeva selitys: Joka osavaltiossa ja jopa kaupunginosassa on erilainen veroprosentti, paakonttorissa sitten lasketaan myynti summasta ennen veroa.
Yleensa se vero on niin pieni etta ei siihen kiinnita mitaan huomiota. Joissakin osavaltioissa ei ole ALVia ollenkaan tai ruuasta ja laakkeista ei mene veroa. Suomessahan menee jotain 24% joka ostoksesta mutta ei se teita vaivaa kun sita ei erikseen nae.
Tietokoneaikana ei ole mikään ongelma kehittää ohjelma joka laskee hinnat ilman veroa, veron kanssa jne.
Niinhan kuitissa nakyykin, hinta, vero ja loppusumma. Mita kuvittelit?
Pointti lienee, että eurooppalaisten, ja nykyään myös aika monen amerikkalaisen mielestä ei ole mitään järkeä siinä, että hyllyssä näkyvä hinta ei ole sama kuin asiakkaan maksama hinta. Ja tälle järjestelylle ei ole mitään järkisyytä, vaan kyseessä on vaan typerä perinne. Vähän niin kuin imperiaalisen mittajärjestelmän käyttö, joka sekin varmasti on sinussa Yhdysvalloissa perusteltua jostain syystä.
Tama veroasia on selitetty suomalaisille varmaan sata kertaa mutta ei vaan mene perille.
Jos liikkeella on 1700 myyntipistetta eri osavaltioissa niin miten menisi kirjanpito kun kaikissa on eri veroprosentti? Mistaan "typerasta" perinteesta ei ole kysymys, ennemminkin suomalaisten kyvyttomyydesta ymmartaa erilaista systeemia. Veroprosentti on korkeintaan 10% (suurimmissa kaupungeissa), jos sita ei osaa laskea paassa hinnan paalle niin huonosti on asiat.
Tein viikon ruokaostokset lauantaina, tassa kuitti: 36 tavaraa ostettu, 1.75%vero $1.51, 8% vero 1.52, total tax $3.03. Kylla minulla on aina tuonverran ylimaaraista ja mielellani maksan nama verot Suomen 24% ALVin sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englannissa alle 18-vuotias ei pääse pubiin edes omien vanhempiensa seurassa lounaalle.
Meniköhän sulta nyt Suomi ja Englanti sekaisin? Olen asunut Lontoossa yli 20 vuotta ja kasvattanut täällä kolme lasta. Ikinä ei ole ollut ongelmia päästä lasten kanssa pubiin syömään.
No minua ja 4v tyttöä ei meinattu päästää pubiin päivällä mutta kun tinkasin, että tyttö kävisi vain vessassa niin päästivät vessaan. Istumaan ei saanut jäädä esim. limulle ja kahville. Yleisiä vessoja oli vaikea löytää muualta kuin pubista, pikkukylässä kun olimme. Tämä 90-luvun alussa.
-eri
Prahassa v.2000 lähiössä nähtyä: Pikkupoika juoksee kannellisen tuopin kanssa pubiin ja ostaa olutta. Baarimikko valuttaa hanasta olutta tuoppiin ja pikkupoika kipittää kadun yli kotiinsa. Isä käy kuulemma sitten kuittaamassa laskun aina ohikulkiessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa kun kävelin aikani ajatuksissani, ja totesin olevani ainoa valkoihoinen ihminen lähipiirissä. Ja huomasin, että minua ei todellakaan katseltu ystävällisesti. En edes tiennyt että sellaisiakin kaupunginosia on.
Siis ihan tosissasiko väität, että olit Lontoossa ja sinua ympäröivät ihmiset mulkoilivat sinua vihaisena koska olet valkoinen? :D Aivan varmasti
Lontoo on iso paikka. Kyllä sieltä löytyy alueita, joilla asuu pääosin jonkin tietyn rodun ihmisiä. Osa kaupunginosista on myös jengien hallussa. Valkoista yksin liikkuvaa naista saatetaan pitää vaikkapa houkutuslintuna ja sen vuoksi ei erityisen tervetulleena.
ohis mutta kerrotko näitä kaupunginosia? ja lisää myös tuosta ''houkutuslintu''jutusta (lähteitä)? en ole kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, kyllä minusta Thaimaassa pystyi tupakoimaan kadullakin eikä siitä mitään polemiikkia tullut. Niin ne teki paikallisetkin.
Meitä ainakin vannotettiin että se on ehdottoman kiellettyä :D toki hotellin alueella polteltiin missä haluttiin mutta esimerkiksi kadulla ei paikallisetkaan vetäny kessua
Thaimaassa se että on olemassa "turisti Thaimaa" ja sitten ihan se "oikea Thaimaa". Ero on huomattava.
Vierailija kirjoitti:
Ei omituista, mutta taas kerran ihmettelen samaa asiaa. Olen parhaillaan Los Angelesissa, ja parit aamiaiset on takana. Hotellin aamiaiseen kuuluu perinteisen puffan lisäksi vapaavalintaisesti lisäksi munakasta, pannukakkuja jne. Eilisellä aamiaisella otin kylkeen munakkaan, ja se koko pisti taas ihmettelemään. Iso lautanen täpösen täynnä, arviolta sellainen 7-8 munan munakas, jossa oli vielä tuhottomasti juustoa sisällä. Kuka tuollaisia satseja oikeasti syö?
Aamiaisen hinta on 14.99$. Ei tietysti paha hinta määrään nähden., mutta silti. Miksi tehdä jättisatseja, kun harva kuitenkaan syö annostaan kokonaan?
Eikä täällä Kaliforniassa kuitenkaan mitenkään liikaa näe ylipainoisia.
Mekin käytiin Olive Gardenissa syömässä nopeasti pikku lounas mutta annokset oli niin isoja että siitä riitti kahdeksi päiväksi ruokaa. Missäpäin Losia muuten olet? Siellä sivuseuduilla on kyllä paljon ihan normaalin näköisiä amerikkalaisia isoine vatsoineen.
Vierailija kirjoitti:
Tokiossa ei ollut kaduilla roskapönttöjä, mutta tästä huolimatta maassa ei lojunut roskia. Pullon- ja tölkinkeräysastioita oli kylläkin, Japanissa noista ei saa panttia.
Roskathan laitetaan omaan laukkuun tai annetaan ravintolassa yms pois. Itse en ekalla kerralla osannut toimia mutta onneksi paikallinen mies tuli kertomaan että voin antaa roskat juuri ravintolassa tai kahvilassa pois.
Vierailija kirjoitti:
No tämä olisi toisaalta voinut tapahtua ihan missä tahansa, mutta on jäänyt mieleeni. Viime kesänä Milanossa metroaseman portaikossa oli suttuinen, likaisiin vaatteisiin pukeutunut mies joka oli levittänyt tavaransa portaikon tasanteelle ja vääntänyt k*set ja p*skat siihen viereen. Hauskinta oli se, että viittoi ja jutteli ilmeisesti sille omalle kakalleen, ainakin siltä se näytti. :D Tavallaan säälitti, toisaalta huvitti ja huvittaa edelleen.
Italiassa purettiin psykiatrinen laitossysteemi aikoinaan huonoin seurauksin; laitostuneet skitsot ovat nyt kadulla. Surullista sekin.
Turkissa ihmiset olivat ihmeissään että haluanko suihkuun kun kysyin missä on bathroom. Minua valaistiin että toilet on vessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei omituisinta mutta merkillepantavaa oli -90-luvun Saksassa se kierrätys ja lajittelu. Kaikilla kangaskassi mukana kun ostivat hedelmiä. Jugurttipurista ei edes kantta saanut roskikseen laittaa vaan jokainen pakkausosa lajiteltiin; muovia, pahvia, alua tms.. Lasipurkit maidoissa yms. koska ne helppo kierrättää. Ei silloin Suomessa ollut tällaisesta tietoakaan. Kun yritin sitten Suomessa elää ko. tapaan, mulle naurettiin. Onneksi ei enää naureta!
Sveitsissä sama juttu, ja kaupassa moni punnitsee hedelmänsä ja vihanneksensa ja laittaa laput hihaansa, josta kassa ne skannaa. Ei tarvita pusseja.
Viimeksi tuli joku kysymään multa marketin hedelmäosastolla, että missä täällä on kertakäyttökäsineet, kun ei halunnut käpälöidä hedelmiä paljaine käsineen. No siinä kaupassa niitä ei ollut tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Tokiossa ei katsottu hyvällä julkisia hellyydenosoituksia. Kädestä pitäminenkin oli vain kapinoivien tienien juttu.
Olen käynyt Osakassa säännöllisesti 10 vuoden ajan. Alkuun sielläkin oli tämä sama juttu, mutta nyt parina viime vuonna olen nähnyt nuoria pariskuntia käsi kädessä sunnuntaisin kaupoilla. Selkeästi on ainakin Osakan korkeudella tullut hyväksytympää ilmaista, että on seurusteleva pariskunta.
Mutta, edelleen julkiset hellyydenosoitukset eivät ole suotavia. Ei pusuja, ei haleja, ei kosketteluja. Se on epäkohteliasta niitä muita kohtaan, kun joutuvat todistamaan tällaista.
Samaan aikaan maassa on Love Hotelleja, joihin pariskunnat voivat mennä harrastamaan keskenään seksiä, kun kotona ei voi tai ei ehdi muutoin kuin työpäivän lomassa ruokatauolla :D Tämä on ihan OK. Love Hotelliin menijöitä ei katsota kieroon millään tavalla, toisin kuin niitä käsikkäin käveleviä rietastelijoita.
Japani on erittäin kaksinaismoralistinen maa.
Vierailija kirjoitti:
Intian Goassa oli outoa nähdä miten lehmät elävät kaduilla kuin Euroopassa kulkukissat. Makoilevat/seisovat esim. kauppojen ja ravintoloiden edessä kadulla vasikoineen ja paikalliset syöttävät niille hedelmiä. Kävelevät liikenteen seassa ja jopa uimarannoilla. Kaikki kohtelevat niitä hyvin ja kunnioittavasti ja vaikka liikenne on muuten kaoottista niin lehmiä väistetään aina.
Oliko leppoisia ne lehmät vai pitikö niitä pelätä?
Siellähän pääsisi turvallisesti risteyksen yli kun menisi lehmän kyljessä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa ei ollut käsienpesuallasta vessassa, vaan kädet piti pestä kylppärin puolella. Wc-pönttö oli siis omassa erillisisessä tilassa. Yhdessä kämpässä pönttö oli myös erillisessä pienessä tilassa, kun taas bide-allas ja käsien pesuolivat kylppärissä. Tää logiikka ei ihan auennut mulle :D
Jos Ranskassa seuraa vessakulttuuria, niin kovin moni ei pese käsiään vessankopista poistuttuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa ei ollut käsienpesuallasta vessassa, vaan kädet piti pestä kylppärin puolella. Wc-pönttö oli siis omassa erillisisessä tilassa. Yhdessä kämpässä pönttö oli myös erillisessä pienessä tilassa, kun taas bide-allas ja käsien pesuolivat kylppärissä. Tää logiikka ei ihan auennut mulle :D
Jos Ranskassa seuraa vessakulttuuria, niin kovin moni ei pese käsiään vessankopista poistuttuaan.
Minun huomio Ranskan vessakulttuurista Pariisissa oli se, että kusta lorottavat suoraan kadulle vaan. Pieniä lapsiakin käytettiin kadun varressa parkissa olevien autojen välissä pissillä. Ei mikään ihme että siellä haisee niin hirveälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne hienot rannat esim. Meksikossa jotka ovat hotellin omistuksessa. Ovat siis suljettuja ja joka hotellilla omansa. Et voi kävellä rantaa pitkin. Jossain on pieni pätkä yleistä rantaa , eli muutama kymmenen metriä pitkä alue.
Mexico 💙
Ihmisoikeus rikkomukset ❤️ Vain täysi Ääliö fanittaa Meksikoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englannissa alle 18-vuotias ei pääse pubiin edes omien vanhempiensa seurassa lounaalle.
Meniköhän sulta nyt Suomi ja Englanti sekaisin? Olen asunut Lontoossa yli 20 vuotta ja kasvattanut täällä kolme lasta. Ikinä ei ole ollut ongelmia päästä lasten kanssa pubiin syömään.
Samaa mieltä. Muistan kyllä tosin ainakin yhden All Bar Onen, jossa kokonaan kielto alle 18-vuotiaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa kun kävelin aikani ajatuksissani, ja totesin olevani ainoa valkoihoinen ihminen lähipiirissä. Ja huomasin, että minua ei todellakaan katseltu ystävällisesti. En edes tiennyt että sellaisiakin kaupunginosia on.
Siis ihan tosissasiko väität, että olit Lontoossa ja sinua ympäröivät ihmiset mulkoilivat sinua vihaisena koska olet valkoinen? :D Aivan varmasti
Lontoo on iso paikka. Kyllä sieltä löytyy alueita, joilla asuu pääosin jonkin tietyn rodun ihmisiä. Osa kaupunginosista on myös jengien hallussa. Valkoista yksin liikkuvaa naista saatetaan pitää vaikkapa houkutuslintuna ja sen vuoksi ei erityisen tervetulleena.
Siis missä ihmeessä sinä olet oikein käynyt? Itse asuin Lontoossa muutaman vuoden, en mitenkään hienolla alueella, enkä todellakaan tunnista mitään Lontoon aluetta tuosta kirjoituksestasi.
En minäkään ymmärrä.
Kiinassa olen nähnyt paljon jänniä juttuja:
-syljeskely, piereskely, röyhtäily missä ja milloin vain huvittaa
-yllämainittu wc-kulttuuri, eli istutaan jaloilla siinä pöntöllä (yleensä reiällä) Jos paperia käytetään niin sitä ei saa vetää pöntöstä alas. Jos haluaa jutella kaverin kanssa niin wc:n oven voi hyvin pitää auki.
-Pohjois-Kiinassa hotellin buffassa tarjolla koiranlihaa. Paljon paljon muitakin erikoisuuksia; pässinkiveksiä, käärmettä, sammakkoa, kananjalkoja kynsineen, lihaa jossa vielä eläimen karvaa yms.
-Hong Kongissa ei ole alkoholin ostolle tai käytölle alaikärajaa, kaupat ja ravintolat voivat itse määrätä rajat jos haluavat. Silti en ole vielä kymmenen vuoden aikana nähnyt nuoria paikallisia alkoholia ostamassa tai käyttämässä saatikka humalassa.