Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on omituisinta, mitä olet ulkomailla kohdannut

Vierailija
25.03.2019 |

Tuon "Mitä tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa" -ketjun innoittamana rupesin miettimään, että olisi kiva tietää mikä palstalaisia on eniten ihmetyttänyt ulkomailla käydessä tai asuessa.

Ja pidetään keskustelu asiallisena, jookos

Kommentit (426)

Vierailija
201/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanadassa kaikki vessojen hanat vaativat hetken ihmettelyä, että miten tästä saa vettä ulos ja kädet pestyä. Ihmeellisiä systeemejä ja joka paikassa erilaisia. Joka ikisessä hotellissa oli aamupalalla ranskalaisia ja ”erikoisin” paikallinen grilliherkku yhdessä paikassa oli friteerattu mars patukka.

Maistoitko poutinea? Varsinainen ranskalaisten, juuston ja ruskean kastikkeen sekamelska.

Vierailija
202/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen suuresti englantilaisten tapaa alipukea lapsensa (ja usein itsensä). Jopa pakkasella pienet lapset ilman ohuessa takissa/villapaidassa ja polvihousuissa. Pipoa tai käsineitä ei juuri tunneta.

Sama kansa myös jättää käsin tiskatut astiat kokonaan huuhtelematta. Pistävät fairy-vaahtoiset astiat suoraan kuivumaan. Tämä siis ihan yleinen käytäntö.

Olen asunut ko. maassa.

Tämä sama tiskaustapa juurtui myös Australiaan ja Uuteen-Seelantiin. Saippuavesi vaan valuu kun astiat nostetaan kuivumaan. Kämppikseni oli minulle todella vihainen kun tuhlasin vettä huuhteluun. No, huuhtelin myös heidän tiskaamansa astiat kun otin ne käyttöön. Ne nimittäin olivat saippuasta tahmeita.

Tämän englanninopettajani selitti niin, että sillä tavalla asitat kuulemma jäävät kiiltävämmän näköisiksi ja tästä syystä niitä ei haluta huuhdella.

Luulisi että ruokaankin tulee sivumakuja, jos astiassaon Fairy-kuorrutus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, miten valtamedian kuva Israelista poikkeaa arkipäivästä siinä maassa., Cockerspanielisilmäisiä nuoria sotilaita, miehiä ja naisia, jotka valehtelematta ovat kauniimpia kuin filmitähdet, mutta ei yhtään ramboja kuten uutisissa annetaan ymmärtää. Sitten se yleinen älykkyyden ilmapiiri tuossa maassa, jossa on maailman eniten korkeakoulutettuja ihmisiä ja Nobelin palkintoja. 

Olin kerran kuvaamassa Israelissa ilmavoimien sotilaita. Herra varjele mitä miehiä. 90 pros oli järkyttävän komeita.

Jouduin myös kerran ongelmiin rajaseudulla ja minut pistettiin johonkin "selliin". Sotilaat oli kyllä mukavia, sekä tytöt että pojat. Ehkä yksi vanhempi upseeri vähän machoili. Itse olin silloin kolmikymppinen nainen.

Vähän lohduttaa että israelilaiset miehet rupsahtaa nelikymppisenä😊. Mutta voin sanoa että niin komeita miehiä en ole missään nähnyt.

Juutalaiset ovat maailman kaunein kansa. Varsinkin miehet ovat upeita.

Vierailija
204/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoossa kun kävelin aikani ajatuksissani, ja totesin olevani ainoa valkoihoinen ihminen lähipiirissä. Ja huomasin, että minua ei todellakaan katseltu ystävällisesti. En edes tiennyt että sellaisiakin kaupunginosia on.

Siis ihan tosissasiko väität, että olit Lontoossa ja sinua ympäröivät ihmiset mulkoilivat sinua vihaisena koska olet valkoinen? :D Aivan varmasti

Lontoo on iso paikka. Kyllä sieltä löytyy alueita, joilla asuu pääosin jonkin tietyn rodun ihmisiä. Osa kaupunginosista on myös jengien hallussa. Valkoista yksin liikkuvaa naista saatetaan pitää vaikkapa houkutuslintuna ja sen vuoksi ei erityisen tervetulleena.

Siis missä ihmeessä sinä olet oikein käynyt? Itse asuin Lontoossa muutaman vuoden, en mitenkään hienolla alueella, enkä todellakaan tunnista mitään Lontoon aluetta tuosta kirjoituksestasi. 

Viisi vuotta sitten reilatessamme varattiin ystäväni kanssa viime hetken hotellihuoneen Lontoosta, joka sijaitsi juuri tuommoisella alueella missä ei ollut ketään muuta valkoihoista. Meitä tuijotettiin, meille huudeltiin ja eräs mies sylkäisi eteemme. Voin etsiä hotellin sijainnin myöhemmin

Vierailija
205/426 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kreetalla ajaessamme pienen vuoristokylän läpi vanha nainen viittoili pysähtymään ja kutsui katsomaan käsitöitään, puutarhaa ja pikkuruista kotitaloaan upeamaisemaisella vuoren jyrkänteellä. Hämmästyttävintä oli maalattia vanhuksen asuintiloissa. Sänky, lipasto, pöytä, tuoli ynnä kaikki muu oli vain tiiviiksi tallaantuneen soran päällä. Kanat ja kissa kuljeksivat oven suussa.

Vierailija
206/426 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiina vaikuttaa näiden juttujen perusteella tavattoman inhottavalta maalta

Vierailija
207/426 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoossa kun kävelin aikani ajatuksissani, ja totesin olevani ainoa valkoihoinen ihminen lähipiirissä. Ja huomasin, että minua ei todellakaan katseltu ystävällisesti. En edes tiennyt että sellaisiakin kaupunginosia on.

Siis ihan tosissasiko väität, että olit Lontoossa ja sinua ympäröivät ihmiset mulkoilivat sinua vihaisena koska olet valkoinen? :D Aivan varmasti

Lontoo on iso paikka. Kyllä sieltä löytyy alueita, joilla asuu pääosin jonkin tietyn rodun ihmisiä. Osa kaupunginosista on myös jengien hallussa. Valkoista yksin liikkuvaa naista saatetaan pitää vaikkapa houkutuslintuna ja sen vuoksi ei erityisen tervetulleena.

Siis missä ihmeessä sinä olet oikein käynyt? Itse asuin Lontoossa muutaman vuoden, en mitenkään hienolla alueella, enkä todellakaan tunnista mitään Lontoon aluetta tuosta kirjoituksestasi. 

En minäkään ymmärrä.

Oiskohan ollut tuo alue Bronx?

Tarkoitiko ehkä Brixtonia?

Birghton on kai pari tuntia lontoosta.

Lue uudestaan. Ei mainittu Brightonia.

Vierailija
208/426 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mielenkiintoinen ketju. Itselläni myös tuo kierrätyksen tärkeys Saksassa 90-luvulla. Ja samalla lailla harmitti kun Suomessa ei kierrätetty.

Vierailija
209/426 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannissa alle 18-vuotias ei pääse pubiin edes omien vanhempiensa seurassa lounaalle.

Meniköhän sulta nyt Suomi ja Englanti sekaisin? Olen asunut Lontoossa yli 20 vuotta ja kasvattanut täällä kolme lasta. Ikinä ei ole ollut ongelmia päästä lasten kanssa pubiin syömään.

No minua ja 4v tyttöä ei meinattu päästää pubiin päivällä mutta kun tinkasin, että tyttö kävisi vain vessassa niin päästivät vessaan. Istumaan ei saanut jäädä esim. limulle ja kahville. Yleisiä vessoja oli vaikea löytää muualta kuin pubista, pikkukylässä kun olimme. Tämä 90-luvun alussa. 

-eri

Mielestäni joka maassa ja ulkomailla varsinkin ravintolat ovat tarkkoja asiakkaiden tyylistä, ravintolan. "fiiliksestä". Ruokatavintolassa törmää mutta siihen, että hovi sanoo ettei heillä ole lasten menuta tai istuimia yms. Siitä vihjauksesta pitää tajuta, ettei lapset sovi ravintolan tyyliin. Yökerhot valitsevat tarkkaan asiakkaat ja jonossa seisova tajuaa, ettei sovi tyyliin. Suomessain tulee tuollainen vastaan. Ehkä täällä ei ole koskaan tarpeeksi asiakkaita. Mutta muissa maissa tuohon törmää.

Vierailija
210/426 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, miten valtamedian kuva Israelista poikkeaa arkipäivästä siinä maassa., Cockerspanielisilmäisiä nuoria sotilaita, miehiä ja naisia, jotka valehtelematta ovat kauniimpia kuin filmitähdet, mutta ei yhtään ramboja kuten uutisissa annetaan ymmärtää. Sitten se yleinen älykkyyden ilmapiiri tuossa maassa, jossa on maailman eniten korkeakoulutettuja ihmisiä ja Nobelin palkintoja. 

Olin kerran kuvaamassa Israelissa ilmavoimien sotilaita. Herra varjele mitä miehiä. 90 pros oli järkyttävän komeita.

Jouduin myös kerran ongelmiin rajaseudulla ja minut pistettiin johonkin "selliin". Sotilaat oli kyllä mukavia, sekä tytöt että pojat. Ehkä yksi vanhempi upseeri vähän machoili. Itse olin silloin kolmikymppinen nainen.

Vähän lohduttaa että israelilaiset miehet rupsahtaa nelikymppisenä😊. Mutta voin sanoa että niin komeita miehiä en ole missään nähnyt.

Tämä on niin totta! Todella kauniita ihmisiä maa täynnä.

Vierailija
211/426 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Intian Goassa oli outoa nähdä miten lehmät elävät kaduilla kuin Euroopassa kulkukissat. Makoilevat/seisovat esim. kauppojen ja ravintoloiden edessä kadulla vasikoineen ja paikalliset syöttävät niille hedelmiä. Kävelevät liikenteen seassa ja jopa uimarannoilla. Kaikki kohtelevat niitä hyvin ja kunnioittavasti ja vaikka liikenne on muuten kaoottista niin lehmiä väistetään aina.

Oliko leppoisia ne lehmät vai pitikö niitä pelätä?

Siellähän pääsisi turvallisesti risteyksen yli kun menisi lehmän kyljessä kiinni.

Lehmät olivat hyvin tyyniä, ei niitä tarvitse pelätä. En tiedä varmuudella, mutta sen perusteella mitä itse näin, niihin ei pidä mennä koskemaan. Näin kerran kun yksi turisti yritti silittää lehmän päätä ja lehmä selvästi hermostui siitä. Samassa läheisestä kaupasta juoksi ulos paikallinen nainen joka alkoi huitomaan ja sättimään turistia. Liittyykö tämä siihen että lehmä on pyhä eläin Intiassa, en tiedä varmuudella.

Vierailija
212/426 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakauppojen tarjonta esim Saksassa. Edullista, ja hirveä valikoima. Viinejä, olutta, juustot ja leikkeleet edullisia ja hyviä. Omituista olla monopolien ulkopuolella kaupoissa.

Vierailija
213/426 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokakauppojen tarjonta esim Saksassa. Edullista, ja hirveä valikoima. Viinejä, olutta, juustot ja leikkeleet edullisia ja hyviä. Omituista olla monopolien ulkopuolella kaupoissa.

Tämä. Ollaan Suomessa niin totuttu siihen että kaikissa kaupoissa samat pirkat, euroshopperit, rainbowt, atriat, saarioiset, hk:t, fazerit, pandat ym. että ulkomailla tavallisessa ruokamarketissa käynti on jo elämys. Tekisi mieli kotiinkin tuoda vaikka ja mitä, mutta kun ei lentokoneessa kustannussyistä pysty sitä tekemään. Harmittaa tämä meidän duopoli ja sisäsiittoiset markkinat 😖

Vierailija
214/426 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä ne suihkut ovat vasenta kättä ja pesua  varten eli ajavat vessapaperin asiaa.

Vierailija
215/426 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta! Todella kauniita ihmisiä maa täynnä.

Olin siellä lyhyellä lomalla, ja nähdessäni nämä luonnonkauniit ja superälykkäät paikalliset hiipi kyllä kateus mieleen. Aloin ymmärtää, miksi tuota kansaa on vainottu kautta vuosisatojen. Ovat ylivertaisia. 

Vierailija
216/426 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanadassa kaikki vessojen hanat vaativat hetken ihmettelyä, että miten tästä saa vettä ulos ja kädet pestyä. Ihmeellisiä systeemejä ja joka paikassa erilaisia. Joka ikisessä hotellissa oli aamupalalla ranskalaisia ja ”erikoisin” paikallinen grilliherkku yhdessä paikassa oli friteerattu mars patukka.

Mä en kyllä ikinä ole Kanadassa nähnyt kummallisia hanoja, enkä hotelliaamiaisella ranskiksia. Missä sielläö olet pyörínyt?

Vierailija
217/426 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksan omituisuus oli havaita etä muutto on isompi projekti: keittiökaapit tuodaan ja viedään asuntoon, ainakin kerrostaloissa. 

Tämä on jännä, useammassa Euroopan maassa kalustamaton vuokra-asunto tarkoittaa sitä kirjaimellisesti - keittiö ja lattiatkin voidaan joutua hankkimaan itse. Suomalaisena tuntuu aika epäkäytännölliseltä.

Tsekissä jätetään keittiönkaapit paikalleen, mutta muuttaja ottaa mukaansa jääkaapin ja VERHOTANGON. Asunnoissa ei myöskään koskaan ole kiinteitä vaatekaappeja. Ei vaan voi käsittää :D.

Harvemmin UK:ssakaan on asunnoissa kiinteitä vaatekaappeja. Monissa maissa, kuten Ranskassa keittiö on irtainta omaisuutta.

Yksi asia muuten, mitä ulkkareille joutuu joskus selittämään, on eteisen tarkoitus. Monissa maissa kun ulko-ovi aukeaa suoraan olkkariin.

Vierailija
218/426 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.....ulkomailla tavallisessa ruokamarketissa käynti on jo elämys.

Paitsi Sveitsissä, jossa ei ole kuin pieniä, K-marketin kokoisia ruokakauppoja ja niissäkin pitkälle sama tarjonta (samat ketjut, Coop ja Migros).

Asun Baselissa ja voi sitä riemua, kun ohi kulkevaa ratikkalintaa joulukuussa 2018 jatkettiin Ranskan puolelle. Kymmenessä minuutissa pääsi shoppailemaan isoon, ranskalaiseen supermarkettiin.

Vierailija
219/426 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ollaan Suomessa niin totuttu siihen että kaikissa kaupoissa samat pirkat, euroshopperit, rainbowt, atriat, saarioiset, hk:t, fazerit, pandat ym. että ulkomailla tavallisessa ruokamarketissa käynti on jo elämys. Tekisi mieli kotiinkin tuoda vaikka ja mitä, mutta kun ei lentokoneessa kustannussyistä pysty sitä tekemään. Harmittaa tämä meidän duopoli ja sisäsiittoiset markkinat 😖

En tiedä onko "omituisinta", mutta asia mihin rakastuin Keski-Euroopassa jo nuorena, perheissä vaihtarina asuessani, oli juuri tämä jo aamuisin kaupassa tuoreiden elintarvikkeiden saatavuus. Ihania sämpylöitä heti aamiaiselle ja viereisestä lihakaupasta kinkkusiivut. Omat "perheeni" ostivat kasvikset torilta. Nyt meillä samaa jäljitellään näillä paistopisteillä, mutta on se pakastetaikina vielä eri asia kuin tuollainen lähipuotiin pakusta tuotu tuore leipomotuote. Joku tuoreus jopa kalassa oli silloin ja vieläkin, sikäli kun viime matkojen hotelliaamiaisiin on luottaminen, on ihan eri tasolla kuin täällä kotimaassa. 

Vierailija
220/426 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hollannissa sitä kun kaiken näköiset ihmiset kaikista yhteiskuntaluokista polttivat kannabista kahviloissa ja joivat kahvia. Monissa länsi euroopan maissa ihmettelin sitä kun kaduilla näkyi enemmän afrikkalaisia ja lähi idän ihmisiä siis tuntui, että olivat enemmistönä noissa maissa.

Sitten siellä  ei ymmärretty suomea. Ei vaikka sanoin kovempaa.