Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on omituisinta, mitä olet ulkomailla kohdannut

Vierailija
25.03.2019 |

Tuon "Mitä tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa" -ketjun innoittamana rupesin miettimään, että olisi kiva tietää mikä palstalaisia on eniten ihmetyttänyt ulkomailla käydessä tai asuessa.

Ja pidetään keskustelu asiallisena, jookos

Kommentit (426)

Vierailija
141/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amsterdamissa ja varmasti muuallakin Hollannissa voit polttaa kannabista tietyissä kahviloissa, mutta tupakointi on niissä yhtä ankarasti kielletty kuin Suomessa. Tämä ei oikein tahdo mennä jakeluun. Savua kun syntyy jokatapauksessa, röyhyttelet sitten jointtia tai punaista norttia.

Vierailija
142/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tapahtui viime kesänä Venäjällä, joku pikku kylä matkan varrella, jonne pysähdyimme, kun näimme vilkkaan torin.  Kuljeskelin siinä ympärillä ja osuin pieneen talouskauppaan, missä myytiin kaikenlaista esinettä.  Ihan tavallista muoviroinaa enimmäkseen, mutta silmäni äkkäsi kauniita muovisia pitsikuvioisia tarjoilulautasia.  Hintakin vain 60 kopeekkaa.  Ajattelin että ostanpa noita pari muistoksi.  Vein ne kassalle, jossa oli nuori tyttö ja minulla oli tasarahakin valmiina.  Tyttö tuskaili kassakoneen kanssa, jotain siinä oli vikaa ilmeisesti.  Toinenkin nainen tuli siihen ja yrittivät saada sitä toimimaan.  Ei millään.  Ojensin tasarahaa ja yritin saada heidät ymmärtämään, että voisin lähteä ja vain jättää rahan siihen. mutta ei käynyt.

Viimein se nainen pakkasi ne lautaset muovikassiin, ojensi sen minulle ja osoitti ovea.  Yritin tarjota rahaa, mutta nainen ei suostunut sitä ottamaan.  Hämmentyneenä menin sitten ulos ovesta ja odotin vielä ulkona että tullaanko sitä rahaa perimään.  Ei tultu.  Kai ne oli heidänkin mielestään niin mitättömät ostokset että sama se, maksoi tai ei.

Kiitos Venäjä-tarinoista, saammeko lisää? Nuo ostokset taitavat Suomen rahassa olla 1-2 sentin luokkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa alle 18-vuotias ei pääse pubiin edes omien vanhempiensa seurassa lounaalle.

Ei ole totta. Briteissä ikäraja on 16.

Vierailija
144/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain käymissäni maissa, eli Espanja, Portugal ja Turkki: avoin prostituutio ja huumekauppa. Ja ihan kaupungin keskustassa. New Yorkissa sotkuisuus ja likaisuus, jätesäkit röykkiöinä kadulla. Balilla ihmisten piittaamattomuus ympäristöstä, olematon jätehuolto, koko paikka muistuttaa kaatopaikkaa.

Helsingistäkin löytyy, jos tiedät oikeat kulmat.

Vierailija
145/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M a ahan mu uttaja alueiden sotkuisuus. Esim. Saksassa oot jossain kaupungissa niin kaikkialla on ihan perus siistiä kaduilla paitsi sitten kun pääset alueelle missä suurin osa on m a aha nmu ttajia niin kadut on täynnä roskia ja kaikkea saastaa. Ja ruokakauppoja saa välillä etsiä kauan kun Suomessa on tottunut että niitä on joka kulmalla.

Johtuu siitä että he haluavat uudesta kotimaastaan lähtömaan kaltaisen.  Tuo on havaittavissa kaikkialla Euroopassa.

Nimenomaan ei halua.

Vierailija
146/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaan ihmettelyille jatkoa, oli perin outoa kuinka lapset myivät tupakkaa, mainostivat pingispalloshowta, alkoholia pystyi ostamaan kuka tahansa jne jne mutta et voinut tupakoida missä halusit. Kadulla ravintolan edessä en saanut poltella mutta sisällä ravintolassa se oli ihan ok :D Sinänsä se ei minua haitannut mutta se tuntui jotenkin tosi oudolta kaiken muun rinnalla.

t. 131

Vierailija
147/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa, kyllä minusta Thaimaassa pystyi tupakoimaan kadullakin eikä siitä mitään polemiikkia tullut. Niin ne teki paikallisetkin. Se oli kyllä outoa, että oluen ulosmyynti pistettiin iltapäivällä jäihin siksi aikaa, että koululaiset pääsee kotiin. Kuulemma rattijuoppojen takia.

Thaimaasta vielä yksi juttu. Oltiin keskisessä Thaimaassa jossain pikkukylässä kaverin luona. Siellä ei ole todellakaan mitään hotelleja eikä minkäänlaista turistimeininkiä. Ei mitään nähtävää tai tehtävää, ihan vaan sitä paikallista peruselämää. Joten ymmärrettävistä syistä siellä ei valkonaamoja liikuskellut. Oltiin jossain kioskissa välipalaa ostamassa, kun jostain pyyhältää paikalle vanhempi rouva pieni lapsi sylissään. Hän iski lapsen mieheni syliin ja selitti jotain thaiksi. Seuraavaksi hän laittoi lapsen minun syliini. Lopulta annoimme lapsen tälle naiselle takaisin, ja hän lähti lapsen kanssa onnellisena pois, kun olimme näin tartuttaneet häneen valkoisen miehen ja naisen onnea, rikkautta ja menestystä. Kaveri siis tulkkasi meille tilanteen.

Monesti tuli vastaan käänteistä rasismia, kun saimme etuoikeutettua kohtelua ihonvärimme vuoksi. Se oli jotain sellaista, mihin en pysty koskaan tottumaan.

Vierailija
148/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä vessavääpelit ovat monessa maassa käytäntönä, koska heidän työnsä on maksun perimisen lisäksi pitää huolta vessojen siisteydestä. Ei näy paperiroskaa ja maareikien ohitähtäyksiä...

Vierailija
149/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailija kirjoitti:

Lontoossa huvitti kokolattiamatot kylppärissä. Lisäksi kylppäriin oli vaihdettu hana, jossa on sekoittaja. Siksipä hanassa oli varoitustarra, että siitä tulee myös kuumaa vettä.

Kiinassa huvitti, kun hotelliin oli hommattu nykyaikaiset wc-istuimet, mutta ne oli muurattu betonivalun sisään, että lattiassa oli pelkkä reikä perinteiseen tapaan. Japanissa vessoissa on kieltokyltit (kiinalaisia varten), ettei pöntön laidalle saa nousta kyykkäämään vaan pitää istua.

Tuli tästä mieleen, kun kerran olen ollut lähdössä hotellista Suomessa, kun samaan aikaan on aulaan sattunut ainakin 100 kiinalaista. Heistä sitten moni meni myös vessaan ja itsekin oli pakko vielä heidän jälkeensä sinne vessaan mennä. Ikävää vaan, että vessa oli sitten ihan hirveässä kunnossa. Pissaa koko pytyn kansi täynnä ja märkiä papereita pitkin lattiaa. Minun oli silti pakko silti sinne vessaan mennä ja sitä käyttää, koska olisin muuten bussista myöhästynyt. Pari heistä yritti myös tulla väkisin vessaan, kun olin siellä ja ovi tietysti lukossa, mutta pääsivät siihen "eteiseen" ja kyseessä siis vaan yhden pytyn pikkuvessa. Siellä sitten koputtivat ja sopertelivat sori, sori, kun avasin oven ja ahtauduin heidän ohitseen laukkujeni kanssa. En paljon ehtinyt asiaa miettiä, kun oli niin kiire ja olin vaan onnellinen, että pääsin viimein lähtemään. Jälkeen päin tilanne on ällöttänyt monesti. Tietysti joka muukin olisi voinut sotkea vessan, mutta epäilen kyllä heitä syylliseksi.

Vierailija
150/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa mies jäi auton alle niin että kuului kauhea mätkähdys ja mies jäi kadulle makaamaan. Kukaan ei kiinnittänyt asiaan mitään huomiota kunnes eräs toinen mies lähti juoksemaan tapahtumapaikkaa kohti. Sen sijaan että olisi mennyt auttamaan, mies hakikin muutaman metrin päästä pari "huomiotötteröä" ja laittoi ne kadulla makaavan miehen molemmin puolin.

Kiinassa ilmeisesti saattaa joutua itse maksuvastuuseen jos toimittaa jonkun sairaalaan tms? En ymmärrä. Ei tietoakaan miten miehelle lopulta kävi.

Vierailija
151/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansallispäivän juhlinta Arabiemiraateissa. Moottoritie oli ihan tulossa autoista ja kansa (miehet) hillui siellä autojen joukossa sotkemassa niitä jollain värisumutteilla. Lapset roikkuivat autojen ikkunoista ja kattoluukuista ja kiipeilivät autojen päällä. Hirveä ilotulitteiden ja ties minkä jatkuva pauke. Pitivät piknikkejä siinä pientareella muutaman metrin päässä tiestä. Olin juuttuneena tähän kaaokseen tuntikausiksi hotellille menevässä bussissa. Ahdistava kokemus.

Vierailija
152/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omituista, mutta taas kerran ihmettelen samaa asiaa. Olen parhaillaan Los Angelesissa, ja parit aamiaiset on takana. Hotellin aamiaiseen kuuluu perinteisen puffan lisäksi vapaavalintaisesti lisäksi munakasta, pannukakkuja jne. Eilisellä aamiaisella otin kylkeen munakkaan, ja se koko pisti taas ihmettelemään. Iso lautanen täpösen täynnä, arviolta sellainen 7-8 munan munakas, jossa oli vielä tuhottomasti juustoa sisällä. Kuka tuollaisia satseja oikeasti syö?

Aamiaisen hinta on 14.99$. Ei tietysti paha hinta määrään nähden., mutta silti. Miksi tehdä jättisatseja, kun harva kuitenkaan syö annostaan kokonaan?

Eikä täällä Kaliforniassa kuitenkaan mitenkään liikaa näe ylipainoisia.

Vierailija
153/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkailija kirjoitti:

Lontoossa huvitti kokolattiamatot kylppärissä. Lisäksi kylppäriin oli vaihdettu hana, jossa on sekoittaja. Siksipä hanassa oli varoitustarra, että siitä tulee myös kuumaa vettä.

Kiinassa huvitti, kun hotelliin oli hommattu nykyaikaiset wc-istuimet, mutta ne oli muurattu betonivalun sisään, että lattiassa oli pelkkä reikä perinteiseen tapaan. Japanissa vessoissa on kieltokyltit (kiinalaisia varten), ettei pöntön laidalle saa nousta kyykkäämään vaan pitää istua.

Tuli tästä mieleen, kun kerran olen ollut lähdössä hotellista Suomessa, kun samaan aikaan on aulaan sattunut ainakin 100 kiinalaista. Heistä sitten moni meni myös vessaan ja itsekin oli pakko vielä heidän jälkeensä sinne vessaan mennä. Ikävää vaan, että vessa oli sitten ihan hirveässä kunnossa. Pissaa koko pytyn kansi täynnä ja märkiä papereita pitkin lattiaa. Minun oli silti pakko silti sinne vessaan mennä ja sitä käyttää, koska olisin muuten bussista myöhästynyt. Pari heistä yritti myös tulla väkisin vessaan, kun olin siellä ja ovi tietysti lukossa, mutta pääsivät siihen "eteiseen" ja kyseessä siis vaan yhden pytyn pikkuvessa. Siellä sitten koputtivat ja sopertelivat sori, sori, kun avasin oven ja ahtauduin heidän ohitseen laukkujeni kanssa. En paljon ehtinyt asiaa miettiä, kun oli niin kiire ja olin vaan onnellinen, että pääsin viimein lähtemään. Jälkeen päin tilanne on ällöttänyt monesti. Tietysti joka muukin olisi voinut sotkea vessan, mutta epäilen kyllä heitä syylliseksi.

Oi kiinalaiset lentokentän vessassa! Jono on pitkä. Joku huomaa lukitsemattoman oven, ihanaa, se on vapaa ja avaa oven. Siellä on kovaäänisesti papattava kiinalainen ja ovi laitetaan toki kiinni vuolaasti anteeksipyydellen. Katselen tätä jonosta ja huomaan, että kiinalainen EI VOINUT VIELÄKÄÄN lukita ovea vaan se jäi auki odottamaan seuraavaa epäkohteliasta länkkäriä.

Vierailija
154/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut ulkomailla 15 vuotta. Neljässä eri maassa, kolmella mantereella. Kaikista omituisuuksista tulee äkkiä ihan normia. Eikä hetken päästä enää edes muista, mikä oli ensin outoa. Harmi. Olisi pitänyt kirjoittaa muistiin päiväkirjan muodossa. Myöhäistä nyt.

Näin on, mutta kyllä itse muistan ensikokemuksen moneen asiaan. Jo pelkästään trooppinen ilma, kun astui koneesta ulos. Niin paksua, että piti pureskella. Siis eka kerran. Sitä.on vaikea arvioida, mikä tarinoista olisi muillekin kummallista.

Vierailija
155/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä vessavääpelit ovat monessa maassa käytäntönä, koska heidän työnsä on maksun perimisen lisäksi pitää huolta vessojen siisteydestä. Ei näy paperiroskaa ja maareikien ohitähtäyksiä...

Näin on, ja puhtaasta wc:stä mielellään pari kolikkoa maksaa! Ainakin Saksassa useimmissa paikoissa maksu on vapaaehtoinen, melkein kaikki kuitenkin jotain antavat, koska tapana on.

Vierailija
156/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkailija kirjoitti:

Oi kiinalaiset lentokentän vessassa! Jono on pitkä. Joku huomaa lukitsemattoman oven, ihanaa, se on vapaa ja avaa oven. Siellä on kovaäänisesti papattava kiinalainen ja ovi laitetaan toki kiinni vuolaasti anteeksipyydellen. Katselen tätä jonosta ja huomaan, että kiinalainen EI VOINUT VIELÄKÄÄN lukita ovea vaan se jäi auki odottamaan seuraavaa epäkohteliasta länkkäriä.

Eivät halua koskea likaisiin ovenkahvoihin ja lukkoihin ja siksi jättävät oven raolleen. Kiinassahan ei perinteisesti ole ollut julkisissa WC:issä edes ovia vaan rivissä reiät joissa käydään kaikkien nähden.

Vierailija
157/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa edelleen yleistä että lapset ei käytä vaippoja vaan heillä on halkiohousut. Äiti sitten pissattaa/kakattaa lapsen suoraan kadulle kun hätä iskee.

Vierailija
158/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intian Goassa oli outoa nähdä miten lehmät elävät kaduilla kuin Euroopassa kulkukissat. Makoilevat/seisovat esim. kauppojen ja ravintoloiden edessä kadulla vasikoineen ja paikalliset syöttävät niille hedelmiä. Kävelevät liikenteen seassa ja jopa uimarannoilla. Kaikki kohtelevat niitä hyvin ja kunnioittavasti ja vaikka liikenne on muuten kaoottista niin lehmiä väistetään aina.

Vierailija
159/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihan kiva jos laittaisitte myös maan nimen. Hassua lukea, että yksi trooppinen maa tai eu:n ulkopuolinen maa?

Vierailija
160/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinassa mies jäi auton alle niin että kuului kauhea mätkähdys ja mies jäi kadulle makaamaan. Kukaan ei kiinnittänyt asiaan mitään huomiota kunnes eräs toinen mies lähti juoksemaan tapahtumapaikkaa kohti. Sen sijaan että olisi mennyt auttamaan, mies hakikin muutaman metrin päästä pari "huomiotötteröä" ja laittoi ne kadulla makaavan miehen molemmin puolin.

Kiinassa ilmeisesti saattaa joutua itse maksuvastuuseen jos toimittaa jonkun sairaalaan tms? En ymmärrä. Ei tietoakaan miten miehelle lopulta kävi.

Kiinalanen kaveri, joka on todella kansainvälinen nuori mies, sanoi että jos Kiinassa ajat autolla ihmisen päälle niin varmista että hän kuolee. Jos ihminen jää henkiin niin syyllinen joutuu maksamaan korvauksia läpi elämän.