Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on omituisinta, mitä olet ulkomailla kohdannut

Vierailija
25.03.2019 |

Tuon "Mitä tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa" -ketjun innoittamana rupesin miettimään, että olisi kiva tietää mikä palstalaisia on eniten ihmetyttänyt ulkomailla käydessä tai asuessa.

Ja pidetään keskustelu asiallisena, jookos

Kommentit (426)

Vierailija
321/426 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Ranskassa hotellihuoneen vessassa oli ikkuna. Vessanpytyllä istuessa näki sänkyyn ja päinvastoin. Ikkuna oli sähkötoiminen eli sen sai katkaisijasta kääntämällä sumentumaan maitolasiksi tai kirkastumaan. Ikkunan idea ei oikein auennut. Jos ikkunasta olisi nähnyt suihkuun, siinä olisi ehkä ollut jotain ideaa, mutta näkymä vessanpytylle? Miksi?[/quote]

Tää on tätä modernia tyyliä mikä valitettavasti on tullut myös joihinkin helsinkiläisiin design-hotelleihin.

Vierailija
322/426 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli kummallista, kun joskus 90-luvulla lomailin Turkin Marmariksessa ja tarvitsin hiusten leikkauksen. Selitin kyllä (englanniksi tosin), että leikataan vain sama malli, mutta otetaan pari senttiä pois. Hiukseni pesi joku nainen. Sitten leikkaajamestarin tuoliin. Hän (toinen henkilö) siis leikkasi. Sitten siirryin seuraavalle, joka föönasi tukastani kamalan töttörön. Selitin ettei tarvitse, koska menen suoraan uimaan mereen. Tarvittiin kolmae ihmistä suorittamaan lyhyiden hiusteni leikkaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/426 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku taisi mainita asiakaspalvelusta ja täytyy kyllä sanoa, että Suomessa on suurimmaksi osaksi ihan huippu asiakaspalvelu. Olen asunut Belgiassa useampia vuosia ja välillä kyllä ottaa päähän, kun täällä asiakaspalvelu on joko tosi huonoa tai sitä ei ole ollenkaan (vähän kärjistäen). Jossain putiikissa pitää olla vähintään 30 minuuttia ennen sulkemisaikaa koska oikeasti hätistävät asiakkaat ulos ja ovetkin kiinni 15 minuuttia ennen sulkemisaikaa. Brysselin kanaalin "huonommalla" puolella tulee illalla aika yksinäinen olo, jos sulla ei ole huivia päässä. Harvemmin tulee enää käytyä siellä, kun siellä on niin ankeen näköstä, likaista ja slummifiilis.

Vierailija
324/426 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa iranilaisista on kyllä shiamuslimeita, mutta hyvin monet varsinkin ulkomailla elävistä ja nuorista ovat varsin maallistuneita. Samanlainen meininki kuin suomalaisilla tapakristityillä: juhlissa luetaan vähän Koraania, mutta muuten ei piitata uskonnon säännöistä. Iranissahan elävät edelleen jotkin vanhat perinteet, jotka pohjautuvat esi-islamilaisiin rituaaleihin. Tästä esimerkkinä: viime viikolla hypin iranilaisten kavereideni kanssa nuotioiden yli heidän kalenterinsa mukaisesti vuoden viimeisen keskiviikon kunniaksi ja saadakseni tulelta uutta voimaa.

Taisivat olla zarahustralaisia. Olihan se Persian päöuskonto ennen muslimeja. Heitä on vieläkin Iranissa.

Vierailija
325/426 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku taisi mainita asiakaspalvelusta ja täytyy kyllä sanoa, että Suomessa on suurimmaksi osaksi ihan huippu asiakaspalvelu. Olen asunut Belgiassa useampia vuosia ja välillä kyllä ottaa päähän, kun täällä asiakaspalvelu on joko tosi huonoa tai sitä ei ole ollenkaan (vähän kärjistäen). Jossain putiikissa pitää olla vähintään 30 minuuttia ennen sulkemisaikaa koska oikeasti hätistävät asiakkaat ulos ja ovetkin kiinni 15 minuuttia ennen sulkemisaikaa. Brysselin kanaalin "huonommalla" puolella tulee illalla aika yksinäinen olo, jos sulla ei ole huivia päässä. Harvemmin tulee enää käytyä siellä, kun siellä on niin ankeen näköstä, likaista ja slummifiilis.

Belgiassa ei kannata käydä kuin etnisissä ravintoloissa. Paikallisten paikoissa kun eivät ilmeisesti ulkomaalaisia palvele, monta kertaa käynyt niin että viereisten pöytien myöhemmin tulleet saa jo alkuruokia, kun itseltä ei ole otettu edes tilausta. Paljon olen siellä töiden puolesta käynyt, niin isommissa kuin pienemmissä kaupungeissa ja aina sama homma. Etnisissä paikoissa sen sijaan useimmiten oikein ystävällinen palvelu ja hyvä ruoka. Vaikka olisi ainoa valkoinen asiakas.

Vierailija
326/426 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Portugalilaisseurueessa Montmartrella paikallinen mutta ulkomaalaistaustainen rihkamakauppias kertoi että portugalilaisia heidän piireissään kutsutaan "fodescaralhoiksi" eli vapaasti suomentaen vittuperkeleiksi, koska käyttävät kyseistä välimerkkiä sen verran useasti että kieltä tuntematonkin alkaa pian sen erottamaan. Siitä pitäen olen kiroillut vain ruotsiksi.

Vierailija
327/426 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Egyptissä yhden julkisen vessan ovella oli mies joka jakoi vessaanmenijöille wc-paperia. Mahtoi olla hyväpalkkainen duuni.

Vastaavaan olen törmännyt Pariisissa sekä Wienissä

Sama juttu. Tosi monessa Euroopan maassa. Italiassa, Ranskassa sekä mm. Turkissa ja Arabimaissa.

Vierailija
328/426 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkissa asuessamme monessa vessassa,wc:n reunan takaosassa, renkaan alapuolella oli pieni suihkuntapainen, joka sojotti suoraan takapuoleen. Toisinaan pylly osui siihen, jos ei muistanut varoa suihkua. Se oli todella vastenmielistä, koska usein pikkusuihkunpäässä oli sitä itseään. Tämän suihkun tarkoituksena oli pestä takapuoli. Sitä perheemme ei koskaan kokeillut, ajatuskin puistatti.

Vierailija
329/426 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä maassa ei ollut oikeastaan ollenkaan apteekkeja (paitsi sellaisia sekatavarakauppoja joista sai myös joitain lääkkeitä) vaan lääkkeet sai lääkäriasemalta/sairaalasta mukaansa.

Mikä maa se oli?

Vierailija
330/426 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin Tukholmassa päädyin viikonloppumatkalla ”Kista centrum” ostoskeskukseen, olin valehtelematta ainut kaukaasialainen/eurooppalainen. Ihan hullu tunne. En kokenut mitenkään todellakaan miellyttävänä.

Ihan sama fiilis tuli edellisellä kerralla Tukholmasta!! Rinkeby-alueelle ei voi mennä ilman huivia, ja nykyään myös sonnan ja kistan ostoskeskuksissa ei suostu työskentelemään ruotsalaiset. Semmosta integraatiota siellä.

Vierailija
331/426 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa ei ollut käsienpesuallasta vessassa, vaan kädet piti pestä kylppärin puolella. Wc-pönttö oli siis omassa erillisisessä tilassa. Yhdessä kämpässä pönttö oli myös erillisessä pienessä tilassa, kun taas bide-allas ja käsien pesuolivat kylppärissä. Tää logiikka ei ihan auennut mulle :D

Ranskassa hotellihuoneen vessassa oli ikkuna. Vessanpytyllä istuessa näki sänkyyn ja päinvastoin. Ikkuna oli sähkötoiminen eli sen sai katkaisijasta kääntämällä sumentumaan maitolasiksi tai kirkastumaan. Ikkunan idea ei oikein auennut. Jos ikkunasta olisi nähnyt suihkuun, siinä olisi ehkä ollut jotain ideaa, mutta näkymä vessanpytylle? Miksi?

Yksi hotelli Montmartren kukkulan lähellä oli puolestaan sellainen että samassa huoneessa kaikki: sänky, lavuaari peileineen, vieressä bideesuihkuallas, joka "varasti shown" keskeisellä paikalla huoneessa.

Tällaisia pensionaatti huoneita on paljon tuolla läntisessä Manner-Euroopassa. Espanjassa ja Portugalissa oli usein yhteinen wc-kylppäri käytävällä, mutta jokaisessa huoneessa oli iso sänky ja suihkukoppi, huoneessa oli aina myös peili ja lavuaari. Näillä itse asiassa pärjäsi hyvin, huoneen hinta usein alle 20 euroa keskustoissakin eikä siisteydessä budjettimatkaajalle valittamista. 

Ranskalaisessa hotellissa menin toimittamaan jotain asiaa keittiöön (tuontasoisessa  paikassa hintaan kuului aamukahvi ja croissant), ja siellä myttyisten ruutupyyhkeitten päällä hipsutteli raidallinen kissa.  :) Respan tyttö pyysi meitä kanssaan kahvilaan töittensä päättymisen jälkeen, taas yksi myytti pariisilaisten töykeydestä murtui. 

Mäkin olen törmännyt tuollaisiian hotellihuoneisiin, varmaan ne suihkut on tehty jälkeenpäin huoneisiin, mutta vessa ei sitten mahtunutkaan.

Tuli Montmartresta mieleen Sacre Coeur. Tämän kirkon takana on muuten varmaan maailman ainoa suurkaupungin keskustassa sijaitseva ja toimiva viinitila, käykääpäs katsomassa seuraavan kerran, kun Pariisissa käytte!

Sacre Coeur tosiaan oli ihan vieressä, sikäli täydellinen sijainti. Näissä huoneissa missä kävin, suihkukoppi oli usein muurattu ja ikään kuin kantavan seinän takana. Luulen, että kyse käytävällä olevasta (ainoasta) wc-pytystä siellä yhteiskylppärissä on ajattelutavan erilaisuutta, ei "vahinko", koska tätä näki monessa maassa. Ainakin matkustavaiselle kustannustehokas ratkaisu, koska tällaisesta ei sitten oteta paljon maksua, ja kumminkin on oma rauha huoneessa. Tosin hosteleihin on tämän vuosituhannen puolella tehty paljon 1-2 h huoneita. Huomasin vain, että ne ovat kalliimpia kuin nämä pensionaattityyppiset.  

Vierailija
332/426 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin Tukholmassa päädyin viikonloppumatkalla ”Kista centrum” ostoskeskukseen, olin valehtelematta ainut kaukaasialainen/eurooppalainen. Ihan hullu tunne. En kokenut mitenkään todellakaan miellyttävänä.

Ihan sama fiilis tuli edellisellä kerralla Tukholmasta!! Rinkeby-alueelle ei voi mennä ilman huivia, ja nykyään myös sonnan ja kistan ostoskeskuksissa ei suostu työskentelemään ruotsalaiset. Semmosta integraatiota siellä.

Kaverin sisko asui Rinkebyssä iranilaisen miehen kanssa jo menneen vuosituhannen puolella. Ei tullut mieleen pelätä, kun siellä yövyimme, mutta kyllä, kaveri siskoineen suomalaisina aitoblondina eivät olleet ihan "paikallisen oloisia". Tosin sellaisia pariskuntia oli opiskelijaikäisissä paljon, toinen pohjolasta, toinen vaikka juuri iranista. En ole näissä lähiöissä käynyt esim. vuoden 2015 jälkeen. 

Vierailija
333/426 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hotelli Montmartren kukkulan lähellä oli puolestaan sellainen että samassa huoneessa kaikki: sänky, lavuaari peileineen, vieressä bideesuihkuallas, joka "varasti shown" keskeisellä paikalla huoneessa.

Tällaisia pensionaatti huoneita on paljon tuolla läntisessä Manner-Euroopassa. Espanjassa ja Portugalissa oli usein yhteinen wc-kylppäri käytävällä, mutta jokaisessa huoneessa oli iso sänky ja suihkukoppi, huoneessa oli aina myös peili ja lavuaari. Näillä itse asiassa pärjäsi hyvin, huoneen hinta usein alle 20 euroa keskustoissakin eikä siisteydessä budjettimatkaajalle valittamista. 

Ranskalaisessa hotellissa menin toimittamaan jotain asiaa keittiöön (tuontasoisessa  paikassa hintaan kuului aamukahvi ja croissant), ja siellä myttyisten ruutupyyhkeitten päällä hipsutteli raidallinen kissa.  :) Respan tyttö pyysi meitä kanssaan kahvilaan töittensä päättymisen jälkeen, taas yksi myytti pariisilaisten töykeydestä murtui. [/quote]

Mäkin olen törmännyt tuollaisiian hotellihuoneisiin, varmaan ne suihkut on tehty jälkeenpäin huoneisiin, mutta vessa ei sitten mahtunutkaan.

Tuli Montmartresta mieleen Sacre Coeur. Tämän kirkon takana on muuten varmaan maailman ainoa suurkaupungin keskustassa sijaitseva ja toimiva viinitila, käykääpäs katsomassa seuraavan kerran, kun Pariisissa käytte![/quote]

Ihanko totta? Tiedätkö/tietääkö joku, miksi juurikin näissä suihkukopeissa oli tismalleen suihkun vesihanojen päällä, mutta n. 20 cm katosta - keskustahuoneistot samanlaisia korkeita kuten vaikka meillä Helsingissä - oli toinen vesihanapari. Mitä ihmettä varten? Siis paikassa jonne kukaan ei ylety, ehkä kolme ja puoli metriä lattiasta. Joku varasysteemi?

Otimme kuvia ja nauroimme, kun oli taas yksi käsittämättömyys. Otsikkoon, matkailu on hauskaa näiden pikku omituisuuksien vuoksi. Kaikkea ei viitsi kysyä, kun ei ole käytännön elämän kannalta merkitystä. 

Vierailija
334/426 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, miten valtamedian kuva Israelista poikkeaa arkipäivästä siinä maassa., Cockerspanielisilmäisiä nuoria sotilaita, miehiä ja naisia, jotka valehtelematta ovat kauniimpia kuin filmitähdet, mutta ei yhtään ramboja kuten uutisissa annetaan ymmärtää. Sitten se yleinen älykkyyden ilmapiiri tuossa maassa, jossa on maailman eniten korkeakoulutettuja ihmisiä ja Nobelin palkintoja. 

Olin kerran kuvaamassa Israelissa ilmavoimien sotilaita. Herra varjele mitä miehiä. 90 pros oli järkyttävän komeita.

Jouduin myös kerran ongelmiin rajaseudulla ja minut pistettiin johonkin "selliin". Sotilaat oli kyllä mukavia, sekä tytöt että pojat. Ehkä yksi vanhempi upseeri vähän machoili. Itse olin silloin kolmikymppinen nainen.

Vähän lohduttaa että israelilaiset miehet rupsahtaa nelikymppisenä😊. Mutta voin sanoa että niin komeita miehiä en ole missään nähnyt.

Tämä on niin totta! Todella kauniita ihmisiä maa täynnä.

Mun israelilaiseen tuttavapiiriini on sitten varmaan harvinaisesti eksynyt vaan aika rumia ihmisiä :D

Sama! Mutta olisko makuasia. Ja kaverit yleensä mulla valikoituu kyllä ensisijaisesti muiden kuin ulkoisten seikkojen perusteella.

Vierailija
335/426 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai kaikista isoista KeskiEuroopan maista nykyään löytyy alueita, joissa ei juuri valkoisia näy. Viime aikoina tällaisiin olen törmännyt esim Belgian Antwerpissä (ihan keskustassa aseman lähettyvillä on useampi kortteli joissa kävellessä helposti on ainoa valkoinen) tai kreikan Ateenassa samoin päärautatieaseman lähellä. Kumma jos joku tällaista ihmettelee, ihan varmasti Lontoostakin löytyy.

Mulla myös samanlaiset kokemukset reppureissuilta Brysselissä ja Pariisissa. Nuorena budjettimatkailijana vietimme aikaa useimmiten kävelemällä ympäriinsä ja eksyttiin kummassakin kaupungissa sellaisiin paikkoihin, joissa tajuttiin ensin että aika vähän valkonaamoja täällä... hmm, ei muuten näy muita naisiakaan... kaikki tuijottaa meitä, eiköhän tehdä täyskäännös.

Vierailija
336/426 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä nyt niin omituista ollut, mutta ihmetystä herätti kuitenkin.. Kanadassa ainakin joku aika sitten puhelintekniikka oli suunnilleen, kuin meillä joskus 80-90 -lukujen vaihteessa. Eli suurimmalla osalla oli edelleenkin lankapuhelimet -ainakin ns böndellä-, ja kännykät olivat harvinaisempia. Jossain paikallisella perähikiällä saattoi edelleen olla puhelinkeskus, ja älypuhelimet olivat jotain tosi ihmeellistä.

Mitäää hahhahhah

Niin, koska siellä ja USA:ssa monilla alueilla ovat langattoman liikenteen tukiasemat harvassa, eli kännyköillä ei tee siellä monasti yhtään mitään. 

Ja on kallista. Lähes poikkeuksetta ulkomaalaiset hämmästyvät kuinka halpaa ja toimivaa kännykän käyttö ja netti Suomessa on.

Vierailija
337/426 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ho mo jolla oli nahkahousut ja reiät pers kannikoiden kohdilla.Se sanoi mulle: "hi guy". Mä menin sanattomaksi vaikka olisi ollut kohteliasta vastata: "hi gay".

Vierailija
338/426 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iranissa tuntui hassulta se, miten perheet jaksavat kokoontua niin tavattoman usein toistensa luona. Maanantaina oltiin illallisella yhdellä enolla, tiistaina tädillä ja perjantaina istuttiin iltaa isoäidillä. Siinä välissä saattettiin tavata spontaanisti jossain kahvilassa tai puistossa. Kaikki isomummusta taaperoihin olivat paikalla ja mietin vaan, että miten Suomessa olisi mahdollista saada 16-vuotias hengaamaan vapaaehtoisesti monta kertaa viikossa suvun kanssa, kun se yksikin sukujuhla vuodessa on taistelu.

Toinen huomio Iranista oli miten 90% naisista istui Turkista tulleella lennolla hiukset paljaana ja pienissä vaatteissa, kunnes vasta koneen laskeuduttua pukeutuivat peittävämmin ja laittoivat huivit päähänsä.

Hyvin suuri osa iranilaisista ei pidä vanhoollisesta hallituksestaan ja huivipakosta. Katso Suomessa asuvia iranilaisia, moni ei käytä huivia ollenkaan. Myös 1970-luvulta löytyy paljon kuvia iranilaisiststa, kuvissa miehet ja naiset sulassa sovussa työskentelevät yhdessä ja ilman huivia. Nykyään joudut linnaan jos jäät kiinni ilman huvia, siksi pakko laittaa päähän, vaikka et halua. Margaret Atwood otti inspiraatiota Handmaids Taleen Iranin vallankumouksesta.

Vierailija
339/426 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoossa kun kävelin aikani ajatuksissani, ja totesin olevani ainoa valkoihoinen ihminen lähipiirissä. Ja huomasin, että minua ei todellakaan katseltu ystävällisesti. En edes tiennyt että sellaisiakin kaupunginosia on.

Siis ihan tosissasiko väität, että olit Lontoossa ja sinua ympäröivät ihmiset mulkoilivat sinua vihaisena koska olet valkoinen? :D Aivan varmasti

Lontoo on iso paikka. Kyllä sieltä löytyy alueita, joilla asuu pääosin jonkin tietyn rodun ihmisiä. Osa kaupunginosista on myös jengien hallussa. Valkoista yksin liikkuvaa naista saatetaan pitää vaikkapa houkutuslintuna ja sen vuoksi ei erityisen tervetulleena.

Mulla sama kokemus Lontoosta, lauantai-iltapäivänä huomasin olevani ainoa valkoihoinen (ruuhkaisessa) kauppakeskuksessa. Mutta mitään mulkoilua en kyllä havainnut. Muutenkin hieman hämmentävää, tunteakseen olevansa Briteissä on oikeastaan mentävä pienemmille paikkakunnille jos haluaa kokea sellaista aitoa vanhan ajan brittiläisyyttä.

Vierailija
340/426 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hjm kirjoitti:

saksassa lapsille annetaan lääkärissä karkkia ja lapset syö aamupalaksi nutellasämpylöitä.

Ei vain lapset :)