Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on omituisinta, mitä olet ulkomailla kohdannut

Vierailija
25.03.2019 |

Tuon "Mitä tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa" -ketjun innoittamana rupesin miettimään, että olisi kiva tietää mikä palstalaisia on eniten ihmetyttänyt ulkomailla käydessä tai asuessa.

Ja pidetään keskustelu asiallisena, jookos

Kommentit (426)

Vierailija
361/426 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi hotelli Montmartren kukkulan lähellä oli puolestaan sellainen että samassa huoneessa kaikki: sänky, lavuaari peileineen, vieressä bideesuihkuallas, joka "varasti shown" keskeisellä paikalla huoneessa.

Tällaisia pensionaatti huoneita on paljon tuolla läntisessä Manner-Euroopassa. Espanjassa ja Portugalissa oli usein yhteinen wc-kylppäri käytävällä, mutta jokaisessa huoneessa oli iso sänky ja suihkukoppi, huoneessa oli aina myös peili ja lavuaari. Näillä itse asiassa pärjäsi hyvin, huoneen hinta usein alle 20 euroa keskustoissakin eikä siisteydessä budjettimatkaajalle valittamista. 

Ranskalaisessa hotellissa menin toimittamaan jotain asiaa keittiöön (tuontasoisessa  paikassa hintaan kuului aamukahvi ja croissant), ja siellä myttyisten ruutupyyhkeitten päällä hipsutteli raidallinen kissa.  :) Respan tyttö pyysi meitä kanssaan kahvilaan töittensä päättymisen jälkeen, taas yksi myytti pariisilaisten töykeydestä murtui. 

Mäkin olen törmännyt tuollaisiian hotellihuoneisiin, varmaan ne suihkut on tehty jälkeenpäin huoneisiin, mutta vessa ei sitten mahtunutkaan.

Tuli Montmartresta mieleen Sacre Coeur. Tämän kirkon takana on muuten varmaan maailman ainoa suurkaupungin keskustassa sijaitseva ja toimiva viinitila, käykääpäs katsomassa seuraavan kerran, kun Pariisissa käytte!

Ihanko totta? Tiedätkö/tietääkö joku, miksi juurikin näissä suihkukopeissa oli tismalleen suihkun vesihanojen päällä, mutta n. 20 cm katosta - keskustahuoneistot samanlaisia korkeita kuten vaikka meillä Helsingissä - oli toinen vesihanapari. Mitä ihmettä varten? Siis paikassa jonne kukaan ei ylety, ehkä kolme ja puoli metriä lattiasta. Joku varasysteemi?

Otimme kuvia ja nauroimme, kun oli taas yksi käsittämättömyys. Otsikkoon, matkailu on hauskaa näiden pikku omituisuuksien vuoksi. Kaikkea ei viitsi kysyä, kun ei ole käytännön elämän kannalta merkitystä. 

En ole varma, ymmärsinkö oikein kuvauksesi katonrajassa olevasta hanaparista, mutta ilmeisestikin ne ovat kylpyhuoneen sulkuhanat, eli niistä saa suljettua vedentulon koko kylpyhuoneen putkistoon, kun sen vesikalusteissa ei ole näitä sulkuja erikseen. Remonttia varten kätevä, eikä tarvitse sulkea vesiä koko talosta jos vaikka hanan vaihtaa.

Vierailija
362/426 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa nuoret eivät olleet ymmärtävinään suomenruotsia, vaikka kaikesta näki, ettei heillä ollut minkäänlaisia vaikeuksia ymmärtää, mitä sanoimme.

Minkä tasoista suomenruotsia puhuitte? Jos puhutte jättekivaa jne niin eiväthän he ymmärrä. Muutenkin suomenruotsi on melko vanhanaikaisen kuuloista ruotsalaisen korvaan. Toki ihan ymmärrettävää, mutta suomenruotsi on heistä vähän erikoisen kuuloista kieliopillisesti ja tietyt sanat nyt vaan ei ole käytössä Ruotsissa.

Itse olen pehmentänyt ärrää ruotsia puhuessa. Ruotsalaiset ystäväni ihmettelevät miksi suomalaiset/suomenruotsalaiset sanovat ärrän niin terävästi. Ja muutenkin ruotsalaiset lyhentävät sanoja enemmän kuin suomenruotsalaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/426 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, kuinka estottomasti Barcelonassa käytiin huumekauppaa kadulla. Tietenkin ihan normaalia suurkaupungeissa, mutta itse en ollut aiemmin törmännyt ihan tällaiseen. Kävelimme mieheni kanssa rantabulevardilla, ja kävimme syömässä jossain ravintolassa. Saman tien kun ilta pimeni ja valtaosa ihmisistä lähti rannalta, alkoi bulevardilla maleksia myyjiä siellä täällä. Kun kävelimme takaisin hotellille, meitä pysäyteltiin jatkuvasti, ihan muutaman metrin välein. Myytävänä oli ruohoa, kokaiinia, oopiumia ja vaikka mitä. Ollaan parikymppinen pariskunta, eli saattaa tietenkin johtua siitä, että meihin otettiin niin rohkeasti kontaktia. 

Ja ei, ei ostettu mitään jos joku jäi miettimään :D

Vierailija
364/426 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa nuoret eivät olleet ymmärtävinään suomenruotsia, vaikka kaikesta näki, ettei heillä ollut minkäänlaisia vaikeuksia ymmärtää, mitä sanoimme.

Minkä tasoista suomenruotsia puhuitte? Jos puhutte jättekivaa jne niin eiväthän he ymmärrä. Muutenkin suomenruotsi on melko vanhanaikaisen kuuloista ruotsalaisen korvaan. Toki ihan ymmärrettävää, mutta suomenruotsi on heistä vähän erikoisen kuuloista kieliopillisesti ja tietyt sanat nyt vaan ei ole käytössä Ruotsissa.

Itse olen pehmentänyt ärrää ruotsia puhuessa. Ruotsalaiset ystäväni ihmettelevät miksi suomalaiset/suomenruotsalaiset sanovat ärrän niin terävästi. Ja muutenkin ruotsalaiset lyhentävät sanoja enemmän kuin suomenruotsalaiset.

Suomenruotsia ymmärtävät vain suomenruotsalaiset. Ihmeellisen kuuloista muutenkin, kun sekoittavat siihen suomea ja englantia koko ajan.

Vierailija
365/426 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinassa mies jäi auton alle niin että kuului kauhea mätkähdys ja mies jäi kadulle makaamaan. Kukaan ei kiinnittänyt asiaan mitään huomiota kunnes eräs toinen mies lähti juoksemaan tapahtumapaikkaa kohti. Sen sijaan että olisi mennyt auttamaan, mies hakikin muutaman metrin päästä pari "huomiotötteröä" ja laittoi ne kadulla makaavan miehen molemmin puolin.

Kiinassa ilmeisesti saattaa joutua itse maksuvastuuseen jos toimittaa jonkun sairaalaan tms? En ymmärrä. Ei tietoakaan miten miehelle lopulta kävi.

Mummoni todisti Moskovassa 2000-l alussa samankaltaista tilannetta: mies lensi konepellille ja siitä pää edellä katuun. Mummoni oli sillä hetkellä turistibussin kyydissä ja opas sanoi että tämä on aivan arkipäivää että porukkaa jää auton alle eikä kukaan auta. Liikennekulttuuriahan tuolla ei ole, lisäksi porukat ei aina uskalla mennä auttamaan koska miliisi saattaa pahoinpidellä ja ryöstää auttajan. Ovat myös tottuneet noihin onnettomuuksiin ja ruumiisiin ja niiden yli saatetaan ajaakin, hyi... Hirveä maa. 

Ei todellakaan pidä paikkaansa. Moskovassa autot antaa nykyisin tietä, koska niille alettiin antaa kovia sakkoja jos eivät näin tehneet. Miliisi on siellä nykyään poliisi ja menneet on ne ajat, kun niihin on pitänyt erityisellä varovaisuudella suhtautua. Eikä niiden ruumiiden päältä ajeta, jeesus mitä juttua..

T: monta vuotta asunut

Vierailija
366/426 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moskova Inturist-hotellissa pussilakanoissa oli keskellä iso reikä josta peite asetellaan sisään.

Sitä on muuallakin. Se on siksi, että täkit ovat olleet tosi kauniita ja siitä reiästä täkki näkyi. Nyky peittoon aikana vanha jäänne paitsi Japanissa.

Vierailija
367/426 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa ihmettelin hotellin aamupalalla, että miksi jokaikinen aamu jotain valkoista kastiketta ämpärissä ja hilloa kulhossa.

Joo. Suomessa tajusin, että se oli sitä Bulgarian jogurttia.

Vierailija
368/426 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä mikä velvollisuus kenelläkään olisi auttaa yhtään ketään tuntematonta... Suomessa tai ulkomailla.

Minä yritän ainakin.

Vierailija
369/426 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Intian Goassa oli outoa nähdä miten lehmät elävät kaduilla kuin Euroopassa kulkukissat. Makoilevat/seisovat esim. kauppojen ja ravintoloiden edessä kadulla vasikoineen ja paikalliset syöttävät niille hedelmiä. Kävelevät liikenteen seassa ja jopa uimarannoilla. Kaikki kohtelevat niitä hyvin ja kunnioittavasti ja vaikka liikenne on muuten kaoottista niin lehmiä väistetään aina.

Oliko leppoisia ne lehmät vai pitikö niitä pelätä?

Siellähän pääsisi turvallisesti risteyksen yli kun menisi lehmän kyljessä kiinni.

Lehmät olivat hyvin tyyniä, ei niitä tarvitse pelätä. En tiedä varmuudella, mutta sen perusteella mitä itse näin, niihin ei pidä mennä koskemaan. Näin kerran kun yksi turisti yritti silittää lehmän päätä ja lehmä selvästi hermostui siitä. Samassa läheisestä kaupasta juoksi ulos paikallinen nainen joka alkoi huitomaan ja sättimään turistia. Liittyykö tämä siihen että lehmä on pyhä eläin Intiassa, en tiedä varmuudella.

On ne intiaanit sitten fiksuja. Osa näkee nälkää vaikka ruokaa kävelee kaikessa rauhassa joka puolella.

Vierailija
370/426 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
371/426 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin kyllä, että Intiassa olisi kuuma. Tiesin myös, että monsuunisateet olisivat runsaat. Silti ne molemmat olivat tyrmääviä kokemuksia.

Itselleni tuli Irlannin tuulisuus samalla tavalla"yllätyksenä".

Vierailija
372/426 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intiassa oli niin likaista ettei voisi kuvitellakaan. Ihmiset kusee ja paskoo kaduille häpeilemättä.

Vierailija
373/426 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intian muslimialueen kaupungissa menin kadulle ja hetken päästä tajusin, että olen kummajainen. Kaikkialta tuijotti satoja ja satoja mustia silmiä. Miehiä. Niitä oli joka puolella. Laumoina kulkivat kadulla, jokainen auto täynnä ja kaikkien silmät minussa. Bussit tupaten täynnä ja jokainen tuijottaa sieltä myös. Missään ei yhtään naista. Vain minä, pohjoismainen blondi. Ei kukaan uhannut mitenkään, mutta tunne oli outo. Hiljainen tuijotus joka puolelta. Tajusin äkkiä tehneeni virheen ja lähdin heti takaisin sisätiloihin. Naiset ei vaan siellä seisoskele kadunkulmassa miettimässä, että mitäs tässä nyt tekisi. 

Vierailija
374/426 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoossa minua ei palvellut missään valkoihoinen, paitsi hotellin respassa tai taksissa. Erittäin kummallista. 

Egyptissä Kairossa jollain kauppoja täynnä olevalla sivukadulla oli viemäriremontti ja viemärit kulkivat avonaisissa matalissa ojissa. Samalla kadulla oli noin 13-v poika, jolla jalat vissiin halvaantuneet. Liikkui yksin vanerilevyn päällä, jossa pienet pyörät alla. Käsillä otti vaikuttaa maasta. Ei varaa pyörätuoliin ilmeisesti. 

Vierailija
375/426 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanilaistytöllä olikin se lemmenviiva poikittain. Ihana oli kun kiristyi sitä mukaa kun hän jalkojaan levitti.

Vierailija
376/426 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virolaiset kummastuttavat. Sukulaiskansaa, mutta silti jotenkin hirmu erilaisia meikäläisiin verrattuna.

Vierailija
377/426 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intian muslimialueen kaupungissa menin kadulle ja hetken päästä tajusin, että olen kummajainen. Kaikkialta tuijotti satoja ja satoja mustia silmiä. Miehiä. Niitä oli joka puolella. Laumoina kulkivat kadulla, jokainen auto täynnä ja kaikkien silmät minussa. Bussit tupaten täynnä ja jokainen tuijottaa sieltä myös. Missään ei yhtään naista. Vain minä, pohjoismainen blondi. Ei kukaan uhannut mitenkään, mutta tunne oli outo. Hiljainen tuijotus joka puolelta. Tajusin äkkiä tehneeni virheen ja lähdin heti takaisin sisätiloihin. Naiset ei vaan siellä seisoskele kadunkulmassa miettimässä, että mitäs tässä nyt tekisi. 

Sama homma, oon blondi mies.

Vierailija
378/426 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä ostin suklaapatukan välipalaksi supermarketista. Kassajonossa edessäni ollut nuorimies kääntyi ja kun huomasi ainoan ostokseni kysyi enkö osta muuta.Sitten hän sanoi kassahenkilölle "laita tuo minun laskuuni" jonka kassa tekikin.Kun sanoin ettei tarvitse, mies sanoi että maksaa patukan, koska olin herännyt aamulla niin kauniina ilahduttamaan muita.Kaikki lähellä olevat tuijottivat, joten kiitin, sanoin "I love you" ja poistuin nopeasti.Olin siis 60v ja arvioin miehen n.30-40v ikäiseksi.Katosin nopeasti marketin läheltä.Nyt yli 70v olen nähnyt videoita joissa joku nuori maksaa vanhuksille yllättäin jopa kaikki heidän ostokset.

Vierailija
379/426 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intiassa kaikki yllätti niin hyvässä kuin pahassa. Kaoottinen liikenne, seassa kaikenlaisia eläimiä, likaa ja roskia kaikkialla. Toisaalta mahtavaa ruokaa, ystävällisiä ihmisiä ja värikkyyttä.

Vierailija
380/426 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Intian Goassa oli outoa nähdä miten lehmät elävät kaduilla kuin Euroopassa kulkukissat. Makoilevat/seisovat esim. kauppojen ja ravintoloiden edessä kadulla vasikoineen ja paikalliset syöttävät niille hedelmiä. Kävelevät liikenteen seassa ja jopa uimarannoilla. Kaikki kohtelevat niitä hyvin ja kunnioittavasti ja vaikka liikenne on muuten kaoottista niin lehmiä väistetään aina.

Oliko leppoisia ne lehmät vai pitikö niitä pelätä?

Siellähän pääsisi turvallisesti risteyksen yli kun menisi lehmän kyljessä kiinni.

Lehmät olivat hyvin tyyniä, ei niitä tarvitse pelätä. En tiedä varmuudella, mutta sen perusteella mitä itse näin, niihin ei pidä mennä koskemaan. Näin kerran kun yksi turisti yritti silittää lehmän päätä ja l

WTF?Intiaanit eivät asu Intiassa,come on!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi