Mikä on omituisinta, mitä olet ulkomailla kohdannut
Tuon "Mitä tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa" -ketjun innoittamana rupesin miettimään, että olisi kiva tietää mikä palstalaisia on eniten ihmetyttänyt ulkomailla käydessä tai asuessa.
Ja pidetään keskustelu asiallisena, jookos
Kommentit (426)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Malesiassa se, että vessoista on usein vain sellainen puutarhaletkumainen bide-suihku eikä ollenkaan paperia. Eikö ne kuivaa takamustaan ollenkaan vaan vetävät sitten vaatteet päälle vaikka ovat vielä märkiä? :o
Esim. Tokiossa joka on kaikinpuolin kehittynyt ja upea moderni kaupunki, ei ole keskustan julkisissa vessoissa paperia, eikä edes välttämättä pönttöä vaan reikä lattiassa. Siellä kaikille on itsestään selvää että paperia pidetään mukana laukussa. Kaduilla kyllä jaellaan ilmaiseksi pieniä paperipaketteja joissa on joku mainos mukana.
Täh? Olen Tokiossa monta kertaa käynyt ja tasan on joka ostoskeskuksessa ja muissa vessoissa ollut useimmit länsimaalaiset istumavessat ja paperia. En ole tainnut kertaakaan joutua niihin kyykkyvessoihin. Paperipaketit ovat lähinnä nenäliinoiksi eikä miksikään vessapaperiksi, mitä ihmettä :D
Barcelonassa kerjäläisillä oli omat kärryt reppujen ja muiden kapsäkkien lisäksi tavaroiden keruuta varten ulkona. Kerjäläispariskunta majoittui yhden ruokakaupan eteen päivittäin. Yhtenä päivänä heille oli ilmestynyt romukärryyn Barcelona pelipaita, ilmeisesti roskiksesta löydetty. Näin myös graffittien täyteisen slummialueen, jossa tuli vastaan kerjäläismies kitaran kanssa ja hän kyhäsi oman majan yhden räjähtäneen/palaneen talon raunioihin asettuen taloksi.
Frankfurtissa ja Wienissä näkyi metroaseman vieressä ilmainen ulkovessa miehille, eli sellaiset lavuaarit joihin saa käydä pissaamassa ohikulkiessa. Näin kun miehiä kuseksi niihin kaikkien ohikulkijoiden nähden, koska niissä ei ollut ovia eikä seiniä. Haju oli aika voimakas. Yksi päihtynyt nainen halusi tietysti ottaa kuvat pitkin katua valuvista kusinoroista menemällä maahan kyykkyyn ja sitten sama nainen tuli haisuttamaan koko bussin kusisilla housuillaan
Vierailija kirjoitti:
Belgialainen voileipäkulttuuri. Sinne leivän väliin voi laittaa näköjään ihan mitä vaan... esim tauolla työkaveri laittaa valkoiselle leivälle ensin paksulti voita, sitten makeita Speculoos-keksejä, toinen leipä päälle ja sitten rouskutetaan iloisesti kahvin kanssa lounaaksi
Hollannissa olen syönyt aamiaista paikalliseen tapaan johon kuului makeaa, rusinoita sisältävää tummaa leipää jonka päälle saattoi sitten laittaa Nutellaa ja sellaisia ripoteltavia karkkirakeita.
Moskova Inturist-hotellissa pussilakanoissa oli keskellä iso reikä josta peite asetellaan sisään.
Vierailija kirjoitti:
Moskova Inturist-hotellissa pussilakanoissa oli keskellä iso reikä josta peite asetellaan sisään.
Voi luoja mä käsitin tämän ensiksi ihan väärin🤣. Tietenkin täkki/peite laitetaan tuosta reiän kohdalta sinne pussilakanaan.
Naisia, jotka tekevät aloitteen.
Naiset ulkomailla olivat miellyttäviä ja kauniita. Pidin heistä. Suomessa en ole samankaltaista ilmiötä kokenut.
Saksassa vähän pienemmällä paikkakunnalla kaikki tervehtivät toisiaan. Kun palasin sinne toisena kesänä töihin, niin tuntemattomatkin muistivat ja toivottiva tervetulleeksi.
Ruotsissa nuoret eivät olleet ymmärtävinään suomenruotsia, vaikka kaikesta näki, ettei heillä ollut minkäänlaisia vaikeuksia ymmärtää, mitä sanoimme.
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa kun kävelin aikani ajatuksissani, ja totesin olevani ainoa valkoihoinen ihminen lähipiirissä. Ja huomasin, että minua ei todellakaan katseltu ystävällisesti. En edes tiennyt että sellaisiakin kaupunginosia on.
Ja mikäköhän kaupunginosa se sitten oli? Itse olen kohta 25 v asunut Lontoossa, enkä ole tuollaiseen paikkaan vielä törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa vähän pienemmällä paikkakunnalla kaikki tervehtivät toisiaan. Kun palasin sinne toisena kesänä töihin, niin tuntemattomatkin muistivat ja toivottiva tervetulleeksi.
Ruotsissa nuoret eivät olleet ymmärtävinään suomenruotsia, vaikka kaikesta näki, ettei heillä ollut minkäänlaisia vaikeuksia ymmärtää, mitä sanoimme.
Kyllä tätä tuntemattomien tervehtimistä tapahtuu Suomessakin maaseudulla. Ainakin täällä Savossa se on ihan yleinen tapa, että pikkukylillä vastaantulevia lenkkeilijöitä ja autoilijoita morjestellaan, vaikka ei olisi mitään hajua kuka kyseinen henkilö edes on.
Muutama vuosi sitten oltiin Turkissa. Taisin olla 15 vuitias. Jatkuvasti kaupungilla kävellessä jotkut miehet kävi kourimassa, varsinkin jos oli välillä yksin. En edes näyttänyt mitenkään vanhemmalta mitä olin, päinvastoin. Jotkut vielä kysyi ikää ja eivät välittäneet vaikka olin alaikäinen. En enää koskaan mene tuonne, oli sen verran ällöttävä kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten oltiin Turkissa. Taisin olla 15 vuitias. Jatkuvasti kaupungilla kävellessä jotkut miehet kävi kourimassa, varsinkin jos oli välillä yksin. En edes näyttänyt mitenkään vanhemmalta mitä olin, päinvastoin. Jotkut vielä kysyi ikää ja eivät välittäneet vaikka olin alaikäinen. En enää koskaan mene tuonne, oli sen verran ällöttävä kokemus.
Tuo on rasisminen väite. Käsitys seksuaalisuudesta on erilaista, johtuu kulttuurieroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tätä tuntemattomien tervehtimistä tapahtuu Suomessakin maaseudulla. Ainakin täällä Savossa se on ihan yleinen tapa, että pikkukylillä vastaantulevia lenkkeilijöitä ja autoilijoita morjestellaan, vaikka ei olisi mitään hajua kuka kyseinen henkilö edes on.
Keski-Euroopan maissa poskipusut tulivat tottumukseksi, kuten tuo tervehtiminen ulkomailla tai Suomen pienillä paikkakunnillla.
Pikemminkin oli omituista, ettei poskipusutettu enää Helsingissä esim. kun olin tutussa järjestön eteisessä takkia riisumassa ekaa kertaa 2 kk EU-maissa kiertelyn jälkeen. Halauksiahan siellä pidetään jotenkin läheisyysöverinä, joka näissä kotimaan piireissä taas jo tutumpien kesken on ok, juuri tuollaisessa tilanteessa että työntekijä tulee parin kk:n jälkeen ulkomailta. Täällä on enemmän sääntö kuin poikkeus se, että "saunakaverina olleet", halataan, muut kätellään esitellessä.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia oli jo 70-luvulla mummulassani, mummu oli siis Venäjältä kotoisin ja hankki sieltä pussilakanat. Kätevä laittaa, mutta itse tykkään käyttää peittoa molemmin puolin. Yöllä pyöriessä jalat meinaan menee siitä reijästä sisään ja koko sänky on ihan sekaisin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia oli jo 70-luvulla mummulassani, mummu oli siis Venäjältä kotoisin ja hankki sieltä pussilakanat. Kätevä laittaa, mutta itse tykkään käyttää peittoa molemmin puolin. Yöllä pyöriessä jalat meinaan menee siitä reijästä sisään ja koko sänky on ihan sekaisin...
Myös sitä mallia on jossa pussilakanan pitkällä sivulla on se reikä. Se on aika hyvä systeemi, peitto pysyy hyvin paikoillaan eikä puske jalkopäästä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Malesiassa se, että vessoista on usein vain sellainen puutarhaletkumainen bide-suihku eikä ollenkaan paperia. Eikö ne kuivaa takamustaan ollenkaan vaan vetävät sitten vaatteet päälle vaikka ovat vielä märkiä? :o
Esim. Tokiossa joka on kaikinpuolin kehittynyt ja upea moderni kaupunki, ei ole keskustan julkisissa vessoissa paperia, eikä edes välttämättä pönttöä vaan reikä lattiassa. Siellä kaikille on itsestään selvää että paperia pidetään mukana laukussa. Kaduilla kyllä jaellaan ilmaiseksi pieniä paperipaketteja joissa on joku mainos mukana.
Minä en kyllä Tokio reissullani, kuin kerran tainnut törmätä tuollaiseen reikävessaan ja sekin oli jossain puistossa. Muuten vessanpönttö oli kyllä ihmeellinen kokemus tossuineen, monine nappeineen, suihkuineen ja lorinaäänineen.
Vierailija kirjoitti:
Iranissa olen nähnyt naisten imettävän hotellin aulassa. Siis vaikka muuten peitetään kaikki hiuksia ja kaulaa myöten tarkasti kaavulla, niin paljas tissi saattaa silti vilahtaa.
Naisen luonnollinen tehtävä on luonnollinen tehtävä.
Ei siellä hävetä kuukautisiakaan, vaan puhutaan naiseksi tulemisesta.
Tämän on kertonut paikallinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on rasisminen väite. Käsitys seksuaalisuudesta on erilaista, johtuu kulttuurieroista.
Niin, suomalaiset vonkaa netissä ja kauppakeskuksissa.
Tosin minua on häiritty kadullakin, mutta se oli muinoin 90-luvulla.
Belgialainen voileipäkulttuuri. Sinne leivän väliin voi laittaa näköjään ihan mitä vaan... esim tauolla työkaveri laittaa valkoiselle leivälle ensin paksulti voita, sitten makeita Speculoos-keksejä, toinen leipä päälle ja sitten rouskutetaan iloisesti kahvin kanssa lounaaksi