Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Likainen anoppila

Vierailija
09.04.2013 |

Hyi helv, nyt olen ihan kurkkuani myöden täynnä anoppilan erilaista siisteyskäsitystä. Mieheni olen kasvattanut ja opettanut siivoamaan (ei ihan oikeasti OSANNUT, kyseli, miten perussiivous tehdään...... kädestä olen saanut neuvoa sängyn petauksen, vessan pesun yms. ja ihan aidosti kysyi, mikä on suursiivous, voitteko kuvitella!) mutta nyt kun meillä on vauva, meinaan oksentaa, kun menemme isovanhemmille kylään. Appi ei pese käsiään vessan jälkeen ja kaikki huonekalut on tahmeat vuosikymmenien kosketuksista. Matot haisee tunkkaisilta ja vessan seinässä on musta jälki siinä, mihin appi kädellään nojaa kun on kusella.

Iljettää, kun vauva pitäisi panna tahmaiselle lattialle leikkimään ja yritänkin aina pitää häntä sylissäni niin paljon kuin voin. Vaihdan kaikki vaatteet, kun tulemme kotiin. Uskomattominta on, että isovanhemmat ovat molemmat tehneet kunnioitettavat urat ja ovat hyvin korkeasti kouluttautuneita. Ei uskoisi, että asuvat tuollaisessa liassa. Hienot mutta likaiset puitteet. Ja kun appi vielä kehtaa vähän kehuskellakin, että ovat vähän parempaa väkeä, huh. Minun duunarivanhempani ovat aina osanneet elää puhtaassa kodissa ja mummunikin tiesi, miten pidetään siivo ja järjestys. Nämä likaisissa rokokootuoleissaan istuvat hienostelijat hukkuvat pas*aan.

Ottaa niin päähän että on pakko purkautua tänne. Onko muilla samaa ongelmaa?

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa miehesi kanssa anopille siivous äitienpäivälahjaksi niin, että sinä ja miehesi hoidatte siivouksen. Voit pitää huolen, että tärkeimmät tilat tulevat puhtaiksi ja samalla miehesi näkee sen saastaisuuden. Teet hyvää samalla itsellesi, appivanhemmillesi että etenkin vauvallesi.

Ollaan tehty noita siivous reissuja anoppilaan. Ukko tehnyt ulko hommia ja minä olen kuurannut sitä ittensä seinistä. Ei vanhukset jaksa, eikä ne oikeesti näe niitä paskoja. Jos näkis niin niitä hävettäisi. Siivoojaa ei voi päästää näin likaiseen taloon.. Anoppi toipuu lonkka leikkausesta. Appi ei osaa tai ymmärrä. 296

Vierailija
82/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma, kun av:lla kirjoittelevien mukaan vain anoppi on aina karmea ja sottainen akka likaisine koteineen, mutta tietenkin omien vanhempien koti on siisti, eikä omissa vanhemmissa muutenkaan ole mitään vikaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suursiivous? Muuten samaa mieltä ao:n kanssa, mutta suursiivousta ei tarvita jos pidetään normaali siivo.

Mua opetti eläkkeelle jäävä mesu että kun ylläpitää siisteyttä ei tarvii koskaan siivota. PASKA PUHETTA. Rapatessa roiskuu. Kokkikoulussa eräs parhaimmista opettajistani aina hoki että jos ei oo mitään tekemistä voi ottaa rätin käteen.

Vierailija
84/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ymmärsin, että näillä appivanhemmilla ei kuitenkaan ole muita ongelmia esim. elämänhallinnassa tms. Ymmärtäisin, jos taustalla olisi vakavaa masennusta, alkoholiongelmaa tms. Lähipiirissäni on tämän tyyppisistä ongelmista johtuen ollut samaa vaivaa.

Eikö miestäsi ole koskaan likaisuus häirinnyt? Voisiko hän ottaa asian puheeksi?

Jospa ne appivanhemmat ovat fyysisesti sen verran huonokuntoisia, etteivät jaksa kunnolla siivota, ei aina tarvi olla kyse jostain henkisestä elämänhallinnan puutteesta. Eikä tuo siivottomuus yms paljonkaan korreloi jonkun koulutustaustan kanssa; oma ukkonikin on akateemisesti koulutettu ja töissä Helsingin yliopistolla ja on aivan uskomaton porsastelija, eikä suostu siivoamaan kotona ja jättää KAIKKI vaatteensa ja rojunsa pitkin lattioita makaamaan ja pahinta tässä on, että meidän teinipoika tietysti ottaa mallia tuosta, vaikka lapsena poika oli todella siisti ja jämpti, kun olin sen sellaiseksi kasvattanut, nyt teininä muuttunut täysin päinvastaiseksi... Toivottavasti aikuistuessaan muuttuu takaisin entisekseen (että tämä olisi vaan joku ohimenevä teinivaihe sille), mutta pahoin pelkään ettei. Ja minä siis täysin yksin joudun siivoamaan koko kämpän aina, vaikka minullakin on kunto rajoittunut todella heikoksi erään perinnöllisen sairauden takia ja olen paljon joutunut viettämään sairaalassakin aikaa. Nämä kaksi rotevaa äijää eivät tee muuta kuin sotkevat, eivät vaan saa aikaiseksi mitään kotona ollessaan.

Samaten olen pistänyt merkille, ettei monet lääkäritkään (jopa eräs miesgynekologi!!) pese käsiään toimenpiteiden jälkeen, vaan menevät samoilla p*skaisilla käsillä näpyttelemään tietokonetta...

Ja täydennän tähän, ettei tuolla mainitsemallani gynekologilla ollut käsineitä, vaan paljain käsin ropeloi ja meni sitten ilman käsipesua tietokoneelle... Yöks.

Älä viitsi sepittää, tuota ei usko vanha erkkikään. Ilman hanskoja ei varmasti tehnyt sisätutkimusta. 

Vierailija
85/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:55"]

Kuuliostaa kurjalta. Odotas kun lapsi rupeaa liikkumaan enemmän ja tunkee kaiken löytämänsä suuhunsa...

Meillä mieskin sai välillä hepuleita kun mentiin hänen vanhemmilleen niin olkkarin lattialta löytyi nuppineuoloja jne. vaikkei muuten likaista ollutkaan. Anoppi ei ollut moksiskaan eikä tajunnut ollenkaan kuinka vaarallisia nuppineulat on lapselle joka laittaa kaiken löytämänsä suuhunsa. No oltiin sitten vaan tosi tarkkoja kun oltiin siellä mummolassa kylässä ja jos anoppi hoiti meidän pieniä lapsia niin pyydettiin aina meidän kotiin hoitamaan.

Jännästi se anoppi on kuitenkin omansa elossa pitänyt aikuiseksi asti.

Ehkä on nuorena ollut reippaampi ja hoksaavaisempi. Iän myötä toisilla ihmisillä huomiokyky huononee, eikä muistikaan pelaa. Ei jaksa tai hoksaa siivota niin kuin ennen, eikä huomaa mitä vaaroja voi kodissa olla pienelle lapselle. Ei kannata jättää isovanhempien luo lapsia hoitoon, kuka tietää vaikka lääkkeitäkin jätettäisiin lasten ulottuville vahingossa. Olisiko parempi kutsua isovanhempia kylään, en kuitenkaan pistäisi välejä poikki.

86/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäsiisteydestä ei ole mitään haittaa.

Sekaista saa olla, muttei likaista. Köyhälläkin on vettä.

87/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lääkärin koulutus liittyy siisteyteen tai sen puutteeseen?

Vierailija kirjoitti:

No sitä olettaa, että lääkäri jos kuka tuntee virukset, bakteerit ja sienet. Je että useita sairauksia estetään puhtaudella.

Voi olla, että lääkäri tottuu olemaan puhtaalla työpaikalla, eikä siivoa kotonaan, koska siellä ei ole siivoojaa kuten töissä. Sietää sitten kodissaan sitä paskaisuutta.

Suutarin lapsella ei ole kenkiä.

Vierailija
88/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, että muillakin on samanlainen anoppila!

Molemmilla akateeminen ura takana. Appi ei ole eläessään siivonnut, kotitöistä osaa vain vedenkeiton. Anoppia ei siivous kiinnosta. Laittaa mielellään ruokaa ja hyvää sellaista mutta iljettää syödä, kun ruokailuvälineet ovat tahmaiset.

Olen tuntenut heidät yli 30 vuotta ja koskaan en ole huomannut, että olisi siivottu.

Lasten ollessa pieniä kävivät vain meillä, hygieniasyistä emme voineet viedä lapsia sinne.

Vierailija
89/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla, että muillakin on samanlainen anoppila!

Molemmilla akateeminen ura takana. Appi ei ole eläessään siivonnut, kotitöistä osaa vain vedenkeiton. Anoppia ei siivous kiinnosta. Laittaa mielellään ruokaa ja hyvää sellaista mutta iljettää syödä, kun ruokailuvälineet ovat tahmaiset.

Olen tuntenut heidät yli 30 vuotta ja koskaan en ole huomannut, että olisi siivottu.

Lasten ollessa pieniä kävivät vain meillä, hygieniasyistä emme voineet viedä lapsia sinne.

Kas, kuitenkin annoit heidän tulle luoksenne lapsianne tapaamaan. Olisithan voinut mahtiminiänä senkin estää.

Vierailija
90/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin nuo sontaiset anoppinnne näemmä ovat onnistuneet kasvattamaan niin siistit miehet että av-mammoillekin ovat kelvanneet...

Vastustuskyky kasvaa kun altistuu kaikenlaiselle. 

Eikä siellä anopplissa tarvitse tiuhaan ravata lasten kanssa, jos pahalta tuntuu.

Etkö osaa lukea? Aloituksessaan ap kertoi ettei miehensä osannut siivota heidän aloitellessaan yhteiselämää.

Vierailija
91/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on ihan mielenkiintoinen ilmiö. Mun miehen äiti on duunarin uran tehnyt tarjoilijana (nyt eläkkeellä) ja hänen luonaan on AINA siistiä. Minun äitini taas on korkeasti koulutettu ja panostanut aina uraan niin kuin isänikin. He taas ovat aika suurpiirteisia siivouksen suhteen. Ei äidin luona koskaan paskasta oo vaan sellane luova kaaos välillä. Lapsenkin oli samanlaista. Itsekin olen korkeastikoulutettu ja samalla tavalla suurpiirteinen siivouksen suhteen. Miksi duunariperheissa on siistimpää kuin korkeastikoulutettujen kotona?

Ja sinä muka akateeminen? Kahden kodin perusteella teet tuollisia päätelmiä?

Mnä olen akateemisen kodin akateeminen lapsi ja meillä oli ja on aina siistiä. Mies on sekätyömiehen ja keittiöapulaisen poika ja heidän kotinsa on läävä. Olen joutunut opettamaan kaiken huushollinpidon alkeista.

Vierailija
92/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin nuo sontaiset anoppinnne näemmä ovat onnistuneet kasvattamaan niin siistit miehet että av-mammoillekin ovat kelvanneet...

Vastustuskyky kasvaa kun altistuu kaikenlaiselle. 

Eikä siellä anopplissa tarvitse tiuhaan ravata lasten kanssa, jos pahalta tuntuu.

Nojoo. Mun kotona oli aina likaista ja koitin parhaani mukaan siivoilla (naurettiin kotona päälle) ja oman kotini haluan pitää siistinä. Eli olisko mun miehen pitänyt todeta että koska kotikasvatus ei ollut siistiä niin akka mäkeen myös?

Vierailija
93/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on ihan mielenkiintoinen ilmiö. Mun miehen äiti on duunarin uran tehnyt tarjoilijana (nyt eläkkeellä) ja hänen luonaan on AINA siistiä. Minun äitini taas on korkeasti koulutettu ja panostanut aina uraan niin kuin isänikin. He taas ovat aika suurpiirteisia siivouksen suhteen. Ei äidin luona koskaan paskasta oo vaan sellane luova kaaos välillä. Lapsenkin oli samanlaista. Itsekin olen korkeastikoulutettu ja samalla tavalla suurpiirteinen siivouksen suhteen. Miksi duunariperheissa on siistimpää kuin korkeastikoulutettujen kotona?

Mnä olen akateemisen kodin akateeminen lapsi ja meillä oli ja on aina siistiä. Mies on sekätyömiehen ja keittiöapulaisen poika ja heidän kotinsa on läävä. Olen joutunut opettamaan kaiken huushollinpidon alkeista.

Enpä usko että tämä on koulutuskysmys. Omat vanhempani ovat koulutettuja ja hyvin toimeentulevia ja kämppänsä aina kuin läävä. Miehen vanhemmat köyhiä ja kouluttamattomia mutta elävät ajatuksella "onneksi on edes puhtautta ja puhtaus on puoliruokaa". Arvaatte varmaan kumpia arvostan enemmäm?

Vierailija
94/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko että tämä on koulutuskysmys. Omat vanhempani ovat koulutettuja ja hyvin toimeentulevia ja kämppänsä aina kuin läävä. Miehen vanhemmat köyhiä ja kouluttamattomia mutta elävät ajatuksella "onneksi on edes puhtautta ja puhtaus on puoliruokaa". Arvaatte varmaan kumpia arvostan enemmäm?

Ei ole koulutuskysymys. Poikaystäväni perhe asuu sottaisesti ja esim. poikaystävän veli on saanut kasata omaan huoneeseensa niin ison kasan märkiä vaatteita, että taloon syntyi kosteusvaurio. Siis k-o-s-t-e-u-s-v-a-u-r-i-o - likapyykeistä. Kylppäri on silminnähden saastainen ja poikaystäväni "allergia" parani, kun hän muutti yhteen kanssani. Niin pölyisessä huoneessa hän eli, minä en voinut edes auttaa muutossa kun yskitti niin paljon!

Omat vanhempani tienaavat yhdessä vähemmän kuin kumpikaan poikaystävän vanhemmista yksinään, mutta meillä on aina ollut siistiä. 30 vuotta vanhat keittiönkaapistot hohtavat edelleen yhtä kirkkaan värisinä kuin ostopäivänä, samoin valkoiset vuosikymmeniä vanhat virtakytkimet. Lauteissa ei ole pinttynyttä ihmisrasvaa ja ikkunat ovat kirkkaat. 

Tykkään maata selälläni matolla, kävellä asunnossa paljasjaloin ja laskea esimerkiksi perunat tiskialtaaseen kuorimista varten. Poikaystävän mielestä toimintani on ihan käsittämätöntä, mutta hän onkin tottunut siihen että kaikkialla rapisee hiekka tai on tahmaista. En minäkään osaisi olla kuin kotonani sellaisessa läävässä :D

Vierailija
95/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi, toi on kyllä maailman ällöttävintä, jossei pese käsiään, kun käy vessassa. Mä sanoisin tuosta jo ihan suoraan. Kiva, jos tulee niillä kusipaskabakteerikäsillään lääppimään vauvaa!

Meillä niin päin, että oma isäni on tuollainen sottapytty ja on vieläpä lääkäri koulutukseltaan! Kävin tuossa juuri puunaamassa hänen kämppänsä kaikki niljapinnat, että sinne voi kuvitella menevänsä kuukauden päästä syntyvän vauvamme kanssa. Isäni myös naureskeli, kun hänelle tai miehelleni hänen kuultensa (en nyt muista kummalle) huomautin ohimennen käsien pesusta keittiössä ennen ruuan käsittelemistä.

Miehen vanhemmilla koti onneksi siistillä mallilla. Jotain pieniä juttuja, kuten keittiön pyyhe, johon kuivataan kaikki mahdollinen ja appiukolla ilmeisesti tapana vaan huuhtaista teemuki ja heittää takaisin tiskikaappiin.. Sielläkin käydessä välistä pesen astioita vaivihkaa uudelleen, ennen kuin otan itselleni käyttöön - samaa teen tiettyjen kavereiden luona, jos kaapista ottamani muki tai lautanen näyttää pskaiselta. Mutta noin muuten ihan fiksuja perussiistejä ihmisiä omat appivanhemmat onneksi.

Noista pyyhkeistä ja mukeista en oo viitsinyt alkaa naputtamaan, mutta sitten tulee kyllä suoraa tekstiä, jos joku - kuka tahansa - tulee jostain vessasta käsiä pesemättä lääppimään pikkuvauvaa! D:<

Miten lääkärin koulutus liittyy siisteyteen tai sen puutteeseen?

No sitä olettaa, että lääkäri jos kuka tuntee virukset, bakteerit ja sienet. Je että useita sairauksia estetään puhtaudella.

Voi olla, että lääkäri tottuu olemaan puhtaalla työpaikalla, eikä siivoa kotonaan, koska siellä ei ole siivoojaa kuten töissä. Sietää sitten kodissaan sitä paskaisuutta.

On lääkäreitä, jotka kehoittävät antamaan kenkiä vauvoille nuoltavaksi, että vastustuskyky kehittyy.

Vierailija
96/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. norovirus voi elää pinnoilla viikkoja, eikä noron sairastamisesta tule vastustuskykyä. Mä uskon että siiatissäkin kodissa on lapselle tarpeeksi bakteereja jolloin vastustuskyky kehittyy. Mutta nuo virukset on sellaisia että niitä voi lymyillä siellä pinnoilla paljonkin eikä niistä ole hyötyä sen vastustuskyvyn kannalta.

Oon ite työn puolesta ollut niin sottaisissa kodeissa että on pakko ollut lähteä kesken pois kun ei ole enää henki kulkenut. Astmaatikoille ja allergisille nuo sottakämpät on ihan painajaisia. Mutta selkeiden oireiden ilmaantuessa on hyvä syy poistua paikalta ja ehkä se antaa jotain vinkkiä myös asukkaalle että voisi siivota.

Vierailija
97/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis.

Kokemukseni ulkomailta on rajallinen, mutta tietyissä euroopan maissa oleskellessani muutamia kuukausia hämmästyin, että oikesti kaikilla oli likaista. Eikä se tuntunut häiritsevän ketään. Esim. Vuosien leivänmurut tasoilla ja lattioilla.

Suomessa todella monella on todella siistit asunnot vaikka olisikin muuten sekaista.

Vierailija
98/99 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi on hamsteriluonne. Vaikka ei ihan himohamstraajat -ohjelmaan pääsisi, niin tavaraa on, valtavasti. Hänellä on parin kuolinpesän jäljiltä jemmassa kodinkoneita, monta settiä kuluneita astiastoja... käsityötarvikkeita on varmaan kolmen elämän tarpeisiin, sekä kissapatsaita vieri vieressä. Niitä on satoja, ellei nelinumeroinen määrä. Pelkästään se tavaran määrä tekee siivoamisesta vaikeaa, ellei mahdotonta.

Vierailija
99/99 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin pyykkipoika nenässä ensi kerralla. Eiköhän asia tulisi selväksi.