Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Likainen anoppila

Vierailija
09.04.2013 |

Hyi helv, nyt olen ihan kurkkuani myöden täynnä anoppilan erilaista siisteyskäsitystä. Mieheni olen kasvattanut ja opettanut siivoamaan (ei ihan oikeasti OSANNUT, kyseli, miten perussiivous tehdään...... kädestä olen saanut neuvoa sängyn petauksen, vessan pesun yms. ja ihan aidosti kysyi, mikä on suursiivous, voitteko kuvitella!) mutta nyt kun meillä on vauva, meinaan oksentaa, kun menemme isovanhemmille kylään. Appi ei pese käsiään vessan jälkeen ja kaikki huonekalut on tahmeat vuosikymmenien kosketuksista. Matot haisee tunkkaisilta ja vessan seinässä on musta jälki siinä, mihin appi kädellään nojaa kun on kusella.

Iljettää, kun vauva pitäisi panna tahmaiselle lattialle leikkimään ja yritänkin aina pitää häntä sylissäni niin paljon kuin voin. Vaihdan kaikki vaatteet, kun tulemme kotiin. Uskomattominta on, että isovanhemmat ovat molemmat tehneet kunnioitettavat urat ja ovat hyvin korkeasti kouluttautuneita. Ei uskoisi, että asuvat tuollaisessa liassa. Hienot mutta likaiset puitteet. Ja kun appi vielä kehtaa vähän kehuskellakin, että ovat vähän parempaa väkeä, huh. Minun duunarivanhempani ovat aina osanneet elää puhtaassa kodissa ja mummunikin tiesi, miten pidetään siivo ja järjestys. Nämä likaisissa rokokootuoleissaan istuvat hienostelijat hukkuvat pas*aan.

Ottaa niin päähän että on pakko purkautua tänne. Onko muilla samaa ongelmaa?

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa remonttilitkua jolla puhdistus käy joka paikasta kuin vettä vaan. Sillä irtoaa pinttynyt rasva , noki, ja muu todella hyvin mutta pitää sitten sienellä vetää puhtaalla kunnolla perään ettei jää huuruja.

Vierailija
42/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ymmärsin, että näillä appivanhemmilla ei kuitenkaan ole muita ongelmia esim. elämänhallinnassa tms. Ymmärtäisin, jos taustalla olisi vakavaa masennusta, alkoholiongelmaa tms. Lähipiirissäni on tämän tyyppisistä ongelmista johtuen ollut samaa vaivaa.

Eikö miestäsi ole koskaan likaisuus häirinnyt? Voisiko hän ottaa asian puheeksi?

Jospa ne appivanhemmat ovat fyysisesti sen verran huonokuntoisia, etteivät jaksa kunnolla siivota, ei aina tarvi olla kyse jostain henkisestä elämänhallinnan puutteesta. Eikä tuo siivottomuus yms paljonkaan korreloi jonkun koulutustaustan kanssa; oma ukkonikin on akateemisesti koulutettu ja töissä Helsingin yliopistolla ja on aivan uskomaton porsastelija, eikä suostu siivoamaan kotona ja jättää KAIKKI vaatteensa ja rojunsa pitkin lattioita makaamaan ja pahinta tässä on, että meidän teinipoika tietysti ottaa mallia tuosta, vaikka lapsena poika oli todella siisti ja jämpti, kun olin sen sellaiseksi kasvattanut, nyt teininä muuttunut täysin päinvastaiseksi... Toivottavasti aikuistuessaan muuttuu takaisin entisekseen (että tämä olisi vaan joku ohimenevä teinivaihe sille), mutta pahoin pelkään ettei. Ja minä siis täysin yksin joudun siivoamaan koko kämpän aina, vaikka minullakin on kunto rajoittunut todella heikoksi erään perinnöllisen sairauden takia ja olen paljon joutunut viettämään sairaalassakin aikaa. Nämä kaksi rotevaa äijää eivät tee muuta kuin sotkevat, eivät vaan saa aikaiseksi mitään kotona ollessaan.

Samaten olen pistänyt merkille, ettei monet lääkäritkään (jopa eräs miesgynekologi!!) pese käsiään toimenpiteiden jälkeen, vaan menevät samoilla p*skaisilla käsillä näpyttelemään tietokonetta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ihan sääntö ettei kapakoissa lääkärit pese käsiään vessareissujen jälkeen yök, nähty homma.

Vierailija
44/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ymmärsin, että näillä appivanhemmilla ei kuitenkaan ole muita ongelmia esim. elämänhallinnassa tms. Ymmärtäisin, jos taustalla olisi vakavaa masennusta, alkoholiongelmaa tms. Lähipiirissäni on tämän tyyppisistä ongelmista johtuen ollut samaa vaivaa.

Eikö miestäsi ole koskaan likaisuus häirinnyt? Voisiko hän ottaa asian puheeksi?

Jospa ne appivanhemmat ovat fyysisesti sen verran huonokuntoisia, etteivät jaksa kunnolla siivota, ei aina tarvi olla kyse jostain henkisestä elämänhallinnan puutteesta. Eikä tuo siivottomuus yms paljonkaan korreloi jonkun koulutustaustan kanssa; oma ukkonikin on akateemisesti koulutettu ja töissä Helsingin yliopistolla ja on aivan uskomaton porsastelija, eikä suostu siivoamaan kotona ja jättää KAIKKI vaatteensa ja rojunsa pitkin lattioita makaamaan ja pahinta tässä on, että meidän teinipoika tietysti ottaa mallia tuosta, vaikka lapsena poika oli todella siisti ja jämpti, kun olin sen sellaiseksi kasvattanut, nyt teininä muuttunut täysin päinvastaiseksi... Toivottavasti aikuistuessaan muuttuu takaisin entisekseen (että tämä olisi vaan joku ohimenevä teinivaihe sille), mutta pahoin pelkään ettei. Ja minä siis täysin yksin joudun siivoamaan koko kämpän aina, vaikka minullakin on kunto rajoittunut todella heikoksi erään perinnöllisen sairauden takia ja olen paljon joutunut viettämään sairaalassakin aikaa. Nämä kaksi rotevaa äijää eivät tee muuta kuin sotkevat, eivät vaan saa aikaiseksi mitään kotona ollessaan.

Samaten olen pistänyt merkille, ettei monet lääkäritkään (jopa eräs miesgynekologi!!) pese käsiään toimenpiteiden jälkeen, vaan menevät samoilla p*skaisilla käsillä näpyttelemään tietokonetta...

Ja täydennän tähän, ettei tuolla mainitsemallani gynekologilla ollut käsineitä, vaan paljain käsin ropeloi ja meni sitten ilman käsipesua tietokoneelle... Yöks.

Vierailija
45/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä siisteyskäsitys ja koulutus/ura kulje läheskään aina käsikädessä. Moni palkkaa siivoojan tätä varten. Esimerkkinä vaikka yhden tutun DI:n koti... Kaikki työpaperit ovat järjestettynä viimeisen päälle ja tyyliin jääkaapissa ja maustehyllyssä on tietty tarkka järjestys. Kuitenkin lattiat ja kaikki pinnat ovat järkyttävässä kunnossa. Ainoastaan esineet ovat järjestyksessä.

Mun mies on insinööri (ilman diplomia), ja on myös sitä mieltä, että jos tavarat on paikallaan, niin sitten on siistiä. Ei haittaa, vaikka kengät tarttuu lattiaan, kunhan tavaroita ei ole hujan hajan.

On oppinut vähän heikommalle siisteystasolle kotikotonaan. Siellä on ihan kauhea siivo, ja kun lapset oli pieniä, sai heidän vaatteensa vaihtaa aina vierailun jälkeen. Joka paikassa on koiran karvaa, jos (=kun) koira pissii lattialle, niin pahimmat pyyhitään, mahdollisesti käännetään matto! Tavaraa joka paikka täynnä. Ihan painajainen. Nykyään käydään harvakseltaan, kun anopilla on nyt uusi koira, jolle ei ole opetettu mitään, vaan puree ja hyökkäilee lasten kimppuun. Lisäksi mua ei huvita käydä siellä haukuttavana. Hän esim jaksaa jauhaa kaikille ihmisille, kuinka hänellä on laiska miniä kun ei ole edes tiskannut (olin tuolloin mammalomalla). Mun luona ei kuitenkaan ole pitkin katonrajaa hämähäkinseittejä viime vuosituhannelta, eikä joka paikkaa kerrosta paksu pölykerros.

Siisteyden tasosta taitaa kertoa jotain sekin, kun oltiin kerran anoppilassa, niin lapsi purskahti itkuun vessassa, ja sanoi ettei voi siellä pissata, kun siellä on niin likaista. Eikä muuten suostunut pissaamaan siellä saastaisessa vessassa, vaan kävi ulkona puskapissalla. Pyyhkeet siellä vaihdetaan ehkä jouluksi ja juhannukseksi, ovat kyllä todella kuvottavassa kunnossa.

Vierailija
46/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun anopilla ei ainakaan tuosta ole kyse, vaan ainoastaan laiskuudesta. Kaikkeen muuhun kyllä riittää aika ja energia, mutta ei kodin ylläpitoon. Miehen kaverin mukaan siellä on aina ollut ihan hirvittävä siivo.

Vierailija
47/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten alkoikin tehdä mieli ryhtyä siivoamaan! Taidanpa tehdä työt äkkiä valmiiksi ja siirtyä luutun varteen.

Vierailija
48/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuskin kaikki tietää mitään suursiivousta, eikä siinä oo mitään outoa. Meillä ei ole ikinä tehty suursiivousta, eikä edes joulusiivousta. Kun siivoilee tasaisesti, niin ei tarvitse pitää mitään suursiivouspäiviä. 

Muistelen, että Martatkin kehottivat jossain vaiheessa välttämään suursiivousta ja kehottivat hoitamaan siivoukset vähitellen.

Olen ollut siinä luulossa, että suursiivous on vanhaa siivoustyyliä, jota näkee enää harvoin. Itsekään en koskaan ole tehnyt suursiivousta. Esimerkiksi jouluna ei kannata tuhlata energiaa kaappien siivoukseen, ellei aia viettää joulua kaapissa.

No minä käsitän suursiivouksen sellaisena, että kerran-pari vuodessa tulee pestyä ja pyyhittyä sellaiset paikat, joita ei viikkosiivouksessa niin tule tehtyä. Juuri keittiönkaapit, komerot, kaikki matot, huonekalut ja tekstiilit.

Toki kun koko ajan tekee jotakin ekstraa viikkosiivouksen lisäksi (tyhjentää lattiakaivot ja viemärit, pyyhkii lamput, pesee niitä tekstiilejäkin tarvittessa, happokäsittelee pesukoneet jne.), niin eihän se ”suursiivous” niin suuri ole.

Nauratti tuo Marttojen siteeraus, sillä jokainen tuntemani saastassaeläjä puolustelee sitä tyyliään tuolla Marttojen ”komerossa joulun viettämisellä” tai ”allergiasiedätyksellä”.

Marttojen ohjeella niitä pskakämppiä syntyy. Pintoja pyyhitään vedellä kostetulla mikrokuituliinalla ja ei edes huomata kuinka lika alkaa pinttyä. Kuka pesee jääkaapin takaa, Keittiökaappien päälliset, ovet, sokkelit muka joka viikko. Ei kovin moni. Pyyhkii ovet, jalkalistat, kaappien rungot yms.

Niin monta muuttosiivousta tehneenä sanon että kyllä se suursiivous kannattaisi. Kamat ulos kaapeista, pestään kaapit, pyyhitään keittiöstä rasva pois, puhdistetaan jalkalistat, portaat...

Vierailija
49/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppila on kanssa likainen. Lapsia meillä ei ole ja asumme eri maissa, mutta aina vähän yököttää siellä käydä.

Mikroa ja uunia ei ole ikinä pesty, kahvikoneen sisus on homeessa. Saunan kiulussa on vanhat, homehtuneet vedet ja suihku pinttyneen lian peitossa. Pesukoneessa voi olla edellispäivänä pestyt, märät vaatteet. Kerran piirsin vessan pölyiseen peiliin viivaan ja kun tulin vuoden kuluttua uudelle vierailulle niin sama viiva oli paikallaan. Siivousrättiä anoppi ei omista, kosteuspyyhkeellä voi pahimmat liat pyyhkiä. Ehkä kamalinta on kuitenkin se, että omasta mielestään on siisti ihminen.

Vierailija
50/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että joillakin vanhuksilla on aika mielenkiintoinen käsitys siisteydestä ja yksi syy voi olla esim. heikentynyt näkö, kun ei yksinkertaisesti näe sitä pölyä peilissäkään kun juuri ja juuri tunnistaa omat kasvonsa sieltä. Asiat suoraan puheeksi on mun ehdotus.

Vierailija
51/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppilassa oli myös likaista ja inhotti laittaa lapsi lattialle. Ratkaisin ongelman sillä, että aina kyläillessä (siellä pitää käydä usein) huomasin muka jossakin ovessa tahran ja ehdotin, että katsoiko mummu vauvan perään niin mähän voin joutessani sen pyyhkiä ja sit "mä innostuin niin luutusin myös pöydät/lattian samoilla vauhdeilla". Siellä hellan edessä tarttui sukat lattiaan kun oli varmaan vuosien tahmakerros rasvaroiskeita. Sit kun anoppi oli kerran selkä kipeenä saikulla miehen kanssa mentiin auttelemaan ja tehtiin samalla suursiivous. Me vaan esitettiin että ei huomata ettei siellä siivota ja "ajateltiin, että kun sä et nyt saa pitkään aikaan tehdä mitään niin me siivotaan nyt oikeen kunnolla niin sun ei tarvi." Pestiin ikkunat, tuuletettiin matot ja jynssättiin koko huusholli. Eipä nuo oo valittaneet, että paska poika ja miniä ku kehtasivat siivota. Vaikuttivat ihan tyytyväisiltä, kun joku tekee puolesta.

Vierailija
52/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua on. Appivanhemmat ovat lääkäri ja DI, ja energia keskitetään aivan muuhun kuin siivoukseen. Joskus anoppi jopa ylpeilee, ettei heillä lattioita turhaan puunata. Silti ihastelevat meillä käydessään sitä, kuinka siistiä ja puhdasta meillä on...

Henkilökohtaisesti minua ei anoppilan villakoirat kiinnosta, mutta keittiöhygienian suhteen olen joskus helisemässä. Anopista on esimerkiksi ihan ok tulla dippaamaan (pesemätöntä) sormea muusikattilaan maistaakseen, onko tarpeeksi suolaa.

Vierailija
53/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppilassa on ihan perus siistiä, mutta talon sisällä haisee vanha talo/HOME (talo on rakennettu joskus 1900 luvun alussa vissiin, kunnon vanha antiikki koti). Siis omat hiukset, vaatteet ja koko lapsi haisee aina ihan homeelle siellä käydessä. Anoppi toi lapselle pari tuttia kerran, tutit oli valmiiksi keitetty ja seisoneet pari päivää heidän keittiön pöydällä, ihan kamala haju niissäkin! Vieraillaan erittäin harvoin heillä, ja aina kotiin tullessa vaatteet pyykkiin ja lapsi kylpyyn jos mahdollista..

Vierailija
54/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bakteerit on hyväksi. Siksi korkeammin koulutetut eivät siivoa niin hysteerisesti. Ja ovat terveitä.

Vierailija
55/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotonani ei ole järjestys, mutta on kuitenkin suht siistiä.

Olen käynyt saman ikäisissä asunnoissa näytöillä ja niissä pinnat ovat olleet todella kuluneita. Mistä kuluminen johtuu? Liiasta kemikaaleilla jynssämisestä, vai mistä?

Vierailija
56/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon että lapselle on ihan terveellistä kone likaa ja sotkua, ainakin terveellisempää kuin desinfioidut tilat, joista puuttuu kaikki bakteerit. Vastustuskyky ei kehity jos on liian kliiniset oltavat. Lika ei oo vaarallista. Jotku pesuaineet ja niistä ilmaan leijumaan jäävät huurut sen sijaan on.

Vierailija
57/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

*kokea

Vierailija
58/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan mielenkiintoinen ilmiö. Mun miehen äiti on duunarin uran tehnyt tarjoilijana (nyt eläkkeellä) ja hänen luonaan on AINA siistiä. Minun äitini taas on korkeasti koulutettu ja panostanut aina uraan niin kuin isänikin. He taas ovat aika suurpiirteisia siivouksen suhteen. Ei äidin luona koskaan paskasta oo vaan sellane luova kaaos välillä. Lapsenkin oli samanlaista. Itsekin olen korkeastikoulutettu ja samalla tavalla suurpiirteinen siivouksen suhteen. Miksi duunariperheissa on siistimpää kuin korkeastikoulutettujen kotona?

Vierailija
59/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen kiinnittänyt huomiota, että matalammin koulutetut siivoavat hysteerisemmin. Liittyisikö jopa mielenterveysongelmiin? Kotona ei voi olla jos siellä on kaaosta, alkaa ahdistamaan? Häpeää siivotonta kotiaan. Omaavat huonon itsevarmuuden ja kompensoivat sitä kontorolloimalla kotiaan. Tai jotain sinne päin

Vierailija
60/99 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sama selitys siedättymisestä allergioille.

Eihän siisteys ja puhtaus tarkoita, etteikö niitä bakteereita pinnoilla kuitenkaan olisi. Tuskin kukaan millään desinfiointiaineella asuntoaan jynssää katosta lattiaan? Kun on siistiä, ei tarvita mitään liuotin-Andyä räjäyttämään likaa poiskaan, vaan voi käyttää huuruttomampia ja terveellisempiä pesuaineita siivoukseen.

Yhtä lailla lapsi siedättyy allergioita vastaan siistissä kodissa. Myös muualla tulee altistusta koko ajan. Päiväkodit ja koulut ovat aika saastaisessa kunnossa.