Likainen anoppila
Hyi helv, nyt olen ihan kurkkuani myöden täynnä anoppilan erilaista siisteyskäsitystä. Mieheni olen kasvattanut ja opettanut siivoamaan (ei ihan oikeasti OSANNUT, kyseli, miten perussiivous tehdään...... kädestä olen saanut neuvoa sängyn petauksen, vessan pesun yms. ja ihan aidosti kysyi, mikä on suursiivous, voitteko kuvitella!) mutta nyt kun meillä on vauva, meinaan oksentaa, kun menemme isovanhemmille kylään. Appi ei pese käsiään vessan jälkeen ja kaikki huonekalut on tahmeat vuosikymmenien kosketuksista. Matot haisee tunkkaisilta ja vessan seinässä on musta jälki siinä, mihin appi kädellään nojaa kun on kusella.
Iljettää, kun vauva pitäisi panna tahmaiselle lattialle leikkimään ja yritänkin aina pitää häntä sylissäni niin paljon kuin voin. Vaihdan kaikki vaatteet, kun tulemme kotiin. Uskomattominta on, että isovanhemmat ovat molemmat tehneet kunnioitettavat urat ja ovat hyvin korkeasti kouluttautuneita. Ei uskoisi, että asuvat tuollaisessa liassa. Hienot mutta likaiset puitteet. Ja kun appi vielä kehtaa vähän kehuskellakin, että ovat vähän parempaa väkeä, huh. Minun duunarivanhempani ovat aina osanneet elää puhtaassa kodissa ja mummunikin tiesi, miten pidetään siivo ja järjestys. Nämä likaisissa rokokootuoleissaan istuvat hienostelijat hukkuvat pas*aan.
Ottaa niin päähän että on pakko purkautua tänne. Onko muilla samaa ongelmaa?
Kommentit (99)
Joo, se on järkyttävää, kun kotia ei siivota vuosiin, niin likaa alkaa olemaan joka paikassa, eikä asukit enää tiedä, millaista olisi, jos olisi siistiä ja puhdasta. Siihen hajuunkin tottuu, eikä enää huomaa, että on todella likaista. Pelkkä lattian imurointi ei riitä.
Peitot, tyynyt, matot pitäisi pestä joskus ja pyyhkiä niitä seiniäkin ja huonekaluja.
Kävin kerran eräässä kodissa, jossa haisi aivan kuvottavalle. Tuli juuri sellainen olo, että ihan kaikki pitäisi pestä, että kodista saisi raikkaan ja puhtaan. Kaikki huonekalutkin olivat vuosien lian peittämiä, niinkuin peitot, viltit, ja naulakossa roikkuvat rotsitkin. Nämäkin kaksi opettaja-ihmistä, ketkä asuvat tuossa kodissa!
Itse en vauvaa laskisi lattialle sinun anoppilassa. Ihan oikeasti. Ties mitä laittaa sieltä suuhunsa; hiirenpaskaa, nuppineuloja, korvatöhnää yms yms.
Antakaa miehesi kanssa anopille siivous äitienpäivälahjaksi niin, että sinä ja miehesi hoidatte siivouksen. Voit pitää huolen, että tärkeimmät tilat tulevat puhtaiksi ja samalla miehesi näkee sen saastaisuuden. Teet hyvää samalla itsellesi, appivanhemmillesi että etenkin vauvallesi.
Siskolla on just tuollaista ja voin kuvitella, että ellei he muuttaisi aina uuteen remontoituun asuntoon, niin olisi tosi likaista. Nyt he ovat asuneet kaksi vuotta uutta omakotitaloa ja kaikki pantu uutta mutta jo alkaa näkyä huono siivous. Sisko jo puhuukin uuden katselemisesta kun vanhassa on sitä ja tätä vikaa. Miun mielestä se vanha vaatii vain kunnon siivousta mitä sisko ei ikinä ole tehnyt kun käyttää siivoajaa ja on sillä imuroinnilla muka selvä.
Njoo, meidän mummulassa on astiakaapin taaimmaiset mukit jääneet hyllyyn kiinni kun ei ole kukaan koskaan niitä sieltä ottanut käyttöön. Kertonee rasvan määrästä keittiössä ja muidenkin tilojen raikkaudesta? Varapatjatkin täynnä hiirenkoloja, -kusta ja -verta. Tän takia ei olla yövytty.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 16:37"]
Siskolla on just tuollaista ja voin kuvitella, että ellei he muuttaisi aina uuteen remontoituun asuntoon, niin olisi tosi likaista. Nyt he ovat asuneet kaksi vuotta uutta omakotitaloa ja kaikki pantu uutta mutta jo alkaa näkyä huono siivous. Sisko jo puhuukin uuden katselemisesta kun vanhassa on sitä ja tätä vikaa. Miun mielestä se vanha vaatii vain kunnon siivousta mitä sisko ei ikinä ole tehnyt kun käyttää siivoajaa ja on sillä imuroinnilla muka selvä.
[/quote]
Nämä uudet rouvat eivät osaa siivota, vaan eletään ravassa kunnes alkaa itseäänkin ällöttää ja vaaditaan uusi asunto tai täysremontti parin vuoden välein. Oikea uusavuttomuuden huippu!
Kuulostaa ällöttävältä. Eipä tuohon oikein voi vaikuttaa mitenkään, koita ottaa se siltä kannalta että vauva saa allergiasiedätystä ;-P
Ostakaa niille ens jouluna lahjaks lahjakortti siivouksesta. =D
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:26"]
Ostakaa niille ens jouluna lahjaks lahjakortti siivouksesta. =D
[/quote]
Mä meinasin vinkata samaa! Vauvalle ottaisin varmaan kyläreissuille jonkun peiton mukaan ja laittaisin vauvan sen peiton päälle. Peitto vaan sit pesuun kyläreissun jälkeen.
Siis ymmärsin, että näillä appivanhemmilla ei kuitenkaan ole muita ongelmia esim. elämänhallinnassa tms. Ymmärtäisin, jos taustalla olisi vakavaa masennusta, alkoholiongelmaa tms. Lähipiirissäni on tämän tyyppisistä ongelmista johtuen ollut samaa vaivaa.
Eikö miestäsi ole koskaan likaisuus häirinnyt? Voisiko hän ottaa asian puheeksi?
Kuuliostaa kurjalta. Odotas kun lapsi rupeaa liikkumaan enemmän ja tunkee kaiken löytämänsä suuhunsa...
Meillä mieskin sai välillä hepuleita kun mentiin hänen vanhemmilleen niin olkkarin lattialta löytyi nuppineuoloja jne. vaikkei muuten likaista ollutkaan. Anoppi ei ollut moksiskaan eikä tajunnut ollenkaan kuinka vaarallisia nuppineulat on lapselle joka laittaa kaiken löytämänsä suuhunsa. No oltiin sitten vaan tosi tarkkoja kun oltiin siellä mummolassa kylässä ja jos anoppi hoiti meidän pieniä lapsia niin pyydettiin aina meidän kotiin hoitamaan.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:55"]
Kuuliostaa kurjalta. Odotas kun lapsi rupeaa liikkumaan enemmän ja tunkee kaiken löytämänsä suuhunsa...
Meillä mieskin sai välillä hepuleita kun mentiin hänen vanhemmilleen niin olkkarin lattialta löytyi nuppineuoloja jne. vaikkei muuten likaista ollutkaan. Anoppi ei ollut moksiskaan eikä tajunnut ollenkaan kuinka vaarallisia nuppineulat on lapselle joka laittaa kaiken löytämänsä suuhunsa. No oltiin sitten vaan tosi tarkkoja kun oltiin siellä mummolassa kylässä ja jos anoppi hoiti meidän pieniä lapsia niin pyydettiin aina meidän kotiin hoitamaan.
[/quote]
Jännästi se anoppi on kuitenkin omansa elossa pitänyt aikuiseksi asti.
Minun anoppila on just kuin ap:n aloitus! Lisäksi siellä on koiria (kaksi isoa) ja kissoja pari. Kun lisäät tuohon pas*aan vielä koiran kuolan ja nuolemisen ja niiden sekä kissojen karvat, joita on ihan joka paikassa (imettäessä niitä oli tissiliivitkin aina täynnä), niin kyllä mua kanssa on vuosien saatossa ottanut välillä rankasti päähän!
Kuitenkin nuo sontaiset anoppinnne näemmä ovat onnistuneet kasvattamaan niin siistit miehet että av-mammoillekin ovat kelvanneet...
Vastustuskyky kasvaa kun altistuu kaikenlaiselle.
Eikä siellä anopplissa tarvitse tiuhaan ravata lasten kanssa, jos pahalta tuntuu.
9 jatkaa... On ollut miehessä koulimista vuosien aikana! Mitään käsitystä siisteydestä (edes perussiististä kodista) ja siivoamisesta ei ollut. Itse tulen siististä kodista ja olen perussiisti ihminen. Yli 10 vuotta, kun tuota ukkoa on komentanut hyvällä ja pahalla tekemään osuutensa, niin nyt se jo VÄLILLÄ jotain hoksaa itsekin. Kotonaan ei hoksata vieläkään.
Ihmisillä on erilaisia käsityksiä perussiisteydestä. Ehkä nämä appivanhemmat ovat siksi ehtineet tehdä uraa, kun eivät ole keskittyneet kotinsa hinkkaamiseen? Miesparkasi.
Meillä käy siivooja. Lapsillani ei ole mitään käsitystä siitä, mikä on suursiivous. Poika ei edelleenkään siivoa vaan olisi valmis palkkaamaan siivoojan, mutta se ei miniälle sovi. Hän ei halua siivoojaa, joten saa putsata itse jalkalistoja hammasharjalla.
Ota vaunut mukaan kyläreissulle. Kahvittelun ajan pidät vauvaa sylissä ja sitten ilmoita että vauvan on saatava päivittäinen ulkoilunsa.
Taitaa olla monen akateemisen ongelma. :) Appiukko ja hänen vaimonsa ovat pitkälle kouluttautuneita uraihmisiä eikä kumpaakaan kiinnosta PÄTKÄÄKÄÄN kotityöt. Talo on järkyttävän saastainen - mutta eipä ole mun talo tai ongelma. Onneksi palkkasivat nyt siivoojan, ettei sentään sukat tartu lattiaan. Kyläillessä mies yleensä lakaisee ensi töikseen lattian, ettei vauva tunge mitään roskia suuhunsa, eikä isäntäväki sitä mitenkään pahakseen laita koska itse tietävät etteivät ole siisteimmästä päästä ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 14:33"]
Meillä käy siivooja. Lapsillani ei ole mitään käsitystä siitä, mikä on suursiivous. Poika ei edelleenkään siivoa vaan olisi valmis palkkaamaan siivoojan, mutta se ei miniälle sovi. Hän ei halua siivoojaa, joten saa putsata itse jalkalistoja hammasharjalla.
[/quote]
Ap palaa taas asiaan, sillä en eilen ehtinyt lukea vastauksia, joita näemmä tuli aika monta.
No näillä appivanhemmilla on käynyt palkattu siivooja, mutta eihän tuollainen siivous auta, kun se pitäisi tehdä niin perusteellisesti, eikä siivooja tietenkään tee kun ei tilaajapari itse tajua, mitä pitäisi tehdä (eivät NÄE sitä saastaansa). Siellä pitäisi hinkata keittiönkaapit, kaikki ovet ja seinät, pestä kaikki tekstiilit mitä vaan irti lähtee, pyyhkiä huonekalut ja pesettää matot, ikkunat, pestä koko kylpyhuone ja vessat katosta lattiaan myrkyillä, liottaa koko edustuskämppä!
On myös ärsyttävää, että appipari tuhahtelee siivoojien työlle yleensä ja pitää heitä ala-arvostettavana ammattikuntana, "jonka työn oppii kuka tahansa" (no eipä näköjään ole oppinut edes tohtorin tutkinnolla).
Yyh, vauvaa en sinne kyllä halua panna hoitoon. Anoppi tietää vaikka mistä tieteellisistä asioista muttei vauvanhoidosta (omat on aina hoidattanut muilla jo syntymästä lähtien) tai kodin siivoamisesta. Itsekin olen akateeminen, mutta tajuan kuitenkin peruspuhtauden ja siisteyden päälle. Miehessä tosiaan on ollut opetettavaa, mutta sanoo ettei ole v o i n u t oppia, koska heillä on aina ollut kotonaan kotiapulainen.... oman poikani kyllä opetan muuksi kuin uusavuttomaksi siaksi.
Juu, täytynee ottaa jonkinlaisena vauvan immuniteetin vahvistamisena nuo vierailut ja pitää mölyt edelleen mahassa ihan perhesovun ja -suhteiden vuoksi.
ap