Haluaisitko tuon erotetun opettajan lailla toimivan opettajan lapsellesi?
Minä en.
Kommentit (114)
Tuollainen opettaja on harvinainen nykyään! Ei opettajilla ole valtaa enää koulussa, teinit saa tehdä mitä haluavat. Heidän vanhempansa kun varmistavat ettei oma kultsipuppeli ole mihinkään syypää -.-
Eli kyllä, haluaisin tuollaisen opettajan omalle lapselleni.
Minutkin on aikoinaan poistettu luokasta monen monta kertaa, olin samanlainen häirikkö kuin tuo pentu. Enkä kuollut siihen. Eikä kuole tuokaan tenava.
Parempi vain, että opettajalla on mahdollisuus poistaa häiriköivä oppilas.
Ap ja muut voisivat kertoa oman ratkaisunsa. Sulkea silmät ja korvat ja olla kuin mitään ei olisi tapahtunut? Puhua ja puhua ja puhua? Luuletteko että tuollainen teini kuuntelee?
Siinä kun menette yrittämään ;) Kokemuksen syvällä rintaäänellä, ei muuten kuuntele!
En haluaisi. Luulin että opettajalla pysyi tilanteessa mopo käsissä mutta valitettavasti ei pysynyt. Näkee että opettaja on raivomoodissa ja ei tää homma noin voi mennä. Toisenlaiseen tyyliin toteutetun käsiksikäymisen olisin ymmärtänyt, en tuollaista raamit kaulassa ryskyen -hyökkäystä. Muuten olen sitä mieltä että opettajalla pitää olla oikeus poistaa oppilas fyysisesti paikalta.
Minä haluan että lapsillani on oppimisrauha.
Ei semmoisessa ympäristössä voi opiskella missä muutamat öykkärit saa mellastaa miten lystää.
Usein nämä öykkärit on juuri niitä jotka huvikseen käyvät tönimässä ja lyömässä rauhallisia oppilaita. Näillä rauhallisillakin koululaisilla on oltava oikeus turvalliseen ja väkivallattomaan kouluun.
Minä haluan, että koululla on mahdollisuus puuttua näiden sankareiden toimintaan, ja vaikka erottaa heidät koulusta ellei mikään muu tepsi.
Enpä tiedä. En tiedä minkälainen opettaja on. Omassa nuoruudessani muistan, että niitä opettajia provosoitiin, joiden tiedettiin helposti hermostuvan. Jos tiedettiin että joku opettaja on saanut varoituksen käsiksikäymisestä, niin sen opettajan kimpussa oltiin kahta kauheammin. Oltiin valmiita ottamaan se yksi läsäys jos opettajan hermot pettää, siksi että sillä saisi opettajalle potkut ja hyvät naurut. Siitä syntyi joidenkin ongelmaoppilaiden kohdalla melkein kilpailua, että kuka opettajaa eniten pystyy ärsyttämään. Rauhallisena pysyviä opettajia ei pahemmin viitsitty edes härnätä.
Haluaisin mielummin niitä opettajia, joilla on hermot kuin viilipytty, joita ei edes hyödytä härnätä, kuin opettajia joiden hermot jossain vaiheessa palavat ja käyvät käsiksi, vaikka se sitten olisi sallittuakin. Opettajan työ on vaativaa, en sitä kiellä. Siihen pitääkin hankkiutua vain jos on ihan erityisen kykenevä toimimaan stressaavassa ympäristössä.
Minä taas en haluaisi viilipytty-opettajia. Miksikö? Koska mitä nyt omilta kouluvuosiltani muistan, juuri näiden lässyttäjien tunneilla häiriköt riehuivat eikä kukaan oppinut siksi mitään. Opettaja vaan piipitti itsekseen luokan edessä eikä edes ärähtänyt, vaikka syntyi tappeluita ja nuoret kiljuivat kirosanoja jne. Nämä aineet menivät minulta täysin penkin alle ja se näkyi sitten todistuksessakin.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 11:04"]
Minä taas en haluaisi viilipytty-opettajia. Miksikö? Koska mitä nyt omilta kouluvuosiltani muistan, juuri näiden lässyttäjien tunneilla häiriköt riehuivat eikä kukaan oppinut siksi mitään. Opettaja vaan piipitti itsekseen luokan edessä eikä edes ärähtänyt, vaikka syntyi tappeluita ja nuoret kiljuivat kirosanoja jne. Nämä aineet menivät minulta täysin penkin alle ja se näkyi sitten todistuksessakin.
[/quote]
Todellisuudessa opettajilla ei kuitenkaan ole muita keinoja kuin se rauhallinen auktoriteetti ja viimeisenä keinona oppilaan erottaminen. Ei se että sallitaan lievä väkivalta ole oikein mikään ratkaisu. Kyllä nuo ongelmaoppilaat kestävät sitä rytyyttämistäkin ihan varmasti kohtuullisen paljon, tappelevat todennäköisesti välitunnillakin. Opettajan pitäisi sitten olla joku painimestari kuitenkin, jos ei sillä puheella pärjää. Veikkaan ettei ihan hirveän rauhallista olisi tunneilla, jossa painittaisiin noiden ongelmatyyppien kanssa fyysisesti.
Haluaisin!, tuntuu että tälläinen opettaja uskaltaisi puuttua mm. kouluampujien tekoihin, eli puolustaa appilaita väkivallalta. Itse olen kovasti ihmetellyt, että missä vaiheessa tämmöinen oppialaisiin koskeminen ja poistaminen luokasta koskemalla on tullut rangaistavaksi. Itse muistan yläaste aikoina kun vararehtorilla oli oikein maine siitä miten hän puuttui tilanteisiin postamalla oppilaan tilantesta voimaa käyttäen. Tämä toimi myös pelotteena oppilaille ja harvoin voimaa tuli käytettyä. Ei tästä mitään juttuja tullut vaikka usein todistin tälläisiä tilanteita... ENkä todellakaan tuntenut itseäni uhatuksi tämän vararehtorin toimesta vaan koulu tuntui turvalliselta kun riehujat saatiin aisoihin.. on tämä maailma menossa hulluksi!!
T. äiti vm. 83
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 11:04"]
[/quote]
kuvaamasi tyyppien ja kuumakallejen välillä aika iso ero ja väliin mahtuu vaikka minkälaisia ja sitten on niitä ylitse heidän, siis opettajina , itse olen lapsillani ja koulussa työskennesessä tavannut muutaman sellaisen opettajan jolla se auktoriteetti vaan toimii ei heille läsytetä vatsaan ja kun he puhuvat niin kuunnellaan se on varmaan synnynäistä ja kaikilla niitä lahjoja ei voi olla.Kuria voi ja tulee pitää, itsellä erikoislasten kanssa työskelevänä on välillä tapauksia että pitää ottaa kiinni ja rauhoittaa mutta juuri yleensä noin että ottaa kiinni ikinä ei ole tarvinnut tönäistä poispäin, tilanteessa kun ei ollut niin ei voi sanoa olisiko ollut parempi että isokokoinen opettaja olis tomakasti ottanut hartioista kiinni ja niin taluttanut ulos, mene ja tiedä video ei selvennä koko tapahtuman kulkua
Kysymykseen taas jos tämä olisi lapseni opettaja en reagoisi vahvasti suuntaan sun toiseen eli ei henkilönä, videon eikä etenkään haastatteluiden perusteella sellainen opettaja jonka riemusta kiljuen "valitsisin" mutta en myöskään ymmärrä järjetöntä työsuhteen purkua, jos ei taustalla ole jotain muuta isompaa aikaisemmin tapahtunutta.
Kantani siis itse asiaan on että työsuhteen purku tai jopa irtisanominen on ylimitoitettu toimenpide.Keskustelu opettaja rehtori poika ja hänen vanhempansa olisi asiasta riittänyt.Mutta entoki näe opettajassa suoranaista sankariainestakaan
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 18:41"]
En tietenkään. Haluanko poliiseille isommat pyssyt? Mitä hyödyttää opettaa lapsille ettei saa tapella, jos aikuinen ukko keuhkoaa, että kyllä mulla on oikeus käyttää väkivaltaa jos mua ei totella. Naurettavaa.
[/quote]
Perustele käsite väkivalta!
Mielestäni opettajalla oli oikeus toimia kuten toimi, teinien EI TULE hyppiä aikuisten silmille!!
Ennen vanhaankin on voitu kasvattaa lapset kurilla, joka ei ole ollut mitenkään tekemisissä väkivallan kanssa!!
Nykyään lapsia kasvatetaan liikaa kaveri meiningillä. Ei haluta että lapsi pettyy jos ei saa haluamaansa lelua tms.
Nykyajan vanhemmissa sekä lapsissa on vikana vähäinen kunnioitus.
Lapsi arvostaa aikuista, joka asettaa rajat. Kuri on rajojen asettamista ja välittämistä sekä rakastamista lasta kohtaan! Se ei satuta vaan kasvattaa lapsesta paremman ja vastuuntuntoisen ihmisen, joka osaa käyttäytyä ympäristössään myös kunnioittaen muita.
Nämä "hulttio" nuoret jotka hyppivät silmille ovat joko saaneet aina tahtonsa läpi, tai heitä ei ole kasvatettu ollenkaan! He ovat jääneet ilman rakkautta ja rajoja. Heidän vanhempansa eivät ole osanneet kasvattaa. Ja näin ollen kasvatus jäänytkin koulun vastuulle, josta sitten koituukin opettajalle ongelmia!
Koko homma kusee jo alkuunsa.
Ennen osattiin kunnioittaa ja totella opettajia, vaikka välillä heitä koeteltiin, mutta opettaja oli se joka sai meidät kuitenkin kuriin ja pysyttiin pysymään aiheessa, eli opiskelemaan sitä minkä takia koulussa ollaankin.
On oikein, että väkivalta on kiellettyä, mutta tämän vuoksi moni vanhempi on alkanut kasvattamaan lapsia ns. hellemmin, olettaen että kurikin olisi väkivaltaa.
Lasta ei saa (eikä pidäkään) tukistaa tai antaa luunappia, lasta voi kurittaa muutoin, kuten arestilla tms. lapsen ikään nähden.
Kun lapsi kasvatetaan ns. "parhaan mukaan" hän osaa käyttäytyä.
Tosin näissäkin on otettava huomioon se että jokainen lapsikin on yksilö ja jokaisella meillähän on se persoonamme, huolimatta kuinka hyvin kasvatamme, lapsi on aina yksilö. Eikä siten välttämättä syy olekaan siinä kasvatuksessa.
(sekavaa ehkäpä tämä teksti, mutta pointtina se että kuria pitää pitää koulussa. Ja luvallista on se holding-ote, koska siinä ei satuteta tai vahingoiteta lasta/nuorta!!)
km
Haluaisitko tuollaisen huonosti kasvatetun, haistattelevan nuorisorikollisen omaksi lapseksesi. Minä en!
Haistattelijan kotona on kasvatus mennyt totaalisesti pieleen syystä tai toisesta. Ei tarkkikselle laiteta syyttä ihmisiä.
Opettajalle tästä täydet pisteet!
En koska meidän Sauli-Anneli ei koskaan nousisi noin rumasti opettajaa vastaan.
Oppilaan poistaminen luokasta on tietyssa mielessa vastuun pakoilua. Oppilas pitaisi pystya kohtaamaan ilman eristamista. Siina on lisaksi ongelmana vastuu- ja valvontakysymykset, jos oppilas on yksinaan luokan ulkopuolella.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 11:44"]
Oppilaan poistaminen luokasta on tietyssa mielessa vastuun pakoilua. Oppilas pitaisi pystya kohtaamaan ilman eristamista. Siina on lisaksi ongelmana vastuu- ja valvontakysymykset, jos oppilas on yksinaan luokan ulkopuolella.
[/quote]
Häiritsevän oppilaan poistaminen on paitsi oikein, mielestäni myös opettajan velvollisuus niitä muita yli 20 luokassa opiskelevaa oppilasta kohtaan. Jos poistettava oppilas on niin idari, ettei selviä yksikseen käytävässä, niin hänet pitäisi voida lähettää erilliseen häiriköitä varten varattuun valvottuun tilaan. 80-luvulla omalla yläasteellani oli ns. klinikka, jonne häiriköt poistettiin tunnilta. Klinikalla tekivät tehtäviä erityisopettajan valvonnassa.
AP:n kysymykseen, kyllä ottaisin tämän opettajan omien koululaisteni opettajaksi.
Eräs seikka mikä mietityttää, on ne kännyt.
Todistusaineisto oli turhan lyhyt ja antoi vain toisen osapuolen kuvauksen.
Eikö olisi aihetta asettaa kouluihin kamerat valvomaan tilannetta, ilman että oppilaat latailee niitä nettiin. Mielestäni tuossa rikotaan jo jotain rajaa, kun tuota kuvataan ja julkaistaan ilman (esim.) opettajan lupaa, joka ei välttämättä halua tulla kuvatuksi julkisesti!
Eikö niitä kännyjä voisi sulkea koulupäivän ajaksi johonkin lukkojen taakse koulun ajaksi?
km
en haluaisi opettajaksi tätä tyyppiä.
reaktio videolla ja sitä seurannut julkisuudessa kommentointi kertoo, että opettaja on taantunut teinien tasolle toiminnassaan. on selvästi ottanut henkilökohtaisesti oppilaiden suunsoiton ja hakenut auktoriteettia riitelemällä takaisin, eikä se toimi.
opettajan kommentit eivät ole kypsän aikuisen kommentteja, miksi ei näe omassa toiminnassaan kehittämisen varaa?
olen työkennellyt muutama vuosi sitten erityiskoulussa saman ikäisten, vaikeista oloista tulevien, nuorten kanssa ja ikinä en ole joutunut kokemaan väkivallan uhkaa tai fyysiseti koskemaan oppilaisiin.
haukkumista ja huutelua on tullut joskus ja kysyy hermoja olla tyynenä tilanteessa ja asiallisesti kysyä, miksi oppilas haukkuu tai nimittelee minua. toisen aikuisen hakeminen avuksi auttaa usein, jos kemiat ei kohtaa lainkaan oppilaan ja opettajan välillä, se ei ole kovin harvinaista.
pienempiä oppilaita joutuu joskus pitää kiinni, kun tilanteet kuumenevat oppilaiden välillä, mutta silloinkin korkeintaan käsivarresta, ei tönien tai yhtäkkiä reagoiden.
mutta sitä en kiistä, että koulut on hurjia paikkoja nykyään ja on oppilaita, joita ei säännöt kiinnosta lainkaan. kotoa täytyy tulla oppi siitä, miksi ja miten koulussa ollaan. ja suomalaiset lapset on ikävä kyllä niitä kaikkein vaikeimpia tapauksia.
keskustelussa tulee esille usein se, että naisopettajat olisivat jotenkin huonompia puuttumaan tai omaisivat vähemmän auktoriteettia, en ole samaa mieltä tästä. olen itse aika pienikokoinen nainen ja se on ennemminkin hyvä juttu, koska varsinkin isommille oppilaille naisten kanssa väittely ei ole kovin kunniakasta. naisopettajia, joilla on paljon auktoriteettia olen nähnyt usein. kyse on itseluottamuksesta ja stressinsietokyvystä ennen muuta.
Meillä oli aika tyranni ala-asteen opena 80luvulla. Keski-ikäinen mies tuolloin.Käytti lähinnä henkistä väkivaltaa yms.Juoksutti koko koulun oppilaat koulun ympäri jos joku melusi välituntijonossa. On ajat muuttuneet. Nykyään hän varmaan istuisi vankilassa toisin kuin hyvin eläkkeensa ansainneena rehtorina kotona.
Onhan opettajalla joku vastuu ja velvollisuus muita koululaisiakin kohtaa. Miksi heidät unohdetaan tässä tyystin? On heillä oikeus saada häiriytymätöntä opetusta. Joten voivat myös nostaa syyteen tätä oppilasta kohtaan jos aletaan oikein pilkkua viilata.
Kyllä, jos lapseni käyttäityisi kuten filmin oppilas.
Lisäksi jälki-istuntoa oppilaalle ja yhteydenooto kotiin.
Huonosti kasvatettu kakara.
Kyllä haluaisin, ja samalla vähemmän joka asiasta valittavia vanhempia.
Kyllä mulle kelpaisi. Mulla oli aikoinaan yläasteella historian- ja äikänope, joka pisti luokan järjestykseen ja voi että siellä oli rauhallista opiskella.