Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisitko tuon erotetun opettajan lailla toimivan opettajan lapsellesi?

Vierailija
08.04.2013 |

Minä en.

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta! Olisi ahdistavaa jos tuollaisten häirikköoppilaiden terroriin alistuttuttaisiin.

Vierailija
42/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin ehdottomasti! Voi kun saisikin, sitten kun lapseni koulutielle lähtee.

Aivan älytöntä tuollainen riekkuminen, jota tuo teinipoika harjoitti! Aivan kohtuullista oli että opettaja työnsi hänet pois tilanteesta ja mielestäni juuri oikein, eli ottamalla molemmilla käsillä kiinni niin, ettei poika pääse huitomaan käsillään työnnön aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta käsiksi ei saisi käydä ja opettajissa on eroja. Koulun rehtori on älykäs nainen.

Vierailija
44/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi.

Perustellakin pitää varmaan. Ensinnäkin hatun päässä pitäminen ei ole sellainen syy, että siitä pitäisi voimakeinoja käyttää. Jos oppilas on vaaraksi itselleen tai muille, niin silloin oppilas voidaan poistaa tilasta, mutta tuskin hatun riisumattomuus tai suunsoitto on tämmöiseen tarpeellista.

Toisekseen opettajan pitää näyttää itse myös hyvää esimerkkiä oppilaille. Jos opettaja vaatii, että oppilaat käyttäytyvät rauhallisesti, niin itse ei voi olla sellainen kuumakalle, että hatun riisumattomuudesta raahaa oppilaita hihasta. Lapset ja nuoret oppivat mallista.

Kolmanneksi mainitsisin vielä sen, että opettaja on julkisuudessa puhunut esim. sikamaisuudesta ja oikeusmurhasta. Mikäli opettajan hermot olisivat kuin lehmän hermot, niin hän ei käyttäisi tollaista kieltä vaan puhuisi esim. siitä, että hän vain hoiti virkatehtäväänsä.

Mainittakoon tähän vielä, että itse olen opettaja helsinkiläisellä yläasteella ja olen ollut jo sellainen 15 vuotta. En siis hyväksy oppilailta huonoa käytöstä, mutta en kyllä opettajiltakaan. 

Vierailija
45/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin! Omat lapseni ovat rauhallisia ja kokisivat tuon opettajan luokassa olonsa turvallisemmaksi kuin jonkun lälly-Pirkon luokassa.

Vierailija
46/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 19:59"]

En haluaisi.

Perustellakin pitää varmaan. Ensinnäkin hatun päässä pitäminen ei ole sellainen syy, että siitä pitäisi voimakeinoja käyttää. Jos oppilas on vaaraksi itselleen tai muille, niin silloin oppilas voidaan poistaa tilasta, mutta tuskin hatun riisumattomuus tai suunsoitto on tämmöiseen tarpeellista.

Toisekseen opettajan pitää näyttää itse myös hyvää esimerkkiä oppilaille. Jos opettaja vaatii, että oppilaat käyttäytyvät rauhallisesti, niin itse ei voi olla sellainen kuumakalle, että hatun riisumattomuudesta raahaa oppilaita hihasta. Lapset ja nuoret oppivat mallista.

Kolmanneksi mainitsisin vielä sen, että opettaja on julkisuudessa puhunut esim. sikamaisuudesta ja oikeusmurhasta. Mikäli opettajan hermot olisivat kuin lehmän hermot, niin hän ei käyttäisi tollaista kieltä vaan puhuisi esim. siitä, että hän vain hoiti virkatehtäväänsä.

Mainittakoon tähän vielä, että itse olen opettaja helsinkiläisellä yläasteella ja olen ollut jo sellainen 15 vuotta. En siis hyväksy oppilailta huonoa käytöstä, mutta en kyllä opettajiltakaan. 

[/quote]

Eli oppilas ei noudata koulun sääntöjä (pipoa ei pidetä ruokalassa) ja huutaa, haukkuu ja räksyttää, vaikka kuinka on kehotettu lopettamaan. Mitä tekisit? Fiksuna varmaan säästäisit oman selkänahkasi ja kävelisit tilanteesta pois. Antaisit tämän teinin kokea voittajafiiliksen ja naureskella kaveripiirissä, miten kukaan ei voi hänelle mitään. Eikä voikaan. Ehkä joku toinen olisi kokenut velvollisuudekseen jatkaa siitä, mihin jätit. Kasvattaminen kun on haasteellista. Kun se uhmaava taapero kiukkuaa sadannen kerran, että ei aio pukea vaatteita päälle, helpommalla pääsee, kun pukee hänet itse. Mutta mitä taapero oppi? Sen, että teininä ei tarvitse kiskoa pipoa päästä. Ei tarvitse totella, ei välittää muista, ei osata käytöstapoja eikä ainakaan noudattaa niitä. Muut väistävät, hänen ei tarvitse. Hänestä tulee öykkäri, joka ei koskaan tajua rajojaan ennen kuin oikeasti on liian myöhäistä. Koko kasvatusprosessin ajan hän on tavannut niitä, jotka ovat kävelleet pois.

Minäkin varmaan kävelisin pois. Tiedän, että nyt ainakin kävelen pois. En ole valmis uhraamaan työtäni ja perheeni elantoa sen takia, että joku öykkäri oppisi käytöstapoja. Mutta en ole siitä ylpeä. Suoraan sanottuna hävettää. On tosi helppoa katsoa muualle ja teeskennellä, että kyse on vain piposta. Mutta siitähän tässä ei ole kyse, eihän?

Ai niin, miltä tuntuu niistä sadasta muusta oppilaasta, jotka näkevät, että se yksi sai pitää piponsa ja huutaa ja räyhätä päälle? Tulisiko ehkä fiilis, että ei kannata noudattaa sääntöjä, kun aina niitä saa rikkoa, jos on riittävästi pokkaa? Pitäisikö siis kumota kokonaan sääntö, että pipoa ei saa pitää ruokalassa, kun tuo yksi ei sitä halua ottaa pois? Kumotaanko samalla sääntö, että pitää käyttäytyä kohteliaasti? Ehkä ei tarvitse tulla ajoissa tai tehdä läksyjä, kun muutama ei sitä halua? Voitaisiinko koulussa ihan aidosti tehdä vain sitä, mitä ne oppilaat haluaa, kun ei meistä ole heitä kieltämään? 

Vierailija
47/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä opettaja toimii kuten tuo erotettu opettaja. Erittäin hyvä opettaja olis saanut pojan kuriin vain sanoilla. Siinä on hyvän ja erittäin hyvän opettajan ero. Kun on kerran päässyt erinomaisen opettajan kouluun niin tajuaa eron selvästi. Minun entisessä koulussani oli reksinä tuollainen erinomainen opettaja. Se vaan laittoi lapset kuriin, ilman väkivaltaa tai uhkailua, kertaakaan se ei haukkunut oppilaita eikä valittanut kuinka kurjaa on. Lapset halus ihan itse totella, myös ne häiriköt jotka haistatteli muille. Sellaisen ihmisen mä haluaisin lapselleni opettajaksi. Meneehän se tuokin, mutta jotain on mennyt vikaan jos mennään siihen että oppilas pitää poistaa väkisin luokasta/ruokalasta. Auktoriteetti ja kuri on menetty.

Vierailija
48/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 19:45"]

Tuo saattoi olla ensimmäinen tilanne kys pojan elämässä, kun joku aikuinen todella välitti. Eli asetti lapselle rajat, omalla kustannuksellaan ja itseään säästämättä.

[/quote]

Tää alkaa mennä aika koomiseksi :) Ihan oikeesti hei, ei leivota tästä opettajasta mitään suurta sankaria. Eiköhän totuus ollut yksinkertaisesti se, että opelta meni hermot, ei se mitään suurempia ajatellut. Säilyttääkseen auktoriteettinsa rippeet muiden oppilaiden/opettajien silmissä oli pakko poistaa oppilas kuten oli uhannut. Ei se siitä oppilaasta välittänyt, ei vaan enää kestänyt kuunnella suunsoittoa. Paloi päreet. Eikä se muuten ole kovin hyvä homma, kun ollaan nuorten kanssa tekemisissä. Parhaiten nuorten kanssa pärjää ne jotka ei anna provosoida itseään.

Vierailija
49/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos lapseni ei osaa muuta kuin noin tyhmästi käyttäytyä!

Antti Rules. :)

Vierailija
50/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi. Väkivalta ei ratkaise mitään, ei edes aikuisten ja auktorieettien väkivalta.

Vierailija
51/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen opettaja vastaa.

Ei, en antaisi nuoren tehdä mitä hän haluaa ja poistuisin vain takavasemmalle. Kun kyseessä on murkkuikäinen ja kenties jopa kielitaidoltaan vajaavainen oppilas, niin häntä ei kannata yksinkertaisesti ahdistaa nurkkaan tilanteessa. Silloin kun oppilas käy tuulella ja huutaa, niin hän ei ole minkään järkipuheen ulottuvissa. Tämän jokainen kokenut kasvattaja kyllä ymmärtää. Itse antaisin siis tuossa tilanteessa nuorelle mahdollisuuden pelastaa kasvonsa (eihän hän voi antaa enää periksi, kun hänet on ahdistettu nurkkaan). Sen sijaan kertoisin, että tähän asiaan palataan myöhemmin, kun nuori on rauhoittunut. Näin myös tapahtuisi. Suuttuneen murrosikäisen kansa ei kuitenkaan kannata asioita selvitellä. En tiedä, että onko kyseessä ollut erkkaoppilas (oletan, että on saattanut olla, yleensä tavisluokkalaisilla ei ole tapana pitää hattuja ruokalassa tai ottavat ne ainakin pois, kun asiasta huomauttaa). Paras erkkaoppilasta komentamaan on hänen oma opettajansa yhteistyössä sitten tämän tilanteen havainneen opettajan kanssa. En tiedä, että oliko ko. opettaja tämän kyseisen oppilaan ns. oma opettaja.

Mitä näitä keskusteluja nyt käydään, niin kannattaa muistaa, että vaikka hankalastikin käyttäytyviä ja oirehtivia nuoria on, niin suurin osa kuitenkin käyttäytyy hyvin.

yläkoulun maikka Helsingistä, joka viihtyy työssään

Vierailija
52/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jossain siis sanottu, että vanhemmat ovat sitä mieltä, että opettaja toimi väärin? Tai että vanhemmat ovat ylpeitä pojastaan? Paljon tunnutaan tietävän pojan perheestä, onko tästä ollut ihan virallista tietoa, vai onko tämä tätä yleistä vanhempien syyllistämistä ja samalla oman sädekehän kiillottamista, miten oma lapsi ei ikinä käyttäytyisi noin.

Ja mielestäni opettaja toimi oikein.

Vierailija
53/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 18:31"]

Minä en.

[/quote]Sitten kun minusta tulee diktaattori,käsken antaa sulle keppiä!!!

Olet paska!

Vierailija
54/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä!

monet vuodet vinguin lapselle miesopettajaa, kun muutoksiakin tuli elämään,

mutta ei vaan tsägä käynyt :(

Vierailija
55/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä haluaisin!

Minulla on haastava adhd lapsi joka menee ekalle luokalle ensi syksynä. Suurin pelkoni on, että tuleva opettaja tulee olemaan lässyttävä ja saamaton tossukka. Silloin lapseni käytös luultavasti tulee olemaan huonoa. Jos taas opettaja omaa auktoriteettiä, mutta myös tietysti ammattitaitoa adhd-lasta kohtaan, niin lapen koulu lähtee luultavasti hyvin käyntiin. 

Vierailija
56/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä yläkoulun maikka on täysin vieraantunut teinien maailmasta. "asiaan palataan myöhemmin" antaa vaan teinille muiden silmissä kovan jätkän maineen kavereiden silmissä, johon tuossa pyritäänkin. Myöhemmin kahden kesken keskustellessa voi esittää hyvinkin "katuvaa". Ulos kävellessä huikkaa kavereille miten noi ei maha mitään  +kirosanat

Vierailija
57/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 21:20"]

Onko jossain siis sanottu, että vanhemmat ovat sitä mieltä, että opettaja toimi väärin? Tai että vanhemmat ovat ylpeitä pojastaan? Paljon tunnutaan tietävän pojan perheestä, onko tästä ollut ihan virallista tietoa, vai onko tämä tätä yleistä vanhempien syyllistämistä ja samalla oman sädekehän kiillottamista, miten oma lapsi ei ikinä käyttäytyisi noin.

Ja mielestäni opettaja toimi oikein.

[/quote]

Onhan täällä aika moni (minä mukaan lukien) ollut sitä mieltä, että vaikka häiriköijä olisi oma lapsi, opettajan toiminta olisi hyväksytty.

Vierailija
58/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi mitään saamatonta yläkoulun maikkaa opeksi lapselleni, jos periaate on tuo "poistun takavasemmalle" niin en yhtään ihmettele kuka näitä nikopettereitä kasvattaa.

ja yllättävää että huonosti käyttäytyvä oppilas luokitellaan heti erityiseksi, kuule ihan tavallinen taliaivo se oppilas on Jonka äiti ja isä on myös tuollaisissa tilanteissa poistunut takavasemmalle ja tadaa tällä tavoin poika oppii miten saada haluamansa ja kohta se haluaa isompia ja kauheimpia asioita ja silloin on vähän liian myöhäistä luikkia takavasemmalle.

jos oppilas ei ymmärrä järkipuhetta ja uhkailee niin todellakin haluan että tälläinen sekopää poistetaan muiden oppilaiden keskuudesta vaikka väkisin eikä jätetä oppilaita tuollaisen sekopään kanssa jlukioita itse karkuun velvollisuuksia.

Vierailija
59/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 21:25"]

kyllä haluaisin!

Minulla on haastava adhd lapsi joka menee ekalle luokalle ensi syksynä. Suurin pelkoni on, että tuleva opettaja tulee olemaan lässyttävä ja saamaton tossukka. Silloin lapseni käytös luultavasti tulee olemaan huonoa. Jos taas opettaja omaa auktoriteettiä, mutta myös tietysti ammattitaitoa adhd-lasta kohtaan, niin lapen koulu lähtee luultavasti hyvin käyntiin. 

[/quote]

Ekaluokkalainen nyt edes osaa häiriökäyttäytyä. 

En tule hyväksymään voimankäyttöä opettajilta enkä poliiseiltakaan nuoria kohtaan. Molemmissa on ylireagoivia henkilöitä ja selityksenä käytetään yleisen järjestyksen vaarantumista. Ei se sanallinen vastustus saa niin koville ottaa, että pitää alkaa käsiksi käymään ja nöyryyttämään. 

Vierailija
60/114 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ! Haluaisin juuri tuollaisen opettajan enkä sitä piipittävää tyttöä joka antaa 10 vuotiaiden pikkukingien terrorisoida päivästä päivään koko luokkaa.  Koko lukukausi jo kärsitty  : (