Haluaisitko tuon erotetun opettajan lailla toimivan opettajan lapsellesi?
Minä en.
Kommentit (114)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 21:33"]
kyllä yläkoulun maikka on täysin vieraantunut teinien maailmasta. "asiaan palataan myöhemmin" antaa vaan teinille muiden silmissä kovan jätkän maineen kavereiden silmissä, johon tuossa pyritäänkin. Myöhemmin kahden kesken keskustellessa voi esittää hyvinkin "katuvaa". Ulos kävellessä huikkaa kavereille miten noi ei maha mitään +kirosanat
[/quote]
No tuskinpa nyt kovin vieraantunut olen, jos olen pätevänä opettajana 15 vuotta Helsingissä töitä tehnyt. Oleellista tuossa tilanteessa on se, että jos sanon, että asiaan palataan, niin siihen kanssa palataan ja asiasta seuraakin sitten jotain. Kun sitten asia käsitellään, niin sen jälkeen maine kiirii kyllä koulussa ja seuraavalla kerralla luultavasti oppilas uskookin jo järkipuhetta.
Tuosta Alppilan tapauksesta kukaan ei kyllä voi sädekehäänsä kiillottaa ja voittajia ei tarinassa ole. Surullinen tapaus Oppilas käyttäytyi selvästi tosi huonosti ja varmasti tiesi, että häntä kuvataan ja provosoi tilannetta. Opettaja selkeästi suuttui eli hän ei käyttäytynyt yhtään sen paremmin kuin murkkuikäinen lapsikaan. Lisäksi rehtori toimi aivan liian voimakkaasti, koska opettaja ei vahingoittanut lasta, niin välitöntä erottamista ei olisi tarvittu kuten ei poliisiin rikosilmoituksen tekemistäkään.
Kaikilla on tapauksesta opittavaa. Nuorten kanssa asia pitää käsitellä että noin ei käyttäydytä. Opettaja ei voi hiiltyä tilanteessa ja käyttää voimiaan tilanteessa, joka ei ole uhkaava. Rehtori ei voi myöskään erottaa opettajaa vaan antaa esim. varoituksen tuollaisesta käytöksestä (ellei sitten taustalla ollut montaa varoitusta jo muutenkin).
Pisteenä iin päällehän tässä oli vielä se, että rehtori teki tuon erottamisen viimeisenä työpäivänään ennen kuin siirtyi johtotehtäviin Kauniaisiin. Nyt uudella rehtorilla on setvimistä asiassa.
yläasteen maikka Helsingistä
Olen itsekin opettaja, enkä haluaisi kyseistä henkilöä työkaverikseni tai lapseni opettajaksi. En puutu siihen onko erottaminen liian pitkälle mennyt toimenpide, mutta opettajalta pitää löytyä muitakin keinoja kuin töniminen ja videolta on selvästi nähtävissä, että opettaja kilahtaa, mitä pidän hyvin epäammattimaisena ja vaarallisena.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 22:09"]
Olen itsekin opettaja, enkä haluaisi kyseistä henkilöä työkaverikseni tai lapseni opettajaksi. En puutu siihen onko erottaminen liian pitkälle mennyt toimenpide, mutta opettajalta pitää löytyä muitakin keinoja kuin töniminen ja videolta on selvästi nähtävissä, että opettaja kilahtaa, mitä pidän hyvin epäammattimaisena ja vaarallisena.
[/quote]
miten niin muitakin? Oletko sä nyt tietoinen koko keissistä edes vai miksi puuta paskaa kommentoit? Opettaja oli ENSIN yrittänyt muita keinoja. Mä olisin pitänyt tuollaista oppilasta uhkana ja sen takia poistanut hänet muiden oppilaiden läheltä, ja jos tosiaan vielä uhkailut niin ilman muuta tuollainen hullu pitää poistaa ruokalasta.
Itsekin jäin miettimään, mitä olisi tapahtunut, jos opettajat olisivat vain sanoneet tuossa tilanteessa, että palataan asiaan. Minkälainen tilanne oli ruokalassa muiden oppilaiden osalta? Olisiko tilanne vain pahentunut tuon oppilaan kohdalla?
Ottaisin tuon opettajan oman lapseni opettajaksi. Lapseni luokalla on nössö naisopettaja joka ei saa kuria. Lähettää viestejä, kuinka jotkut oppilaat eivät anna työrauhaa. Oma lapsenikin sanoo, että luokassa kova meteli. Opettaja ei huomaa, kun oppilaat lunttaa kokeessa ja joitakin kiusataan. Tuo mies voisi saada mölyapinat ruotuun. Ainakin yrittäisi. En tahdo opettajaa joka ummistaa silmänsä.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 22:09"]
[/quote]
Minä olen viisikymppinen mies, jolla on jo kouluvuodet kaukana takana, eli 70-luvulla. Olen väkivallan vastustaja, mutta olen todella järkyttynyt, miten opettajakollegat suhtautuvat tähän asiaan. Tuollaista oppilaan käytöstä ja uhoamista en ole koskaan missään koulussa nähnyt ja se olisi 70-luvulla ollut täysin mahdotontakin.Tuollainen kaveri olisi nostettu seinälle välittömästi joko opettajan tai reksin toimesta.
Itseni eräs maikka juurikin nosti seinälle, kun olin pulissut hänen tunnillaan. Kantoi minut luokasta niskaotteella pihalle, nosti käytävän seinälle ja sanoi silmiin tiukasti tuijottaen, että sinun häiriköinti minun tunneilla loppui nyt! Ja se totisesti loppui, eikä tullut mieleenkään mennä siitä kenellekään valittamaan, olihan syy itsessäni. Enkä siis todellakaan ollut opettajalle uhonnut yhtään mitään, vaan ainoastaan pulissut hänen tunnillaan.
Minkäänlaisia traumoja ei tapauksesta jäänyt, vaan päinvastoin kun hän pari vuosikymmentä myöhemmin muutti naapurustooni, niin moikkasimme aina kadulla nähtyämme ja joskus muutama sananenkin vaihdettiin.
Kyllä koululaitos on päässyt todella surkeaan jamaan, jos oppilaat saavat uhota opettajille, kuten Alppilassa tapahtui. Kyllä kouluihin on kuri ja järjestys saatava ja yksi asia, mikä sen saavuttamisessa olisi tärkeää, että kouluun saataisiin riuskoja isokokoisia miesopettajia, jotka jo pelkällä olemuksellaan rauhoittavat kärjistyneitä tilanteita. Tottakai asiat pitää pyrkiä hoitamaan ilman voimankäyttöä, mutta kun tilanne ajautuu tiettyyn pisteeseen, pitää opettajalla olla oikeus poistaa häiriköivä oppilas, vaikka sitten voimaa käyttämällä.
Tätä mieltä on siis entinen "häirikköoppilas".
Lapset sanoo että suurin ongelma koulussa on se että siellä on luokassa kova meteli ja rauhatontonta, koska opettaja ei saa pidettyä kuria.
Toivon todella että tuollaisia opettajia olisi enemmän, jotka uskaltaa tehdä sen mitä täytyy tehdä.
Kiusaamistilanteissakin ja ihan suoranaisissa opilaiden pahoinpitelytilanteissa opettajat katsoo muualle, koska eivät halua tai uskalla puuttua.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 18:36"]
Ehdottomasti haluaisin. Jos ei voi edes työntämällä poistaa häiriköitä niin mikä sitten auttaa? Ei mikään ja tilanteet vaan pahenee, kun lapset huomaa saavansa järjestettyä tuollaisella potkut opettajalle.
Jos omat lapseni häiriköisi niin saisi ihan luvalla työntää pois ja kotona kuulisi lapsi kunniansa, ei opettaja.
[TÄYSIN samaa mieltä kanssasi! Minä ainakin pyrin kasvattamaan lapsistani hyviä tyyppejä, en todellakaan mitään hemmoteltuja paskiaisia!
ILOMIELIN SAISI OPETTAA!! minun aikana kunnioitettiin opettajia,nyt oppilaat jopa vittuilevat opettajilleen!
Miksi puhutte tuosta teinistä kuin aivottomasta apinasta? Opettajalle sysätään kaikki vastuu tilanteesta, vaikka teinin vuoksi koko asia tapahtui alunperinkin. Ja mitä tulee "kasvojen pelastamiseen", hei haloo- se ei voi toimia vain niinpäin että aikuinen perääntyy kun nuorta vituttaa ja tämä alkaa riehumaan!! Millaisen viestin sekin sitäpaitsi antaa muille oppilaille?
HALUAISIN.Mun lapset ei saa puhua tuolla tavoin aikuisille,ja mun mielestä ope toimi oikein.Nykyajan kouluissa ei ole mitään kuria,lapset saa tehdä mitä haluaa,puhua mitä sattuu kelle sattuu ja kukaan ei saa siihen puuttua.Väärin on tämä!
Kyllä. Voisi olla, että tällaisen opettajan luokassa jopa opittaisiinkin jotain, eikä aika menisi häiriköiden paapomiseen.
Arvostan Suomen koululaitosta suuresti, mutta kieltämättä tällaiset esimerkit pistävät miettimään, olisiko yksityiskoulu, johon näitä yhteiskunnan toivoja ei muun ryhmän ja opettajien kiusaksi sopeutettaisi, sittenkään niin huono ratkaisu.
en haluaisi olla ton törkeästi käyttäytyneen oppilaan kanssa samassa junavaunussa puhumattakaan opiskella luokassa, mistä hän oppi käyttäytymään niin? miten opuhui niin agressiivisesti opettajalle, ei lähtenyt paikasta kun aikuinen sanoi. siis koko tialnne näyttää jotenkin lavastukselta, se poika jotenkin puhui niin että tiesi häntä kuvataan. jotkut vaan kiusaavat ja nauttivat siitä joko koulupenkillä tai työpaikalla. ne voi kiusata oppilasta muuta harvemmin myös liittoutua jotakin opettajaa vastaan olen seuraanut sitä omassa koulussani (en osallistujana) mutta sellaistakin tapahtuu, eikä vaan sikis että lapsi olisi jotenkin läpeensä paha vaan en tiedä hormonit ongelmat kotona varmaan useat syyt johtavat tälläiseen mutta ei aikuinen voi näyttää näin käyttäytyvälle teinille pelkonsa mitä teinistä sitten kasvaa kun jo nyt ei ole minkäänlaista kunnioitusta aikusia ta käyttäytymisnormeja vastaan? opettajan käyttäytymistä en kommentoi, mutta se oli siis työntämistä, ei lyöntiä, mutta näytti jotenkin sitä että oppilaan törkeys oli sitä luokkaa että kohta muutaman kuukauden jälkeen mahdollisesti rupeaisi fyysiseen väkivaltaan jos näkisi että miesopettajatkin pelkäävät sitä ja hääs saa vapaasti loukata ja käyttäytyä uhkaavasti opettajia kohtaan. poika ei ole mikään pieni lapsi, hänen olisi pitänyt käyttäytyä kunnioitettavasti pelkästään siksi että puhuu ihmisen, vanhemman ihmisen kanssa. jos olisin opettaja siellä, en koskisi poikaan muuta keräisin kaikki opettajat ja rehtorin sinne, ja paisuttelisin aikamoisen skandaalin, äiti saisi tulla selittämään miksi ei opettanut poikansa käyttäytymään, joten se pojan työntäminen ulos luokasta on pienempi asia kuin esim pojan nimen kertominen ja hänen käytöksensä julki tuominen.
Kyllä haluaisin. Toivottavasti hänet palkataan poikani yläasteelle pistämään häiriköivät vajakit kuriin. Nyt siellä on joukko näitä lässyttäviä epäauktoriteetteja, joiden piipittävä ääni ei edes kanna sen älyttömän mölinän yli. Joukossa on onneksi kaksi tiukkaa miesopettajaa, joiden tunneilla ei kukaan häiriköi. Poikani on kertonut, että ainoastaan noilla tunneilla on opetusrauha.
Itse olen 70-luvulla syntynyt ja silloin oli itsestäänselvää, että opettajat pitivät kuria ja järjestystä yllä. Ja vaikka voimakeinoin, jos muu ei auttanut. Koulumme rehtori (jonka muistan myös hyvin taiteellisena ja huumorintajuisena miehenä ), pisti omien sanojensa mukaan "sukat pyörimään" kansliassa, jos tilanne vaati. Ja kuka sanoo, että kuria pitävät opettajat tai rehtorit olisivat jotenkin muuten agressiivisia ja ikäviä henkilöitä? Minun muistoissani nämä opettajat olivat myös mukavia ja meidän koulun ilmapiiri oli loistava.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 18:41"]
En tietenkään. Haluanko poliiseille isommat pyssyt? Mitä hyödyttää opettaa lapsille ettei saa tapella, jos aikuinen ukko keuhkoaa, että kyllä mulla on oikeus käyttää väkivaltaa jos mua ei totella. Naurettavaa.
[/quote]
Daaaaaa! Olipa hakusessa tuo vertauksesi! Jos ope käskee poistumaan luokasta niin oppilas lähtee ja ilman suun louskuntaa. Jos on asiasta puitavaa niin se tehdään jälkikäteen vanhempien ollessa mukana.
Vaikka tosin kotikasvatettujen lasten kanssa ei tulekaan tällasia ongelmia!
En. En halua kouluihin opettajia jotka vetää kilarit yhdestä hupusta. Jos oppilas haistattelee ja käyttäytyy selkeästi uhkaavasti, ope voisi soittaa poliisit paikalle vaikka se vähän ylireagoinnilta kuulostaakin mutta jos todella on niin mahdottomia oppilaita, ettei nämä enää puhetta usko.
Haluaisin. Oleellista on se, että oppilaalla oli monta kertaa mahdollisuus muuttaa käyttäytymistään ennen opettajan reagointia
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 21:25"]
kyllä haluaisin!
[/quote]
Ekaluokkalainen nyt edes osaa häiriökäyttäytyä.
En tule hyväksymään voimankäyttöä opettajilta enkä poliiseiltakaan nuoria kohtaan. Molemmissa on ylireagoivia henkilöitä ja selityksenä käytetään yleisen järjestyksen vaarantumista. Ei se sanallinen vastustus saa niin koville ottaa, että pitää alkaa käsiksi käymään ja nöyryyttämään.
[/quote]
Niin, ja mikä olikaan neuvosi ratkaista tämä asia? Kysymys kuuluukin minkälaisia sanoja sieltä kakaran suusta tulee ulos? Tuleeko uhittelua? Ja missä vaiheessa pitää ottaa todesta kakaran uhittelut? Ja entä jos et ota niitä todeksi? Mitä sitten voi tapahtua?
Paras tapa ratkaista nämä asiat on hyvä kotikasvatus silloin ei todennäköisemmin tarvitse miettiä -hyväksyykö- jotain tilannetoimenpidettä mistä ei tiedä yhtikäs mitään mitä se voi olla käytännössä!
Kyllä haluaisin lasteni opettajaksi. Koska silloin koulussa tehtäisiin sitä mitä kuuluukin ELI OPISKELLAAN! ja häiriköt saataisiin kuriin ja syntyisi kunnon opiskelu rauha!