Mitä tekisit jos koirasi purisi sinua?
Siskolla tilanne, jossa heidän koiransa oli purrut siskoa käteen. Nyt sisko on varovainen koiran kanssa, mutta ei kuitenkaan haluaisi antaa koiraa pois/laittaa piikille...
Mulla rakki lähtisi tuossa tilanteessa heti piikille, pureva koira on mielenvikainen ja se puree toistekin.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetettavaksi heti.
Sulla ei taida olla edes koiraa. Kuka omistaja tekisi noin tutkimatta asiaa?
Jos koira puree vierasta ihmistä, niin se voidaan määrätä lopetettavaksi, ihan tutkimatta syitä. Vastuullinen koiranomistaja vie ongelmapiskinsä piikille, jos se puree.
Kyllä syyt tutkitaan ensin, ennenkuin lopetetaan ja se tapahtuu vain oikeuden päätöksellä. Koira voi purra kun sillä on kipuja, se on shokissa, ihminen ei tajua varoituksia eli itse aiheuttaa sen että koira puree.
Mitä aktuaalista vittua nyt taas! Minulla ei ole ikinä ollut koiraa ja minulla ei ikinä tule olemaan koiraa. Näin ollen minulla ei ole mitään velvollisuutta opetella koiran antamia varoituksia tai elekieltä. Omistaja on vastuussa siitä, ettei koira pure ketään ja jos puree, niin on velvollinen myös kantamaan seuraukset, vaikka se tarkoittaisi sitä, että koira on lopetettava.
Sitä aktuaalista vittua, että sinun piitää kohdella hyvin myös vieraita kieliä puhuvia ihmisiä, eikä kävellä heitä päin. Katsoa heidän antamiaan varoitusmerkkejä ja luovia niiden mukaan.
En pelkää ihmisiä. Yksikään ihminen ei ole purrut minua. Irtokoirat sen sijaan ovat. Kouluttakaa ne koiranne, niin tätäkään keskustelua ei tarvitsisi edes käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain selätysyrityksillä opetettua koiralleni, että vähän rajummalla leikkipuremisella pääsee painimaan mun kanssa oikein kunnolla. Eli päin peetä meni se, mutta tajusin sentään ihan parin yrityksen jälkeen, mitä olin oikeesti tekemässä ja lopetin. Koira oli silloin vasta tulossa teini-ikään ja kokeili rajojaan, mutta se painiminen oli niin mahtava palkka, että vielä seitsemänvuotiaana satunnaisesti yritti saada houkuteltua painimaan repimällä hihasta. Muu koulutus onnistui onneksi huomattavasti paremmin, ja se sujui tehtävän ja tilanteen mukaan palkkaamalla herkuilla tai leluilla, ei pakolla ja alistamisella.
Joo, saahan sitä painia, jos jokaisesta hihnan nykäisystä alkaa painia, mut jos koira alkaa omistajalleen todellakin uhittelemaan, niin silloin maahan vaan tai remmillä persauksille sen verran, että oppii.
Tuo on eläinsuojelulain vastaista toimintaa.
Ihan sama. Mun koirat tottelee mua. Niiltä vain otetaan luulot pois, jos tarvetta ilmenee. Yleensä kerta riittää.
Kerrotko vielä tarkempa tietoja siitä mitä väkivaltaa olet kohdistanut koiriisi, niin saadaan tämä ilmoitus poliisille lähtemään.
Olen selättänyt koirani kolme kertaa. Toiselle riitti yksi kerta, toiselle kaksi. Olen lyönyt persauksille monta kertaa, jos haukkuminen ei ole käskystäni loppunut. Loppui sitten ja koirilla on hyvä muisti. Aikuisia koiria ei ole tarvinnut läimiä, kun on hyvin koulutettu.
Väkivallan käyttäminen koulutuksessa on kiellettyä ja väkivallalla alistaminen ei ole koulutusta. Hyvä koulutus on väkivallatonta koiran motivoimista sallittuihin asioihin.
Ihan sama. Mun koirat tottelevat mua ja osaan ne kouluttaa kyllä, vaikka se vaatisikin satunnaisesti remmiä tai tiukempia otteita. Kaikki pääsee helpommalla. Jatkakaa te vain tunteiden sanoittamista ja lässytystänne koko koiran elinikä, minä nautin tottelevaisten koirieni kanssa harrastamisesta.
Eiväthän ne ole tottelevaisia, vaan väkivallalla alistettuja.
Ihan sama, näyttävät nauttivan elämästään, kuten minäkin.
Eivät nauti. Eivät vaan pääse pois, koska ovat vankejasi.
Sovitaan niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetettavaksi heti.
Jos koira puree vierasta ihmistä, niin se voidaan määrätä lopetettavaksi, ihan tutkimatta syitä. Vastuullinen koiranomistaja vie ongelmapiskinsä piikille, jos se puree.
Kyllä syyt tutkitaan ensin, ennenkuin lopetetaan ja se tapahtuu vain oikeuden päätöksellä. Koira voi purra kun sillä on kipuja, se on shokissa, ihminen ei tajua varoituksia eli itse aiheuttaa sen että koira puree.
Mitä aktuaalista vittua nyt taas! Minulla ei ole ikinä ollut koiraa ja minulla ei ikinä tule olemaan koiraa. Näin ollen minulla ei ole mitään velvollisuutta opetella koiran antamia varoituksia tai elekieltä. Omistaja on vastuussa siitä, ettei koira pure ketään ja jos puree, niin on velvollinen myös kantamaan seuraukset, vaikka se tarkoittaisi sitä, että koira on lopetettava.
Sitä aktuaalista vittua, että sinun piitää kohdella hyvin myös vieraita kieliä puhuvia ihmisiä, eikä kävellä heitä päin. Katsoa heidän antamiaan varoitusmerkkejä ja luovia niiden mukaan.
En pelkää ihmisiä. Yksikään ihminen ei ole purrut minua. Irtokoirat sen sijaan ovat. Kouluttakaa ne koiranne, niin tätäkään keskustelua ei tarvitsisi edes käydä.
Tässä ketjussa kysytään jos koirasi purisi sinua, joten sinun tyhmää kesksteluasi, ei tässä ketjussa tarvitsisi käydä. Minua on purrut useampi vieras ihminen, mutta ei yksikään vieras koira. Koirat ovat siis turvallisempia kuin ihmiset :)
Mitä ihmeen pyhiä lehmiä koirat ovat suomessa? Ennen oli miehetkin miehiä eikä nillittäviä mätisäkkejä. 80-luvulla naapurin koira karkasi pihastaan ja puri jalkaani 12 tikkiä, omistaja naapurin isäntä näki ja kuuli huudon, ja raahasi ilmeenkään värähtämättä koiransa pellolle ja lopetti lapiolla päähän. Näin siis ennen, eikä tapahtuneesta juuri puhuttu sen koommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain selätysyrityksillä opetettua koiralleni, että vähän rajummalla leikkipuremisella pääsee painimaan mun kanssa oikein kunnolla. Eli päin peetä meni se, mutta tajusin sentään ihan parin yrityksen jälkeen, mitä olin oikeesti tekemässä ja lopetin. Koira oli silloin vasta tulossa teini-ikään ja kokeili rajojaan, mutta se painiminen oli niin mahtava palkka, että vielä seitsemänvuotiaana satunnaisesti yritti saada houkuteltua painimaan repimällä hihasta. Muu koulutus onnistui onneksi huomattavasti paremmin, ja se sujui tehtävän ja tilanteen mukaan palkkaamalla herkuilla tai leluilla, ei pakolla ja alistamisella.
Joo, saahan sitä painia, jos jokaisesta hihnan nykäisystä alkaa painia, mut jos koira alkaa omistajalleen todellakin uhittelemaan, niin silloin maahan vaan tai remmillä persauksille sen verran, että oppii.
Ihan sama. Mun koirat tottelee mua. Niiltä vain otetaan luulot pois, jos tarvetta ilmenee. Yleensä kerta riittää.
Kerrotko vielä tarkempa tietoja siitä mitä väkivaltaa olet kohdistanut koiriisi, niin saadaan tämä ilmoitus poliisille lähtemään.
Olen selättänyt koirani kolme kertaa. Toiselle riitti yksi kerta, toiselle kaksi. Olen lyönyt persauksille monta kertaa, jos haukkuminen ei ole käskystäni loppunut. Loppui sitten ja koirilla on hyvä muisti. Aikuisia koiria ei ole tarvinnut läimiä, kun on hyvin koulutettu.
Tässä on oppikirjaesimerkki ihmisestä, jolla ei ole alkeellisintakaan kykyä kouluttaa koiraa. Hän joutuu turvautumaan väkivaltaan, koska kyvyt eivät vain riitä.
Itse teen eläinsuojelutyötä ja olen kouluttanut monta ongelmakoiraa hyvinvoiviksi, tasapainoisiksi yksilöiksi. Koskaan ei ole haastavimmankaan kanssa tarvinnut turvautua väkivaltaan. Taitoja löytyy sen verran paljon. Harmi, ettei näin ole kaikkien kohdalla.
Uu, mestarikoirankouluttaja linjoilla. Jatka sinä tavallasi, minä tavallani. Koirani ovat iloisia ja tottelevaisia. Niillä on hyvä elämä, eikä auktoriteettiongelmia ja elämänpituista stressiä siitä, kuka käskee.
Hyvin muuten huomaa kuinka aggressiivinen ihminen on sitä ihan joka asiassa. Koirat "koulutetaan" väkivallalla ja sitä puolustetaan mahdollisimman aggressiivisesti netissä. Uskon vahvasti, että tämä henkilö ei näitä asioita omalla naamallaan ja nimellään koskaan sanoisi, koska tietää itsekin toimivansa väärin. Hän joutuu pidättelemään omaa perusluonnettaan niin paljon, että se purkautuu väkivaltana ulos.
Vastaavasti taas me, jotka oikeasti osaamme kouluttaa koiramme kuten kuuluu, kykenemmän keskustelemaan täällä rauhallisesti ja asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jyrähtäisin, korottaisin ääntä, sanoisin EI, ottaisin vihaisen ilmeen näyttäisin vähän hampaitani, ottaisin niskasta kiinni ja "kävellyttäisin" koirani vessaan ja se olisi siellä varmaan noin 15-30 minuttia ja sitten päästäisin pois ja en antaisi huomiota. (Koirani rankaisu paikka on vessa ja se on oppinut pennusta asti jos on tehnyt jotain väärää esim, yrittänyt purra, tai näyttänyt hampaitaan, niin joutuu vessaan.)
Olet sairas tyyppi. Hyi helvetti.
Liian armoton oot ap. Yksikin pieni virhe ja... Itse toruisin koiraa ja jos puremajälki paha niin meen lääkäriin. Jatkossa seuraan koiran käytöstä ja jos on hyvin aggressiivista, otan yhteyttä ammattimaiseen koirankouluttajaan ja aletaan hoitamaan ongelmaa pois. Jos mikään ei auta ja koira erittäin aggressiivinen, vasta sitten piikille.
Koirilla on tapana purra myös leikkiessään, luonnollista käytöstä heille
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen pyhiä lehmiä koirat ovat suomessa? Ennen oli miehetkin miehiä eikä nillittäviä mätisäkkejä. 80-luvulla naapurin koira karkasi pihastaan ja puri jalkaani 12 tikkiä, omistaja naapurin isäntä näki ja kuuli huudon, ja raahasi ilmeenkään värähtämättä koiransa pellolle ja lopetti lapiolla päähän. Näin siis ennen, eikä tapahtuneesta juuri puhuttu sen koommin.
Ihmettelen samaa. Näiden mukaan kanssaihmisten pitäisi opetella koiran elekieltä, ettei koira pure ja se on sitten uhrin syy, jos puree. Voi jumalauta, Pyhä lehmä tosiaan!
Jos koura näykkää, sen voi vielä kouluttaa, ettei niin saa tehdä.
Mutta jos koira puree ihmistä niin, että ihmiselle tulee verta vuotava haava, pitää koira lopettaa, koska se on päässyt ihmisen veren makuun.
Näin minulle on kerrottu.
Tosielämässä suurin osa koirien "puremisista" on pelkkää näykkimistä, missä ei tule edes naarmua ihoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse väkivaltaa vaan koira kyljelleen ja käsi kaulalle. Päästetään pois kun ulvahtaa.
Kiva tietää, ettei tuo ole mielestäsi väkivaltaa. Huomenna päädyt katuun samalla tavalla. Odotellaan rauhassa milloin ulvahdat :)
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen on laissa kielletty lopetustapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetettavaksi heti.
Tässä ketjussa kysytään jos koirasi purisi sinua, joten sinun tyhmää kesksteluasi, ei tässä ketjussa tarvitsisi käydä. Minua on purrut useampi vieras ihminen, mutta ei yksikään vieras koira. Koirat ovat siis turvallisempia kuin ihmiset :)
Muuta pois sieltä Malmilta niin ei ihmiset pure koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen on laissa kielletty lopetustapa.
Tuollainen pehmoilu on laissa kielletty nipotus tapa.
Jos koira ei ole laumaeläin, niin miksi koirat sitten laumautuvat vapaudessa? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin selättänyt koirani pari kertaa, mutta jotkut täällä ovat oikeilla jäljillä. Jos koira siis OIKEASTI tosissaan haastaa omistajansa ja omistaja selättää koiran, pitää ihan tosissaan varautua siihen että koira pistää vastaan > pahimmassa tapauksessa voimalla.
selätyksen juju onkin se ettei sieltä pääse ylös ennen kun rentoutuu(antautuu), jos meinaa tulla uudestaan hammasta, niin eikun nurin. Yleensä tämä uhitteluvaihe on murrosikäisillä koirilla ja kovatahtoisilla yksilöillä, eikä näitä selätyksiä ole monta koiran elinaikana tarvittu. Ennen kun joku riemastuu, niin sitä koiraa ei vedetä huvikseen tonttiin päivittäin. Toisaalta kun tilanne on se että koira uhmakkuuttaan yrittää näykkäistä esim. omistajaa naamasta, niin siinä ei nameilla aleta pelleilemään. Tämän näkee ulkonakin kulkiessa että nykyään on tätä lässyn lää ota nami koulukuntaa kaikessa, kun pitkässä hihnassa villisti tempovia koiria tulee vastaan melko usein ja omistaja vain viattomasti hymyilee, että kato kun tää haluaa tulla moikkaamaan. Mä olen yleensä se paha ihminen, joka ei siinä tilanteessa jää seurustelemaan ja ilmoitan melko tiukastikin, ettei sitä koiraa iholle, kiitos. Joku aiemmin vertasi koirankasvatusta lapsenkasvatukseen, niin kumpikin on tainnut kokea inflaation ja näitä vapaakasvatuksen tuloksia saa sitten muut kanssaihmiset nauttia. Enkä tarkoita, että koiran pitää kulkea kun sotilas omistajan vieressä marssien eikä lastenkaan vanhempien vieressä.
Mitähän tässä tarkoitetaan puremisella? Tutun mielestä koira puri, kun lelua tarjotessa koiran hieman innokkaammin sitä ottaessa, hammas osui vahingossa käteen. Itselläni pureman raja on siinä, lävistääkö hampaat ihon niin että verta tulee. Jos ei, koira ei ole purrut tosissaan, vaan vain varottanut.
Oma koira on näykkäissyt joskus, mutta se oli ihan oma vika. Oli uusi koiranpentu ja kokeilin hieman mitä se sietää, ja puhalsin sitä kohti. Tämä koira ei sietänyt kohti puhaltamista yhtään, eikä siedä vieläkään, joten varoitti. Aiempi pentu puri ihan tosissaan niillä pentuhampaillaan alkuun kun opetettiin että ihminen saa ottaa sen suusta asioita pois. Oppi kyllä nopeasti että kannattaa luovuttaa, kun sai jotain parempaa tilalle. Ihan siis tilanteesta riippuu miksi koira näykkii tai puree, että mitä tekisin. Ymmärrän esimerkiksi varsin hyvin jos eläimellä on vaikkapa kipuja, ja se sen takia käyttää hampaitaan, enkä sellaisesta rankaisisi.
En muuten ymmärrä miksi koiransa vessaan sulkevaa pidetään hirviönä. Meillä tuolle kakaralle ei tietyissä asioissa toiminut rangaistuksena mikään muu kuin eristäminen. Sitä ei käytetty kuin viimeisenä keinona, eikä koira pitkiä aikoja joutunut eristettynä olemaan, puhutaan minuuteista. Ja kyseessä oli koiraportti jonka takaa pentu näki meidät koko ajan. Nykyäänkin sitä käytetään tarvittaessa, koira käsketään esim. makuuhuoneeseen (ovi on auki, koira vaan ei saa tulla pois sieltä). Se antaa koiralle aikaa rauhallisessa ympäristössä rauhoittua ja saada itsehillintänsä taas kuntoon. Niiden muutamien minuuttien jälkeen elämä jatkuu normaalisti. Keinot pitää valita koiran mukaan, mutta väkivaltaa ei mikään rotu tarvitse oppiakseen olemaan.
Sanokaapa, oi kaikkitietävät koiraihmiset, että mitä olisi pitänyt tehdä, kun koira juoksi pihasta ja hyppäsi suorilta kiinni käteen? Kyllä, ihan kaikessa rauhassa kävelin ja näin koiran juoksevan sivusta kohti ja kiinni käteen. Olisko pitänyt huutaa vai lyödä vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetettavaksi heti.
olen samaa mieltä. Mulla on koira ja en todellakaan tykkää näistä "kilteistä" iholle tulevista koirista, joita on kaupungilla jopa vapaana liikenteessä tai pitkässä fleksissä. Koiranomistajien pitää ottaa vastuu siitä, että muut saavat kulkea rauhassa julkisessa tilassa.
Tässä ketjussa paljastuu palstalaisten todellinen hirveä luonne.