Mitä tekisit jos koirasi purisi sinua?
Siskolla tilanne, jossa heidän koiransa oli purrut siskoa käteen. Nyt sisko on varovainen koiran kanssa, mutta ei kuitenkaan haluaisi antaa koiraa pois/laittaa piikille...
Mulla rakki lähtisi tuossa tilanteessa heti piikille, pureva koira on mielenvikainen ja se puree toistekin.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Sanokaapa, oi kaikkitietävät koiraihmiset, että mitä olisi pitänyt tehdä, kun koira juoksi pihasta ja hyppäsi suorilta kiinni käteen? Kyllä, ihan kaikessa rauhassa kävelin ja näin koiran juoksevan sivusta kohti ja kiinni käteen. Olisko pitänyt huutaa vai lyödä vai mitä?
Ei saa tietenkään huutaa tai lyödä, se on väkivaltaa. Sun olisi pitänyt kaivaa namupussista nameja ja motivoida koira irrottamaan ja sen jälkeen maksaa omistajalle terapiakulut, kun traumatisoit sen koiran. Varmasti katsoit pahasti tai jotakin. Omistajan terapia tietysti myös sinun maksettavaksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain selätysyrityksillä opetettua koiralleni, että vähän rajummalla leikkipuremisella pääsee painimaan mun kanssa oikein kunnolla. Eli päin peetä meni se, mutta tajusin sentään ihan parin yrityksen jälkeen, mitä olin oikeesti tekemässä ja lopetin. Koira oli silloin vasta tulossa teini-ikään ja kokeili rajojaan, mutta se painiminen oli niin mahtava palkka, että vielä seitsemänvuotiaana satunnaisesti yritti saada houkuteltua painimaan repimällä hihasta. Muu koulutus onnistui onneksi huomattavasti paremmin, ja se sujui tehtävän ja tilanteen mukaan palkkaamalla herkuilla tai leluilla, ei pakolla ja alistamisella.
Joo, saahan sitä painia, jos jokaisesta hihnan nykäisystä alkaa painia, mut jos koira alkaa omistajalleen todellakin uhittelemaan, niin silloin maahan vaan tai remmillä persauksille sen verran, että oppii.
Tuo on eläinsuojelulain vastaista toimintaa.
Ihan sama. Mun koirat tottelee mua. Niiltä vain otetaan luulot pois, jos tarvetta ilmenee. Yleensä kerta riittää.
Kerrotko vielä tarkempa tietoja siitä mitä väkivaltaa olet kohdistanut koiriisi, niin saadaan tämä ilmoitus poliisille lähtemään.
Olen selättänyt koirani kolme kertaa. Toiselle riitti yksi kerta, toiselle kaksi. Olen lyönyt persauksille monta kertaa, jos haukkuminen ei ole käskystäni loppunut. Loppui sitten ja koirilla on hyvä muisti. Aikuisia koiria ei ole tarvinnut läimiä, kun on hyvin koulutettu.
Tässä on oppikirjaesimerkki ihmisestä, jolla ei ole alkeellisintakaan kykyä kouluttaa koiraa. Hän joutuu turvautumaan väkivaltaan, koska kyvyt eivät vain riitä.
Itse teen eläinsuojelutyötä ja olen kouluttanut monta ongelmakoiraa hyvinvoiviksi, tasapainoisiksi yksilöiksi. Koskaan ei ole haastavimmankaan kanssa tarvinnut turvautua väkivaltaan. Taitoja löytyy sen verran paljon. Harmi, ettei näin ole kaikkien kohdalla.
Sinä et ole koiraa nähnytkään :D. Mutta joo, netissä on helppo esittää asiantuntijaa. Että nami-nami sinne vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain selätysyrityksillä opetettua koiralleni, että vähän rajummalla leikkipuremisella pääsee painimaan mun kanssa oikein kunnolla. Eli päin peetä meni se, mutta tajusin sentään ihan parin yrityksen jälkeen, mitä olin oikeesti tekemässä ja lopetin. Koira oli silloin vasta tulossa teini-ikään ja kokeili rajojaan, mutta se painiminen oli niin mahtava palkka, että vielä seitsemänvuotiaana satunnaisesti yritti saada houkuteltua painimaan repimällä hihasta. Muu koulutus onnistui onneksi huomattavasti paremmin, ja se sujui tehtävän ja tilanteen mukaan palkkaamalla herkuilla tai leluilla, ei pakolla ja alistamisella.
Joo, saahan sitä painia, jos jokaisesta hihnan nykäisystä alkaa painia, mut jos koira alkaa omistajalleen todellakin uhittelemaan, niin silloin maahan vaan tai remmillä persauksille sen verran, että oppii.
Tuo on eläinsuojelulain vastaista toimintaa.
Ihan sama. Mun koirat tottelee mua. Niiltä vain otetaan luulot pois, jos tarvetta ilmenee. Yleensä kerta riittää.
Kerrotko vielä tarkempa tietoja siitä mitä väkivaltaa olet kohdistanut koiriisi, niin saadaan tämä ilmoitus poliisille lähtemään.
Ei tarvitse väkivaltaa vaan koira kyljelleen ja käsi kaulalle. Päästetään pois kun ulvahtaa.
Kiva tietää, ettei tuo ole mielestäsi väkivaltaa. Huomenna päädyt katuun samalla tavalla. Odotellaan rauhassa milloin ulvahdat :)
Juu, saat selättää jos näykin sinut vaikka ensin verille.
Hyvä koiranomistaja osaa valita keinot koiran ja tilanteen mukaan. Selättämisen tarkoitushan ei ole satuttaa koiraa, eikä koiraa tule koskaan opettaa tavoille vihaisena, silloin tulee vain ylilyöntejä.
Fakta on sekin, että emokin huudattaa pentujaan tarvittaessa, jos pennut alkavat hyppiä silmille. Ei ne silloin vihaisia ole, eikä halua satuttaa, vaan opettavat pentua että mikä on sallittua ja mikä ei. Toisia pentuja ei emojen tarvitse huudattaa koskaan koska uskovat sitä ensimmäistä varoitusta, mutta toiset on sitten itsepäisempiä ja omatahtoisempia.
Meillä on ollut monenlaista koiraa seurakoirista, laumanvartijoista, huskeista rescueiden kautta aina nykyiseen viettihyrrään sakemanniin. Kaikki koirat ovat vaatineet erilaisen kasvatuksen, erilaisia koulutusmetodeja. Yksikään ei ole vaatinut väkivaltaa, vain päättäväisyyttä, huumorintajua, ja kärsivällisyyttä.