Mitä tekisit jos koirasi purisi sinua?
Siskolla tilanne, jossa heidän koiransa oli purrut siskoa käteen. Nyt sisko on varovainen koiran kanssa, mutta ei kuitenkaan haluaisi antaa koiraa pois/laittaa piikille...
Mulla rakki lähtisi tuossa tilanteessa heti piikille, pureva koira on mielenvikainen ja se puree toistekin.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, jos koira purisi minua, pyrkisin saamaan tilanteen hallintaan ja varmistamaan, että saan tarvittavan lääketieteellisen hoidon. Jos kyseessä olisi vakava puraisu, menisin heti lääkärille tai sairaalaan.
Jos koirani purisi minua, ensimmäinen reaktioni olisi luultavasti yllätys ja hämmennys. Sen jälkeen yrittäisin rauhoittaa koiraa ja selvittää, mikä sai sen puraisemaan. Olisi myös tärkeää varmistaa, että koirani on rokotettu ja terve, jotta välttäisin mahdolliset tartunnat.
Jos tilanne toistuisi usein tai jos koirani purisi muita ihmisiä tai eläimiä, harkitsisin vakavasti koulutusta ja käyttäytymisterapiaa koiran kanssa. Jos koulutus ei auttaisi, joutuisin ehkä harkitsemaan koiran luovuttamista sellaiselle omistajalle, joka voisi tarjota sille sopivan ympäristön ja koulutuksen. Lopullinen päätös riippuisi tilanteen vakavuudesta ja koirani hyvinvoinnista.
Ajatteletteko ihmiset oikeasti että normaalisti kiva koira saa tyhjästä yhtäkkiä käyttäytymisongelman ja puree sen takia?? Ja se pitää viedä kouluttajalle? Ihan oikeasti koira pitää viedä HYVÄLLE eläinlääkärille ja selvittää mihin koiraa sattuu, sillä se on kipeä. Sanon tämän todella, todella pitkällä kokemuksella. Tai sitten koiraa on kohdeltu kaltoin ja se pelkää ja puolustautuu. Siinäkin tapauksessa koulutusta tarvitsee se kaltoinkohtelija, ei koira.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain selätysyrityksillä opetettua koiralleni, että vähän rajummalla leikkipuremisella pääsee painimaan mun kanssa oikein kunnolla. Eli päin peetä meni se, mutta tajusin sentään ihan parin yrityksen jälkeen, mitä olin oikeesti tekemässä ja lopetin. Koira oli silloin vasta tulossa teini-ikään ja kokeili rajojaan, mutta se painiminen oli niin mahtava palkka, että vielä seitsemänvuotiaana satunnaisesti yritti saada houkuteltua painimaan repimällä hihasta. Muu koulutus onnistui onneksi huomattavasti paremmin, ja se sujui tehtävän ja tilanteen mukaan palkkaamalla herkuilla tai leluilla, ei pakolla ja alistamisella.
Joo, saahan sitä painia, jos jokaisesta hihnan nykäisystä alkaa painia, mut jos koira alkaa omistajalleen todellakin uhittelemaan, niin silloin maahan vaan tai remmillä persauksille sen verran, että oppii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain selätysyrityksillä opetettua koiralleni, että vähän rajummalla leikkipuremisella pääsee painimaan mun kanssa oikein kunnolla. Eli päin peetä meni se, mutta tajusin sentään ihan parin yrityksen jälkeen, mitä olin oikeesti tekemässä ja lopetin. Koira oli silloin vasta tulossa teini-ikään ja kokeili rajojaan, mutta se painiminen oli niin mahtava palkka, että vielä seitsemänvuotiaana satunnaisesti yritti saada houkuteltua painimaan repimällä hihasta. Muu koulutus onnistui onneksi huomattavasti paremmin, ja se sujui tehtävän ja tilanteen mukaan palkkaamalla herkuilla tai leluilla, ei pakolla ja alistamisella.
Joo, saahan sitä painia, jos jokaisesta hihnan nykäisystä alkaa painia, mut jos koira alkaa omistajalleen todellakin uhittelemaan, niin silloin maahan vaan tai remmillä persauksille sen verran, että oppii.
Tuo on eläinsuojelulain vastaista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:24"]
No kyllä minä olen nähnyt nimenomaan sitä, että koira johtaa laumaa murisemalla ja näykkimällä ja pehmeäluonteinen "ei saa tehdä noin, hyi hyi" ja "en mä uskalla nyt sinne mennä" "eihän se meidän fifi mitään pahaa tarkoita" omistaja on helisemässä, koska ei tiedä,miten koiran kanssa ollaan johdonmukainen johtaja. Koiraa inhimillistetään liikaa, vaikka se on eläin ja käyttäytyy kuten susilauman säännöt sanovat.
Koira on laumaeläin siinä missä susikin, ja susilaumassa on johtaja. Jotta koiraa voi kouluttaa poisoppimalla, pitää ensin oppia lukemaan koiran elekieltä: sen häntiä, korvia, asentoja, karvojen asentoa ja silmiä. Koiralla on nimittäin taito lukea ihmistä.
Koira puree joko pelosta tai käskeäkseen. Ihmisen pitää olla itsevarma, ja näyttää koiralle, että ei ole sille vaarallinen, mutta pitää olla määrätietoinen. Suosittelen ap:n siskolle hyvän ongelmakoirakouluttajan etsimistä. Tuskin selviää itse, koska vika on yleensä hihnan toisessa päässä.
Huonosti käyttäytyvä koira viedään aina arestiin, kun se käyttäytyy huonosti. Koirat ei vät ole niin tyhmiä, etteivätkö osaisi yhdistää tilannetta seuraukseen. Esim. jos koiraa puree pentuna vieras musta koira, se voi jatkossa yhdistää mustat koirat vaarallisiksi ja pelkää niitä-> tuloksena voi olla mustan koiran vastaantullessa remmirähjääjä. Siitä pitää taas opettaa pois, ja yleensä paras konsti silloinon luoda koiralle myönteisiä kokemuksia, mutta se tapahtuu vähitellen poisopettamalla. Sen sijaan ei-toivottu huono käytöspitää yhdistää epämiellyttävään toimintaan. Viktoria Stillvellin ohjelmissa on hyviä neuvoja. Cesar Millanillakin on, mutta ihan kaikkea en hänen toimistaan allekirjoita. Niihin voi suhtautua hyvinkin kriittisesti. Mutta hänkin "selättää" purijoita, eli pitää ne paikoillaan, kunnes ne rauhoittuvat. Koiran pitää totella käskyjä, ja joskus on oltava tiukempiotteinen. Se ei tarkoita, että koiraa heitetään, lyödään tai satutetaan, mutta se alistetaan ja näytetään, että se ei voita mitään murinalla tai uhkailulla.
Rispektii, siitä koiran kouluttamisessakin on kyse. Koiran tulee kunnioittaa ihmisiä, eikä se kunnioita, jos omistaja ei osaa pätkääkään koiran elekieltä tai olla oikeudenmukainen laumanjohtaja. KOIRA ON LAUMAELÄIN.
Odotan todisteita väitteellesi että koira on laumaeläin, ja seuraa johtajaa. Vielä tähän päivään mennessä en ole sellaisia nähnyt enkä saanut kun olen kysellyt. Koira ei muuten ole susi, kokeilepa mennä selättämään susia ja vaatimaan johtajuutta ja tule sitten kertomaan miten käy. Susilaumassakaan ei kukaan selätä toista väkisin, se selälleen kellahtava tekee sen itse, pystyyn jäävä ei käytä voimaa.
En ala idioottien kanssa väittelemään. Saat olla uskomatta, että koira on laumaeläin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Mun koirat tottelee mua. Niiltä vain otetaan luulot pois, jos tarvetta ilmenee. Yleensä kerta riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Mun koirat tottelee mua. Niiltä vain otetaan luulot pois, jos tarvetta ilmenee. Yleensä kerta riittää.
Kerrotko vielä tarkempa tietoja siitä mitä väkivaltaa olet kohdistanut koiriisi, niin saadaan tämä ilmoitus poliisille lähtemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä tarkempa tietoja siitä mitä väkivaltaa olet kohdistanut koiriisi, niin saadaan tämä ilmoitus poliisille lähtemään.
Olen selättänyt koirani kolme kertaa. Toiselle riitti yksi kerta, toiselle kaksi. Olen lyönyt persauksille monta kertaa, jos haukkuminen ei ole käskystäni loppunut. Loppui sitten ja koirilla on hyvä muisti. Aikuisia koiria ei ole tarvinnut läimiä, kun on hyvin koulutettu.
Kai myös sanoitatte tunteita koirillenne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse väkivaltaa vaan koira kyljelleen ja käsi kaulalle. Päästetään pois kun ulvahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas huomaa suomalaisten sairaan luonteen. Ovat näyttämisenhaluisia koiralle :D Voiko tyhmempiä ja lapsellisempia enää olla?
Mä ainakin haluan, että koiralle on tosiaan näytetty sen paikka, kun niitä tuolla liikkuu. Kerran yksi hurtta juoksi pihasta ja puri mua käteen, kerran taas metsälenkillä irtokoira juoksi vastaan ja alkoi murista ja näytellä hampaitaan. Onneksi omistaja tuli, koska en todellakaan tiedä, että mitä olis tapahtunut muuten, se koira oli tosissaan. Joo, että ihan kyllä toivon, että kaikki opettaisivat ne elukkansa siihen, että ihminen on auktoriteetti ja että ihmisten kimppuun ei käydä.
Koiranomistajat kuvittelevat, ettei se oma puppeliini voi ikinä, missään tapauksessa purra vain siksi, että kokeilee rajojaan tai syyttä. Aina on syy jotain ihmeellistä, kipua tai traumoja. Kouluttakaa ne ja lopettakaa lässytys.
T. Kolme kertaa koiran puremaksi omaa syyttään joutunut, jolla ei ole ikinä edes ollut koiraa!!!
Jos oma koira purisi, veisin sen eläinlääkärin tarkastukseen ja hoitoon. Olisin varma, että se on sairas.
Olisin ihmeissäni ja koiralla täytyy olla jotain kipuja ja lähtisin samantien eläinlääkäriin.
Eläinlääkäriin heti ensimmäiseksi, koska koirani ei ole sellainen, joka purisi.
Vierailija kirjoitti:
Lopetettavaksi heti.
Lopetettavaksi ennen kuin edes tutkitaan mikä on vikana? Mitä hemmettiä?
Vierailija kirjoitti:
Lopetettavaksi heti.
Sulla ei taida olla edes koiraa. Kuka omistaja tekisi noin tutkimatta asiaa?
Heräisin, koska näkisin painajaisia, että minulla on koira, ja se vieläpä puree minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetettavaksi heti.
Sulla ei taida olla edes koiraa. Kuka omistaja tekisi noin tutkimatta asiaa?
Jos koira puree vierasta ihmistä, niin se voidaan määrätä lopetettavaksi, ihan tutkimatta syitä. Vastuullinen koiranomistaja vie ongelmapiskinsä piikille, jos se puree.
Ihmettelisin koska en omista koiraa