Miksi "hometalojen kanssa kamppailleet" ovat lähes aina hysteerisiä ja outoja?
Maria Nordin ja moni muu lehdissä ja blogissaan asiasta avautunut on aina tällainen friikki, usein tyrkky ja vaikea luonne.
Hmmm... miksi onkin usein näin. Ja miksi tällaiset ihmiset ostavat omakotitalon?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Jddjdbd kirjoitti:
Remointoija. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Remointoija. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läpihomeessa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin vanha asunto. Yskittiin ja kuumeiltiin, ravattiin lääkäreillä, oltiin saikulla (jota ei koskaan aiemmin tapahtunut), syötiin lääkettä lääkkeen perään, antibioottia antibiootin perään. Muutettiin pois, seurasi ihmeparantuminen. Muuton jälkeisen viiden vuoden aikana yksi lapsista on tarvinnut yhden ab-kuurin. Mut asunnon tutkituilla sädesienipitoisuuksilla ei toki ollut mitään tekemistä sairasteluihimme.
Tiesittekö hysteerikoiksi luulevat, että pahimmat homeet erittävät sota-aseenakin käytettyä hermomyrkkyä aineenvaihdossaan? Homelajeja on tuhansia, osa käytännössä harmittomia, toiset hyvin tuhoisia. Jos joku tietämättömyyttään sekoittaakin nämä, en itse kehtaisi kovaan ääneen huudella sivistymättömyyttäni (niin mielen, kuin sielun).
Ennen vanhaan asuttiin taloissa, joista monet olivat läpihomeessa. Eivät saaneet asukkaat mitään sairauksia, terveinä elivät. Homehysteria vain leviää vaikka kaikki oireet ovat korvien välissä.
Vai läpihomeessa ja terveinä elivät. Mistäs tiedät.
Siitä että tuo läpihome määritelmä sopi lähes kaikkiin 20-40 rakennettuihin taloihin suomessa. Nykyisellä hysterian tasolla tuollaisissa asunnoissa asuneiden olisi pitänytnoöla lähes täysin liikuntakyvyttömiä.
Silloin rakennettiin muovittomia, hyvin tuulettuvia taloja joissa ei ollut kosteusvaurioita ellei katossa reikää. Kai ne nyt katon paikkasivat jos vettä satoi sisään. Kylmiä ne oli mutta kuivia.
Itseasiassa sillon rakennettiin talot ilman minkäänlaisia kosteussulkuja. Puru/sammal eristeellä. Oletko nähnyt miltä näyttää
Kastunut sammal/purueriste ?Oletko koskaan kuullut multapenkki perustuksista? 20-40 todella yleinen mukavasti homehdutti lattian alapinnat.
Mites ulkoseinien tuuletus?
Ei ollut ollenkaan. Niin pitkään ihan jees kunnes 1 kerran vesi pääsee seinän väliin. Seurauksena katastrofaalisen hyvä kasvualusta homeelle.Tuon aikakauden elinajanodote pyöri 50 vuoden tietämissä. Et niinkin "pitkään ja terveinä".
Pakko kysyä paljonko elinaika odote olisi nykyään ilman terveydenhuollon kehittymistä?
Hahaaha. Ei se terveydenhuollon kehittyminen tai ravinnon monipuolistaminen ole elinaikaa lisännyt. Hometalojen vähentymisestä se kaikki johtuu.
Ei helvetti. Ei perkele näitä mammoja.Taidat olla aika yksinkertaistava tyyppi. Kommentti oli vastaus "terveenä" elämiseen.
Homeeseen liittyvät terveysvaikutukset ovat nykyään selvillä entistä paremmin, ihan kuin esim. tupakointiin (oi niitä aikoja!) tai auringonottoon.
Mut jos haluat elää multapenkkiperusteisessa talossa, go ahead.
Et tainnut tarkoittaa minua. Mutta onhan tuo kasvanut elinajanodote perusteena ihan järjetön. Palataan tuonne 40 luvun terveydenhuoltoon niin elinajanodote olisi nykyisellään varmaan pienempi kuin silloin.
Ja mitä tulee noihin 20-40 luvun taloihin niin ne on oikeasti kaikkien aikojen pahimpia pommeja.. Mikäli ei ole saneerattu täysin uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin vanha asunto. Yskittiin ja kuumeiltiin, ravattiin lääkäreillä, oltiin saikulla (jota ei koskaan aiemmin tapahtunut), syötiin lääkettä lääkkeen perään, antibioottia antibiootin perään. Muutettiin pois, seurasi ihmeparantuminen. Muuton jälkeisen viiden vuoden aikana yksi lapsista on tarvinnut yhden ab-kuurin. Mut asunnon tutkituilla sädesienipitoisuuksilla ei toki ollut mitään tekemistä sairasteluihimme.
Tiesittekö hysteerikoiksi luulevat, että pahimmat homeet erittävät sota-aseenakin käytettyä hermomyrkkyä aineenvaihdossaan? Homelajeja on tuhansia, osa käytännössä harmittomia, toiset hyvin tuhoisia. Jos joku tietämättömyyttään sekoittaakin nämä, en itse kehtaisi kovaan ääneen huudella sivistymättömyyttäni (niin mielen, kuin sielun).
Ennen vanhaan asuttiin taloissa, joista monet olivat läpihomeessa. Eivät saaneet asukkaat mitään sairauksia, terveinä elivät. Homehysteria vain leviää vaikka kaikki oireet ovat korvien välissä.
Mistä tiedät, että ihmiset elivät ennen terveinä hometaloissa? Entisaikaan vasta olikin paljon sairauksia. Ehkä niitä ei vaan keksitty yhdistää homeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Homekaveri muutti ainakin 20 kertaa ko aina oli jk paikassa hometta. Muuta aihetta ollutkaan enää ko pelkkä home. Minökin kai haisin homeelle. Selvää on että ei jaksanut kuunnella enää..
Niin, eli hänen elimistönsä oli alkanut reagoida jo ihan pieniinkin homepitoisuuksiin. Luultavasti myös erilaisiin kemikaaleihin? Tämä on tavallista homeltalossa sairastuneelle. Mistään ei meinaa löytyä enää kotia, jossa ei saisi oireita. Huvikseenko luulet, että hän muutti 20 kertaa......? ei kukaan niin tee olemattomasta syystä. Sinäpä se vasta olet kiva ystävä.... Toinen on oikeasti sairas ja pahoissa ongelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että ihmiset elivät ennen terveinä hometaloissa? Entisaikaan vasta olikin paljon sairauksia. Ehkä niitä ei vaan keksitty yhdistää homeisiin.
Ja nykyään homesairaus on 50-100% invalidisoiva. 20-60 luvulla nämä samat homeen keskellä asujat olisivat kuolleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homekaveri muutti ainakin 20 kertaa ko aina oli jk paikassa hometta. Muuta aihetta ollutkaan enää ko pelkkä home. Minökin kai haisin homeelle. Selvää on että ei jaksanut kuunnella enää..
Niin, eli hänen elimistönsä oli alkanut reagoida jo ihan pieniinkin homepitoisuuksiin. Luultavasti myös erilaisiin kemikaaleihin? Tämä on tavallista homeltalossa sairastuneelle. Mistään ei meinaa löytyä enää kotia, jossa ei saisi oireita. Huvikseenko luulet, että hän muutti 20 kertaa......? ei kukaan niin tee olemattomasta syystä. Sinäpä se vasta olet kiva ystävä.... Toinen on oikeasti sairas ja pahoissa ongelmissa.
Oletko varma ettei kyseessä ole mielenterveydelliset oireet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukapa tarvitsisi vihollista, jos on tuollainen ystävä...
Djdjej kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtämättömyys ja ivaaminen on hauskaa paitsi jo se osuu omaan nilkkaan.
Home saa sekaisin koska fyysiset oireet on vaikeita, irtaimisto uhkaa mennä hävityskuntoon, koko omaisuus plus velka saattaa mennä hukkaan, edessä voi olla käräjöintiä, loputonta taistelua ja ehkä koko perheen terveyden menetys.
Homeen tilalle voi myös laittaa mielenterveyden ongelmat.
Monella noin pahoissa vaikeuksissa ja fyysisissä terveysongelmissa kamppailevalla voi ollakin pitkän päälle se mielenterveyskin kyllä välillä tiukilla.
Olen nähnyt kuivan 20-luvun hirsitalon purettuna, miten niin ne olisi olleet kaikki pilalla? Puoli metriä ilmaa perustuksissa kun kivien päälle rakennettu. Niistä hirsistä olisi voinut tehdä mitä vaan, eristeenä oli jotain turvetta ja kankaanpaloja.
Pahin reaktio minulle on tullut 80-lukulaisesta kesämökistä jonka sisäseinillä oli sinistä kasvustoa, lähes hajutonta muuten. Sieltä oli lähdettävä ulos, muuten olisin tukehtunut.
Nuuhkis kirjoitti:
Itse asuin '86-'93 sellaisessa omakotitalossa, jossa oli muhkea kokolattiamatto vm1970 ja meri tulvi aina jäiden lähdön jälkeen kellariin ja siellä oli polven yli vettä. Tästä sain pysyvät allergiat useille homeille ja huonepölylle.
Toimin tämmöisenä pystyasennossa kävelevänä homekoirana ja alan oireilemaan melko nopeasti jos pääsen/joudun asuntoihin joissa on homeongelmia.
En kuitenkaan stressaa tai mieti asiaa sen enempää, enkä oikein jaksa ymmärtää näitä Mari Vesalan yms kaltaisia hysteerikkoja.
No sulla on käynyt sikäli tuuri, kun et ole sairastunut homeesta tuon pahemmin eikä se pääasiassa häiritse siis sun elämääsi. En tiedä kuka on Mari Vesala, mutta valitettavasti toiset sairastuvat pahemmin kuin sinä. Esimerkiksi vaikeasti home-ja kemikaaliyliherkkänä alkaa olla jo todella hankalaa ja rajoittavaa elää ja työskennellä. Jotkut todella eivät meinaa löytää edes sitä kotia, jossa voisivat asua ja hengittää yhtäaikaa.
Ostimme ok-talon, jossa tehty kuntotarkastus ja kaiken piti olla ok, 80-luvulla tehty tiilitalo. Miehen astma paheni äkisti ja minä aloin kärsiä halvaannuttavasta väsymyksestä sekä aivosumusta, katsottiin hemppa ja kilppariarvot ja kaikki oli ok. Poikamme, joka oli 7v alkoi puolestaan potea vatsavaivoja ja ripulihan n sellainen oire, jota ei heti yhdistetä homeeseen.. Pojalle diagnosoitiin ärtyvä suoli ja minulle tyrkytettiin masennusta, en suostunut nielemään tuota diagnoosia enkä ottamaan lääkkeitä.
Lopulta mies hommasi homekoiran, joka merkkasi kylppärin. Seinän takaa paljastui iljettävä yllätys. Muutimme pois ja kuin taikaiskusta lääkärien vähättelemät oireet ensin lievenivät huomattavasti, sitten katosivat kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
No asuppa itse hometalossa ja kerro sitten miten meni.
Me asuttiin hometalossa, noin 10 vuotta sitten minulle puhkesi reuma ja lamaannuttava väsymys. Ei tiedetty homeesta mitään. Muutama vuosi sitten asia tajuttiin ja vuosi sitten hylättiin talo ja muutettiin vuokralle. Kipuja ei ole sen koommin ollut ja väsymys on helpottanut, ihmeparantuminen.
Juuri sinunkaltaisten ihmisten takia me ei puhuttu asiasta juuri kenellekkään. Talosta otettiin mukaan mikä pystyttiin, loput tavarat jäi sinne.
Lasten terveyden taikia lähdettiin, sinne jäi maksettu talo ja nyt olemme vuokralla ja ostetaan pikku hiljaa kotiin tavaraa. Ihan muodin vuoksi vaan ajateltiin tälläinen halpa hui laittaa pystyyn.
Reumaliiton sivulta: Nivelreuma ei ole periytyvä tauti, mutta alttius sairastumiseen periytyy lievästi. Tärkein nivelreumalle altistava ulkoinen syy on tupakointi. Ainakin naisilla ylipaino lisää riskiä sairastumiseen. Mahdollisesti infektioilla, psyykkisillä tekijöillä sekä nivelten vammoilla on merkitystä. Ravitsemusta tai homealtistusta on epäilty, mutta selvää yhteyttä sairastumiseen ei ole todettu.
Hometta pelätään, mutta ylipaino ja tupakointi OK?
Vierailija kirjoitti:
Remointoija. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asu itse hometalossa pari vuotta ja jutellaan sen jälkeen lisää.
Tuolla perusteella pystyt keskustelemaan yli 50% suomen kansasta kanssa.
Ei home ole mitenkään harvinaista.Kaikille ei ehkä aiheudu homeesta vakavia terveyongelmia, mutta monet todella sarastuvat pahasti ja kokonaisvaltaisesti. Miksi juuri he? En tiedä. (Tutkimus ei ole tätä vielä selvittänyt.) Miksi nyt kukakin mihinkin tautiin sairastuu.
Ja aloituksen kysymykseen: Miksi "hometalojen kanssa kamppailleet" ovat lähes aina hysteerisiä ja outoja?
Miten luulet että itse reagoisit tilanteessa ja sinuun vaikuttaisi se, että menetät terveytesi, varallisuutesi, tavarasi, kotisi, usein myös työkykysi eikä terveydenhuollosta saisi apua? Koko elämä menee ihan mullin mallin ja olet samalla kokonaisvaltaisesti sairas: (esimerkiksi. Oksettaa, on migreeni, ripuli, hengitysvaikeuksia, huimausta, lihas-ja nivelkipuja, nokkosrokkoa ja muita iho-oireita, kaikenvievää väsymystä eikä aivotkaan ei toimi normaalisti ns. "aivosumu" joka estää normaalia ajattelua ja tulee muistihöiriöitä, erilaisia tulehduksia.)
Lisäksi monet vain vähättelevät ja pitävät sinua turhasta valittajana. Tälle sairaudelle ei ole myöskään diagnoosia (vielä), joten jäät yhteiskunnan tukiverkkojen ulkopuolelle. Olet oman onnesi, ja jos tuuri on, niin ystäviesi ja sukulaistesi varassa.
Kehosi on alkanut ylireagoimaan hometaloasumisen takia voimakkaasti - esim. aiemmin mainituilla oireilla - pieniinkin ärsykkeisiin; mitättömiin homepitoisuuksiin ja pieniin kemikaalimääriin. Näitä on kaikkialla ja joka puolella. Tämän takia on hankala löytää uutta asuntoa, uusia tavaroita homemuutossa hävitettyjen tilalle. Ei ihme, että monet tällaisen isomman homekatastrofin kohdanneet ovat tämän kaiken jälkeen ihan poikki. Jotkut jopa hysteerisiä ahdingossaan ja vaikuttavat tavalliseen elämään tottuneen silmin ehkäpä oudoiltakin kaikkinen "erikoisine" vaivoineen ja ongelmineen. Ja tosiaan esim. kodittomuuden kokeminen ei ole myöskään vierasta heille. Olkaa hyvä, tässä tällainen pieni pintaraapaisu asiasta.
Miten itse reagoisit kun sinulta vietäisiin perusturva ja terveys ja lähes kaikki, mikä ennen oli sinun elämäsi?
Tämä kaikki on ymmärrettävää. Hirveä kohtalo. Itse ahdistuin nääntymispisteeseen jo siitä et lapseni oli ensimmäiset elinvuodet superallerginen ja ympäristöstä tuli siksi lähes vihollinen. Minua tämä aihe ärsyttää siksi, että joudun olemaan tekemisissä tällaisen home-vanhemman lasten kanssa. Ja jostain syystä lasten vaatteet haisevat edelleen homeiselle. Hänen lapsensa näyttävät todella epäsiisteiltä ja laiminlyödyiltä. Selityksenä mm tuo homekohtalo, jonka tähden tehdään sitä ja tätä. Eikä peseydytä jne. Ehkä osaat kertoa mikä logiikka tuossa on, että hometalon kokeneiden vaatteet ovat likaisia ja haisevat homeelle? Vai oliskohan kyseessä ihan mielenterveysongelmat?
Vierailija kirjoitti:
Minä reagoin homeeseen, mutta en siitepölyihin vaikka niitä olisi sentin kerros päälläni. En ole kuitenkaan koskaan kyseenalaistanut muiden allergikkojen mielenterveyttä.
Kerro ap onko sinulla allergioita, voisit olla ensimmäinen jolle heitän pas*at silmille. Muututko hysteeriseksi tai oudoksi jos sinun on pakko olla paikassa jossa saat kohtauksen.
Olen allerginen ja lapsillani allergian lisäksi astma. Meitä kaikkia on hoidettu siedättämällä, se toimii. Meillä on kaksi koiraa, pihalla koivuja eikä sisälläkää siivota kamalasti, lasten allergiat ovat helpottuneet ja astma jo kurissa ilman lääkitystä. Kun noita allergeeneja ei saa maailmasta katoamaan, kuten ei homeitiöitäkään. Ainoastaan jotkut ruoka-allergiat ovat todella vaarallisia, en jaksa innostua noista "poltetaan kaikki tavarat" hörhötyksistä pelkkien homeesta epäiltyjen nuhien ym vuoksi.
Asuttiin puolisoni kanssa englannissa umpihomeisessa rivarissa, ongelman suorastaan näki päälle mutta vuokraisäntä kiisti asian eikä jaksettu tapella, kun ei ollut tarkoitus jäädä englantiin pysyvästi.
Minulla home alkoi ilmetä vainoharhaisuutena, luulin että siellä kummittelee! Näin varjoja ja tunsin minua katseltavan. Puolisoni taas sai kutisevaa ihottumaa josta lääkäri ei osannut sanoa sen kummemmin mitään ja jatkuvaa päänsärkyä joka hellitti töissä mutta paheni kotona. Lisäksi meillä molemmilla meni ääni, kähisimme kuin mitkäkin ketjupolttajat. Hulluja suomalaisia oltiin, kun pysyttiin siinä kämpässä vaikka makkarin ja olkkarin seinässä oli selvät kosteusvauriot, tapetti oikein irtosi ! Muistoksi siellä asumisesta jäi minulle pysyvä kähiseminen ja ajoittainen äänen katoaminen täysin :(
Meillä töissä tämmönen homevouhkaaja ja pahinta on se, että aina joku luulosairas lähtee mukaan tohon. Sanoin tälle vouhkaajalle, että olisiko ongelma kotona kun esim. minä en ole oireillut mitenkään jo kaksi vuotta ilman sairastumisia. Kuulemma ei ole mahdollista, mutta hyvä syy saikuttaa ja kerätä huomiota tuo tietty on.
Vierailija kirjoitti:
Remointoija. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asu itse hometalossa pari vuotta ja jutellaan sen jälkeen lisää.
Tuolla perusteella pystyt keskustelemaan yli 50% suomen kansasta kanssa.
Ei home ole mitenkään harvinaista.Kaikille ei ehkä aiheudu homeesta vakavia terveyongelmia, mutta monet todella sarastuvat pahasti ja kokonaisvaltaisesti. Miksi juuri he? En tiedä. (Tutkimus ei ole tätä vielä selvittänyt.) Miksi nyt kukakin mihinkin tautiin sairastuu.
Ja aloituksen kysymykseen: Miksi "hometalojen kanssa kamppailleet" ovat lähes aina hysteerisiä ja outoja?
Miten luulet että itse reagoisit tilanteessa ja sinuun vaikuttaisi se, että menetät terveytesi, varallisuutesi, tavarasi, kotisi, usein myös työkykysi eikä terveydenhuollosta saisi apua? Koko elämä menee ihan mullin mallin ja olet samalla kokonaisvaltaisesti sairas: (esimerkiksi. Oksettaa, on migreeni, ripuli, hengitysvaikeuksia, huimausta, lihas-ja nivelkipuja, nokkosrokkoa ja muita iho-oireita, kaikenvievää väsymystä eikä aivotkaan ei toimi normaalisti ns. "aivosumu" joka estää normaalia ajattelua ja tulee muistihöiriöitä, erilaisia tulehduksia.)
Lisäksi monet vain vähättelevät ja pitävät sinua turhasta valittajana. Tälle sairaudelle ei ole myöskään diagnoosia (vielä), joten jäät yhteiskunnan tukiverkkojen ulkopuolelle. Olet oman onnesi, ja jos tuuri on, niin ystäviesi ja sukulaistesi varassa.
Kehosi on alkanut ylireagoimaan hometaloasumisen takia voimakkaasti - esim. aiemmin mainituilla oireilla - pieniinkin ärsykkeisiin; mitättömiin homepitoisuuksiin ja pieniin kemikaalimääriin. Näitä on kaikkialla ja joka puolella. Tämän takia on hankala löytää uutta asuntoa, uusia tavaroita homemuutossa hävitettyjen tilalle. Ei ihme, että monet tällaisen isomman homekatastrofin kohdanneet ovat tämän kaiken jälkeen ihan poikki. Jotkut jopa hysteerisiä ahdingossaan ja vaikuttavat tavalliseen elämään tottuneen silmin ehkäpä oudoiltakin kaikkinen "erikoisine" vaivoineen ja ongelmineen. Ja tosiaan esim. kodittomuuden kokeminen ei ole myöskään vierasta heille. Olkaa hyvä, tässä tällainen pieni pintaraapaisu asiasta.
Miten itse reagoisit kun sinulta vietäisiin perusturva ja terveys ja lähes kaikki, mikä ennen oli sinun elämäsi?
Eikö se aivosumu johdukaan kilpirauhasen vajaatoiminnasta? Tai alhaisesta ferritiinistä? Tuntumukset ovat varmasti ihan oikeita mutta syy voi olla enemmän henkisellä puolella. Kuten Maria Nordinilla, joka positiivisella ajattelulla vapautui kaikista allergioistaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt kuivan 20-luvun hirsitalon purettuna, miten niin ne olisi olleet kaikki pilalla? Puoli metriä ilmaa perustuksissa kun kivien päälle rakennettu. Niistä hirsistä olisi voinut tehdä mitä vaan, eristeenä oli jotain turvetta ja kankaanpaloja.
Pahin reaktio minulle on tullut 80-lukulaisesta kesämökistä jonka sisäseinillä oli sinistä kasvustoa, lähes hajutonta muuten. Sieltä oli lähdettävä ulos, muuten olisin tukehtunut.
Joo ei ne kaikki ole tosiaan huonosti tehty.
Monet edelläkävijät tekivät jo 20 luvulla oikeita perustuksia. Eikä multapohjia mitkä olivat silloin erittäin yleisiä.
Kyseessähän eivät ole vain homeet vaan myös bakteerit, hiivat, kotelosienet ym. Kosteusvauriomikrobeista monen lajin on osoitettu tuottavan ihmisellen myrkyllisiä aineita. Kaikki eivät niitä tuota. Jotkut tuottavat vain tietyissä olosuhteissa. Myös rakennuksessa käytetyt materiaalit ja kemikaalit voivat olla oireiden aiheuttaja. Muuttujia on paljon, eikä aina pystytä aukottomasti osoittamaan että henkilön oireet aiheutuvat kosteusvauriosta. Se ei tietenkään tarkoita että hänen oireensa olisivat välttämättä psykosomaattisia.
Joitain sairauksia ei tunnettu 50 vuotta sitten, mutta nykyään niitä pidetään yleisinä. Tieto lisääntyy.