Miksi "hometalojen kanssa kamppailleet" ovat lähes aina hysteerisiä ja outoja?
Maria Nordin ja moni muu lehdissä ja blogissaan asiasta avautunut on aina tällainen friikki, usein tyrkky ja vaikea luonne.
Hmmm... miksi onkin usein näin. Ja miksi tällaiset ihmiset ostavat omakotitalon?
Kommentit (117)
Muokkaa luonnetta aika tavalla kun joudut vuosikaudet ympäröiville ihmisille todistelemaan että ei, nää ihottumat, migreenit, syövät ja astma eivät johdu mun masennuksesta, vaan säde- ja lattiasienestä.
Itse ostin hyvästä paikasta "pahan" hometalon halvalla, korjasin ongelmakohdat ja elelen nyt talossa tyytyväisenä ilman mitään oireita tai ongelmia. Ja aikoinaan jopa välittäjä vihjaili, että kyllä tämän saa vaikka tuikata tuleen ja rakentaa tilalle uuden. Voi voi, kun remontti riitti. Elämäni parhaat kaupat, kirjaimellisesti.
Kyllä jotenkin tuntuu, että tämä homehysteria kuvastaa tätä aikaa muutenkin: ollaan todella herkkiä kaikelle, kaikesta valitetaan, sairastutaan, pöyristytään ja kauhistutaan, eikä mitään asiaa oikein kestetä. Ja pienetkin ongelmat musertavat ihmiset täysin, sen sijaan että ongelmat vain korjattaisiin.
No asuppa itse hometalossa ja kerro sitten miten meni.
Me asuttiin hometalossa, noin 10 vuotta sitten minulle puhkesi reuma ja lamaannuttava väsymys. Ei tiedetty homeesta mitään. Muutama vuosi sitten asia tajuttiin ja vuosi sitten hylättiin talo ja muutettiin vuokralle. Kipuja ei ole sen koommin ollut ja väsymys on helpottanut, ihmeparantuminen.
Juuri sinunkaltaisten ihmisten takia me ei puhuttu asiasta juuri kenellekkään. Talosta otettiin mukaan mikä pystyttiin, loput tavarat jäi sinne.
Lasten terveyden taikia lähdettiin, sinne jäi maksettu talo ja nyt olemme vuokralla ja ostetaan pikku hiljaa kotiin tavaraa. Ihan muodin vuoksi vaan ajateltiin tälläinen halpa hui laittaa pystyyn.
Homeesta on tullut 2000 luvun kansantauti.
Sillä selitetään ihan kaikki ongelmat lihavuudesta potenssihäiriöihin.
Fakta on se että 60% yli 10v vanhoista taloista on suomessa hometaloja.
Suurin osa näissä asujista ei oireile mitenkään.
Miettikääs vanhempia taloja. Mistä on tulleet sanonnat haiseeko mummolalta jne?
Miksei meidä isovanhemmet oireilleet vaikka homeen haju oli 1000 x suurempaa kuin nykyään missään?
Itse muistan mummolani. Vkl kun siellä vietti vaatteet haisivat viikkoja myös ne mitä ei laukusta otettu poiskaan.. Silti ei mitään oireita kenelläkään koskaan.
Mistä luulette tämän johtuvan?
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin hyvästä paikasta "pahan" hometalon halvalla, korjasin ongelmakohdat ja elelen nyt talossa tyytyväisenä ilman mitään oireita tai ongelmia. Ja aikoinaan jopa välittäjä vihjaili, että kyllä tämän saa vaikka tuikata tuleen ja rakentaa tilalle uuden. Voi voi, kun remontti riitti. Elämäni parhaat kaupat, kirjaimellisesti.
Kyllä jotenkin tuntuu, että tämä homehysteria kuvastaa tätä aikaa muutenkin: ollaan todella herkkiä kaikelle, kaikesta valitetaan, sairastutaan, pöyristytään ja kauhistutaan, eikä mitään asiaa oikein kestetä. Ja pienetkin ongelmat musertavat ihmiset täysin, sen sijaan että ongelmat vain korjattaisiin.
Joskus korjaus on niin kallista että kannattaa mielummin rakentaa uusi. Paljonhan on taloja rakennettu nykytiedon mukaan täysin väärin.
Asu itse hometalossa pari vuotta ja jutellaan sen jälkeen lisää.
Vierailija kirjoitti:
Asu itse hometalossa pari vuotta ja jutellaan sen jälkeen lisää.
Tuolla perusteella pystyt keskustelemaan yli 50% suomen kansasta kanssa.
Ei home ole mitenkään harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus korjaus on niin kallista että kannattaa mielummin rakentaa uusi. Paljonhan on taloja rakennettu nykytiedon mukaan täysin väärin.
Nykytiedon mukaan lähes kaikki alle 2000 luvulla rakennetut talot ovat riskirakenteisia.
Suurin osa homesairastuneista ei ole esillä mediassa. Toivoisin, että homesairastuneet saisivat helpommin apua ja tukea. Olen läheltä seurannut kahden terveen ihmisen sairastumista ja sitä en soisi kenellekkään.
Ostettiin vanha talo ja kerroin siitä töissä. Seuraavalla viikolla työkaveri lakoi saada pahoja oireita, oli hengenahdistusta ja heikotusta. Syyksi hän kertoi sen, että vaatteeni haisivat kellarilta ja toin sieni-itiöitä mukanani töihin.
Oli ihan pakko kysyä, että miten se muka oli mahdollista, kun en käynyt siinä vanhassa talossa ko. aikana kertaakaan.
Työkaveri ihmeparani.
Ei home uusi tai harvinainen ilmiö ole. Johtuisiko nykypäivän epidemia siitä, että nykyiset rakennusmateriaalit saavat homeet sotajalalle, ja tuottamaan vahvempia myrkkyjä kuin silloin kun talot rakennettiin hirrestä ja eristettiin pellavariveellä? Ja ilma vaihtui huomattavasti rivakammin niissä harakanpesissä kuin 70-luvulta asti rakennetuissa pullotaloissa?
Vierailija kirjoitti:
Ei home uusi tai harvinainen ilmiö ole. Johtuisiko nykypäivän epidemia siitä, että nykyiset rakennusmateriaalit saavat homeet sotajalalle, ja tuottamaan vahvempia myrkkyjä kuin silloin kun talot rakennettiin hirrestä ja eristettiin pellavariveellä? Ja ilma vaihtui huomattavasti rivakammin niissä harakanpesissä kuin 70-luvulta asti rakennetuissa pullotaloissa?
Varmasti tämäkin vaikuttaa.
Myös ihmisten rapakuntoisuus vaikuttaa.
Lisään vielä psyykkinen ja fyysinen rapakuntoisuus.
Tuolla selitellään milloin mitäkin.
Se on ollut se hätä jo ostopäätöstä hätäiltäessä....
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin vanha talo ja kerroin siitä töissä. Seuraavalla viikolla työkaveri lakoi saada pahoja oireita, oli hengenahdistusta ja heikotusta. Syyksi hän kertoi sen, että vaatteeni haisivat kellarilta ja toin sieni-itiöitä mukanani töihin.
Oli ihan pakko kysyä, että miten se muka oli mahdollista, kun en käynyt siinä vanhassa talossa ko. aikana kertaakaan.
Työkaveri ihmeparani.
Jeps. Myytiin vanha talo. Uusi omistaja alkoi oireilla kauheasti talossa oleskellellessaan.
Hapenpuutetta, ihottumaa, jatkuvaa päänsärkyä yms.
Talo tutkittiin ei homeen pisaraakaan missään.
Uusi omistaja ihmeparani.
Mummo ja vaari asui loppuun asti 60-luvulla rakennetussa talossa. Kunnon maakellarihaju.
Mutta ihan terveinä elivät loppuun asti, toinen 85v ikäiseksi.
Olen itsekin miettinyt että he ei kyllä valittanu ikinä mitään. Nykyään kaikkia hajuja nuuhkitaan ja nuuhkitaan
Niinpäniin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri ihmeparani.
Jeps. Myytiin vanha talo. Uusi omistaja alkoi oireilla kauheasti talossa oleskellellessaan.
Hapenpuutetta, ihottumaa, jatkuvaa päänsärkyä yms.Talo tutkittiin ei homeen pisaraakaan missään.
Uusi omistaja ihmeparani.
Vaimo luki artikkelin homeoireista. Alkoi 4kk sairasteluputki. Mielettömästi kaikkia oireita eikä syytä löytynyt verikokeista/mrg eikä mistään.
Hometalo siis. No talo tutkittiin eikä löytynyt terveydelle vaarallisia hometyyppejä. Vaarattomat poistettiin ja asuntoa rempattiin.
Välitön ihmeparantuminen.
VAIKKA arvot olivat pienempiä kuin ilman mukana ;)
Eli täysin oman mielikuvituksen tuote sairastutti payykkisesti heikon vaimoni.
Ostettiin vanha asunto. Yskittiin ja kuumeiltiin, ravattiin lääkäreillä, oltiin saikulla (jota ei koskaan aiemmin tapahtunut), syötiin lääkettä lääkkeen perään, antibioottia antibiootin perään. Muutettiin pois, seurasi ihmeparantuminen. Muuton jälkeisen viiden vuoden aikana yksi lapsista on tarvinnut yhden ab-kuurin. Mut asunnon tutkituilla sädesienipitoisuuksilla ei toki ollut mitään tekemistä sairasteluihimme.
Tiesittekö hysteerikoiksi luulevat, että pahimmat homeet erittävät sota-aseenakin käytettyä hermomyrkkyä aineenvaihdossaan? Homelajeja on tuhansia, osa käytännössä harmittomia, toiset hyvin tuhoisia. Jos joku tietämättömyyttään sekoittaakin nämä, en itse kehtaisi kovaan ääneen huudella sivistymättömyyttäni (niin mielen, kuin sielun).
Allergiatkin ovat lisääntyneet paljon. Ette kai te sitä ihmettele, miten joku tukehtuu pähkinään ja te ette?
Edellisessä työpaikassa saman työhuoneen nainen herkistyi homeelle. Hän joutui sairaslomalle ja päivä, jona hän lähti, on jäänyt elävästi mieleen. Silmät turposi aamupäivän aikana kiinni, ja naama oli täynnä kutisevia läikkiä. Puoli vuotta myöhemmin auki revitty seinä oli täynnä sädesientä.
Kun hän tuli käymään toimistolla, niin oireet alkoi 15 min sisällä ja ne näkyi. Hän myös joutui loppelämän astmalääkitykselle.
Yliherkkyydet on usein yksilöllisiä. Voi olla että me emme vain enää kestä joitain asioita taloissamme, joita toiset kestää tai ennen kestivät paremmin.
Kieltämällä ilmiö ei asian tutkimista kyllä edistetä mitenkään.
5/5