Kela ei hyväksynyt sähkön siirtomaksua toimeentulotuessa. Muilla samaa kokem6sta?
Jouduin hakemaan toimeentulotukea maaliskuulle ja joudun hakemaan vielä huhtikuulle ja ehkä toukokuullekin.
Onko muilla kokemuksia ettei sähkönsiirtomaksuja hyväksytä? Perusteita sille ei ole miksei hyväksytä, ilmoitettiin vain että ei hyväksytä.
Kommentit (41)
Jaa, pitääkö sähkö käydä itse hakemassa sähköyhtiöltä, esim. ämpärillä?
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen. Maksat vuokra-asunnon sähkölämmityksen?
Oon kuullut useammaltakin että itse kustantaa lämmityksen vuokra asunnossa. Omakoti- ja rivitalos.
Kannattaa pyytää oikaisua. Kokonaan siirtolaskua ei voi tuolla perusteella hylätä, vaikka kohtuullisiin asumismenoihin vedoten sen voikin jättää osin huomiotta laskelmassa.
Sähkölämmitys katotaan asumismenoiksi.
Ylittääkö nää kulut sulla paikallisen rajan?
Ite asun krs-taloyksiössä. Mun sähkölaskussa juuri muuta olekaan kuin siirtomaksua.
Kännykän lataus, mikroaaltouuni, kahvinkeitin ja joku tuiju katossa ei paljon sähköä vie.
Vierailija kirjoitti:
Sähkölämmitys katotaan asumismenoiksi.
Ylittääkö nää kulut sulla paikallisen rajan?
Ite asun krs-taloyksiössä. Mun sähkölaskussa juuri muuta olekaan kuin siirtomaksua.
Kännykän lataus, mikroaaltouuni, kahvinkeitin ja joku tuiju katossa ei paljon sähköä vie.
Etkö käytä koskaan hellaa tai uunia? Eikä ole jääkaappia tai pakastinta?
Joku virhe tuossa nyt on. Kyllä siirtomaksu pitäisi huomioida aivan normaalisti.
sähkö, kotivakuutus ja ressulääkkeet hyväksytään kaikki
harkinnalla jopa netti, jos osaat perustella
Voiko pölyn imuriin saada toimeentulotukea
Voisko olla, että tämä meno kuuluukin asumistuella katettaviin, jos on asunnon lämmitysmeno?
Kela kiristää ja kiristää tukia.
Juu täällä surffailijoiden mielestä se on hyvä, jääpähän enemmän rahaa syydettäväks vaikka EU:hun
Kelan ja te keskuksen toiminta on ihan syvältä!
Oon saanut tapella te keskuksen ihmisten kanssa viime aikoina kyllästymiseen saakka.
Vierailija kirjoitti:
Voisko olla, että tämä meno kuuluukin asumistuella katettaviin, jos on asunnon lämmitysmeno?
Ei asumistukea saa sähkälaskuun.
Voi olla, että asiaa on käsitellyt joku sellainen virkailija, joka ei ymmärrä että ei sähkö tule suinkaan seinästä vaan se täytyy siirtää jostakin voimalaitokselta sinun kotiisi -ja se maksaa. Ehkä hän näki ensimmäistä kertaa eläessään kaksi eri laskua samasta asiasta eikä ymmärtänyt sitä.
Tee oikaisuvaatimus ja perustele asia sillä, että et sinä voi käyttää sähköäsi jos joku ei siirrä sitä sinulle.
Kyllä asumistuessa huomioidaan kuuluuko lämmitys, sähkö ja vesi vuokraan. Jos ei kuulu niin sen perusteella saa asumistukea enemmän..? Eli sisältyy siihen.
Voisiko joku viisas kertoa millä keinolla saa Kelan ymmärtämään jotta asunnon lämmitys perustuu sähköön ja siirtokulut ovat menoja jotka pitää maksaa siinä kuin sähkö yleensäkin, tai siis miten kirjaan sähkön siirron hakemukseen sekä sähkön joka kuluu eikä ole kysymys taloussähköstä, kiitos jo etukäteen jos joku ystävällisesti kertoisi miten teen hakemuksen
Toimeentulotuessa hyväksyttävä taloussähkön normi on yhden hengen taloudessa 45 euroa, kahden hengen 50 euroa ja 3 kolmen hengen taloudessa 60 euroa, ja niin edelleen aina nousten kymmenellä eurolla.
Vesimaksua hyväksytään 21,60 euroa per henkilö.
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=38857
Jos sähkönkulutus on poikkeuksellisen suurta, selvitetään hakijalta sähkön käytön perusteet ja suuren kulutuksen tarpeellisuus. Jos sähkökulutuksen määrää ei voida selvitysten perusteella kokonaisuudessaan hyväksyä tai selvitystä ei saada, sähkömenot kohtuullistetaan Kelan raja-arvojen tai kohtuullisena pidettävän määrän mukaisiksi.
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=94294&p=306509
Jotain tietoa löysin netistä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko pölyn imuriin saada toimeentulotukea
On saanut jos on allergia ja lääkärin tod. ilmeisesti tarvitaan.
Olen pulassa ja tietoa vailla kirjoitti:
Voisiko joku viisas kertoa millä keinolla saa Kelan ymmärtämään jotta asunnon lämmitys perustuu sähköön ja siirtokulut ovat menoja jotka pitää maksaa siinä kuin sähkö yleensäkin, tai siis miten kirjaan sähkön siirron hakemukseen sekä sähkön joka kuluu eikä ole kysymys taloussähköstä, kiitos jo etukäteen jos joku ystävällisesti kertoisi miten teen hakemuksen
Maksetaan sitten kun sinulla on lähettää lasku, jonka perusteella maksetaan. Sekä sähkönsiirtolasku että kulutuslasku. Ei ole ollut mitään ongelmaa.
Saarikkohan se eduskunnassa toitotti että ylisuuriin sähkölaskuihin saa toimeentulotukea. Pitääkö se sitten sossusta anoa erikseen jos kelasta ei saa.
Hetkinen. Maksat vuokra-asunnon sähkölämmityksen?