Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko saanut perintöä? Tai oletko saamassa jossain vaiheessa?

Vierailija
24.03.2019 |

Jos olet, niin mitä perit ja minkälaisia veroseuraamuksia siitä aiheutui?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aika vt maksella perintöveroja... eteenkin kun on velat ja lahjat keinoina.

Joskus se kuolemaan johtava sairaus tulee yllättävän nuorena eikä ehdi lahjoitella omaisuuttaan pois.

Vierailija
22/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen suunnitelma, että omaisuus lahjoittaan lapsille 3 vuoden välein 100 000€ erissä. Näin lahjaverot jäävät pieniksieilä perintöveroja jää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perin n. 20 000 euroa vanhempani kuollessa. Verojen osuus jäi vähäiseksi.

No kun 20000 saa periä ilman veroja.... Miten pihalla ihmiset oikeen on ihan yleisistä asioista?

Onko tämä sinusta yleinen asia? Suurin osa ihmisistä perii melko harvakseltaan.

Vierailija
24/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen mitään kiinteistövälittäjän kirjallisia arvioita tarvita. Itse voi sen arvon ihan hyvin määritellä. Itse katsoin aikanaan etuovi.comista mitä vastaavista pyydetään ja sen perusteella laitoin hinnan. Ja ei se maksu mitenkään supernopeasti tule. Pelkän verotuspäätöksen saaminen kestää kuusi kuukautta ja sen jälkeen ensimmäisen erän maksuun on kolme kuukautta aikaa.

Vierailija
25/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri odottelen perintöverolappu(j)a; tulossa maksettavaa noin 40 000€. Henkivakuutuskorvauksia 100 000€, muuta perintöä 250 000€. Mutta se muu on pitkälti kiinni kiinteistössä, joka jää leskelle hallintaan.

Vierailija
26/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kerrostalon asunto-osakkeen perintövero määritellään? Lasketaanko se jostain oletetusta myyntihinnasta? Alueen keskiarvosta? Vai miten?

Pyydätte kiinteistönvälittäjältä kirjallisen arvion perunkirjoitusta varten tai sitten luotatte perukirjan tekijän arvioon - jos arvio on pahasti pielessä, oletan, että verottaja kyllä puuttuu asiaan?

Me teetimme jokaisesta kiinteistöstä kahden eri välittäjän arvion ja niistä laskettiin keskiarvo. 

Tosin tämä tehtiin ennemminkin perinnönjakoa varten ennakoiden sitä, että ei varmasti tule kenelläkään perijällä sanomista myöhemmin. 

Jos esimerkiksi perityn kerrostalo-osakkeen arvo on kohtalaisen helposti laskettavissa muiden vastaavien asuntojen arvon perusteella niin en edes teettäisi arviota vaan laittaisin mahdollisimman pienen mutta silti realistisen arvon.

Vierailija
27/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöni arvo tulee olemaan n.300000€ ja verot siitä 37000€

Vierailija
28/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut. Iso-isovanhemmilta (sekä äidin että isän puolen) aikoinaan muistaakseni 10000€ tai mikä se summa nyt olikaan mutta sen verran että jäi alle verotusrajan joka siihen aikaan oli.

Äidin puolelta perimme veljen kanssa puolikkaan omakotitalon, jonka sitten myimme isäni uudelle puolisolle. En edes muista enää tarkkaa summaa mutta heitän hatusta että myynnistä taisin saada 37000 ja olisko siitä mennyt veroja noin 5000€?

Perintöverotus on kuitenkin muuttunut sen jälkeen. Tiedän että olen saamassa perintöä vielä elossa olevalta äidin isältä sekä omalta isältäni mutta en tosiaankaan tiedä kuinka paljon. Eikä se oikeastaan kiinnostakaan. Ei sitä voi elää elämäänsä niin että rakentaisi mitään sen varaan ”sit joskus kun saan perintöä”

Vierailija
29/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lienee tavallinen perintömäärä? Olisiko jossain 150 000/ perijä€? Perheet alkaa olla pieniä ja perijöitä yleensä kai 1-2.

Vierailija
30/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun 20000 saa periä ilman veroja.... Miten pihalla ihmiset oikeen on ihan yleisistä asioista?

Kuvitteletko, että alaraja on ollut sama vuosikaudet? Kun isäni kuoli, jouduin maksamaan perintöveroja muutaman tonnin perinnöstä.

Vierailija
31/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sellainen suunnitelma, että omaisuus lahjoittaan lapsille 3 vuoden välein 100 000€ erissä. Näin lahjaverot jäävät pieniksieilä perintöveroja jää.

Jos tarkoitat, että jokainen lapsi saa 100 000€, niin lahjavero on perintöveron luokkaa. Tietty kaikki on suhteellista, mutta en pidä pienenä.

Vierailija
32/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitat, että jokainen lapsi saa 100 000€, niin lahjavero on perintöveron luokkaa. Tietty kaikki on suhteellista, mutta en pidä pienenä.

Tuossa on varmaan se idea, että lahjavero esim. neljästä kolmen vuoden välein annetusta 100 000 euron lahjasta on yhteensä pienempi kuin perintövero kerralla saadusta 400 000 euron perinnöstä.

Kolmen vuoden väli siksi, että silloin lahjoja ei lasketa veroa määrättäessä yhteen.

Vierailija
33/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa edes lämmintä kättä!

Koko suku jo haudassa ja ikää vasta 32.

Koko elämäni joutunut hikeä, kyyneliä ja verta vuodattaa että saa yhtään mitään. Rankalla työllä ja säästämisellä. Ja silti saa vaan haaveilla rahasta.

Ei mene nallekarkit tasaan ei.

Vierailija
34/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin isäni, mutta äidilla hallintaoikeus. Isän osuus oli reilusti yli miljoona e josta meille perillisille lankesi tässä vaiheessa vain verot. Äitini tahdosta verot maksettiin pesän varoista. Varsinainen perintö tulee vasta kun äitini kuolee. Tämä menee puoliksi minun ja siskoni kanssa.

Vanhempani ovat suuria ikäluokkia ja isäni on Nokian ylemmän keskijohdon optiomiljonääri ( markka-aikaan)

Vierailija
35/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat hengissä, olen saanut ennakkoperintöä noin 150 000 Euroa + puolikkaan kiinteistöstä, johon vanhemmilla on vielä hallintaoikeus. Jos nyt eivät intoudu tuhlaamaan, niin sieltä pitäisi tulla noin 300 000-400 000 Euroa/nenä minulle ja siskolle. Sisko on saanut samat ennakkoperinnöt.

Vierailija
36/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yleisistä asioista"... en ole perinyt enkä vielä siinä iässä että sitä tarvitsisi tietää

Vierailija
37/50 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoppoisä kuoli kun olin lukiossa, perinnöksi sain 500 euroa jaettuna kolmeen osaan (sisar, äiti, minä). Jälkikäteen nyt aikuistuneena olen miettinyt miten säälittävästi voikaan ihminen järjestää elämänsä jos koko 50 vuoden elinikänään ei saa kasaan edes kesätyöläisen kuukausipalkkaa. Siis koko elämäntyönään.

Vierailija
38/50 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isältäni, joka viimeiset 30 vuotta pihisteli pienellä eläkkeellä, asunto-osake ja muutamia tonneja pankissa. Kolmeen pekkaan sen verran että perintövero per nenä kuutisen sataa. Taisi jäädä alle 30000 kunkin osuus.

Vierailija
39/50 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen perimään vanhempani. Olen ainoa lapsi. Muutama satatuhatta plus x määrä kiinteistöjä Suomessa ja ulkomailla ja jotain osakesalkkuja, en minä tiedä. Kaiken pistän rahoiksi ja keskityn vapaaehtoistyöhön lopun elämääni.

Vierailija
40/50 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miljoonan verran omaisuutta sain ja 100 000 mätkyt sitten verottajalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan