Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko saanut perintöä? Tai oletko saamassa jossain vaiheessa?

Vierailija
24.03.2019 |

Jos olet, niin mitä perit ja minkälaisia veroseuraamuksia siitä aiheutui?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän mun ”perintöni” tule olemaan vain joitakin käyttöesineitä, joista en yhtään välitä. Haluaisin mieluummin pitää läheiseni.

Vierailija
2/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottajan sivulla on perintöverolaskurit, joilla voit haarukoida. Eiköhän se käytännössä ole niin, että pienin vero on mitä läheisemmästä edesmenneestä on kyse ja perinnön kasvaessa veroakin menee enemmän. Itse perin mieheni, omaisuutta jäi n. 100 000. Ei veroa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut puolet isäni jäämistöstä. Se koostui muutamasta hehtaarista soista ”metsää” ja parista hehtaarista peltoa. Perintövero oli noin 3000 euroa.

Joskus parin kymmenen vuden tähtäimellä tulen saamaan puolet äitini jäämistöstä. Tällä näkymällä koostuu omakotitalon puolikkaasta maalla - mutta voihan tähän tulla muutoksia. Vero varmaan saman verran.

Vierailija
4/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs sitten isommat perinnöt? Äitini on leski ja aika huonossa kunnossa. Omaisuutta on kiinteistöissä ehkä vajaan miljoonan edestä. Meitä on kolme sisarusta joten ihan kohtuullinen perintö lienee tulossa. Perinnönjako voi kuitenkin viedä aikaa, samoin omaisuuden realisoiminen. Verottaja taas ei tunnetusti odottele saataviaan kovin pitkään. Onko joku joutunut ottamaan pankista lainaa saadakseen perintöverot maksettua?

Vierailija
5/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kerrostalon asunto-osakkeen perintövero määritellään? Lasketaanko se jostain oletetusta myyntihinnasta? Alueen keskiarvosta? Vai miten?

Vierailija
6/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroseuraamuksia noin 50 000 euroa. Aiemmin olen maksanut perintöveroja vajaa 10 000 euroa.

Vierailija
7/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällainen taloudellinen tutkimus? Ilmoitin ketjun asiattomaksi.

Vierailija
8/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pennejä tulen saamaan, aika sama, olen tottunut elämään tt-tuella muutenkin, rehkikää te joilla on jotain rehkimisen arvoista.

Vierailija
9/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

150.000e asunto helsingissä tuli jo, joku vajaa milli fyrkkaa myöhemmin.

Vierailija
10/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kerrostalon asunto-osakkeen perintövero määritellään? Lasketaanko se jostain oletetusta myyntihinnasta? Alueen keskiarvosta? Vai miten?

Pyydätte kiinteistönvälittäjältä kirjallisen arvion perunkirjoitusta varten tai sitten luotatte perukirjan tekijän arvioon - jos arvio on pahasti pielessä, oletan, että verottaja kyllä puuttuu asiaan?

Vierailija
11/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat perinnöt on tulleet.

Ekan kanssa verottaja mokasi eikä huomioinut että äidin aviomies luopui hallintaoikeudesta. Perintövero oli noin puolet siitä mitä sen piti olla. Asia on jo vanhentunut, joten sen voi jo ääneen sanoa :)

Isän perintö oli pieni, mutta oli siinäkin toista tonnia maksettavaa. Pesä on vielä jakamaton, odotellaan että vuokralainen häipyy.

Kiinteästä omaiuudesta pyydetään arvio, esim kiinteistönvälittäjältä asunnoista ja se arvo tulee perukirjaan. Kannaattaa laittaa oikea arvo, sillä perintövero on oienempi kuin myyntivoittovero. Tuolle yhdelle kysyjälle siis tiedoksi.

Vierailija
12/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kymppitonnin olen saanut eri sukulaisilta perintöä. Ei ole mistään niistä mennyt perintöveroa. Isältäni sain hänen eläessään lahjoituksena osuuden metsätilasta. Siitä maksoimme muiden osakkaiden kanssa lahjaverot, jota varten piti myydä jokunen hehtaari metsää.

Vierailija
13/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin n. 20 000 euroa vanhempani kuollessa. Verojen osuus jäi vähäiseksi.

Vierailija
14/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perin n. 20 000 euroa vanhempani kuollessa. Verojen osuus jäi vähäiseksi.

No kun 20000 saa periä ilman veroja.... Miten pihalla ihmiset oikeen on ihan yleisistä asioista?

Vierailija
15/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen saamaan perintöä arviolta 400 000 euroa, josta perintölaskurin mukaan menee reilu 50 000 veroa. Ainoa lapsi.

Vierailija
16/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen saamaan asunto-osakkeita, joita sitten jaan siskoni kanssa. En tiedä onko niistä asunnoista velkaa, en ole laskenut arvoa, enkä laita tulevaisuuttani niiden varaan. Todennäköisesti myymme asunnot ja teemme sitten molemmat mitä haluamme. Minä varmaan maksan asuntoalainaani pois. En odota vanhempieni kuolemaa, mutta se on todennäköisesti edessä seuraavan 10 vuoden sisällä, toise osalta ehkä jo lähivuosina.

Vierailija
17/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolta sain perinnöksi litraisen kattilan ja vaarivainaan sotilaspassin. Äitini verotti sen kattilan itselleen...

Vierailija
18/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika vt maksella perintöveroja... eteenkin kun on velat ja lahjat keinoina.

Vierailija
19/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leski pitänyt kaiken hallussaan ja poikansa uhkaa periä kaiken. Talk about suku on pahin. Kuolema perheessä aiheuttaa aina voimasuhteiden muutoksen, jos kuollut on pitänyt yhden lapsen puolta ja jöljelle jää na paha äitipuoli ilkeällö sisarukaella.

Vierailija
20/50 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut vanhempieni jälkeen. Jäi talo ja hieman säästöjä. Talo meni myyntiin. ei mitään verosekaannuksia, normaali perintövero joka ei nyt isosti heilauttanut suuntaan eikä toiseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä