Helppoja ilmastotekoja, joissa ei tarvi nähdä paljon vaivaa tai ei maksa paljon.
Annetaan vinkkejä toisillemme.
Itse olen korvannut kaukaa tuodun riisin riisi+ohra sekoituksella, jossa puolet on kotimaista ohraa. Maistuukin paremmalle kuin pelkkä riisi. Kotimainen peruna olisi varmasti vielä parempi, mutta let`s face it, ihminen ei jaksa syödä yksipuolisesti ja riisi sopii joihinkin ruokiin vain paremmin.
https://www.myllynparas.fi/tuotteet/irtonainen-riisi-ohra-1-kg
Leivissä ei kannata ostaa kauppojen paistopisteiden tuotteita, koska ne on yleensä tuotu ulkomailta.
Maidossa katson, että mikä merkki on lähimeijerin valmistamaa ja ostan sitä. Hintaerot ovat kuitenkin vain noin 10 senttiä.
Kommentit (180)
Laittakaa pliis näihin neuvoihinne se ilmastovaikutus mukaan. Siis esim. kun vaihdan muovikassit kestokassiin, maapallon lämpötila kylmenee 0,0000000000018 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Hengitän nykyisin vain joka toinen päivä. Näin saastutan ilmakehää pahalla hiilidioksidilla vain puolet entisestä.
Muista piereskellä vähemmän myös ettet vapauta liikaa metaania ilmakehään.
Elintason laskeminen. Tiesittekö, että 50-luvulla Suomi oli hiilineutraali, ja lehmiäkin oli silloin moninkertainen määrä nykyiseen verrattuna.
-kierrätän ja lajittelen
-en asu leveästi
-en syö lihaa enkä soijaakaan
-en aio lentää tänä vuonna mihinkään ja jatkossakin aion lentää paljon vähemmän eli max kerran vuodessa
-en omista autoa
-jos muutan joskus maalle niin joudun kyllä hankkimaan auton, mutta kasvattaisin silloin itse ruokani ja lahjoittaisin naapureille myös
Lihan kulutuksen vähentäminen on yksinkertaisimmista tavoista tehdä hyvää, ja niiden yksinkertaisten tapojen joukossa myös yksi suurimmista vaikutuksiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa pliis näihin neuvoihinne se ilmastovaikutus mukaan. Siis esim. kun vaihdan muovikassit kestokassiin, maapallon lämpötila kylmenee 0,0000000000018 astetta.
Älä lisäänny. Ilmastoon sillä ei ole vaikutusta, mutta yhteiskunnan kannalta se on ehdottomasti positiivinen asia.
Osta vain sellaista, mitä oikeasti tarvitset! Tee ostoslista ennen kauppaan menoa!
kotimaisten tuotteiden ostaminen
Vierailija kirjoitti:
Elintason laskeminen. Tiesittekö, että 50-luvulla Suomi oli hiilineutraali, ja lehmiäkin oli silloin moninkertainen määrä nykyiseen verrattuna.
Itse asiassa, nykyisiin päästötavoitteisiin pääseminen edellyttäisi paluuta 1800-luvun lopun elintasoon. Takaisin sinne impivaaraan, joka vielä hetki sitten oli niin naurettava ajatus.
Jos asut omakotitalossa, pidä osa pihasta luonnon tilassa.
Jos omistat metsää, älä tee / teetä avohakkuita.
Rukoilu sopii hyvin tähän ilmastouskontoon. Eikä maksa mitään!
Säästäväisyys on ekologista. Ei kannata ostaa turhaa tavaraa josta tulee vain jätettä, kirpputorilta voi löytää kivoja vaatteita ja uutta puhelinta ei todellakaan tarvitse ostaa joka vuosi!
Vierailija kirjoitti:
Lihan kulutuksen vähentäminen on yksinkertaisimmista tavoista tehdä hyvää, ja niiden yksinkertaisten tapojen joukossa myös yksi suurimmista vaikutuksiltaan.
Älä valehtele! Ylivoimaisesti suurin päästöjen aiheuttaja on energian tuotanto, siis lämmitys ja sähkö. Kaikki muu on pelkkää pipertelyä.
Kun asuu yksin, vessaa ei välttämättä tarvitse vetää jokaisen käynnin jälkeen.
Älä syö lihaa, vain lähimatkailua, älä usta uusia romppeita ellei täysin pakko, kierrätä ja myy vanhat tavarat kirppareilla.
Älä äänestä perseidejä, keskustaa tai kokoomusta ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä alapeukut? Eikö olisi hyvä jakaa faktatietoa kuinka teot vaikuttavat? Vai mennäänkö ihan uskon pohjalta: minä uskon (en siis tiedä varmasti), että tämä tekoni vaikuttaa ilmastoon jotenkin? Teen sen silti, että minulle tulisi hyvä mieli ja voin kehuskella ystävilleni kuinka tiedostava ihminen olenkaan.
Matkustelun vältteleminen, kimppakyydit, pyöräily. Huonelämpötilan laskeminen. Shoppailun lopettaminen, ei turhaa roinaa. Vaatteita ostaessa osta laadukkaita jotka kestää vuosia.