Voiko allergiaoireena olla silmien rähmiminen?
Minulla on siis siitepölyalleria ja lääkitys siihen meneillään. Silmät kutisevat ja ovat ärtyneet, mikä on tyypillistä, mutta nyt myös jonkin verran rähmivät. Kuuluuko se allergiaan, vai onko kyseessä jo silmätulehdus?
Kommentit (3)
Mulla myös rähmii. Pahimpaan siitepölyaikaan pitää kaivaa silmätipoilla kostutetulla pumpulipuikolla rähmää luomien alta iltaisin, kun muuten ei saa unta. On niin kamala roskan tunne silmissä, kun ne sulkee. Onneksi tuota ei ole kuin ihan vähän aikaa vuodessa.
Meidän lapsen siitepölyallergia löytyi juuri silmien rähmimisen takia. Oli ollut yskää (kuvittelin, että flunssan jälkioireita), mutta kun silmät alkoivat rähmiä, vietiin lääkäriin. Ennenkin oli nimittäin korvatulehdus huomattu silmien rähmimisestä. No korvat terveet, keuhkot normaalin kuuloiset. Lääkäri itse sitten sanoi, että rähmä näyttää allergiselta ennemmin kuin infektiolta ja allergialääkkeiden aloituksen jälkeen sekä rähmintä että yskä oli parissa päivässä tiessään.
Jälkeenpäin opin erottamaan rähmimiset itsekin: silmätulehduksessa rähmä on keltaista "tahnaa", allergiaoireilussa vetistä valkoisempaa rähmää. Silmät eivät myöskään samalla tavalla muuraudu umpeen kuin silmätulehduksessa vaikka rähmä saattaa ripsiin tarttuakin.
Kyllä mulla rähmii sit kun tarpeeksi ärtyy. Mulla on tosin ollu muutamat sidekalvontulehdukset. kannattaa näyttää lääkärille.