Jäämässä työttömäksi 1kk päästä. Uskaltaisitko yrittää nyt lasta?
Jään työttömäksi 1kk päästä. Vauvahaaveita on ollut jo vuosia mutta koskaan ei ole ollut oikea hetki. Milloin on ollut opiskelut tai pitänyt saada se eka työpaikka / työkokemusta ennen äitiyslomaa ettei tutkinto "vanhene" tai milloin on ollut mies pitkään työttömänä tai rahallinen tilanne näyttänyt synkältä.. Eikä koskaan tule se oikea hetki.
Olen jo luopunut ajat sitten ajatuksesta että pitäisi olla vakityö ja omistusasunto ennen vauvaa (joskin ei haittaisi kumpikaan). Tällä hetkellä mieheni on töissä, ja minä jään kohta määräaikaisesta virasta työttömäksi. Uskaltaisiteko yrittää vauvaa tässä tilanteessa? Voiko vatsan kanssa löytää hyvää työpaikkaa asiantuntija-alalla? Taloudellinen tilanne huonohko, tosin parempi kuin opiskellessa eli pärjätään helposti mutta säästöön ei jää. Ikäkin alkaa tulla vastaan, olen 28 ja haaveissa olisi 3-4 lasta.
Kommentit (17)
Uskaltaisin. Jos nyt raskaudut niin voit rauhassa kotona potea pahoinvointia tms. :). Ja jos meinaat saada 3-4 lasta niin sinulla alkaa olla kiire iän puolesta.
Ei ole kiire. Mieluummin töihin ja sitten lapsia.
Todennäköisesti teen juuri noin, joskin alallani vuokrafirma cv:ssä näyttäisi myös huonolta joten pitää etsiä ns. kunnopaikkana vainäen menisi vähän kauemmin.
Tuntuu vain siltä että on kirous ajatella aina päällä eikä sydämellä. Ympärillä ihmiset saavat lapsia vaikka minkälaisiin elämäntilanteisiin, tuntuu epäreilulta ettei itsestä ole samanlaisiin ratkaisuihin.
AP
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 21:50"]
Todennäköisesti teen juuri noin, joskin alallani vuokrafirma cv:ssä näyttäisi myös huonolta joten pitää etsiä ns. kunnon paikka vaikka siinä menisi vähän kauemmin.
Tuntuu vain siltä että on kirous ajatella aina päällä eikä sydämellä. Ympärillä ihmiset saavat lapsia vaikka minkälaisiin elämäntilanteisiin, tuntuu epäreilulta ettei itsestä ole samanlaisiin ratkaisuihin.
AP
[/quote]
Näpyvirheet korjattu.
mikä on alasi? itse olin työttömänä ekanäitiysloman jälkeen ja toista lasta alettiin yrittämään silti. kun ei pian tärpännyt, aloitin työnhaun ja sain pian töitä. ja sit tulikin plussa hetkeä ennen kuinuusi työ alkoi... tämä oli kurja juttu työnantajalle, mutta tekisin silti samoin. eli yrittäisin saada sekä työn että lapsen.
8: En kerro alaani koska pelkään että olisin liian helposti tunnistettavissa. Toivoisin että minullekin voisi käydä noin, mutta minulta puuttuu usko siihen että elämä kantaa tai riskinottokyky tms., elän aina varuman päälle ja luultavasti liikaa.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 22:06"]
8: En kerro alaani koska pelkään että olisin liian helposti tunnistettavissa. Toivoisin että minullekin voisi käydä noin, mutta minulta puuttuu usko siihen että elämä kantaa tai riskinottokyky tms., elän aina varuman päälle ja luultavasti liikaa.
[/quote]
Varman. Ei pitäisi käyttää puhelinta mihinkään..
Mun 25-vuotisten ystäväpiirissä on kaikki äidit ilman töitä, kun niitä lapsia ollaan tehty. Jokainen myös hiljattain amk-valmistunut, tarjolla vain pätkiä ja määräaikaisia ja niitä monet tehneet. Saa nähdä pääseekö töihin kun äitiyslomat loppuu. Henkilökohtaisesti uskon, että lapset pitää tehdä ensin ja sitten vasta ura, koska lapset on tuhat kertaa tärkeämpi saada. Uskon kuitenkin tulevaisuuteen jotenkin optimistisesti.
Kelahan maksaa äitiyslomalaisen tuet viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan (tai halutessa edellisen 6kkn tulojen mukaan, jos paremmassa palkassa kuin vahvistettu verotus).
Onko tulosi olleet ok viimeisessä vahvistetussa verrotuksessa? Jos tänä vuonna jäät työttömäksi, niin ehtisikö se vaikuttaa maksuihin, jos raskaus onnistuisi muutamassa kuukaudessa? Voisit saada ihan hyvää äitiyspäivärahaa ja sitten työttömyystukea, kunnes löydät töitä.
Vakityö ensin luo tietty turvallisuuden tunnetta, mutta työsuhteen laatu (tai olemassaolo) ei vaikuta äitiyspäivärahasi suuruuteen.
Juu, tulot ovat olleet ok edellisessä verotuksessa. Rahallisesti me kyllä aina pärjätään joten en niinkään mieti tukien suuruutta, vaan pikemminkin sitä turvallisuudentunnetta / elämän vakauttamiseen mahdollisuutta tulevaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 21:40"]
Jään työttömäksi 1kk päästä. Vauvahaaveita on ollut jo vuosia mutta koskaan ei ole ollut oikea hetki. Milloin on ollut opiskelut tai pitänyt saada se eka työpaikka / työkokemusta ennen äitiyslomaa ettei tutkinto "vanhene" tai milloin on ollut mies pitkään työttömänä tai rahallinen tilanne näyttänyt synkältä.. Eikä koskaan tule se oikea hetki.
Olen jo luopunut ajat sitten ajatuksesta että pitäisi olla vakityö ja omistusasunto ennen vauvaa (joskin ei haittaisi kumpikaan). Tällä hetkellä mieheni on töissä, ja minä jään kohta määräaikaisesta virasta työttömäksi. Uskaltaisiteko yrittää vauvaa tässä tilanteessa? Voiko vatsan kanssa löytää hyvää työpaikkaa asiantuntija-alalla? Taloudellinen tilanne huonohko, tosin parempi kuin opiskellessa eli pärjätään helposti mutta säästöön ei jää. Ikäkin alkaa tulla vastaan, olen 28 ja haaveissa olisi 3-4 lasta.
[/quote]
EI ei ja vielä kerran ei. Vakituinen työpaikka kummallakin on minimivaatimus vanhemmalta. Ei sinulla ole rahaa elättää lasta. Ota vastuuta äläkä vaan haihattele omia halujasi
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 21:57"]
mikä on alasi? itse olin työttömänä ekanäitiysloman jälkeen ja toista lasta alettiin yrittämään silti. kun ei pian tärpännyt, aloitin työnhaun ja sain pian töitä. ja sit tulikin plussa hetkeä ennen kuinuusi työ alkoi... tämä oli kurja juttu työnantajalle, mutta tekisin silti samoin. eli yrittäisin saada sekä työn että lapsen.
[/quote]
Juuri tuon takia naisia ei palkata. Kun ne pettää työnantajan heti. Potkut pitöisi saada tuollaisesta
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 22:12"]
Mun 25-vuotisten ystäväpiirissä on kaikki äidit ilman töitä, kun niitä lapsia ollaan tehty. Jokainen myös hiljattain amk-valmistunut, tarjolla vain pätkiä ja määräaikaisia ja niitä monet tehneet. Saa nähdä pääseekö töihin kun äitiyslomat loppuu. Henkilökohtaisesti uskon, että lapset pitää tehdä ensin ja sitten vasta ura, koska lapset on tuhat kertaa tärkeämpi saada. Uskon kuitenkin tulevaisuuteen jotenkin optimistisesti.
[/quote]
Lapset eivät ole tärkeämpi asia. Onhan sitä helppo kun yhteiskunta elättää. Hemmetti teidän pummien kanssa. Toivottavasti tulee se euroopan talousromahdus niin loppuu tämä pummiminen
15 ja 16 tiivistävät olennaisen ongelman. On törkeää hankkiutua raskaaksi töissä ollessaan, mutta on myös törkeää hankkiutua raskaaksi, jos ei ole töitä. Tee niin tai näin, aina menee jonkun mielestä väärin. Siksi ei kannata kuunnella muita, vaan tehdä omat ratkaisut.
Kannatan kuitenkin, että etsisit jonkun työn ennen vauvaa. Itse jäin työttömäksi kaksi kuukautta ennen äitiyslomaa ja olin loputtoman kyllästynyt olemaan kotona jo silloin, kun vauva syntyi. En tajua, miten joku jaksaa olla työttömänä koko raskauden ajan, mahtaa käydä aika pitkäksi. Lisäksi rahatilanne on huono, paremmin menee kun on töissä.
Uskaltaa. On ainakin sitten aikaa. Ei kannata kovin suunnitella, että sitten lapsi kun on omakotitalo, 2 autoa, vene ja vapaa-ajan asunto ranskassa. Ikä tulee vastaan ja sitten se on itkunpaikka ja kärsimys.
Ensinnäkin, etsi se työ ennen yritystä. Et todellakaan saa töitä vatsakkaana, nimimerkillä kokemusta on. Tulee pitkä ja tylsä odotusaika, jos olet koko ajan työttömänä ja näyttää huonolta CV:ssä, sillä siihen perään tulee äitiysloma, joka venyttää tyhjää plänttiä CV:ssä entistäkin pidemmäksi.
Hanki nyt vaikka joku määräaikainen työ, mikä tahansa näyttää paremmalta kuin työttömyys. Vaikka henkilöstövuokrausfirman kautta.