Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun isä saa eläkettä 3200 e/kk - Mä saan palkkaa kahdesta pätkätyöstä 1600 e/kk

Vierailija
23.03.2019 |

Vähän törkeeltä tuntuu. Voisko eläkeläisille miettiä jotain järkevää eläkekattoa?

Kommentit (144)

Vierailija
81/144 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen sitä yhtä kokoaikatyötä, olen korkeakoulun käynyt ja 20 vuotta työelämässä ollut, ja palkkani on bruttona 3500 euroa. Nettona saan noin 2600. Olen tehnyt elämässäni kaiken muun oikein paitsi taktikoinut alaa, josta maksettaisiin paljon (olen naisvaltaistuneella alalla eli palkat ovat huonot). Se, että ala, jota on arvostettu ja jossa on alunperin ollut miehiä hyvällä palkalla, on naisvaltaistunut ja palkat ovat nyt pieniä, kertoo jotakin yhteiskunnan arvomaailmasta. Ainoa naisvaltaistunut ala, jossa palkat ovat pysyneet suurina, on kansanedustajan työ. Kertoo kai sekin jotain.

Lääkärit kyllä myös. Lääkiksessähän on ollut jo kolmisenkymmentä vuotta enemmän nais- kuin miesopiskelijoita. Silti uusien lääkärien palkka ei ole laskenut, vaikka tästä peloteltiin omia lääkiksestä kiinnostuneita kavereitani jo 1990-luvun alussa.

Vierailija
82/144 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me hommattiin omat asunnot heti kun pystyttiin. Mentiin kimppaan ja alettiin ostamaan asuntoja 2 v välein, vanha vuokralle. Asuttiin 2 lapsen kanssa kaksiossa 2 vuotta.

Nyt on 6 sijoitusasuntoa, lainaa 2.sta sekä omasta kodista. Tosin kahdessa on ollut parin v sisällä putkiremontti, eipä hirveesti tuota tällä hetkellä.

Jos pääsemme joskus eläkkeelle, voidaan aina asunnot myydä.

5 asuntoa tulee puhtaana käteen, koska ollaan asuttu niissä jokaisessa se tarpeellinen 2 v.

Asunnoissa aluksi jäi jopa voittoa joka kk, kun vuokra oli suurempi kuin yhtiövastike + lyhennys + vero

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/144 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juuriki näin. Osa maksoi kohtuullisen pieniä määriä ja sai huomattavasti enemmän mitä nykyään saa samalla kaavalla. Eläkeläiset luulevat rakentaneen tämän maan... ei maa ole koskaan valmis silöä rakentaminen jatkuu ja veroja joutuvat hekin makseleen muiden kanssa.

Vierailija
84/144 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tämä sama eläkeitkijä. Hän taitaa olla vanha kommunisti. Tarkoittaa sitä että luokan priimus, pääsee lääkikseen paahtaa siellä monta vuotta.Tekee tauotta työtä sairaitten kanssa,  myös öisin . Hänen pitäisi tehdä se samalla palkalla kuin talonmies/ huoltomies.  Kyllä pitkästä koulutuksesta pitää saada kunnon korvaus. Siitä saa myös hyvän eläkkeen. Neuvostoliitossa koulutettu sai saman palkan kuin vahtimestari, vaikka oli vastuullinen työ.

Vierailija
85/144 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämmöttii

Vierailija
86/144 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ukolta ei mulle liikene senttiäkään :(

Vierailija
87/144 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja vaimoni saamme eläkettä yhteensä noin 7100 €/kk netto. Brutto on noin 11000 €. Tulemme toimeen. Suomen eläkerahastoissa on tulevaisuutta varten yli 200 miljardia euroa, aivan valtava summa. Myös tulevaisuuden eläkkeet on turvattu ja kaikki nyt työssä käyvät tulevat saamaan eläkkeensä täysimääraisenä.

Vierailija
88/144 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sinulle on moneen kertaan kerrottu, kuuluu isäsi siihen alle 10% osuuteen, joka saa eläkettä yli 3000 e/kk.

Jos haluamme eläkekaton, niin hyväksymme samalla sen, että eläkekertymä pienenee. Ei voi ottaa eläkemaksuja siitä osasta palkkaa, jota ei lasketa mukaan eläkettä määritettäessä.

Suomennos: pienet eläkkeet pienenevät entisestään, koska niihin ei löydy rahaa.

Sitten jos ap joskus pääsee eläkkeelle ei sitä rahaa löydy enää kenellekään.

Eläkkeelle jäädään mutta siitä ei saa rahaa. Etkä pääse työttömäksi työnhakijaksi saadaksesi työttömyyskorvausta koska olet eläkkeellä.

Vierailija
89/144 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käännetäänpä asia näin päin: Isäsi saisi sen 1600e/kk, sinä 3200.

Olisitko nyt valmis siihen, löisitte ansaitsemanne rahasummat yhteen, 4800 e, ja jakaisitte sitten sen kahteen yhtä suureen osaan niin, että kummallekin tulisi yhtä paljon?  Siis 2400 e.  Ai et? Miksi? Miksi kritisoit isäsi eläkettä kun et kuitenkaan itsekään olisi valmis jakamaan omastasi jos tilanne olisi toisin päin!

On helppo huutaa ja kadehtia, mutta itse samassa asemassa ollessasi et takuulla ole valmis luopumaan omastasi toisen hyväksi!  

Eläkeläiset vetoavat siihen, että on itse ne maksaneet. Niin, ovat maksaneet jonkun 5%. Joten ei rikota "omaisuudensuojaa", jos eläkkeistä otetaan pois 4/5, perustellen se siten, että nykyiset työssäkäyvät maksaa 25%, ja tällä rahalla kustannetaan ne nykyisin maksussa olevat eläkkeet. Olisi sukupolvien välistä yhdenvertaisuutta. Leikkurin voisi laittaa voimaan alkaen esim. 2500e ylittävistä. 3000 asti -5%, 3500 asti -10%, 4000 asti -15%, 4500-20%, yli 5000 -25%. Siis eläkesaannon leikkausta. Sen lisäksi vähennetystä saannosta verot.

Vierailija
90/144 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja vaimoni saamme eläkettä yhteensä noin 7100 €/kk netto. Brutto on noin 11000 €. Tulemme toimeen. Suomen eläkerahastoissa on tulevaisuutta varten yli 200 miljardia euroa, aivan valtava summa. Myös tulevaisuuden eläkkeet on turvattu ja kaikki nyt työssä käyvät tulevat saamaan eläkkeensä täysimääraisenä.

Syyhyttääkö kokkareena sormia, että eläkerahastot vapautettaisiin yksityisiin "investointeihin" ja "tuotekehitys- ja innovaatio"-rahoiksi jollekin BF:lle hyväveljille jaettavaksi?

Viime vuonna maksettiin eläkkeitä yli36 miljardia euroa. Voit pikaisesti laskea, kuinka monta vuotta tuo rahasto riittäisi, jos nykyisille työnsä tekijöille annettaisi ulos heidän palkkansa 25% suurempana tämän maan talouden nostamiseksi sisäisellä ostovoimalla. Voisi olla, että syntyvyyslukukin piristyisi, kun eläkeläiset ei kuppaisi kuiviin, vaan antaisi aleneville polville mahdollisuuden hyvään, ja itseansaittuun elämään. Ansiotuloverotusta voitaisi laskea 5%, ja se periaatteessa muuttaa perittäväksi 5%:n eläkevakuusmaksuksi, mikä on vastaavaa tasoa, kun nyt oeläkkeellä olevat on maksaneet. Ja nyt maksussa olevien eläkkeiden leikkaus porrastetusti alkaen 2500e - 5-20%. Astuen voimaan heti päätöksen jälkeen.

Vierailija
91/144 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut jotkut saa vielä leskeneläkettä, joka on täysi hulluus. Kelan sivuilla on kriteerit, jotka sitä saa ja se on täysin arpapeliä, missä vaiheessa jää leskeksi ja saako vai ei leskeneläkettä. Pitäisi lopettaa, koska jakaantuu epäoikeudenmukaisesti.

Vierailija
92/144 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yleistä että byymeriinit saa tekemättä enemmän kuin työtä tekevä ylitöineen kuukauden tuloina.

Sen lisäksi tarkasteltuna usein eivät lahjoita lapsilleen rahaa lainkaan. Ovat niin pihejä, mutta kun ohimennen juttelee, niin voi kuulla kuinka kivoihin lemmikeihin on mennyt kymppitonnien lääkärimaksuja vuosien ajan.

Niin paljon omat vanhemmat välittää lapsistaan. Eläimetkin on tärkeämpiä heille.

Aikoinaan lapset tehtiin tavan vuoksi tänne kärsimään.

Teidät on synnytetty kärsimään.

Vierailija
93/144 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä, että isä antaa sulle vähän tasinkoa.

Vierailija
94/144 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvassa on vanhemmat jotka antaa rahaa lapsilleen. Pistävät yhteiskunnan maksamaan kaiken.

Vierailija
95/144 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on peruspalkka 2450 ja tulen saamaan eläkettä n 3000 euroa. Olen tehnyt viimeiset 10 vuotta ylitöitä ja lisätöitä ja tulen tekemään loppuun asti. Itse voi vaikuttaa omaan eläkkeeseen

Vierailija
96/144 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pieni eläke tulisi nykyisillä eläkeläisillä olla, että nämä eläkkeistä valittavat olisivat tyytyväisiä?

Vierailija
97/144 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset menkää töihin ja lopettakaa se ylisuurten eläkkeiden kuppaaminen valtiolta, makaamisesta! 

Kummasti ei nyt näy tässä ketjussa tällaisia huutoja, ettei vain ole nyt oma lehmä ojassa...  ;)

Vierailija
98/144 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen kokopäiväistä työtä ja kk palkka jää juuri alle kahden tonnin. Pitää jo tässä vaiheessa alkaa itse suunnittelemaan vanhenemista ja miten silloin pärjää koska me emme tule saamaan mitään.

Koskaan ei voi tietää, jos vaikka äänestettäisiin talousosaajia ja niitä, joilla on hyviä ideoita jatkoon. Ei pelkkiä julkkiksia tai niitä, jotka mainostavat itseään suureen ääneen kaduilla ja toreilla.

Vierailija
99/144 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina tämä sama eläkeitkijä. Hän taitaa olla vanha kommunisti. Tarkoittaa sitä että luokan priimus, pääsee lääkikseen paahtaa siellä monta vuotta.Tekee tauotta työtä sairaitten kanssa,  myös öisin . Hänen pitäisi tehdä se samalla palkalla kuin talonmies/ huoltomies.  Kyllä pitkästä koulutuksesta pitää saada kunnon korvaus. Siitä saa myös hyvän eläkkeen. Neuvostoliitossa koulutettu sai saman palkan kuin vahtimestari, vaikka oli vastuullinen työ.

Pitkä koulussa olo aikako sen määrääkin, miten paljon pitää maksaa, minä olen aina kuvitellut, että se pitäisi mennä sen mukaan paljonko tuottaa ja miten hyvä työssään on. Siksi nämä palkat ovatkin aiva päin persettä! Mitä enemmän tuhlaat valtion varoja koulutuksessa sitä enemmän tienaat!  Lääkäri onkin hyvä esimerkki, ensin se kuluttaa veronmaksajien rahoja kalliissa koulutuksessa, sitten se kuluttaa valtion varoja helvetin suurella palkallaan, joka maksetaan veronmaksajien rahoista ja sitten sitä vielä kumarrellaan ja ihaillaan! Sairasta!

Vierailija
100/144 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset menkää töihin ja lopettakaa se ylisuurten eläkkeiden kuppaaminen valtiolta, makaamisesta! 

Kummasti ei nyt näy tässä ketjussa tällaisia huutoja, ettei vain ole nyt oma lehmä ojassa...  ;)

Eläkkeet maksetaan eläkevakuutusyhtiön varoista, ei valtion. 

Ap. isän eläke 3200€ saavat vain 3.8% miehistä ja naisista 1.8%

Tässä faktaa eläkkeiden suuruudesta

https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kaikki-elakk…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan