Olen ollut ihan hämmentynyt siitä asti, kun kävin terveyskeskuslääkärillä
Tänään. Se oli siis jotain 24-vuotias varmaan. Miten niin nuori voi olla oikeasti lääkäri?! Oli ainakin tosi nuoren näköinen. Korkeintaan 27. Ja ihan liian hyvännäköinen. Apua D:
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miksi aloitus nyt tulkittiin negatiivisesti. Ei mulla ole mitään valittamista saamastani hoidosta eilen. Sain reseptin ja sillä selvä.
Järkytyin vaan just siitä, että pitää asennoitua nykyään siihen, että vastaanotolla voi olla 10 vuotta nuorempi lääkäri ja halusin jutella aiheesta. Minähän sanoin, että itse olin hyvin epäkypsä 24-vuotiaana ja todellakaan en ole koskaan ollut niin älykäs ja tehokas, että olisin vastuulliseen ammattiin valmistunut tuon ikäisenä. ApEtevät, hyvin lääkiksessä pärjänneet nuoret lääkärit ovat sitten vain älykkäämpiä ja tehokkaampia kuin sinä olit samanikäisenä. Ihmisen ominaisuudethan siihen enemmän vaikuttaa kuin ikä.
Lääkärin työ on vaativaa, kyllä siinä pitääkin olla vähän keskimääräistä älykkäämpi, että sisäistää kaiken tarvittavan muutamassa vuodessa. Kaikista ei ole lääkäreiksi. Toki nuorella lääkärillä on samalla tavalla paljon opittavaa elämästä kuin muillakin samanikäisillä, mutta lääkärin työssä tarvittava tietotaito hänellä on silti paljon paremmalla tasolla kuin vanhemmilla henkilöillä, joilta vastaava koulutus puuttuu.
Samahan pätee mihin tahansa asiantuntija-ammattiin. Jos sinulla ei ole alasta mitään hajua, niin se vastavalmistunut ammattilainen on silti sinua pätevämpi siinä asiassa.
Samaa mieltä, mistä tämä nyt tuli? Ainoa, mitä totesin aiemmin oli, että minulla on enemmän kokemusperäistä tietoa miten terveydenhoitojärjestelmä toimii käytännössä. Se on pelkkä fakta, ellei kyseisellä lääkärillä ole sattumalta historiaa, että on nuorempana ollut sairaana pitkään tai joku läheinen ollut. Ap
No jos sua jotenkin yllättää että lääkärinä voi toimia joku sinua nuorempi, niin kyllähän se siltä vaikuttaa että et ollut tätä vastauksen asiaa sisäistänyt? Vai mikä sitten oli aloituksesi idea ylipäätään, jos siihen ei saa kommentoida siitä näkökulmasta joka aloitusviestistä mieleen tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko pätevä? Noissa on joskus se ongelma etteivät vielä osaa. Minullekin yksi harmitteli ettei voi tehdä jotain päätöstä koska on nuori lääkäri.
Mikä oli päätös, jota nuori lääkäri ei olisi voinut tehdä?
Koski erään lääkkeen annoksen muutosta, tähän tarvittiin jostain syystä ylilääkärin näkemys. Ei myöskään tiennyt mitään eräästä kärsimästäni vaivasta jota en nyt halua tässä avata. Sanoi minulle että sinä tiedät itse tästä enemmän kuin minä!
Harva lääkäri myöntää, mutta totta on, että etenkin harvinaisissa sairauksissa tai pitkäaikaistaudeissa potilas voi tietää enemmän kuin hän.
Niinpä, eihän yleislääkäri voikaan olla jokaisen sairauden asiantuntija. Eikä sitä pitäisi myöskään lääkäreiltä odottaa.
Mutta totta kai lääkärin pitää ottaa asiasta selvää, jos potilaan vaiva on itselle tuntematon. Vaikka siis ohjaisikin nopeasti erikoislääkärille, mutta pitäähän se edes jollain tasolla tunnistaa, että kuka potilasta voi lähteä hoitamaan ja miten.
Oli mikä tahansa sote-alan ammatti kyseessä, niin nuoret/vastavalmistuneet ovat useimmiten parempia työntekijöitä kuin vanhemmat. Vanhat voivat olla jumiutuneita vanhoihin kaavoihinsa ja huolimatta täydennys- ja jatkokoulutuksista nämä vanhat saattavat edustaa tiettyjä vanhoja koulukuntia tai noudattaa vanhentuneita tapoja/ohjeistuksia/tutkimustietoa. Kokemuksen myötä siitä työstä ja menetelmistä voi tulla aika kapeakatseista. Tämäntyyppisen "hyväksi havaittua ei kannata muuttaa" ja "koska näin on aina tehty" ajattelun huomaa monissa työyhteisöissä, joissa on paljon vanhempia työntekijöitä. Tuoreilla työntekijöillä se uusin tutkimustieto ja asenteet useinkin kompensoivat sen vanhempien työntekijöiden kokemuksen. Varsinkin lääkäri- ja hoitotyössä on tosi tärkeää olla hyvät vuorovaikutustaidot, asiakaslähtöinen ja empaattinen. Yleensä nuorilla ja vastavalmistuneilla on enemmän näitä ominaisuuksia ja lisäksi vastavalmistuneet ovat nöyrempiä ja ahkerampia (=joutuvat todistelemaan ja perustelemaan työpaikkaansa ja osaamistaan enemmän kuin vanhat/kokeneet). Esim. vanhat lääkärit saattavat olla jopa ylimielisiä tai muuten vain töykeitä tai tahdittomia potilaskohtaamisissa. Nykyään lääketieteen opinnoissa käsittääkseni tuodaan enemmän esiin niitä vuorovaikutustaitoja ja asiakaslähtöisyyttä - tai sitten nuorten arvomaailma on vain paljon suvaitsevaisempi ja pehmeämpi. Omaan työkokemukseeni pohjautuen olen huomannut, että ne vastavalmistuneet ja erikoistuvat lääkärit kohtelevat kollegoitaan ja alaisiaan tasa-arvoisesti ja kohteliaasti eivätkä ylläpidä mitään hierarkista asetelmaa. Osaavat arvostaa muiden yhteistyökumppaneiden ja kollegoiden osaamista sekä näkemyksiä. Myös asiakkaita kohtelee kunnioittavasti ja lempeästi. Tämä toki on vain oma mielipiteeni ja yleistys, kaikki ovat yksilöitä. Mutta ei missään nimessä pidä aliarvioida nuorten työntekijöiden ammattitaitoa. Hyvään ammattitaitoonhan kuuluu myös kyky myöntää osaamattomuutensa ja pystyä pyytämään tarvittaessa apua kokeneemmilta työntekijöiltä. Pätemisentarve ja näyttämisenhalu ei voi mennä potilasturvallisuuden edelle.
Olen mies ja törmäsin myös aika hemaisevaan nuoreen naislääkäriin.
Ihastuin välittömästi mennessäni valittamaan kroonisesti oireilevia vatsavaivoja.
Erehdyin kertomaan silloin tällöin ilmenneestä verestä ulosteen mukana ja hän laittoi minut kyljelleen hoitotasolle, laittoi kumihanskat käteensä ja tunki etusormensa peräaukkooni ja vieläpä melko kivuliaasti koetteli eturauhastani.
Pyyhkiessäni perseestäni liukastetta ja nostaessani housujani takaisin jalkaani, päätin unohtaa yritykseni saada tämä kovakourainen hupakko päiväkahville kanssani.