Miksi naisille on vaikea myöntää olevansa miehiä tunteellisempia ja käyvänsä enemmän tunteella?
Kommentit (27)
Miksi naiselle olisi vaikea myöntää olevansa älykkäämpi kuin lapsen tasolle jäänyt mies? Ja kyllähän suurin osa miehistäkin kasvaa aikuisiksi.
No sanotaanko feministeille sitten vaikeaa näyttää olevan ainakin. Vai eikö? Sehän sitten avaa oven kaikenlaiseen muuhunkin jos on taipumus toimia enemmän tunteella kuin järjellä.
Miksi miesten on vaikea myöntää
a) ajattelevansa enemmän munallaan
b) tekevänsä yleistyksiä siitä, että vaikkapa "kaikki" naiset ovat "tunteellisia"
c) kieltää olevansa asenteellisia naisia kohtaan (ks. edellinen kohta)
?
Saatan olla tunteellisempi, mistä sen tietää, ei ole mitattu missään. En käy tunteella, ei se, että tuntee tunteita tarkoita, että on täysin tunteiden vietävissä. Henkilö, joka ei tuota pysty päättelemään, on vajaa.
Kyllä mä ainakin myönnän. Mielummin tosin käynkin tunne edellä enkä alapää :)
Vanha kulunut fraasi patriarkaaliselta ajalta.
Missä on lääkäri joka auttaisi hysteriaan? Olisi nyt kohtaus tulossa?
Pitää kai tyytyä Magic Wandiin.
Yksilöllistä. Oma mieheni on paljon minua tunteellisempi. Itse nyt olen tällainen perusinsinööri, järki ja faktat ennen tunteilua ja draamaa. Mutta erilaisuus tasapainottaa parisuhdetta.
Naiset eivät ole miehiä tunteellisempia, mutta miehiä empaattisempia ovat. Miehethän ne riehuvat milloin minkäkin tunteen vallassa vailla kykyä itsekontrolliin. Itkuherkempiä naiset kyllä ovat, mutta kyseessä on reaktiotapa jolla on evolutiiviset perusteet joita kulttuuri on vahvistanut, ei niinkään tunne vs. järki-asetelma . Kulttuureissa joissa miesten itku ei ole tabu miehet itkevät paljon enemmän mitä meillä päin.
Mikäpä siinä käydä tunteella, kun vain noudattaa sääntöjä. En usko, että lääkärit kirjoittelisivat reseptejään tai juristit asiakirjojaan tunnepohjalta tai edes sen perusteella, mitkä vehkeet housuista löytyvät.
Miksi muuten niin monet miehet itkeskelevät baareissa tuopin pohjalle ja vetävät itsensä kiikkuun naisen takia, jos he eivät käy tunteella? Miksi miehet kuuntelevat Popedaa ja Juicea?
Kerropa ap rehellisesti, ärsyttääkö sinua kuvailemasi tilanne? Suhtaudutko siihen mahdollisesti tunteella?
Ja mistä olet keksinyt, että naiset kävisivät miehiä enemmän tunteella? Kun olet katsonut jääkiekkomatseissa paikoilleen hyytyneitä miehiä ja riemusta/pettymyksestä kiljuvia naisia? Mitä luulet kun eduskuntavaalitulos selviää, käyttäytyvätkö miehet tyynen rauhallisesti?
On jotenkin koomista, että naisista puhutaan tunteellisempana sukupuolena kun maailma on jatkuvasti pullollaan esimerkkejä miesten tunteenpurkauksista.
Muistaakseni aika pitkään tyyliin antiikissa ja keskiajassa miehiä pidettiin naisia tunteellisempana sukupuolena. Taiteessa miehet esitettiin sellasina verevinä ja reippaina yksilöinä ja naiset olivat kalpeita ja väsähtäneen oloisia heihin verrattuina. Mutta jossain vaiheessa ajattelumalli muuttui ja maailma alkoi sulkea silmiään miesten testosteronihuurujen uhoamisista ja väittää että tässä onkin niitä viileän analyyttisia ihmisiä. Ja moni uskoo mitä sanotaan vaikka arkijärki ja kokemukset sanovat ihan toista (sekä miehet ja naiset ovat tunteellisia ja hyvä niin, ei tässä mitään robotteja ole tarvis olla).
Tutkitusti miehet ovat kyllä tunteellisempia ja empitiakyvykkäämpiä kuin naiset. Sitä ei lasketa tunteellisuudeksi, että jyrää tahtonsa läpi kiukuttelemalla ja uhriutumalla.
Aloituksen väittämä viime vuosituhannelta, arvomaailma oli silloin toinen, nykyään tunneosaaminen on kaikki kaikessa ja miehet jäävät auttamatta alakynteen siinä skapassa, naiset ymmärtäneet tämän jo aikapäivää sitten.
ei ihan kaikki.. tiiän sellasiiki naisii jotka on enemmän järki-ihmisii ja ei ainakaan näytä tunteitaan melkeen koskaan... ku taas ite oon enemmän tunteellinen mun mielestä, vaikka on mulle sanottu kaikenlaista, mut omasta mielestäni oon kuitenki enemmän tunteet näyttävä. joillakin jotka ei näytä tunteita, saattaa silti olla tosi tunteikkaita. Ja jotkut ehkä ns kovettaa ittensä, naisetkin...
miehet huutamassa hakkaamassa vankilassa - niin järkeviä ja ei koskaan mustasukkaisia! Ei mitään tunteita nakkikioskitappeluissa, egotrippailuissa tai oman heppinsä perässä juoksemisessa....
Taiteessa miehet esitettiin sellasina verevinä ja reippaina yksilöinä ja naiset olivat kalpeita ja väsähtäneen oloisia heihin verrattuina.
-ei toi liity pelkästään tunteellisuuteen. :D
Mä olen tunteellinen, mutta en tee rationaalisuutta vaativia päätöksiä tunteiden pohjalta. Osaan odottaa tunnekuohun ohimenoa ja hoitaa asiat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät ole miehiä tunteellisempia, mutta miehiä empaattisempia ovat. Miehethän ne riehuvat milloin minkäkin tunteen vallassa vailla kykyä itsekontrolliin. Itkuherkempiä naiset kyllä ovat, mutta kyseessä on reaktiotapa jolla on evolutiiviset perusteet joita kulttuuri on vahvistanut, ei niinkään tunne vs. järki-asetelma . Kulttuureissa joissa miesten itku ei ole tabu miehet itkevät paljon enemmän mitä meillä päin.
Kyllä naiset ovat miehiä neuroottisempia ja more agreeable too. Se kaikki läheisesti taas liitty äitiyteen (tai sen mahdollisuuteen) ja joillakin liialliseenkin empatiaan.
Neuroticism is one of the Big Five higher-order personality traits in the study of psychology. Individuals who score high on neuroticism are more likely than average to be moody and to experience such feelings as anxiety, worry, fear, anger, frustration, envy, jealousy, guilt, depressed mood, and loneliness.
Antaa JP:n selittää. Ja vähän IP:nkin.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ivan-puopolon-nettikolumni-sukupuol…
Miten niin on?
Kyllä naiset sen tietää. Se ei mitenkään tarkoita, että naiset olisi kykenemättömiä näkemään, milloin ovat tunteiden vallassa, niin että eivät voisi tehdä päätöksiä järjellä.