Olen ollut ihan hämmentynyt siitä asti, kun kävin terveyskeskuslääkärillä
Tänään. Se oli siis jotain 24-vuotias varmaan. Miten niin nuori voi olla oikeasti lääkäri?! Oli ainakin tosi nuoren näköinen. Korkeintaan 27. Ja ihan liian hyvännäköinen. Apua D:
Kommentit (44)
Mulle sattui nuori hammaslääkäri, joka vaikutti todella pätevältä. Vasta valmistuneella on uusin tieto, vaikka ei ehkä kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Oliko pätevä? Noissa on joskus se ongelma etteivät vielä osaa. Minullekin yksi harmitteli ettei voi tehdä jotain päätöstä koska on nuori lääkäri.
Neljän vuoden opinnot suorittanut lääketieteen opiskelija voi toimia erikoissairaanhoidon toimintayksikössä tai terveyskeskuksen vuodeosastolla, mutta ei muissa tehtävissä terveyskeskuksessa. Opiskelijan pitää olla suorittanut myös sen erikoisalan opintojaksot, johon kuuluvissa tehtävissä hän aikoo toimia. Jos neljännen vuoden opinnot suorittaneella opiskelijalla on päivystävän lääkärin tehtäviä, hänen on toimittava laillistetun lääkärin välittömässä johdossa ja valvonnassa - eli vanhemman kollegan rinnalla.
Viiden vuoden opinnot suorittanut lääketieteen opiskelija voi toimia tilapäisesti lääkärin tehtävissä erikoissairaanhoidon toimintayksikössä tai perusterveydenhuollon toimintayksikössä. Hän voi toimia niissä myös päivystystehtävissä, jolloin takapäivystäjä pitää olla nimettynä. Takapäivystäjän tulee olla laillistettu lääkäri, joka on aina tavoitettavissa viivytyksettä ja jonka on tarvittaessa saavuttava toimintayksikköön
Pitää siis olla takapäivystäjä joka koko ajan tavoitettavissa ongelmatilanteissa. Ehkä kyseessä oli juuri tällainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko pätevä? Noissa on joskus se ongelma etteivät vielä osaa. Minullekin yksi harmitteli ettei voi tehdä jotain päätöstä koska on nuori lääkäri.
Mikä oli päätös, jota nuori lääkäri ei olisi voinut tehdä?
Koski erään lääkkeen annoksen muutosta, tähän tarvittiin jostain syystä ylilääkärin näkemys. Ei myöskään tiennyt mitään eräästä kärsimästäni vaivasta jota en nyt halua tässä avata. Sanoi minulle että sinä tiedät itse tästä enemmän kuin minä!
Mikä tässä ihmetyttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. sterilisaatio. Tarvitaan virkalääkäri, keikkafirman valmikaan lääkäri ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvauskeskus on aina arvauskeskus. Lyö rahat tiskiin, niin johan pääsee tutkimuksiin.
Terveyskeskukset on mielestäni aliarvostettuja. Kyllä niistä löytyy vastuuntuntoisiakin lääkäreitä.
Itse olen töissä erikoissairaanhoidossa ja välillä mietin yksityislääkärien arviointikykyä. Niin omituisia lähetteitä tulee. Yksityislääkärit kun on ovat erikoislääkäreitä. Ei aina uskoisi.
Jos todellakin olisit erikoissairaanhoidossa töissä, niin tietäisit, että läheskään kaikki yksityislääkärit eivät ole erikoislääkäreitä. Ihan yleislääkäri voi toimia yksityislääkärinä ja tehdä lähetteen erikoissairaanhoitoon.
Typerä aloitus. Totta hemmetissä jokainen lääkäri on ollut joskus nuori ja vastavalmistunut, ja jostainhan hekin ovat aloittaneet työuransa. Olisitko ap sitten tyytyväinen, mikäli nämä nuoret lääkärit kuluttaisivat aikaa kotona sossun rahoilla odotellessaan, milloin ovat sinunlaistesi mielestä riittävän vanhoja työelämään? Muista myös se, että sinä 32-vuotiaana olet todennäköisesti aivan keskenkasvuinen esim. 52-vuotiaan mielestä.
N32
En tiedä, miksi aloitus nyt tulkittiin negatiivisesti. Ei mulla ole mitään valittamista saamastani hoidosta eilen. Sain reseptin ja sillä selvä.
Järkytyin vaan just siitä, että pitää asennoitua nykyään siihen, että vastaanotolla voi olla 10 vuotta nuorempi lääkäri ja halusin jutella aiheesta. Minähän sanoin, että itse olin hyvin epäkypsä 24-vuotiaana ja todellakaan en ole koskaan ollut niin älykäs ja tehokas, että olisin vastuulliseen ammattiin valmistunut tuon ikäisenä. Ap
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miksi aloitus nyt tulkittiin negatiivisesti. Ei mulla ole mitään valittamista saamastani hoidosta eilen. Sain reseptin ja sillä selvä.
Järkytyin vaan just siitä, että pitää asennoitua nykyään siihen, että vastaanotolla voi olla 10 vuotta nuorempi lääkäri ja halusin jutella aiheesta. Minähän sanoin, että itse olin hyvin epäkypsä 24-vuotiaana ja todellakaan en ole koskaan ollut niin älykäs ja tehokas, että olisin vastuulliseen ammattiin valmistunut tuon ikäisenä. Ap
Etevät, hyvin lääkiksessä pärjänneet nuoret lääkärit ovat sitten vain älykkäämpiä ja tehokkaampia kuin sinä olit samanikäisenä. Ihmisen ominaisuudethan siihen enemmän vaikuttaa kuin ikä.
Lääkärin työ on vaativaa, kyllä siinä pitääkin olla vähän keskimääräistä älykkäämpi, että sisäistää kaiken tarvittavan muutamassa vuodessa. Kaikista ei ole lääkäreiksi. Toki nuorella lääkärillä on samalla tavalla paljon opittavaa elämästä kuin muillakin samanikäisillä, mutta lääkärin työssä tarvittava tietotaito hänellä on silti paljon paremmalla tasolla kuin vanhemmilla henkilöillä, joilta vastaava koulutus puuttuu.
Samahan pätee mihin tahansa asiantuntija-ammattiin. Jos sinulla ei ole alasta mitään hajua, niin se vastavalmistunut ammattilainen on silti sinua pätevämpi siinä asiassa.
se on aina yhtä hämmentävää kun ottaa yhteyttä terveyskeskukseen.
voisiko niistä ilmoittaa jollekin valvojalle?
mulle ei ole esim. angiinaan kirjoitettu antibioottikuuria, viimeksi rokotteita olisi pitänyt antaa kaksi, mutta ammattitaidon ja käytöstapojen puutteellisuuden vuoksi sh kijoitti yhden kappaleen rokotetta mikä olisi vaatinut kaksi kappaletta että suoja ko. tautia vastaan olisi tullut.
Sitten toiseksi lain mukaan rokotteen olisi pitäny olla maksuton, mutta he alkoivat väittämään että minun pitää se maksaa. Aika usein "hoito" terveyskeskuksessa meneekin väittelyksi.
Olen miettiny, onko se joku suojatyöpaikka näille ammattikunnan edustajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkytyin vaan just siitä, että pitää asennoitua nykyään siihen, että vastaanotolla voi olla 10 vuotta nuorempi lääkäri ja halusin jutella aiheesta. Minähän sanoin, että itse olin hyvin epäkypsä 24-vuotiaana ja todellakaan en ole koskaan ollut niin älykäs ja tehokas, että olisin vastuulliseen ammattiin valmistunut tuon ikäisenä. ApEtevät, hyvin lääkiksessä pärjänneet nuoret lääkärit ovat sitten vain älykkäämpiä ja tehokkaampia kuin sinä olit samanikäisenä. Ihmisen ominaisuudethan siihen enemmän vaikuttaa kuin ikä.
Lääkärin työ on vaativaa, kyllä siinä pitääkin olla vähän keskimääräistä älykkäämpi, että sisäistää kaiken tarvittavan muutamassa vuodessa. Kaikista ei ole lääkäreiksi. Toki nuorella lääkärillä on samalla tavalla paljon opittavaa elämästä kuin muillakin samanikäisillä, mutta lääkärin työssä tarvittava tietotaito hänellä on silti paljon paremmalla tasolla kuin vanhemmilla henkilöillä, joilta vastaava koulutus puuttuu.
Samahan pätee mihin tahansa asiantuntija-ammattiin. Jos sinulla ei ole alasta mitään hajua, niin se vastavalmistunut ammattilainen on silti sinua pätevämpi siinä asiassa.
Samaa mieltä, mistä tämä nyt tuli? Ainoa, mitä totesin aiemmin oli, että minulla on enemmän kokemusperäistä tietoa miten terveydenhoitojärjestelmä toimii käytännössä. Se on pelkkä fakta, ellei kyseisellä lääkärillä ole sattumalta historiaa, että on nuorempana ollut sairaana pitkään tai joku läheinen ollut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap ymmärrän mitä tarkoitat, ehkä.
Kun oma ikääntyminen näkyy siinä että ’pennut’ ovat vastuullisissa tehtävissä.
Itse koin tämän ’järkytyksen’ kun ensimmäisen kerran näin Finnairin nykyisen toimitusjohtajan kuvan - sehän on ihan juniori, ihan kuin juuri vasta lukiosta tullut.. miten on mahdollista että se on jo tuossa ja minä olen vielä täällä ’uran alkuaskelmilla’ 😬
Kävin gynekologisessa vaivassa terveyskeskuksen gynekologilla.
Oli hämmentävää, kun tämä nuori nainen ei ollut koskaan törmännyt moiseen ongelmaan. Sanoi sen suoraan.
Hän ei myöskään osannut sanoa, mistä apua voisin saada. En siis kuulu perhesuunnitteluneuvolan asiakkaaksi, jossa olisi ultra käytössä. Sinne pääsee vain, jos tarvitsee ehkäisyä tai raskausohjeistusta tms. Tuon ohjeen olen tk:sta saanut ja sekin tyhjänpäiväinen neuvo maksoi.
Työterveydessä ohjeistettin ottamaan yhteyttä gynelokogiin. Vastaus siellä siis yllä mainittu.
Yksityiselle voisin mennä hinta 130€ kerta + ultra ja mahdolliset muut testit lisäksi. Sielläkään ei asintuntijaa suoraa ole. Eli voi mennä rahat hukkaan. Vaiva kuuluisi mielestäni sekä naistentauteihin että verenkierron ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkytyin vaan just siitä, että pitää asennoitua nykyään siihen, että vastaanotolla voi olla 10 vuotta nuorempi lääkäri ja halusin jutella aiheesta. Minähän sanoin, että itse olin hyvin epäkypsä 24-vuotiaana ja todellakaan en ole koskaan ollut niin älykäs ja tehokas, että olisin vastuulliseen ammattiin valmistunut tuon ikäisenä. ApAp ymmärrän mitä tarkoitat, ehkä.
Kun oma ikääntyminen näkyy siinä että ’pennut’ ovat vastuullisissa tehtävissä.Itse koin tämän ’järkytyksen’ kun ensimmäisen kerran näin Finnairin nykyisen toimitusjohtajan kuvan - sehän on ihan juniori, ihan kuin juuri vasta lukiosta tullut.. miten on mahdollista että se on jo tuossa ja minä olen vielä täällä ’uran alkuaskelmilla’ 😬
Jep! Ap
Kato Terhikki-ohjelmasta oliko se lääkäri jo valmistunut.
Tiia16 kirjoitti:
se on aina yhtä hämmentävää kun ottaa yhteyttä terveyskeskukseen.
voisiko niistä ilmoittaa jollekin valvojalle?
mulle ei ole esim. angiinaan kirjoitettu antibioottikuuria, viimeksi rokotteita olisi pitänyt antaa kaksi, mutta ammattitaidon ja käytöstapojen puutteellisuuden vuoksi sh kijoitti yhden kappaleen rokotetta mikä olisi vaatinut kaksi kappaletta että suoja ko. tautia vastaan olisi tullut.
Sitten toiseksi lain mukaan rokotteen olisi pitäny olla maksuton, mutta he alkoivat väittämään että minun pitää se maksaa. Aika usein "hoito" terveyskeskuksessa meneekin väittelyksi.
Olen miettiny, onko se joku suojatyöpaikka näille ammattikunnan edustajille.
Ensinnäkään sh ei kyllä kirjoittele mitään reseptejä rokotteista. Toisekseen, mikähän rokote mahtaa olla kyseessä, jos sinä väität maksuttomaksi ja kaikki muut, TERVEYDENHOIDON ASIANTUNTIJAT sanovat että ei ole maksuton 😌
Vierailija kirjoitti:
Kävin gynekologisessa vaivassa terveyskeskuksen gynekologilla.
Oli hämmentävää, kun tämä nuori nainen ei ollut koskaan törmännyt moiseen ongelmaan. Sanoi sen suoraan.
Hän ei myöskään osannut sanoa, mistä apua voisin saada. En siis kuulu perhesuunnitteluneuvolan asiakkaaksi, jossa olisi ultra käytössä. Sinne pääsee vain, jos tarvitsee ehkäisyä tai raskausohjeistusta tms. Tuon ohjeen olen tk:sta saanut ja sekin tyhjänpäiväinen neuvo maksoi.
Työterveydessä ohjeistettin ottamaan yhteyttä gynelokogiin. Vastaus siellä siis yllä mainittu.
Yksityiselle voisin mennä hinta 130€ kerta + ultra ja mahdolliset muut testit lisäksi. Sielläkään ei asintuntijaa suoraa ole. Eli voi mennä rahat hukkaan. Vaiva kuuluisi mielestäni sekä naistentauteihin että verenkierron ongelmiin.
Hanki lähete erikoissairaanhoitoon.
Anoppini (on jo eläkkeellä) meni yksityiselle lääkäriasemalle. (Ko. paikkakunnalla terveyskeskus on yksityistetty.) Vastassa oli lääkäri, joka oli vielä vanhempi kuin anoppini. Anopilla oli paperilla 3 asiaa, jotka piti käsitellä. Lääkäri jumiutui ensimmäiseen, eikä hetken kuluttua muistanut, että se oli jo käsilty, ja aloitti saman asian jauhamisen uudestaan. Lopulta aika loppyi kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koski erään lääkkeen annoksen muutosta, tähän tarvittiin jostain syystä ylilääkärin näkemys. Ei myöskään tiennyt mitään eräästä kärsimästäni vaivasta jota en nyt halua tässä avata. Sanoi minulle että sinä tiedät itse tästä enemmän kuin minä!
Harva lääkäri myöntää, mutta totta on, että etenkin harvinaisissa sairauksissa tai pitkäaikaistaudeissa potilas voi tietää enemmän kuin hän.
Joo, tottakai. Kun miettii millainen itse olin 24-vuotiaana ja 32-vuotiaana, niin ero kypsyydessä on aivan valtava. Tottakai tuon ikäinen lääkäri voi tietää lääketieteestä vaikka mitä, mutta elämästä on vielä aika kapea käsitys. Eli jos olisi kysymys jostain vaikka masennusasiasta ( ei ollut tänään) niin en ajattelisi, että nuorempi lääkäri pystyisi todella ymmärtämään. kliinisesti voi toki todeta oikeankin hoidon. Ap