Ostettiin ulos työstä - miten selitän työnhaussa
Työskentelin pari vuotta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Osaamisessani tai käytöksessäni ei ollut moittittavaa, mutta esimieheni on yrittänyt savustaa minua ulos lähes koko ajan. Syynä henkilökemiat, näkemykseni hän koki osaamiseni ja saamani kehut uhkana.
Tiimissä (meitä on 3) on ollut uupumusta ja huonoa ilmapiiriä jo ennen tuloani, mutta lopulta esimies sai vakuutettua esimiehensä siitä, että minä olen syypää siihen. Esimerkkejä tai konkreettisia syitä hän ei pystynyt antamaan. Olin hoitanut hommat hyvin ja yrittänyt olla ärsyttämättä esimiestä, joten irtisanomissyitä ei ollut.
Tarjottiin eropakettia, jotta irtisanon itse itseni. Ja tämähän on laillista. Liiton mielestä menettely oli törkeä, mutta muuta ei voi kun neuvotella korvaukset.
Olen aina ollut tunnollinen ja panostanut siihen, joten pahalta tuntuu.
Uusi työ pitäisi hakea, mutta miten selitän potkut? Yt-potkut vielä on helppo selittää, mutta tämä? Haastattelussa ei voi haukkua työnantajaa, vaikka täysi syy olisi. Ja sopimus kieltää sanomasta muuta kuin että työsuhteen lopettamisesta sovittiin yhdessä.
Kokemuksia vastaavasta tilanteesta? Tuntuu, että elämäni on tästä pilalla. Harmittelen, etten ehtinyt hakemaan pois ensin. Pari rekryprosessia oli hiljattain, tulin kakkoseksi. Luulin, että on aikaa hissukseen hakea, kun potkuista ei ollut ennakkomerkkejä. Sikäli tätä kyseistä työpaikkaa ei tule ikävä. Olisin sairastunut ennen pitkää pomon metkuihin. Ja talossa oli rakenteellisia ongelmia ja huonoa ilmapiiriä muillakin osastoilla. Potkut vaan katkaisivat työurani, näinköhän enää pääsen työelämään?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Nämä paketit ovat nykyisin kyllä todella yleisiä. Työnantajat haluavat päästä ns. Hankalista tai muutoin epäsopivista työntekijöistä eroon ja maksavat hyvinkin avokätisesti.
Et siis ole mitenkään harvinainen työnhakija. Itse ehkä nauttisin sapattiajasta ainakin jonkun aikaa ja sitten vasta suuntautuisin työnhakuun. Vaativaa asiantuntijatyötä tekevistä on kyllä pulA ja töitä tarjolla ainakin pääkaupunkiseudulla hyvin.
Kyllä, yksityisellä sektorilla. Mutta nykyään valtiosetorillakin on alettu "harrastella" näitä. Sillä erotuksella tosin, että tarjotaan käytännössä lakisääteinen minimi eli irtisanomisajan palkka ilman mitään porkkanaa.
Sinänsähän se on ihan OK, että jos on tehty ns. virherekrytointi, niin sekä työnantajalle että työnantajalle paras ratkaisu on "ostaa" henkilö ulos talosta. Mutta joku roti siinäkin, että minkälaisilla ehdoilla.
Noissa voi joskus käydä tuuri. Työkaveri sai 6+3 kk palkan niin, että torstaina loppui vanha duuni ja maanantaina alkoi uusi. Uuteen työpaikkaan mentiin sitten uudella autolla.
Vierailija kirjoitti:
Noissa voi joskus käydä tuuri. Työkaveri sai 6+3 kk palkan niin, että torstaina loppui vanha duuni ja maanantaina alkoi uusi. Uuteen työpaikkaan mentiin sitten uudella autolla.
Tässä ei ole ajallisesti mahdollisuuksia samaan. Fudut tuli ihan puskista - kehityskeskusteluissa vajaa 2 kk ei mitään moitetta, mainostettiin vielä koulutusta, joka olisi vaatinut parin vuoden sitoutumista taloon. Kerroin kotonakin, että olipas positiivinen keskustelu. Välissä ei tapahtunut muuta kuin kovaa työntekoa toivotuin tuloksin.
Kun sopimus allekirjoitetaan, työsuhde loppuu saman tien. Pari päivää olen ollut shokissa ja selvinnyt rauhoittavien voimalla. En ole kyennyt hakemaan tässä työtä kun neuvottelut ja työvelvoite vieneet voimat. Katsoin työpaikkailmoitukset, eikä sopivaa työtä edes ollut. Mun alan tehtäviin rekryprosessit kestää parikin kuukautta, joten en odota äkkityöllistymistä.
Nämä paketit ovat nykyisin kyllä todella yleisiä. Työnantajat haluavat päästä ns. Hankalista tai muutoin epäsopivista työntekijöistä eroon ja maksavat hyvinkin avokätisesti.
Et siis ole mitenkään harvinainen työnhakija. Itse ehkä nauttisin sapattiajasta ainakin jonkun aikaa ja sitten vasta suuntautuisin työnhakuun. Vaativaa asiantuntijatyötä tekevistä on kyllä pulA ja töitä tarjolla ainakin pääkaupunkiseudulla hyvin.