Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostettiin ulos työstä - miten selitän työnhaussa

Vierailija
22.03.2019 |

Työskentelin pari vuotta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Osaamisessani tai käytöksessäni ei ollut moittittavaa, mutta esimieheni on yrittänyt savustaa minua ulos lähes koko ajan. Syynä henkilökemiat, näkemykseni hän koki osaamiseni ja saamani kehut uhkana.

Tiimissä (meitä on 3) on ollut uupumusta ja huonoa ilmapiiriä jo ennen tuloani, mutta lopulta esimies sai vakuutettua esimiehensä siitä, että minä olen syypää siihen. Esimerkkejä tai konkreettisia syitä hän ei pystynyt antamaan. Olin hoitanut hommat hyvin ja yrittänyt olla ärsyttämättä esimiestä, joten irtisanomissyitä ei ollut.

Tarjottiin eropakettia, jotta irtisanon itse itseni. Ja tämähän on laillista. Liiton mielestä menettely oli törkeä, mutta muuta ei voi kun neuvotella korvaukset.
Olen aina ollut tunnollinen ja panostanut siihen, joten pahalta tuntuu.

Uusi työ pitäisi hakea, mutta miten selitän potkut? Yt-potkut vielä on helppo selittää, mutta tämä? Haastattelussa ei voi haukkua työnantajaa, vaikka täysi syy olisi. Ja sopimus kieltää sanomasta muuta kuin että työsuhteen lopettamisesta sovittiin yhdessä.

Kokemuksia vastaavasta tilanteesta? Tuntuu, että elämäni on tästä pilalla. Harmittelen, etten ehtinyt hakemaan pois ensin. Pari rekryprosessia oli hiljattain, tulin kakkoseksi. Luulin, että on aikaa hissukseen hakea, kun potkuista ei ollut ennakkomerkkejä. Sikäli tätä kyseistä työpaikkaa ei tule ikävä. Olisin sairastunut ennen pitkää pomon metkuihin. Ja talossa oli rakenteellisia ongelmia ja huonoa ilmapiiriä muillakin osastoilla. Potkut vaan katkaisivat työurani, näinköhän enää pääsen työelämään?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on hyvin samankaltainen tilanne, olen tosin vielä töissä, mutta enää ei ole paljon aikaa täällä jäljellä. Haen koko ajan uutta työtä, ja kun kysytään miksi haluan lähteä, sanon, että olen pyytänyt työnkuvani laajennusta/lisää vastuuta, mutta johto ei jaa tätä näkemystä. Kerran haastattelija kiinnostui ja alkoi kysellä tarkemmin, jolloin rehellisesti sanoin, että työpaikalla on ongelmallinen työilmapiiri. 

Vierailija
22/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on hyvin samankaltainen tilanne, olen tosin vielä töissä, mutta enää ei ole paljon aikaa täällä jäljellä. Haen koko ajan uutta työtä, ja kun kysytään miksi haluan lähteä, sanon, että olen pyytänyt työnkuvani laajennusta/lisää vastuuta, mutta johto ei jaa tätä näkemystä. Kerran haastattelija kiinnostui ja alkoi kysellä tarkemmin, jolloin rehellisesti sanoin, että työpaikalla on ongelmallinen työilmapiiri. 

Saitko paketin, mutta sovitte loppumispäivämäärän myöhempään ajankohtaan? Minulla työvelvoite loppuu sopimuksen allekirjoitukseen. Eli en voi irtisanomisaikaa hyödyntää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että haluat kehittyä ja mennä urallasi eteenpäin ja olet saanut nykyisestä hyvästä työstäsi kaiken oppimisen arvoisen. Nyt kaipaat uusia haasteita ja mahdollisuutta käyttää oppimassa.

Vierailija
24/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano että haluat kehittyä ja mennä urallasi eteenpäin ja olet saanut nykyisestä hyvästä työstäsi kaiken oppimisen arvoisen. Nyt kaipaat uusia haasteita ja mahdollisuutta käyttää oppimassa.

Tämä on ihan kauheaa huttua ja jokainen vähänkin ammattimainen rekrytoija näkee tämän läpi ja haistaa, että potkut on tullut.

Vierailija
25/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä vastaus, mutta ei vastaa kysymykseen ”Päättyikö sopimus työnantajan aloitteesta ja miksi?”

Vierailija
26/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saitko paketin, mutta sovitte loppumispäivämäärän myöhempään ajankohtaan? Minulla työvelvoite loppuu sopimuksen allekirjoitukseen. Eli en voi irtisanomisaikaa hyödyntää.

Toistaiseksi olen vielä ns. löysässä hirressä: mitään virallista ei ole vielä tehty, mutta pääpomo on suoraan sanonut eräille muille johtoportaan henkilöille haluavansa päästä firmassa eroon 4 ihmisestä, joihin minäkin kuulun. Kolme muuta on jo lähtenyt, kaksi sai paketin ja kolmas oli koeajalla, joten minun vuoroni tulee taatusti pian. Irtisanomiseen ei ole mitään pätevää syytä, joten pakettia ne tulevat todennäköisesti tarjoamaan.  

Vierailija
27/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistaiseksi olen vielä ns. löysässä hirressä: mitään virallista ei ole vielä tehty, mutta pääpomo on suoraan sanonut eräille muille johtoportaan henkilöille haluavansa päästä firmassa eroon 4 ihmisestä, joihin minäkin kuulun. Kolme muuta on jo lähtenyt, kaksi sai paketin ja kolmas oli koeajalla, joten minun vuoroni tulee taatusti pian. Irtisanomiseen ei ole mitään pätevää syytä, joten pakettia ne tulevat todennäköisesti tarjoamaan.  

Mitään varmaa et tiedä, ja voihan olla, että päätös pitkittyy. Nyt vain haet töitä. Voit myös kertoa rekryssä, että et ollut ainoa. Olisinpa itse saanut vihiä ja ehtinyt hakea pois. Nyt on myöhäistä.

Vierailija
28/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja parhaassa tapauksessa löydät työn pian, mutta saat päälle paketin. Sehän olisi loistava tilanne.

Vierailija
29/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niistä kolmesta muustakin halutaan eroon?

Vierailija
30/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos korvauksia meinaat saada niin vaadi että työsuhteen loppumisen syy on tuotannolliset ja taloudelliset syyt. Oli totuus mikä tahansa

Vierailija
31/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos korvauksia meinaat saada niin vaadi että työsuhteen loppumisen syy on tuotannolliset ja taloudelliset syyt. Oli totuus mikä tahansa

Siis työttömyyskorvauksia

Vierailija
32/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä pitäisi normaalijärkisen tulevan työnantajasi kannalta ole se, että otit "paketin".

Hyvä, kun lähdit.

Hyvä, että sait sen paketin.

Tsemppiä tulevaan, ap!

Jos saisin vastaavan mahdollisuuden, tarttuisin siihen melkein kynsinhampain.

On hyvin kuluttavaa ja joskus jopa hirveää työskennellä ympäristössä, jossa joutuu viettämään vähintään 1/3 vuorokaudesta.

Vierailija
33/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä työpaikkojen sisäiset valtarakenteet ja niihin liittyvät taistelut ja ongelmatilanteet ovat tosi ihmeellisiä. Niin kuin saippuasarjaa seuraisi. Todella itsekkäitä käänteitä kuullut ja nähnyt, kun työntekijän esimiehen istuin on uhattuna. Moni esimies kuvittelee, että johtaminen on alaisten arvostelua ja arvostelulla hän korottaa itsensä muiden yläpuolelle näpäyttääkseen ihmisiä että hän on itse arvostelun yläpuolella. Tuollaisen persoonan pönkittämiseen on usein valjastettu koko tiimi tai pieni työyhteisö. Huonompaa esimiestä ei mielestäni voisi olla.

Lisäksi, kun työntekijä joutuu työttömäksi niin sieltä on vaikea nousta takaisin, etenkin asiantuntija-aloilla on pienet piirit suomessa. Potkuilla voi olla kauaskantoiset seuraukset, eikä sillä välttämättä ole mitään tekemistä henkilön ammattitaidolla tai pätevyydellä. Työelämä on vaan ihmeellistä suhmurointia. Muistuttaa enemmän apinalauman sosiaalista hierarkiaa kuin työntekoa jotta voittoa syntyisi.

Vierailija
34/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista, ettei huonoa lähtösopimusta kannata allekirjoittaa. Lakisääteinen irtisanomisajan palkka + min. 6 kk palkka siihen päälle. Erosopimuksen pitää olla win-win, muuten sitä ei kannata allekirjoittaa.

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/71983/Salo_Jaana.pdf?sequ…

Meillä TA yritti irtisanomisajan palkkaa + 2 viikkoa. Röhönauruthan siinä pääsi.

Vierailija
35/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähtenyt ovet paukkuen pitkän riitelyn ja rähinän jälkeen.Vuoden olin toisessa työssä ja hain takaisin entiseen paikkaan,mutta eri tehtävään.Ottivat takaisin.Vanhoista ei haastattelussa kyselty.Lähetin ennen paluuta entisen tiimin jäsenille viestin,että täältä tullaan.

Olen asiantuntijatehtävissä julkishallinnossa.Molemmat,uusi ja vanha työ vakinaisia.Kemiat ja änkyröinti on elämää!Sattuuhan näitä!

Vierailija
36/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 5v kestäneissä työsuhteissa irtisanomisaika on 2 viikkoa.

Joka alalla on oma tes, josta voi tarkistaa irtisanomisajan. Ei ole sama joka alalla. Ihan Google etsii.

Vierailija
37/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet oikea vaativan alan asiantuntija niin työtarjouksia varmasti tullut jo paljon, ja tulee lisää rekryfirmoilta.

Vierailija
38/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työnantaja on noita paketteja tarjotessaan asettanut vielä "lisäehtoja". Ei saa kertoa "kenellekään". Eikä saa koskaan enää hakea mitään avoinna olevaa paikkaa yrityksessä.

Millähän tuota ensimmäistä ehtoa pystyy valvomaan? Ja kenelle ei saa kertoa? Puolisolle? Äidille? Työkavereille? Rippituolissa? Ja mitä jos hakeekin? Suurin riski lienee, ettei tule valituksi.

Vierailija
39/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä paketti on kyllä ehdottomasti parempi kuin irtisanominen, taloudellisesti ja muutenkin.

Miksi se olisi parempi? Tai onhan se, jos siitä saa vaikka viiden vuoden palkan. Mutta jos ei saa, ja jatkuvasti jää rekrytoinneissa toiseksi tai ei edes uskalla hakea, kun pelkää selittää eroamisen syytä, niin aika kaukaa saa hakea syytä paketin paremmuuteen. 

Vierailija
40/44 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma? Minut maksettiin kerran ulos työpaikasta ja työtodistuksessa luki, että irtisanouduin omasta pyynnöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi