Haluaisitko että alakoulun äidinkielen lukukirjan kansi olisi taas tällainen?
Kommentit (50)
Ei minua hautaristit haittaisi, mutta yleinen imelyys. Hiuksetkin on tuollaiset oljenkeltaiset, vaikka suomalaisilla oikeasti maantienharmaat.
Vierailija kirjoitti:
Mun aapinen oli tämän näköinen https://images.app.goo.gl/et7S7VhZw6bSsVwR7
Mullakin oli sama. Oli ihanat kuvat, vieläkin muistan joidenkin hahmojen nimiä ja joitain loruja!
Isonvihan jälkeen oli myös perintötiloja havittelevia huijareita liikkeellä. Kuvia ei orjiksi kaapatuista tietenkään ollut, ja vuosikymmeniä oli kulunut. Halu tuntea saavansa kadonnut poika takaisin oli suuri. Lukekaa esim. kirja Vale-Jaakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Tavallaan haluaisin. Tuollaiset klassisen tyyliset piirrokset ovat minusta kauniimpia kirjan kansina kuin valokuvat.
Piirros on sadusta Koivu ja tähti, jossa sotalapsiksi Ruotsiin lähetetyt sisarukset palaavat takaisin Suomeen sodan jälkeen.
Haloo. Koivu ja Tähti, eli alkukielellä Björken och Stjärnan on ilmestynyt vuonna 1893. Siinä ei kerrota ruotsiin lähetetyistä sotalapsista.
On se Koivu ja tähti sadusta. Tunnistan kuvan.
Niinhän tuo lainaamasi kommentoijakin sanoo. Mutta sanoo myös että vuonna 1893 tai aiemmin Suomesta EI lähetetty sotalapsia Ruotsiin.
Mun aapisessa oli muistaakseni värikäs iso aapiskukko sinapin värisissä kansissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua hautaristit haittaisi, mutta yleinen imelyys. Hiuksetkin on tuollaiset oljenkeltaiset, vaikka suomalaisilla oikeasti maantienharmaat.
Onhan meitä aivan vaaleitakin ja aivan luomusti vielä :). Itse olen aivan Elovena-tyttö, samoin omat lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Laskeva aurinko värjää. Ja on niitä oljenvärisiä muutenkin.
Tuohan olisi ihana mutta nykylapsille pitää asiat esittää ihmeellisesti pimpeli pompeli tyylillä. Kaikki on niin kivaa ja nättiä ja pimpeli pompeli.
Mä luen lapsille vanhoja Topeliuksen satuja ja luin itsekin lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli Iloinen aapinen, jossa oli karhut Enni ja Onni. Se oli ihana!
Enni ja Onni ovat viime vuoden suosituimpiin nimiin kuuluvia ja uskon sen johtuvan aapisen Ennistä ja Onnista.
No en usko, että nimien suosio aapisesta johtuu.. Ps. Mun veljellä oli sama aapinen, kun sulla oli. Mulla seikkaili aapisessa Eemu ja Aamu (ihmisiä) ja jotain puhuvia eläimiä. Niiden nimiä en muista.
Tukholmassa, jonne poika jatkoi Suomesta. Äiti oli jossain rannalla pyykkiä pesemässä, kun näkivät toisensa.