Hirveän ikävä palvelutarpeen arviointi kirjoitettu perheeni tilanteesta
Fyysisiä vaikeuksiani - kipuja, leikkauksista toipumista, ei ole kommentoitu. Vain lyhyesti yhtä terveyteen liittyvää seikkaa sivuttiin. Olen yhdessä yliopistollisessa sairaalassa seurannassa 100km päässä ja toisessa hoidossa 100 km päässä. Tuon päälle perheessä on ollut nielutulehdudkierrettä, mihin on ollut tähän mennessä antibioottihoitoa omalla terveysasemalla. Selitin sosiaalityöntekijälle tilanteen, miksi en ollut päässyt aloittamaan opiskelua syksyllä,ja tässä oli tosiaan monta tekijää, mitkä eivät itsestäni riippuneet mitenkään ja mitä en voinut etukäteen tietää. Palvelutarpeen arvioinnissa oli arvosteltu, että vaikutan päämäärättömältä, saamattomalta ja muistamattomaltakin. En tiedä mihin tuo muistamattomuus viittaa.
Pitäisikö jonkun hälytyskellojen soida jo tässä vaiheessa, että sossu haluaa antaa minusta äitinä mahdollisimman kykenemättönän kuvan?
Kommentit (154)
Mikä on se varsinainen syy, että olet joutunut tuollaiseen palvelutarvearviointiin?
Ei siihen pelkästään siksi joudu, että sairastelee.
Ei tarvitse meillekään kuvailla "graafisesti ällöttäviä" asioita, mutta kirjoituksestasi paistaa ennen muuta salailu. Mikä on se asian ydin, jota et ole kertonut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka vanhempi sairastaisikin, kyllä hän silti voi olla määrätietoinen ja jämpti laatenkasvatuksessa ja kodin asioissa. Ja urasuunnitelmiakin voi olla ja kaikenlaista tehdä.
Se että olla möllöttää vaan ei anna hyvää kuvaa vaan just saamattoman haahuilijan vaikutelman.
Ja ennen sairastumisiakin olis voinut tehdä jotain.
Minähän hain opiskelemaan ja pääsin, mutta en pystynyt silti aloittamaan opintoja tänä syksynä ja se, että en aloita oli toisen sosiaalityöntekijän ja lääkärin suositus.
Ennen sairastumista hoidin kotona, olin ammatillisessa koulutuksessa sekä työharjoittelussa. Enää en pysty samoihin töihin mihin koulutus. En tiedä missä vaiheessa se möllötys sitten on tapahtunut.
Ap
Milloin olet viimeksi ollut töissä? Ja kuinka kauan?
Miksi et voi opiskella?
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä, jos selittäisit tilanteesi ihan suomeksi.
Mitä sairauksia sinulla on?
Mitä "suuria vastoinkäymisiä" elämässäsi on ollut?
Oletko koskaan ollut työelämässä?
Kuinka monta lasta sinulla on ja minkä ikäisiä?
Missä lasten isä on ja mitä hän tekee?
Miksi kertoisin tunnistettavia ja kipeitä asioita itsestäni ja perheestäni tänne pelkästään haukuttavaksi? Sen voin kertoa, että olen yksinhuoltaja ja isä ei ole ollut elämässämme koskaan. Ap
Hmm. Ehkä noin on kirjotettu sen takia, että sellaisen kuvan sosiaalityöntekijä on saanut? En tiedä miksi sairauksiasi ei ole mainittu, ehkä sitä kannattaisi kysyä sosiaalityöntekijältä?
Sen sijaan "päämäärättömältä, saamattomalta ja muistamattomaltakin" kuulostaa hieman samalta mitä itsekin olet tänne kirjoittanut. Päämäärättömyys voi viitata siihen että sinusta tuntuu ettet saa koskaan enää normaalia elämää. Olet ikään kuin jumissa koska et pääse eteenpäin. Saamattomuus ehkä viittaa siihen mitä itsekin sanoit, eli olet jättänyt jotain asioita tekemättä ja parhaansa tekeminen ei ole auttanut yhtään. Ehkä muistamattomuus liitty myös tähän tekemättä jättämiseen, eli olet unohtanut tehdä asioita mitä olisi tarpeellista tehdä.
En osaa tämän enempää analysoida kun en tiedä tilannettasi. Vaikutat hieman masentuneelta? Toivottavasti saat tarvitsemaasi apua!
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se varsinainen syy, että olet joutunut tuollaiseen palvelutarvearviointiin?
Ei tarvitse meillekään kuvailla "graafisesti ällöttäviä" asioita, mutta kirjoituksestasi paistaa ennen muuta salailu. Mikä on se asian ydin, jota et ole kertonut?
Tarkoitatko, että tässä kohtaa minun pitää myöntää päihdeongelma? Sori, ei ole. En tiedä, mikä on se ydin mitä etsit, jos se ei ole tuo. Ap
Vierailija kirjoitti:
A Se, miksi en sinne halua on, koska en usko että työtoiminta ja työkokeilut on kuntouttavaa asiakkaan parasta ajatellen, vaan oikeistopolitiikan metku, jolla saadaan tilastoja siistittyä, estetään työkyvyttömiä pääsemästä eläkkeelle ja orjuutetaan ilmaistyövoimaa yrityksille. Ap
Tähän asti mun myötätunto oli aapeen puolella.
Ensinnäkin, kuntouttava työtoiminta ei ole sama asia kuin kuntoutus. Kuntoutus on sitä että jotain sairautta hoidetaan eli ihmistä kuntoutetaan eli käytännössä parannetaana jotain sairautta.
Kuntouttava työtoiminta taas kuntouttaa ihmistä työmarkkinoita varten, joissain tapauksissa elämänhallintaa, siellä ei ole terapeutteja eikä sairaanhoidon ammattilaisia kuten kuntoutuksessa. Lähtökohdat on erilaiset ja tavoitteet on erilaiset.
Kuntouttavassa työtoiminnassa on sitten niitä ammattilaisia joiden kanssa voi tehdä mm. sairaseläkehakemukset jne. Siellä nimenomaan mietitään yhdessä se mikä polku eteenpäin olisi valmentautujalle paras, ja jos selkeästi se paras on sairaseläke, niin siinä autetaan.
Ja kuntouttavaa työtoimintaa ei saa yritykset harjoittaa, juuri siksi koska siellä ei ole työvalmentajia tai yksilövalmentajia jotka tätä valmennusta tekisi. Kuntouttavassa työtoiminnassa se itse työn tekeminen on sitä joka ihmistä kuntouttaa, siinä mielessä että sinne tullaan tiettyinä päivinä, tiettynä aikana ja siellä ollaan siihen asti kun on sovittu, ja siellä on jotain mielekästä tekemistä ja työyhteisö johon kuulua. Siellä ei parannuta mistään muusta kuin ehkä yksinäisyydestä, näköalattomuudesta, syrjäytymisestä jne. Monelle kuntouttava työtoiminta on erittäin tärkeä ja hyvä keino päästä elämässä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Byrokratian ammattilainen kirjoitti:
Jos järjestelmän kanssa joutuu tekemisiin, niin no typerää laverrella omia asioitaan sattumanvaraisesti. Siitä tulee ikäviä seurauksia. Viranomaisille sanotaan sellaisia asioita, joista seuraa omalta kannalta optimaalinen lopputulos.
Minä kerroin laveasti terveysongelmistani, olin ainoastaan sen verran häveliäs, että en kuvannut graafisesti ällöttävimpiä osuuksia niistä. Pyrin tällä siihen, että saisimme apua nimenomaan asioissa joita terveyteni puute haittaa, mutta niitä ei ollut kirjattu vaan lähinnä painotettu persoonaani tulkittuja puutteita. Itse en sanonut, että en oikein saa aikaan, en muista... Vaan että en pysty kävelemään paljon, liikkuminen on fyysisesti hyvin epämukavaa,kipuja on
. En tiedä, mitä olisin voinut toisin tehdä. Ap
Suosittelisin ottamaan yhteyttä sosiaalityötekijään ja sanomaan että tämä oli saanut ehkä hieman väärän kuvan sinusta. Ja painota nimenomaan tätä että terveyttäsi ei ole otettu huomioon. Yleensä terveydestä puhuessa kannattaa hieman liioitella, ei vähätellä, vaikka et selittäisikään kaikkia ällöttäviä yksityiskohtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että tässä kohtaa minun pitää myöntää päihdeongelma? Sori, ei ole. En tiedä, mikä on se ydin mitä etsit, jos se ei ole tuo. Ap
En tarkoita päihdeongelmaa. En vain itse tiedä (kyllä, ymmärrän olevani onnekas), mistä syystä ihminen johtuu yhteiskunnan/sosiaaliviranomaisten toimenpiteiden kohteeksi.
Mutta uskoisin, että viranomaiset eivät puutu perheen asioihin pelkästään siksi, että äidillä on jokin sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Ehkä noin on kirjotettu sen takia, että sellaisen kuvan sosiaalityöntekijä on saanut? En tiedä miksi sairauksiasi ei ole mainittu, ehkä sitä kannattaisi kysyä sosiaalityöntekijältä?
Sen sijaan "päämäärättömältä, saamattomalta ja muistamattomaltakin" kuulostaa hieman samalta mitä itsekin olet tänne kirjoittanut. Päämäärättömyys voi viitata siihen että sinusta tuntuu ettet saa koskaan enää normaalia elämää. Olet ikään kuin jumissa koska et pääse eteenpäin. Saamattomuus ehkä viittaa siihen mitä itsekin sanoit, eli olet jättänyt jotain asioita tekemättä ja parhaansa tekeminen ei ole auttanut yhtään. Ehkä muistamattomuus liitty myös tähän tekemättä jättämiseen, eli olet unohtanut tehdä asioita mitä olisi tarpeellista tehdä.
En osaa tämän enempää analysoida kun en tiedä tilannettasi. Vaikutat hieman masentuneelta? Toivottavasti saat tarvitsemaasi apua!
"sinusta tuntuu että et koskaan voi elää normaalia elämää" Niin no, minä tiedän että en voi elää normaalia elämää, normaali on mielestäni terve ja kyvykäs. Se ei ole mahdollista, kenenkään mielestä.
En ole unohtanut tehdä mitään tiettyä,vaan päinvastoin olen mielestäni pitänyt pakan hyvin kasassa. Joudun toimimaan useiden eri tahojen välillä yhteistyössä ja keskustelemaan fysioterapeuttien ja lääkäreiden kanssa, mikä ei ole aina hauskaa ja mukavaa. Kukaanhan ei tätä tavallaan näe, koska se kaikki vaiva johtaa ainoastaan siihen, että pystyn jotenkuten toimimaan arjessa. Sitten on mukavaa syytellä, että saamattomalta vaikuttaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita päihdeongelmaa. En vain itse tiedä (kyllä, ymmärrän olevani onnekas), mistä syystä ihminen johtuu yhteiskunnan/sosiaaliviranomaisten toimenpiteiden kohteeksi.
Mutta uskoisin, että viranomaiset eivät puutu perheen asioihin pelkästään siksi, että äidillä on jokin sairaus.
Miksi uskot niin? Jos ainoalla huoltajalla on sairaus ja ei tukiverkostoja, niin miten viranomaiset eivät puuttuisi perheen asioihin?
Ap
Ap vaikuttaa juuri sellaiselta, joka valittelee kovaa kohtaloaan todella epäselvin sanakääntein. Mihinkään ei voi itse vaikuttaa, ja asiat vaan tapahtuvat, koko ajan lyödään alas. Näitähän on somen kerjuuryhmät täynnä.
Minulla on kaksi kroonista sairautta ja ihan elän normaalia elämää. Ei se ettei ole täysin sataprosenttisen nuori ja viriili normaalia elämää estä. Normaaliin elämään kuuluu sairaudet, vastoinkäymiset ja kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Ap vaikuttaa juuri sellaiselta, joka valittelee kovaa kohtaloaan todella epäselvin sanakääntein. Mihinkään ei voi itse vaikuttaa, ja asiat vaan tapahtuvat, koko ajan lyödään alas. Näitähän on somen kerjuuryhmät täynnä.
En ole muussa somessa kuin täällä ja youtubessa enkä ole koskaan kerjännyt ryhmissä mitään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi kroonista sairautta ja ihan elän normaalia elämää. Ei se ettei ole täysin sataprosenttisen nuori ja viriili normaalia elämää estä. Normaaliin elämään kuuluu sairaudet, vastoinkäymiset ja kuolema.
Mutta pitäisi siihen kuulua muutakin? Minulla oli ennen kyllä hyvä elämä. Ap
Vierailija kirjoitti:
MInusta ei sossu ole koskaan kirjoittanut mitään palvelutarvearviota, vaikka olen ollut isossa leikkauksessa ja lapsilla ollut korvatulehdus. Olisikohan tuon tekstin syynä se, että sinulle pitää löytää sopivat palvelut eikä niitä saa, jos kaikki kunnossa.
Se tehdään, kun on tehty lasu. Meillekin se tehtiin, kun mun sairaskohtauksen jälkeen sairaala teki lasun, kun ne epäili, että pärjäänkö mä yksin kahden pienen lapsen kanssa, kun mies on ulkomailla pitkällä työkomennuksella vai pitääkö järjestää esim. tukiperhettä. Arviointi tehtiin ja lopputuloksena totesivat, että lapset nyt on hetken vähemmällä ulkoilulla ja kotona siivotaan vähemmän, kun mä toivun, mutta kyllä me pärjätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pane kuulumaan. Sen sijaan että voihkit, käsiäsi vääntelet ja jauhat jotain ihmeellistä oikeistohallituksista.
Vierailija kirjoitti:
Teillä, joilla on elämä sujunut suunnitelmien mukaan, on joillakin kova tarve pitää yllä illuusiota, että asioita joihin ei voi vaikuttaa voi ihan hyvin tapahtua. Jopa monta peräkkäin. On myös ihan todellista ja ihmisluonnon mukaista, että lyötyä lyödään ja kun näkee jonkun heikoilla olevan, se antaa tilaisuuden lyödä alemmas. Hyvin useasti asiat toimivat kierteenä, joko negatiivisena tai positiivisena. Kun on itse päässyt hyvään nosteeseen, on mukava ajatella, että onneksi en minä, ja nuokin on ihan omaa syytään tuollaisia.
Vaan kun tiedän sellaisia, joilla on ollut asiat oikeinkin hyvin. Hyvä töpaikka, perhe ja rahaa. Puolison sairaus on ajanut omaishoitajaksi, mikä on ajanut irtisanomiseen, mikä on ajanut elintason laskuun, mikä on johtanut elämän kapenemiseen ja masennukseen varsinaisten ongelmien päälle. Niin voi käydä. Ja semmoisessa tilanteessa rinnalta poistuvat yllättävän monet "ystävätkin". Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pane kuulumaan. Sen sijaan että voihkit, käsiäsi vääntelet ja jauhat jotain ihmeellistä oikeistohallituksista.
Ikävää, jos jollekin tulee noin epämukava olo siitä, että kaikki eivät suostu olemaan inspiroivia ja positiivisia aivan vi*uiksi menneessä elämässään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä, joilla on elämä sujunut suunnitelmien mukaan, on joillakin kova tarve pitää yllä illuusiota, että asioita joihin ei voi vaikuttaa voi ihan hyvin tapahtua. Jopa monta peräkkäin. On myös ihan todellista ja ihmisluonnon mukaista, että lyötyä lyödään ja kun näkee jonkun heikoilla olevan, se antaa tilaisuuden lyödä alemmas. Hyvin useasti asiat toimivat kierteenä, joko negatiivisena tai positiivisena. Kun on itse päässyt hyvään nosteeseen, on mukava ajatella, että onneksi en minä, ja nuokin on ihan omaa syytään tuollaisia.
Vaan kun tiedän sellaisia, joilla on ollut asiat oikeinkin hyvin. Hyvä töpaikka, perhe ja rahaa. Puolison sairaus on ajanut omaishoitajaksi, mikä on ajanut irtisanomiseen, mikä on ajanut elintason laskuun, mikä on johtanut elämän kapenemiseen ja masennukseen varsinaisten ongelmien päälle. Niin voi käydä. Ja semmoisessa tilanteessa rinnalta poistuvat yllättävän monet "ystävätkin". Ap
Olet sä omaishoitajakin jollekkin? Tuohon arviointiin on etsitty varmasti monelta kantilta teidän perheen ongelmia. Ei mitään kivaa ja kaunista tarinaa, eikä kait se sairaskertomuskaan ole, vaan monipuolinen näkemys ongelmista ja niihin varmasti yritetään saada apua joka on ajateltu auttavan juuri teitä. Se miten itse suhtautuu siihen apuun jota tarjotaan lähteen vain teistä itsestä.
Minähän hain opiskelemaan ja pääsin, mutta en pystynyt silti aloittamaan opintoja tänä syksynä ja se, että en aloita oli toisen sosiaalityöntekijän ja lääkärin suositus.
Ennen sairastumista hoidin kotona, olin ammatillisessa koulutuksessa sekä työharjoittelussa. Enää en pysty samoihin töihin mihin koulutus. En tiedä missä vaiheessa se möllötys sitten on tapahtunut.
Ap