Neuvoja, mistä löytää luotettava vuokralainen?
Olen ensimmäistä kertaa vuokraamassa asuntoa. Osaatteko neuvoa tai jakaa kokemuksia mistä löytäisi luotettavan vuokralaisen? Onko kokemuksia vuokraturvasta?
Kommentit (61)
Ai niin, jos vuokraaja on kotihoidontuella tai työtön niin samat jutut, vaan niin että kuukausittaiset tulot ja maksetut vuokrat vuoden ajalta pitää todistaa. Vaatisin myös pientä yhteenvetoa siitä mitkä suunnitelmat on lähitulevaisuudessa, onko menossa töihin jne..siis sellaisista taloutta mahdollisetsi lähiaikoina muuttavista asioista.
Opiskelijalla saisi olla takana takaus vanhemmalta tai joltakin muulta joka todistaa luottokelpoisuutensa. Ihan turhaa nuoria on kuormittaa ylimääräisillä maksuilla. Jos ei takaajia ole niin sitten takuumaksu. Vuokraisin kuitenkin mieluiten nuorelle jolla on vanhemmat tai joku muu aikuinen takana jolloin yhteyttä voi hankalassa kohtaa ottaa suoraan takaajaan. Toimii yleensä paremmin kuin mikään muu uhka. Pelko siitä että vanhemmille soitetaan että vuokria ei ole maksettu on aika suuri peloite yli kaksikymppisellekin
Asuin aikaisemmin Vuokraturvan kautta vuokraamassani asunnossa, kaikki sujui mielestäni hyvin. Muutin asunnosta vuoden asumisen jälkeen ja tuolloin tapasin myös vuokranantajani ensimmäistä kertaa. Hän oli tyytyväinen, että kanssani oli sujunut kaikki niin hyvin, ja yritti tiedustella, olisiko minulla jotain asuntoa tarvitsevaa ystävää, jotta olisi löytänyt uuden vuokralaisen suoraan. Hän oli ollut muuten tyytyväinen Vuokraturvaan, mutta välityspalkkio oli kuukauden vuokra, ja välissä asunto oli muutenkin jo kuukauden tyhjillään, joten olihan ihan ymmärrettävää, ettei vuokranantajana haluaisi noin isoa summaa menettää, varsinkin kun hän oli pahoillaan, että en asunnossa pidempään viihtynyt, ja mietti, että jos seuraavakin asuisi vain vuoden, on se taas aikamoinen rumba.
Vuokrasin itse jossain kohtaa myös oman asuntoni (ei siis tuota vuokra-asuntoa) kesäajaksi ja löysin hyvän vuokralaisen amk:n intranettiin laittamani ilmoituksen perusteella. Ujon ja nörttimäisen oloinen nuori mies vaikutti hyvin tunnolliselta ja siistiltä ja päättelin, että hän tuskin järjestää kauheita kreisibailuja kämpässäni. Hyvin kaikki toimikin ja kämppä oli siisti poismuuton jälkeen.
Mielestäni tärkeimmät kriteerit:
-luottotiedot kunnossa
-ei tupakointia
-(vakituinen) työpaikka
-siisti ja kohtelias vuokralainen
vinkit:
Juttele aikasemman vuokranantajan kanssa
tapaa vuokralainen henkilökohtaisesti
tee hyvä vuokrasopimus, ja pyydä 3kk takuuvuokra.
vuokrasopimukseen kaikki, esim saako edelleen vuokrata, pitää lemmikkejä, porata seiniin reikiä, maalata, remontoida, kelle ilmoitetaan vahingoista, ym,
vaadi vuoralaiselta laaja kotivakuutus, ja kuitti sen maksamisesta. voit sopia että kuitti esitetään vuosittain.
Minulla on vain hyviä kokemuksia vuokralaisista.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 09:46"]
Kyllä vuokranantajan on annettava sellainen paperi hyvälle vuokralaiselle joka kertoo että vuokrat on maksettu ja kämppä kunnossa viimeistään sitten kun lopputarkastus on tehty. Vuokralainen voi itse kirjoittaa tekstin ja vuokranantaja allekirjoittaa. Jos vuokranantaja on kusipää niin sitten voi pankista hankkia vuokranmaksutiedot puolelta vuodelta. Voi myös asettaa prosentuaalisen rajan sille kuinka paljon vuokralaisen on tienattava vuokraan verrattuna.
Mä pidän ihanteellisena sitä että vuokralainen tienaa kolme kertaa vuokran verran. Jos on tonnin vuokra niin 2.5 kertaa riittää myös.
Yhden kuun takuu riittää kun on työpaikka, palkkalaput tai työnantajan vakuutus ettei palkasta ole puolen vuoden aikana ulosmitattu ja todistus palkasta sekä työpaikasta.
Entisen vuokranantajan suosittelu tai tositteet ajallaan maksetuista vuokrista. Entisen vuokranantajan puhelinnro olis kanssa kiva jos ei sitä todistusta heru.
Noilla pärjää. Luottotiedot asiakastiedosta- niillä ei tee mitään, ei minua kiinnosta onko ihmisellä luottotiedot menneet jos kuitenkaan ei ole ulosottoa ollut puoleen vuoteen. Luottotiedot voivat olla menossa vuokraamishetkelläkin tai sen jälkeen. Never know.
[/quote]
Huh? Todistusta sieltä ja täältä, edellisille vuokranantajille soitellaan, palkkalaskelmiakin pitäisi esitellä... Kai vaaditte vielä nähdä terveystiedot, ettei vain ole mielenterveysongelmia? Ainakin miellyttävä ilmapiiri on rakennettu kätevästi, eikä varsinkaan tarvitse pelätä, että vuokralainen jossain asiassa vetäisi yhtä köyttä vuokranantajan kanssa.
Itse juuri etsin vuokrakämpän, kun muutin vuosien ulkomailla asumisen jälkeen Suomeen. Teinit erikseen, mutta minäkin olen jo pitkälle aikuinen mies ja melkein 10 vuotta ollut lentäjänä, joten olisin saman tien lähtenyt kävelemään, jos joku olisi alkanut tivata edellisten vuokranantajien yhteystietoja tai palkkalaskelmia. Niin ainutlaatuista asuntoa en nähnytkään, että olisi ollut suuri vahinko.
Minä lähtisin hakemaan vuokralaiseksi lestadiolaisia nuoria tyttöjä tai poikia. Opiskelijoita siis.
Meidän naapurissa on vuosikausia yhdellä pariskunnalla ollu vuokralaisia ja kerran sitten tuli puheeksi niin mies sanoi että kiikutti ilmoituksen rauhanyhdistykselle ja pian oli pari opiskelijaa vuokralla. Jatkossa ei tarvinut edes ilmoitella kun jo oli uudet vuokralaiset edellisten jälkeen tulossa.
Näitä opiskelijoita asuaa siis meidän seinän takana eikä häiriötä ikinä. Käy heillä ystäviä paljonkin, joskus laulavat yhdessä jotain mutta ei häritsevästi eikä meno jatku iltamyöhään eikä etenkään öisin.
Vuokranantaja kertoi että aina on vuokrat maksettu ajallaan, mitään ei ole rikottu ja asunto on viimeisen päälle siisti poismuuttaessa.
Ei ole mitään taetta, että hyvän vuokralaisen löytää minkään välitysfirman kautta. Olemme sen itse karvaasti kokeneet. Välitysfirma ottaa tasan sen vastuulleen, että vuokra tulee maksetuksi, mutta asunnon tuhoutumisesta ei oteta mitään vastuuta. Meidän kokemuksemme mukaan välitysfirma pyysi meitä hoitamaan mahdolliset asunnossa tupakoinnin ja muun suttuisen elämän jättämät vaurioiden korvaamisasiat vuokralaiseen päin. Välitysfirma pesi näin kätensä koko hommasta. Siis raha kelpaa heille mutta ei vaivannäkö tai asioiden hoitaminen.
Voin kokemuksesta sanoa että sillä vuokraturvan takauksella ei tee mitään, luikerteli heti irti siitä kun tuli ongelmia
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 12:29"]Onko muilla kuin Vuokraturvalla käytössä 12 kk:n takuuta, jos vuokralainen ei maksakaan? Kokemuksia?
[/quote]
Vuokraturvasta erittäin huonoja kokemuksia. Jos vuokralainen ei maksa Vuokraturva purkaa sopimuksen eli käytännössä eivät takaa mitään. Meillä vuokralainen veti firman konkurssiin (sopimus firman nimissä). Konkurssikuukauden vuokra oli viimeinen minkä saimme vaikka väkeä asui vielä seuraavankin kuukauden puolella kämpässä. Ei koskaan enää Vuokraturvaa.
Itse ollaan miehen kanssa sössitty luottotietomme. Nuoruuden typerää hölmöilyjä. Siltikin olemme onneksi saaneet vuokrattua asunnon. Ja aina olemme vuokrat maksaneet ajallaan, samoiten kun muutkin laskut. Entinen vuokranantaja kehui meitä, että täsmällisesti ollaan vuokrat maksettu ja asunto pidetty siistinä ja suositteli meitä toiselle vuokranantajalle.
Meidän maksuhäiriöt ei johdu maksamattomista vuokrista, vaan ihan siitä, että tuli nuorena vippejä otettua. Tästä nyt on opittu kyllä kantapään kautta.
Toivottavasti jatkossakin saadaan vuokrattua yhtä hyvin asuntoja :)
Kokemus opettaa parhaiten ihmistuntijaksi. Jos tämän päivän laman, työttömyyden ja rahapulan kourissa kamppailevat vuokralaiset omistavat vuokratakuun pankkitalletuksena, ei heillä aivan viimeinen ropo ole käytössä.
Me oltiin muuttamassa toiselle paikkakunnalle 500km päähän. Etsittiin torista asuntoja ja soiteltiin ja kyseltiin. Monikaan ei vastannut tai heistä ei kuulunut puhelun jälkeen mitään. Ilmeisesti pitkä välimatka sai meidät vaikuttamaan huijareilta? Yhtä asuntoa sitten päästiinkin katsomaan ja vuokranantaja sanoi että odottelee vielä pari viikkoa kun muitakin on tulossa katsomaan asuntoa. Sen että kerettiin lähteä pihasta niin vuokranantaja soittaa että päätti suoraan ottaa meidät koska oltiin kuulemma paras vaihtoehto :D
Minä olen työtön ja mies opiskelija, ollaan 20 vuotiata ja aina maksettu vuokrat ajallaan. Kämppä on ihan samassa kunnossa kuin silloin kun tähän muutettiin. Ja meidän vuokranantaja on ihan mahtava tyyppi :)
Kyllä sen varmasti näkee olemuksesta kun tapaa mahdollisia vuokralaisia että millaisia nämä ovat.
Kannattaa tosiaan tavata vuokralainen henkilökohtaisesti tai vähintään jutella hänen kanssaan puhelimitse -hyvä ihmistuntemus auttaa kyllä tekemään oikean valinnan. Aina ei kuitenkaan kannata tuijottaa niitä luottotietoja! Itsellänikin on merkintä nuoruudessa sairastetun masennuksen ja sitä seuranneen kaaoksen takia, mutta sairauden hoiduttua on myös elämänhallinta ollut toista luokkaa. Ulkonäkökään ei kerro kaikkea, mutta siisti olemus ja avoin luonne ovat ihan lupaavia merkkejä. Parisuhde on usein vain hyvä asia (=ei tarvetta jokaviikkoiselle bilettämiselle), kuin myös lemmikit. Ainakin kaikki minun tuntemani koiran- tai kissanomistajat ovat hyvin tunnollisia ihmisiä! Kannattaa myös kuunnella tarkkaan, millaisia ominaisuuksia vuokralainen haluaa asunnolta, sillä nekin kertovat paljon! Haluaako rauhalliselta alueelta, läheltä kouluja, läheltä menopaikkoja, läheltä urheilumahdollisuuksia jne.
Tsemppiä sinulle, toivon, että löydät itsellesi hyvän vuokralaisen!:)
Laita ilmoitus facebookiin, työpaikan intraan ja vastaaviin verkostoihin, joista vuokralainen löytyy pienestä piiristä. Tutun tuttu on parempi kuin täysin outo.
Todella huonoja kokemuksia vuokraturvasta vuokranantajana. Takaavat muka 1. Vuoden vuokran juu paperilla kyllä mutta heti ongelmien tultua ei paperi ole edes musteen arvoinen.
Korkea riski, pienehkö tuotto. Riski on jopa niin suuri että yksikään vakuutusyhtiö ei myy vakuutusta psykovuokralaisen varalle. Osakesijoittamisessa voit menettää vain rahaa, vuokraisäntänä myös henkesi.
Mulla Espoossa asunto ja itse muutin muualle. Ihan ensikertalaisia tässä ollaan vuokranantajana. Onko kenelläkään kokemuksia Realian palveluista vuokranantajan psta.
Kyllä vuokranantajan on annettava sellainen paperi hyvälle vuokralaiselle joka kertoo että vuokrat on maksettu ja kämppä kunnossa viimeistään sitten kun lopputarkastus on tehty. Vuokralainen voi itse kirjoittaa tekstin ja vuokranantaja allekirjoittaa. Jos vuokranantaja on kusipää niin sitten voi pankista hankkia vuokranmaksutiedot puolelta vuodelta. Voi myös asettaa prosentuaalisen rajan sille kuinka paljon vuokralaisen on tienattava vuokraan verrattuna.
Mä pidän ihanteellisena sitä että vuokralainen tienaa kolme kertaa vuokran verran. Jos on tonnin vuokra niin 2.5 kertaa riittää myös.
Yhden kuun takuu riittää kun on työpaikka, palkkalaput tai työnantajan vakuutus ettei palkasta ole puolen vuoden aikana ulosmitattu ja todistus palkasta sekä työpaikasta.
Entisen vuokranantajan suosittelu tai tositteet ajallaan maksetuista vuokrista. Entisen vuokranantajan puhelinnro olis kanssa kiva jos ei sitä todistusta heru.
Noilla pärjää. Luottotiedot asiakastiedosta- niillä ei tee mitään, ei minua kiinnosta onko ihmisellä luottotiedot menneet jos kuitenkaan ei ole ulosottoa ollut puoleen vuoteen. Luottotiedot voivat olla menossa vuokraamishetkelläkin tai sen jälkeen. Never know.