Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja, mistä löytää luotettava vuokralainen?

Vierailija
04.04.2013 |

Olen ensimmäistä kertaa vuokraamassa asuntoa. Osaatteko neuvoa tai jakaa kokemuksia mistä löytäisi luotettavan vuokralaisen? Onko kokemuksia vuokraturvasta?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että opiskelijat ovat luotettavimmasta päästä. Eivät kaikki. Mutta yleensä he eivät halua polttaa siltoja ja tietääkseni asumistuen maksajalle voi vuokranantaja ilmoittaa, ettei vuokria makseta...

Vierailija
22/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun muutamat uskovat ystäväni ovat kaikki vuokralla asujia, eivät polta, eivät juo, eivät bailaa, eivätkä metelöi (kuuntele musiikkia kovalla jne). Ei lamppaa yhden illan yötuttavia kylässä jne. Eivät seurustele rikollisten kanssa jne. Olen vuokrannut heille omaa yksiötäni, ja aina on vuokrat olleet ajoissa! Ja naapurit tyytyväisiä, ja minäkin, koska ovat asuneet siivosti, eivät tuhoa tai elä säännöttömästi asuntoa kuluttaen. Suosittelen. Laita vaikka Ristin Voittoon (Hellareitten lehti) ilmoitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin löysin kämpän helsingistä jonkun uskovaisten ilmaisjakelulehden kautta. vaikka en ole uskovainen, röökasin ja bailasin. mutta maksoin aina vuokrat ajallaan.

Vierailija
24/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri kiitos kommenteista! Lisää neuvoja saa antaa muutenkin asunnon vuokraukseen liittyen.

ap

Vierailija
25/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti pyytää edellisen (tai nykyisen) vuokranantajan todistus asumisesta eli kesto, vuokranmaksuhistoria ja miten asuntoa on pidetty. Jos vuokralainen on vuosikausia hoitanut vuokransa kunnolla niin tekee niin tod.näk. jatkossakin.Parasta jos juttelet ed. vuokranantajan kanssa itse niin voit kysellä yleensäkin asioiden hoitumisesta eli miten kommunikaatio vuokralaisen kanssa sujuu jos on tullut jotain hoidettavia asioita, Samalla kuulet mahdollisista valituksista jos vuokralaisesta on sellaisia tehty. 

Ihmisillä on erilaisia tilanteita eli opiskelijakin voi maksaa vuokransa ja pitää asuntoa hyvin, ei aina tarvi niitä huipputuloja. Itse ne vuokraisi esim. pitkäaikaistyöttömälle koska en halua että joku alkaa loisimaan asunnossani vuositolkulla ja syrjäytyy ja ajautuu kenties huonoihin valintoihin. 

Vierailija
26/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuo vuokraamasi asunto muuten on? Ja minkä kokoinen/paljonko on vuokra? Opiskelijapoikamme etsii piakkoin omaa asuntoa. 

Vierailija
27/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mä ainakaan vuokranantajana ala antamaan  mitään asumisraportteja!

Vierailija
28/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 19:07"]

Kannattaa ehdottomasti pyytää edellisen (tai nykyisen) vuokranantajan todistus asumisesta eli kesto, vuokranmaksuhistoria ja miten asuntoa on pidetty. Jos vuokralainen on vuosikausia hoitanut vuokransa kunnolla niin tekee niin tod.näk. jatkossakin.Parasta jos juttelet ed. vuokranantajan kanssa itse niin voit kysellä yleensäkin asioiden hoitumisesta eli miten kommunikaatio vuokralaisen kanssa sujuu jos on tullut jotain hoidettavia asioita, Samalla kuulet mahdollisista valituksista jos vuokralaisesta on sellaisia tehty. 

Ihmisillä on erilaisia tilanteita eli opiskelijakin voi maksaa vuokransa ja pitää asuntoa hyvin, ei aina tarvi niitä huipputuloja. Itse ne vuokraisi esim. pitkäaikaistyöttömälle koska en halua että joku alkaa loisimaan asunnossani vuositolkulla ja syrjäytyy ja ajautuu kenties huonoihin valintoihin. 

[/quote]

Miten se pitkäaikaistyötön muka "loisii" asunnossasi, jos maksaa sovitun vuokran ajallaan?

Sitä paitsi eikö se ole parempi, että sama ihminen asuu asunnossa "vuositolkulla", (oli työtön tai työssäkäyvä) kuin että vuokralaiset vaihtuvat yhtenään ja kämppä saattaa olla sen vuoksi välillä tyhjilläänkin (jolloin vuokratulot jävät saamatta)?

Vierailija
29/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 19:12"]

[/quote]

Miksi et? Oletko feministi, kusipää vai mikä on ongelmasi?

Vierailija
30/61 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 19:12"]

[/quote]

no mä olen ainakin saanut edellisen vuokranantajan suositukset kun olen uutta etsinyt toiselta paikkakunnalta, ei mitään ongelmaa. Mielellään suosittelevat. Pistää miettimään että mikä sitä vuokranantajaa vaivaa jos ei voi pariin kysymykseen vastata. Kuka tahansa kuitenkin mielellään kuulee millaisen ihmisen on asuntoonsa ottamassa - varmaan sinäkin - ja joskus voi tulla tilanteita että jos olis tiennyt sen ja sen niin ei olis vuokrannut asuntoa ko.henkilölle (esim. häiriköintitapaukset varmaan kulkeutuvat isännöitsijän kautta vuokranantaajankin korviin).

Vierailija
31/61 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 19:36"]

[/quote]

Miten se pitkäaikaistyötön muka "loisii" asunnossasi, jos maksaa sovitun vuokran ajallaan?

Sitä paitsi eikö se ole parempi, että sama ihminen asuu asunnossa "vuositolkulla", (oli työtön tai työssäkäyvä) kuin että vuokralaiset vaihtuvat yhtenään ja kämppä saattaa olla sen vuoksi välillä tyhjilläänkin (jolloin vuokratulot jävät saamatta)?

[/quote]

tämä maa on pullollaan mahdollisuuksia eikä kenenkään tarvi maata kotona vuositolkulla tekemättä mitään. Eli en ottaisi vuokralle ihmistä (sinkkua/pariskuntaa) joka ei ole vuosiin tehnyt MITÄÄN vaan maksattaa elämisensä kelalla, sossulla ym. Ihan vaan siitä syystä en ottaisi että arvostan  ihmistä joka ainakin yrittää tehdä elämällään jotain.

Vuokralaisensa saa valita joten näillä mennään. Pitkäaikaisia asujia löytyy myös opiskelijoista ja työssäkäyvistä. Myös hoitovapaalla olevalle kotiäidille/isälle vuokraisin koska lasten kanssa ei muutella koko ajan kämpästä toiseen.

Vierailija
32/61 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 15:11"]

Olen ensimmäistä kertaa vuokraamassa asuntoa. Osaatteko neuvoa tai jakaa kokemuksia mistä löytäisi luotettavan vuokralaisen? Onko kokemuksia vuokraturvasta?

[/quote]

Huonoja kokemuksia vuokraturvasta itselläni.

t. kunnollinen vuokralainen

Vierailija
33/61 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokraat opiskelijille, mieti, mitä opiskelevat. esim. sairaanhoitajaopiskelijat tuskin ovat pahimmasta päästä. Heidän tulisi olla uskottavia tulevassa ammatissaankin tai sos.alan opiskelijat myöskin.

Tee vuokrasopimus niin, että saat äkkiä maksamattomat ulos asunnosta. Käytä vaikka lakimiestä, jos et itse osaa.

Vierailija
34/61 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistä löytäisi luotettavan vuokranantajan? Entinen vuokranantaja (yksityinen) unohti kertoa sellasen "pikku" jutun että kämpässä oli ihan saatanasti luteita ja jotain vitun kuoriaisia, hän oli vieläpä lakimies ammatiltaan, ja luulisi että sellasessa ammatissa oleva olisi rehellinen, mutta paskanmarjat! Ja muistan kun se paska oli näytössä niin lipevänä ja kehu kämppää maasta taivaaseen ja siistiltähän se näyttikin ja hyvällä paikalla Helsingin keskustassa, vuokrakin oli aika suuri niin ajattelin ettei olisi mikään läävä. Sitten näitä molempia "kuokkavieraita" levisi myös uuteen omistusasuntooni vaikka tosi huolellisesti kaikki tavarat puhdistin ennen muuttoa. Siinä sitten piti myrkyttää koko taloyhtiö. Että silleen! Varokaa näitä epärehellisiä paskoja!

Vierailija
35/61 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita huolellinen ilmoitus Oikotielle ja pyydä kiinnostuneita soittamaan. Sitten näytät parille fiksun kuuloiselle tyypille sen kämpän. Jos ovat siistin oloisia ja opiskelevat jotain järkevää tai ovat asiallisesti työssäkäyviä, niin vuokraat. Pistät vuokran kohtuulliseksi ja pidät kämpän siistinä, niin heebo haluaa asustella siinä ehkä pidempäänkin. Pääset helpolla eikä tule tyhjiä kuukausia. Sen lisäksi et ala esittää mitään ylemmyydentuntoista sijoittajalordia, niin yhteistyö sujunee hyvin. Pyydät vielä ystävällisesti ilmoittamaan heti vaan, jos tulee jotain ongelmia tai kysymyksiä, ja korjaatte ne aina samantien.

Itse muutin 6 vuotta sitten pois Suomesta ja näillä periaatteilla vuokrasin kämppäni. Edelleen siellä asuu sama kundi, ja molemmat osapuolet ovat enemmän kuin tyytyväisiä. Vuokra on jo jäänyt jälkeen markkinahinnasta, mutta tämä riskittömyys enemmän kuin korvaa menetyn tuoton. Kannattaa kuitenkin muistaa, että huonompiin kämppiin pomminvarmoja vuokralaisia on melko vaikea houkutella.

Loppukaneettina mainittakoon vielä, että sijoitustoimintaan liittyy aina riski. Parhaillakin taustoilla oleva tyyppi saattaa löytää tyttö/poikaystävän, joka pistää koko luukun remonttiin. Tai se suurituloinen palkkaruhtinas lähteekin hetikohta lätkimään ostettuaan oman kämpän, ja taas alkaa vuokralaisenetsintärumba alusta. Tai se uskovainen menee ja ottaa kiellosta huolimatta kissan, jonka jälkeen tapetit ovat entiset. Onneksi takuuvuokra korvaa mahdolliset korjauskulut, ainakin osittain.

Vierailija
36/61 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrasin Vuokraturvan kautta 1,5 v. sitten. Ei ongelmia, samat vuokralaiset yhä.

Vierailija
37/61 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhemani vuokraavaavat asuntoja yliopistokaupungista. He tekevät niin, että aina vuokratessa opiskelijalle ottavat myös vanhemmilta takuun maksusta. Tämä on ollut ihan hyvä käytäntö, joskin vuosien kehittelyn ja oppirahojen maksamisen tulos. Varsinkin appiukko on varsin humaani ja on ollut höynäytettävissä juristitaustataan huolimatta muutaman kerran, kun on halunnut uskoa kaikista parasta (ihana). Viime vuosina ei ole ongelmia ollut.

Lisäksi he muuten pitävät vuokrat vähän perustasoa matalampana, jotta vuokralaisillekin tulee sellainen fiilis, että tätä yhteistyösuhdetta kannattaa vaalia ja tässä pysyä.

Vierailija
38/61 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Entäs jos se työssäkäyvä jää työttömäksi ja maksaa vuokransa silti ajallaan? Millä perusteella ajat pois? Me oltiin pariskunta, asuttiin pitkään vuokralla. Lapsi syntyi vuokra-asunnossa ja oma oli suunnitteilla, talon tontti ja piirustukset valmiina. Sitten tuli lama ja jäin työttömäksi, puoliso osa-aikalomautettiin, mutta sai pitää työnsä. Talon rakennus jäi ja jäätiin vielä vuokralle. Kun vielä äitini, jonka piti taata pieni osaa lainaa, kuoli, tuli lisäeste monestakin syystä. Pitkään asuttiin vielä samassa, ennen kuin päästiin ostamaan omaa, itse asiassa kun tuli nämä nykyiset lainasysteemit. Minä olin pitkään työtön ja nyt vakityössä (Nyt olen talvilomalla, joten siksi on aikaa tässä aamukahvin aikaaan naputella). Tiedän montakin työtöntä, jotka ovat saaneet töitä, valehtelematta voisin lueta kymmenien nimet muutamassa minuutissa. Osa on ollut pitkäaikaistyöttömiä. 

Vierailija
39/61 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 08:10"]

[/quote]

Entäs jos se työssäkäyvä jää työttömäksi ja maksaa vuokransa silti ajallaan? Millä perusteella ajat pois? Me oltiin pariskunta, asuttiin pitkään vuokralla. Lapsi syntyi vuokra-asunnossa ja oma oli suunnitteilla, talon tontti ja piirustukset valmiina. Sitten tuli lama ja jäin työttömäksi, puoliso osa-aikalomautettiin, mutta sai pitää työnsä. Talon rakennus jäi ja jäätiin vielä vuokralle. Kun vielä äitini, jonka piti taata pieni osaa lainaa, kuoli, tuli lisäeste monestakin syystä. Pitkään asuttiin vielä samassa, ennen kuin päästiin ostamaan omaa, itse asiassa kun tuli nämä nykyiset lainasysteemit. Minä olin pitkään työtön ja nyt vakityössä (Nyt olen talvilomalla, joten siksi on aikaa tässä aamukahvin aikaaan naputella). Tiedän montakin työtöntä, jotka ovat saaneet töitä, valehtelematta voisin lueta kymmenien nimet muutamassa minuutissa. Osa on ollut pitkäaikaistyöttömiä. 

[/quote]

tuossa sanottiin että en ottaisi sellaista joka on vuositolkulla tai jopa suuriman osan elämäänsä nostellut vaan erilaisia tukia ENNEN kuin muuttaa asuntooni. Eli jos jää työttömäksi asunnossa asuessaan, en tietenkään ajaisi pois, tai jos on jäänyt työttömäksi ilman omaa syytään jokin aika sitten. Tarkoitan noilla pitkäaikaistyöttömillä nyt ihan niitä jotka eivät ole välttämättä edes koulunpenkiä kuluttaneet eivätkä tee tilanteensa parantamiseksi mitään koska on kivaa kun sossu maksaa vaikka hamaan hautaan. Ei siis voi verrata teidän tilanteeseenne mitenkään. Puhun vaan ja ainoastaan niistä joita ei työnteko edes kiinnosta ja jotka olettavat saavansa kaiken tarjottimella ilman että tarvii muuta kuin lappuja täytellä sossuuun. Kuten sanottu, tilanteita on erilaisia. Aika on tämä että ihmisiä irtisanotaan mutta jos ei ole koskaan tehnyt elämällään oikeastaan mitään niin mieluummin vuokraan sellaiselle jolla on muitakin suunnitelmia kuin ajelehtia päivästä toiseen asunnossa erilaisten tukien varassa.

Vierailija
40/61 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan vuokrattu asunto välitys firman kauta kaksi kertaa. Ja molemmat vuokralaiset ovat olleet kamalia. 

Ensimmäinen perhe jätti vuokria maksamatta, toinen oli pariskunta joka teki mitä lystäs asunnossa. Molemmilla vuokralaisilla oli luottotiedot kunnossa ja molemmista maksettiin välitysfirmalle noin 600e vuokrasoppareitten ja näyttöjen ja taustojen tutkimisesta.

Turhaan.

Paras tapa millä ollaan nyt vuokrattu asuntoa on puskaradio soimaan! Yksi vuokralainen asui lastensa kanssa vuoden päivät ja maksoi kaiken ajallaan ja asunto oli siistissä kunnossa kun muuttivat isompaan. 

Nykyinen vuokralainen soittanut ja kysynyt jos voi tehdä pintaremonttia ja maksanut myöskin ajallaan. 

Mulla ei ole tietoa onko kummallakaan luottotiedot kunnossa, mutta eipä tuo ole vuokranmaksuun vaikuttanutkaan. :) Päinvastoin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän