Pikkukaupunkiin jumahtaminen oli nuoruuteni suurin virhe
Tätä kadun nyt nelikymppisenä. Työmahdollisuudet oli liian rajoittuneet kun ei ollut suhteita. Työt oli pätkätöitä ja osa-aikaisia, enkä edennyt mihinkään. Ystävät jotka muuttivat Helsinkiin, ovat edenneet nuoruuden huonopalkkaisista töistä vaikka mihin. Itse ajattelin vain että asuminen Helsingissä on kallista, en tajunnut että siinä maksetaan niistä mahdollisuuksista. Ostimme asunnon maakuntakeskuksesta ja kökimme siellä minimipalkoilla ja ajattelimme että ihan hyvin menee. No ei mennyt. Nyt olen nelikymppinen, asunto myyty ilman että siitä jäi mitään käteen, työura samassa tilanteessa kuin parikymppisenä eli ei missään. Pari tuloksetonta alanvaihtoa ja äitiyslomia.
Neuvo teille nuorille. Jos haluatte asua pikku paikoilla, menette ensin töihin muualle, Helsinkiin tai vaikka ulkomaille, palaatte kun työura on hyvässä vauhdissa ja teille tarjotaan erityisen hyvää työtä sieltä pienestä paikasta. Ette aikaisemmin. Älkää yrittäkö potkia uraa käyntiin jossain missä töitä ei edes ole. Se on ihan turhaa ajanhukkaa.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vähän samanlainen tilanne, mitä ap:lla paitsi ehkä vielä pahempana. Olen myös 40-vuotias ja kotoisin alle 1000 ihmisen pikkukylästä. Lukion jälkeen en uskaltanut lähteä "maailmalle", joten valitsin opiskelupaikan lähinnä sijainnin (ammattikorkea, kotoa ajomatka 40 km) kuin oman kiinnostukseni perusteella. Koko opiskeluajan (vajaa 4 vuotta) asuin vanhempieni omakotitalossa ja se oli tosi tuttua ja turvallista aikaa. Paras kaverikin teki saman tempun opintojen ja asumisten suhteen. Yksi kavereista muutti yli 600km päähän yksin Helsinkiin ja aloitti yliopistossa. Muistan, miten säälin ja kauhistelin tuota ystävää ja olin niin onnellinen, ettei minun tarvinnut tehdä samanlaista ratkaisua.
Nyt 4-kymppisenä asun edelleen samalla pikkupaikkakunnalla (noin 10000 asukasta), nyt tosin miehen ja lasten kanssa keskustan tuntumassa. Hyvää täällä on se, että asunnot on halpoja ja vanhempani, sisarukset ja paras ystävä ja muitakin ystäviä asuu myös täällä tai lähialueilla. Huonoa on, että täällä ei ole juurikaan harrastusmahdollisuuksia ja jumitan 2200 e/kk työssä (sisältäen ikälisät, eli uran huipulla ollaan). Lisäksi nyt viime vuosina kun rohkeutta ja elämänkokemusta on tullut lisää, on samalla tullut myös ajatus ja tunne siitä, että olisiko ehkä sittenkin pitänyt nuorena kokeilla jotain muuta ja muuttaa vaikka Helsinkiin opiskelemaan alaa, joka olisi aidosti kiinnostanut. Nuorempana en myöskään kaivannut mitään harrastuksia kun vietin aikaa lähinnä kavereiden kanssa ja sekin on alkanut nyt harmittaa.
Huomaan myös, että olen alkanut tuntea vähän katkeruutta vanhempiani kohtaan: miksi he eivät rohkaisseet minua abivuotena miettimään aidosti erilaisia vaihtoehtoja ja kannustaneet minua muuttamaan pois kotoa?
No mutta, jos vanhempasi on viihtyneet hyvin pikkupaikkakunnalla, miksi he olisivat kannustaneet sinua muutamaan, varmaankin pitivät tuota pikkupaikkakuntaa onnelana myös sinulle? Ja toisaalta, onhan se heille kätevämpää, että lapsensa asuu samoilla kulmilla, kun he vanhenevat ja tarvitsevat kaikenlaista käytännön apua, ja voivat tietenkin puolestaan auttaa lastenhoidossa jne? Älä nyt vanhempiasi syytä omista valinnoistasi.
Nykyään tuota kutsutaan näköalattomuudeksi. Siis mitä ne vanhemmat harrastivat, kun eivät paremmasta tienneet. Syyttely nyt ei joka tapauksessa enää hyödytä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vähän samanlainen tilanne, mitä ap:lla paitsi ehkä vielä pahempana. Olen myös 40-vuotias ja kotoisin alle 1000 ihmisen pikkukylästä. Lukion jälkeen en uskaltanut lähteä "maailmalle", joten valitsin opiskelupaikan lähinnä sijainnin (ammattikorkea, kotoa ajomatka 40 km) kuin oman kiinnostukseni perusteella. Koko opiskeluajan (vajaa 4 vuotta) asuin vanhempieni omakotitalossa ja se oli tosi tuttua ja turvallista aikaa. Paras kaverikin teki saman tempun opintojen ja asumisten suhteen. Yksi kavereista muutti yli 600km päähän yksin Helsinkiin ja aloitti yliopistossa. Muistan, miten säälin ja kauhistelin tuota ystävää ja olin niin onnellinen, ettei minun tarvinnut tehdä samanlaista ratkaisua.
Nyt 4-kymppisenä asun edelleen samalla pikkupaikkakunnalla (noin 10000 asukasta), nyt tosin miehen ja lasten kanssa keskustan tuntumassa. Hyvää täällä on se, että asunnot on halpoja ja vanhempani, sisarukset ja paras ystävä ja muitakin ystäviä asuu myös täällä tai lähialueilla. Huonoa on, että täällä ei ole juurikaan harrastusmahdollisuuksia ja jumitan 2200 e/kk työssä (sisältäen ikälisät, eli uran huipulla ollaan). Lisäksi nyt viime vuosina kun rohkeutta ja elämänkokemusta on tullut lisää, on samalla tullut myös ajatus ja tunne siitä, että olisiko ehkä sittenkin pitänyt nuorena kokeilla jotain muuta ja muuttaa vaikka Helsinkiin opiskelemaan alaa, joka olisi aidosti kiinnostanut. Nuorempana en myöskään kaivannut mitään harrastuksia kun vietin aikaa lähinnä kavereiden kanssa ja sekin on alkanut nyt harmittaa.
Huomaan myös, että olen alkanut tuntea vähän katkeruutta vanhempiani kohtaan: miksi he eivät rohkaisseet minua abivuotena miettimään aidosti erilaisia vaihtoehtoja ja kannustaneet minua muuttamaan pois kotoa?
No mutta, jos vanhempasi on viihtyneet hyvin pikkupaikkakunnalla, miksi he olisivat kannustaneet sinua muutamaan, varmaankin pitivät tuota pikkupaikkakuntaa onnelana myös sinulle? Ja toisaalta, onhan se heille kätevämpää, että lapsensa asuu samoilla kulmilla, kun he vanhenevat ja tarvitsevat kaikenlaista käytännön apua, ja voivat tietenkin puolestaan auttaa lastenhoidossa jne? Älä nyt vanhempiasi syytä omista valinnoistasi.
En ilkeyttäni syytä vanhempiani omista valinnoistani, ovathan vanhempani yhtä lailla maaseudun syrjäkylien ja huonosti koulutettujen vanhempiensa "tuotteita". Mutta silti jälkikäteen olen alkanut ajatella, että miksi vanhempani eivät voineet yhtään hyvällä tavalla "potkia" eli kannustaa minua eteenpäin tietynlaisen lannistamisen sijasta. Esim. ystävästäni, joka muutti opiskelemaan yliopistoon Helsinkiin, vanhempani kommentoivat, että "tulee sitten maitojunalla takaisin" ja "on se kyllä surullista ja yksinäistä sillä siellä Helsingissä".
Ihmiset vain luulevat olevansa jotakin isossa kaupungissa tai "suuressa maailmassa". Samoja syöviä, juovia, naivia ja paskantavia ihmisiä olemme missä vain.
Pelkkää harhaa ja mielikuvaa, että muka kaikista maailman ihmisistä tulisi jotain suurta muualla kuin siellä, missä on.
Vierailija kirjoitti:
Tuo varmaan pätee tosiaan siinä tapauksessa, että haluaa sen uran rakentaa, että pelkkä työ ei riitä. Mä siis käsitän uran ja työn eri asioina. Ura on minusta sellainen nousujohteinen, jota rakennetaan ylennyksillä tai ehkä vaihtamalla parempaan (siis enemmän palkkaa ja vastuuta) työpaikkaan. Mä olen tyytyväinen elämääni mun kotikaupungissa, joka on melko pieni kaupunki eteläisessä Suomessa. Kävin isommassa kaupungissa opiskelemassa ja tajusin, että en halua mitään uraa rakentaa. Haluan tehdä jotain mahdollisimman simppeliä perusduunia, joka ei rasita liikaa enkä halua ylennyksiä, koska en halua kovin paljoa vastuuta. Arvostan enemmän vapaa-aikaa ja stressitöntä elämää. Rahallisesti mulle riittää, että voin maksaa asumisen ja ruuan ja ehkä pari kertaa vuodessa tehdä jonkun pienen reissun. Tykkään tämmöisestä aika simppelistä elämästä. Lapsia en halua, joten siihen ei mene rahaa.
Ihan samaa ajattelin ketjua lukiessa itsekkin. Nuorena mietin, mitä haluan elämältäni. Olen vähän kunnianhimoton ja hommasin perusduuniammatin. En vain jaksanut lähteä ns. uraa luomaan. Olen aina halunnut elää simppeliä elämää, missä raha riittää elämiseen ja jää säästöön ja työ ei ole elämä, vaan työ tehdään rahan takia ja panen oven kiinni, kun lopetan työt.
Jäin siis pikkukaupukiin ja olen työni tehnyt täällä ja elämäni elänyt täällä ja eipä tässä enää kauaa eläkkeeseenkään ole, joten taidan kuollakkin täällä. Tällainen sopii sellaiselle ihmiselle, kenellä ei ole kunnianhimoa uraan ja menestykseen, vaan haluaa elää tössyttää tavallista elämää.
Omituinen ajattelutapa ap. Kuka siellä kotipuolessa vanhemmat tai lapset ja koululaiset hoitaa? Jos pidät paikkakunnalle jääneitä luusereina, mitä se kertoo ihmisestä, joka jättää oman omaisensa sinne. Ei kun vanhukset mukaan vaan kaupunkiin vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vain luulevat olevansa jotakin isossa kaupungissa tai "suuressa maailmassa". Samoja syöviä, juovia, naivia ja paskantavia ihmisiä olemme missä vain.
Pelkkää harhaa ja mielikuvaa, että muka kaikista maailman ihmisistä tulisi jotain suurta muualla kuin siellä, missä on.
Kaikki on niin suhteellista. Ikänsä 1 huoneessa oleskellut voisi kokea sen suureksi seikkailuksi, kun aukeaa ovi ja pääsee toiseen huoneeseen. Joku toisilla planeetoilla käynyt voisi pitää kaikkia maapallolla kuppaavia aikamoisina paikalleen jämähtäneinä peräplaneetan tyttöinä ja poikina.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungeissa hyvinvointierot polarisoituu enemmän kuin maalla. Kaupungeissa on myös paljon huono-osaisuutta.
Joo mut pikkukaupungeissa se huono-osaisuuskin on todella näköalatonta. 50 miehet hengailee jossain Kouvolassa kiskalla mölisemässä.
Vierailija kirjoitti:
Omituinen ajattelutapa ap. Kuka siellä kotipuolessa vanhemmat tai lapset ja koululaiset hoitaa? Jos pidät paikkakunnalle jääneitä luusereina, mitä se kertoo ihmisestä, joka jättää oman omaisensa sinne. Ei kun vanhukset mukaan vaan kaupunkiin vai mitä?
Minusta omituinen ajatus, että lasten pitäisi uhrata oma elämänsä ja tulevaisuuden haaveensa omien vanhempien hoitamiselle? Eli jos olet sattunut syntymään syrjäkylälle, niin sinne jäät vanhempiasi hoitamaan. Ei tällaisia oman elämän ja tulevaisuuden tärkeitä asioita voi miettiä yhteiskunnallisella tasolla. Jos itse vilpittömästi haluaa jäädä kotipaikkakunnalle ja hoitaa vanhempiaan, niin silloin ok. Mutta ihan hölmöä ajatella, että jos ei maalaiselämä kiinnosta niin silti pitää jäädä sinne asumaan, ettei Suomi autioidu. Ja miksei vanhukset voi muuttaa kaupunkikeskuksiin, jos siellä on hoivakodit, terveysasemat yms.
En ylipäätään edes ymmärrä, miten niinkin laaja maa kuin Suomi (noin 350 000 m2) ja pieni väestöpohja (5,5 milj.) voitaisiin pitää kauttaaltaan asuttuna. Ei olisi taloudellista eikä ekologista. Sitä paitsi minusta on hienoa, että Suomessa on laajoja erämaa-alueita karhuille, susille yms. asutettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhut asiaa. Tässä on yksi suuri selitys työttömyyslukuihin.
Todella suuri selitys. Veronmaksajan selkänahasta maksetaan elämä perähikiällä, jotta Virolaiset saisivat rakentaa sutta ja sekundaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n puolustukseksi sanottava, että työpaikkojen ja muuttoliikenteen keskittyminen pk-seudulle on ollut niin nopeaa ettei sitä osannut 20 vuotta sitten ennakoida.
Ei se tilanne 30 vuodessa ole olennaisesti muuttunut. Kirjoitin ylioppilaaksi pikkukaupungista vajaat 30 vuotta sitten, ja silloin jo puhuttiin, että sieltä lähtee kaikki, jotka osaavat edes bussiaikataulut lukea. Itse lähdin Helsinkiin, ja olen sittemmin asunut niin ulkomailla kuin Suomessakin keskisuuressa kaupungissa. Ihan ok on ollut elämä. Jotkut jäivät sinne pikkukaupunkiin, ja ihan hyvää elämää sielläkin on vietetty. Ainakin ne, jotka kuitenkin ensin kävivät kunnon koulutuksen hakemassa muualta.
Mutta kyllä jo tosiaan silloin asetelma oli ihan sama. Ei 80-90-luvun taitteen rakennemuutoksesta pikkukaupungit nousseet ikinä. Paitsi tietysti hetkeksi joku Salo.
Muutin pikkukaupungista heti kun kykenin, eli pakollisen oppivelvollisuuden suoritettuani ja se oli elämäni paras veto vaikken sitä silloin nuorena tietenkään pystynyt näkemään.
Perhe jäi silloin, mutta he muuttivat perässäni Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n puolustukseksi sanottava, että työpaikkojen ja muuttoliikenteen keskittyminen pk-seudulle on ollut niin nopeaa ettei sitä osannut 20 vuotta sitten ennakoida.
Eikö? 30+ vuotta sitten se oli ihan hyvin nähtävillä. Pieneltä savupiippupaikkakunnalta pk-seudulle ja siellä on pysytty, ulkomaille tehtyä muutaman vuoden kiepahdusta lukuun ottamatta
Hieno kirjoitus, ap! Tuntuu, että vain Helsingissä pystyy Suomessa tekemään järkevän ja kovapalkkaisenkin työuran. Itse en Helsinkiin halunnut lähteä, joten olen vuosikymmeniä kitkutellut akateemisen alan pätkätöillä kotipaikkakunnallani. Tämä on minulle rakasta seutua, täällä on koti ja perhe. Kaikkea ei voi saada, mutta hyvä olisi, jos työmahdollisuuksia olisi tasaisemmin ympäri maata!
Haaveilin Ally McBealin innoittamana oikeustieteestä tai psykologiasta, Teho-osaston innoittamana lääkiksestä. Kaikki ovat vaikeita aloja päästä sisään ja olisi pitänyt muuttaa käytännössä Helsinkiin, enkä oikein pitänyt edes realistisena näitä vaihtoehtoja. Isosiskoni on suvun ensimmäinen ylioppilas, vanhempani keskikoulupohjalta. Vanhempani eivät kannustaneet minua millään tavalla hakemaan yliopistoon, huolimatta siitä, keskiarvoni lukiossa oli lähes 9. Tein tradenomin tutkinnon ja koska siihen aikaan amk-tutkinnot olivat niin uusi juttu, vanhempani pohtivat, että eikö merkonomi olisi parempi.
Samaa mieltä myös matkustelun vaikutuksesta maailmankuvaan. Lapsuudessa emme käyneet ulkomailla lukuun ottamatta 90-luvulla muutamia matkatoimiston järjestämiä bussilla ja laivalla Tallinnaan ja Tukholmaan-reissuja.