Amerikassa synnytys maksaa 12000 dollaria? WTF????????
Kommentit (205)
En kyllä ymmärrä noita suomenkaan hinnoitteluja , jotka joku laittoi alkupäähän ketjua. Miksi esim " perätilan ulosauttokäsin" maksoi 1200 e jne... Ymmärrän että ihmisten palkat maksaa ja lääkitykset maksaa, mutta miksi imukupilla avustamisessa on eri hinta kuin käsin ulosautossa, ei kai se imukuppi itsessään voi niin paljoa maksaa. Tai vaikka olisi kuinka laksettu lääkäri + hoitajan palkat sen 12 h kun synnyttää niin ei siitä tuommoisia hintoja tule. Siis en käsitä mihin ne perustuvat kun kaikki repeämien paikkaukset ym oli kuitenkin hinnoiteltu vielä erikseen.
Synnytin tokan lapseni Saksassa. Olin istukkaongelmien takua 16 vrk ennen synnytystä jo osastolla ja synnytyksen jälkeenkin useamman päivän. En saanut minkäänlaista laskua.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan synnytelty sairaalassa jostain 60-luvulta lähtien. Sitä ennen synnytettiin kotona sängyssä tai saunassa.
Näin tehtiin. Eikä maksanut penniäkään ja ihan terveitä ihmisiä kasvoi. Paremmin oli asiat kaikin puolin muutenkin.
ei oo lapsia..oon yrittäjä
mitäs minä tästä paskasta hyödyn
niin ja töitähän ei tulevaisuudessa ole kellään.,joten olkaa hiljaa tulevista veronmaksajista
ja ne on yleensä vaj akit kun hommaa lapsia ja kissoja paskaisiin vuokraasuntoihin
Eiks raskaana oleva vois lentää suomeen viimeisillään ja synnyttää täällä?
Sit vaan jättää laskun maksamatta
suomessahan ei jätetä kadulle, jos ei oo vakuutusta?
Vierailija kirjoitti:
Siis tuliko tämä nyt jollekin yllätyksenä, että USA:ssa terveyden-/sairaudenhoito maksaa?
Itselläni on siellä ystävä, jolta meni munuaiset, joten joutui olemaan dialyysissä monta vuotta, sitten tehtiin munuaissiirrot kahtena eri toimenpiteenä, ja nyt on ollut pari vuotta erilaisillä lääkityksillä ettei tule siirtojen johdosta ongelmia. Viimeeksi kun kysyi vakuutusyhtiöltä paljonko on tullut toistaiseksi koko hoidolle hintaa, niin juuri oli mennyt yhteissumma hieman yli 5 miljoonan dollarin. Sanoi että ennen hänestä vakuutusmaksut tuntuivat kalliilta, muttei enää jostain kumman syystä...
Suomessakin on laskettu että vuosi dialyysiä maksaa 80 000, joten siirtomunuainen maksaa kuitenkin niinsanotusti itsensä takaisin säästöinä vaikka leikkaus onkin kallis.
Minulla ei olisi varaa maksaa joka vuosi dialyysista tuota hintaa, se ehkä odottaa minua sillä kärsin perinnöllisestä munuaissairaudesta.
jos turistilla ei oo rahaa..joutuuko synnyttämään sairaalan aulaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvaltalaisella ystävälläni on 3 lasta. Hän on hotellissa töissä ja on lähtenyt jokaiseen synnytykseen suoraan työvuorosta. Äitiysloma 6 viikkoa, sitten on palattava töihin. Palkasta menee 900 dollaria kuussa vakuutukseen, joka ei kata kaikkea. Synnytyksistä tuli lasku kotiin. Samoin ambulanssi on niin kallis että sairaat ihmiset eivät uskalla soittaa apua.
Minun ystäväni ovat opettajia. Heillä on kolme lasta ja asuvat Brooklynissä isossa perheasunnossa. Viimeiseñ synnyttyä isä piti viikon isyyslomaa, äiti pari kuukautta. Kotiin palkattiin nanny joskin äiti työskenteli etänä kotoa käsin ja hoiti imetyksen.
Minun tuttavapiirissäni New Yorkissa asuva asianajajavaimo ja opettajana työskentelevä mies. Vaimo sai heti valmistuttuaan paikan hienosta asianajotoimistosta ja palkkaa lähes 200 000 dollaria (175000 euroa/v). Toki ihan hurja työtahti ja pitkät päivät, mutta Suomessa samassa duunissa hän tienaisi vastavalmistuneena bonuksineen alle 60k vuodessa ja maksaisi silti 15% korkeampia veroja kuin jenkeissä. Naiselle maksettiin töistä mm. raskausajan seurantaan liittyviä kuluja ja hammashoito, synnytyksen maksoivat itse. Äitiyslomaa piti 3 kk, jota pidettiin todella pitkänä aikana. Miehen palkkaa en tiedä, mutta vähemmän. Mies jäi kotiin vauvan kanssa. Elintaso heillä on vakuutuksista, lapsen opintosäästöistä ja asuinkuluista huolimatta huomattavan korkea verrattuna Suomeen.
Otit sitten esimerkiksi yhden niistä ammateista, joissa tienaa ihan vtusti. Laitapa tähän de yhdysvaltalainen kaverisi, joka on mäkkärillä töissä...
Vierailija kirjoitti:
Ja minkähän takia ihmiset ympäri maailmaa hinkuaa tuonne? Jopa Vietnamista pakenivat vihollismaahansa ja nyt heistä suurin osa elää köyhyydessä siellä...
Syy on hyvä vin yksinkertainen: amerikkalainen viihdeteollisuus. Amerikka elää mielikuvilla, ei todellisuudella.
Tiesitkö, että USAssa saa näyttää vain tietyn määrän ulkomaisia elokuvia teatterissa? Muun on oltava kotimaista propagandaa.
Amerikkalainen puolisoni sanoi, että köyhät saavat synnyttää ilmaiseksi, mutta jos käyt töissä se 12k laskutetaan tuloistasi ulosoton kautta, jos ei ole heti maksaa kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko luulet että se oikeasti maksaa Suomessa? Vinkki: enemmän kuin se 60e.
USA:ssa maksat synnyttäjänä tuon 12 000 dollaria kuukausittain maksamasi terveysvakuutuksen päälle. Ja maksu saattaa olla työnantajan "tarjoamassa" vakuutuksessa 20% palkasta.
Suomessa maksat ihan samat rahat verotuksen muodossa.
Kaikilla ei oikein älli riitä tajuamaan miten homma toimii. Jenkeissä verotus on huomattavasti kevyempää kuin täällä eurostoliitossa.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalainen puolisoni sanoi, että köyhät saavat synnyttää ilmaiseksi, mutta jos käyt töissä se 12k laskutetaan tuloistasi ulosoton kautta, jos ei ole heti maksaa kaikkia.
Ei sitä jalkansa katkaissutkaan kadulle jätetä, mutta lasku seuraa kuten muillekin maksaa sen sitten vakuutus tai ihminen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minkähän takia ihmiset ympäri maailmaa hinkuaa tuonne? Jopa Vietnamista pakenivat vihollismaahansa ja nyt heistä suurin osa elää köyhyydessä siellä...
Syy on hyvä vin yksinkertainen: amerikkalainen viihdeteollisuus. Amerikka elää mielikuvilla, ei todellisuudella.
Tiesitkö, että USAssa saa näyttää vain tietyn määrän ulkomaisia elokuvia teatterissa? Muun on oltava kotimaista propagandaa.
Se USA:n kotimaisuus on sinällään vähän kyseenalaista koska kyseessä on todellisuudessa juutalaisten propaganda. Elokuvateollisuus on miltei täysin juutalaisten käsissä kuten media ja pankkisektorikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvaltalaisella ystävälläni on 3 lasta. Hän on hotellissa töissä ja on lähtenyt jokaiseen synnytykseen suoraan työvuorosta. Äitiysloma 6 viikkoa, sitten on palattava töihin. Palkasta menee 900 dollaria kuussa vakuutukseen, joka ei kata kaikkea. Synnytyksistä tuli lasku kotiin. Samoin ambulanssi on niin kallis että sairaat ihmiset eivät uskalla soittaa apua.
Minun ystäväni ovat opettajia. Heillä on kolme lasta ja asuvat Brooklynissä isossa perheasunnossa. Viimeiseñ synnyttyä isä piti viikon isyyslomaa, äiti pari kuukautta. Kotiin palkattiin nanny joskin äiti työskenteli etänä kotoa käsin ja hoiti imetyksen.
Minun tuttavapiirissäni New Yorkissa asuva asianajajavaimo ja opettajana työskentelevä mies. Vaimo sai heti valmistuttuaan paikan hienosta asianajotoimistosta ja palkkaa lähes 200 000 dollaria (175000 euroa/v). Toki ihan hurja työtahti ja pitkät päivät, mutta Suomessa samassa duunissa hän tienaisi vastavalmistuneena bonuksineen alle 60k vuodessa ja maksaisi silti 15% korkeampia veroja kuin jenkeissä. Naiselle maksettiin töistä mm. raskausajan seurantaan liittyviä kuluja ja hammashoito, synnytyksen maksoivat itse. Äitiyslomaa piti 3 kk, jota pidettiin todella pitkänä aikana. Miehen palkkaa en tiedä, mutta vähemmän. Mies jäi kotiin vauvan kanssa. Elintaso heillä on vakuutuksista, lapsen opintosäästöistä ja asuinkuluista huolimatta huomattavan korkea verrattuna Suomeen.
Otit sitten esimerkiksi yhden niistä ammateista, joissa tienaa ihan vtusti. Laitapa tähän de yhdysvaltalainen kaverisi, joka on mäkkärillä töissä...
Silläkin on parempi on ostovoima kuin kotimaan mäkkärin työntekijällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, varmaan enemmän kuin 60e. Mutta kuitenkin varmaan selvästi vähemmän kuin 12000 dollaria.
Suomessa se on vielä kalliimpaa, mutta se kustannetaan verovaroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja erona Suomen systeemiin on nimenomaan se, että työnantaja maksaa tuon vakuutuksen (voi toki olla, että myös työntekijä maksaa osan). Jos ei ole työnantajaa maksamassa sitä vakuutusta, niin USA:ssa se pitää itse maksaa. Monellakaan ei ole varaa, ja sitten on julkisen terveydenhuollon varassa. Ja kun verrataan Suomen ja USA:n julkista terveydenhuoltoa, niin kumpihan on parempi?
Työnantaja maksaa jos olet koulutettu ja osaava ammattilainen. Matalapalkka aloillla voi unohtaa kattavat vakuutukset ja vuosilomat. Siellä kun työnantajilla ei ole mitään velvollisuutta tarjota näitä etuja työntekijöilleen. Eikä missään kaupan kassalla tai siivoojana työnantaja mitään ylimääräistä tarjoa sen minimipalkan lisäksi. Palkka tulee vain tehdyistä tunneista. Jos olet sairaana tai lomalla niin mitään et saa.
Kannattaa kouluttautua.
Niin, Usassa aika oleellinen kysymys, että millä rahalla kouluttaudut, jos vanhemmat on siivoojia? Suomessa (ainakin toistaiseksi) pystyy köyhänkin perheen kasvatti kouluttautumaan hyvinkin korkealle.
Kouluun paastya kysytaan vanhempien varallisuus. Jos sita ei paljon ole niin koulu antaa stipendeja jopa joskus niin paljon etta opiskelija opiskelee ilmaiseksi, ns. "free ride".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa maksat synnyttäjänä tuon 12 000 dollaria kuukausittain maksamasi terveysvakuutuksen päälle. Ja maksu saattaa olla työnantajan "tarjoamassa" vakuutuksessa 20% palkasta.
Suomessa maksat ihan samat rahat verotuksen muodossa.
Kaikilla ei oikein älli riitä tajuamaan miten homma toimii. Jenkeissä verotus on huomattavasti kevyempää kuin täällä eurostoliitossa.
Suomalainen terveydenhoito on P€rkeleen paljon kustannustehokkaampaa kuin jenkeissä, koska välistävetäjiä on toistaiseksi esperioita lukuunottamatta vähemmän. Ja mieluummin maksan veroja kuin turvallisuuslafkalle että pitää kerjäläiset tiluksiltani poissa.
onx tietoo? kirjoitti:
jos turistilla ei oo rahaa..joutuuko synnyttämään sairaalan aulaan?
Amerikassa sairaaloilla on velvollisuus hoitaa aina kiireelliset tapaukset joka tapauksessa. Luultavasti synnytys kuuluu näiden joukkoon. Lasku kuluista tulee sitten perässä. Varmasti pitävät huolen siitä, että saavat rahansa jos vain suinkin on mahdollista.
Minusta suomalaisten on ihan turha pahkailla USAn terveydenhoitoa ja opiskeluja kun teilla ei ole mitaan tietoa siita mita kaikkea apua taallakin on saatavilla. Lehtiin tulee aina ne sensaatiotapaukset.
Tästä huolimatta usa:ssa on selvästi korkeampi synnytyskuolleisuus kuin vaikkapa Suomessa. Eli minusta vaikuttaa ihan toimivalta tämä suomen malli, jossa kätilö hoitaa synnytystä lähtökohtaisesti ja gynekologi kutsutaan paikalle, jos tulee ongelmia tai kyseessä on riskisynnytys. Alla kuvalinkki:
https://www.google.com/search?q=birth+mortality+rate+us&oq=birth+mortal…:
Veikkaisin, että tuohon usan korkeaan synnytyskuolleisuuteen vaikuttaa myös nämä korkeat kulut terveydenhuollossa, eli että köyhemmillä tuskin on varaa ainakaan vastaaviin neuvolapalveluihin raskausaikana kuin mitä Suomessa saa.