Amerikassa synnytys maksaa 12000 dollaria? WTF????????
Sairasta.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan synnytelty sairaalassa jostain 60-luvulta lähtien. Sitä ennen synnytettiin kotona sängyssä tai saunassa.
Jaa, itse olen syntynyt 1950 ja olen syntynyt kunnansairaalassa.
Noin oli omassa pienessä kunnassani. Varmaan oli vielä kotisynnytyksiäkin, mutta kaikki sisarukseni ovat syntyneet samassa kunnansairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuliko tämä nyt jollekin yllätyksenä, että USA:ssa terveyden-/sairaudenhoito maksaa?
Itselläni on siellä ystävä, jolta meni munuaiset, joten joutui olemaan dialyysissä monta vuotta, sitten tehtiin munuaissiirrot kahtena eri toimenpiteenä, ja nyt on ollut pari vuotta erilaisillä lääkityksillä ettei tule siirtojen johdosta ongelmia. Viimeeksi kun kysyi vakuutusyhtiöltä paljonko on tullut toistaiseksi koko hoidolle hintaa, niin juuri oli mennyt yhteissumma hieman yli 5 miljoonan dollarin. Sanoi että ennen hänestä vakuutusmaksut tuntuivat kalliilta, muttei enää jostain kumman syystä...
Miljoonilla amerikkalaisilla ei ole vakuutusta. Arvaa mitä heille tapahtuu kun pitäisi yllättäen saada viisi miljoonaa dollaria jostain. Sellaista ystävää joutuisit menemään hautausmaalle tapaamaan.
Suomessa kupsahtaisit hoitovirheeseen ilman minkäänlaisia korvauksia.
Kuinkas paljon noihin hoitovirheisiin "kupsahdetaan" Suomessa? Onko sinulla olemassa joku tilasto ko asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Alatiesynnytys Suomessa kustantaa yhteiskunnalle n 2000e ja sektio n puolet enemmän.
Ai naisten sektioko se on ainoa leikkaus? Mietippä myös kaikkia muita leikkauksia, ne kustantaa myös yhteiskunnalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko luulet että se oikeasti maksaa Suomessa? Vinkki: enemmän kuin se 60e.
USA:ssa maksat synnyttäjänä tuon 12 000 dollaria kuukausittain maksamasi terveysvakuutuksen päälle. Ja maksu saattaa olla työnantajan "tarjoamassa" vakuutuksessa 20% palkasta.
Suomessa maksat ihan samat rahat verotuksen muodossa.
Kaikilla ei oikein älli riitä tajuamaan miten homma toimii. Jenkeissä verotus on huomattavasti kevyempää kuin täällä eurostoliitossa.Näin silloin, kun on todella hyvä palkka. Keskituloisella tilanne voi ollakin eri. 100 000 dollaria vuodessa ansaitseva lähiomaiseni maksaa veroja suunnilleen yhtä paljon kuin hän maksaisi samoilla tuloilla Suomessa, jos kiinteistöverot (hänellä perusomakotitalosta 11 000 dollaria vuodessa) lasketaan mukaan.
Nyt oli kyllä niin paksua juttua ettei mene läpi.
Olen asunut amerikassa ja omistanut omakotitalon ja kiinteistöverot eivät ole mitään tuonne päinkään.
Kerros missä osavaltiossa tuo "lähiomaisesi" asuu ja kiinteistön koko.New Jerseyssä (ilmeisesti siellä tosin on korkeammat kiinteistöverot kuin maassa keskimäärin). Kysymyksessä on ihan tavallinen omakotitalo, jossa on kolme makuuhuonetta ja reilun 1000 neliömetrin kokoinen tontti. Kiinteistön arvo on noin puoli miljoonaa.
Ja ne kiinteistöverot voin tarkistaa itse koska tahansa laittamalla talon osoitteen googleen. Ne kun ovat julkista tietoa. Itse asiassa nyt kun tarkistin, tuo 11000 dollaria on alakanttiin. Viime vuoden kiinteistövero oli 12700 euroa.0
Eli kaivoit esimerkiksi amerikasta esimerkin joka joka on kaikkea muuta kuin normi keskiarvo.
Tiesin heti että kirjoituksesi on poikkeustapaus tai pas*apuhetta.
Ja kuten sanottua niin kiinteistövero ei liity tähän asiaan yhtään enempää kuin vaikka autovero. Jenkeissä on kaikki verotus huomattavasti kevyempää kuin suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Minun tuttavapiirissäni New Yorkissa asuva asianajajavaimo ja opettajana työskentelevä mies. Vaimo sai heti valmistuttuaan paikan hienosta asianajotoimistosta ja palkkaa lähes 200 000 dollaria (175000 euroa/v). Toki ihan hurja työtahti ja pitkät päivät, mutta Suomessa samassa duunissa hän tienaisi vastavalmistuneena bonuksineen alle 60k vuodessa ja maksaisi silti 15% korkeampia veroja kuin jenkeissä. Naiselle maksettiin töistä mm. raskausajan seurantaan liittyviä kuluja ja hammashoito, synnytyksen maksoivat itse. Äitiyslomaa piti 3 kk, jota pidettiin todella pitkänä aikana. Miehen palkkaa en tiedä, mutta vähemmän. Mies jäi kotiin vauvan kanssa. Elintaso heillä on vakuutuksista, lapsen opintosäästöistä ja asuinkuluista huolimatta huomattavan korkea verrattuna Suomeen.
Niin mitä veroja? New Yorkissa ensinnäkin aivan sairaat asuntojen hinnat ja päälle vielä kalliit kiinteistöverot ja yhtiövastikkeet (HOA). Päivähoito ja lasten opiskelu se vasta hinnakasta onkin. Siihen päälle vielä erinäiset kalliit vakuutukset, niin sitten vasta aletaan katselemaan, mitä jää viivan alle.
Kyllä ne verot on siellä isot. Toki niissä on alueellisia eroja. Homes.com ja sieltä joku sopiva kaupunki ja hintataso. Itse testasin tunnetusta osavaltion pääkaupungista tuollaisia 700-800kdollarin eli noin 600 000 Euron taloja eli semmoisia hyväpalkkaisten kämppiä, niin verot oli 800-900 dollaria kuussa. Siis pelkät verot. Vakuutukset näytti olevan noin 300 eli sekin 3600 dollaria vuodessa. Kuulostaa paljolta, kun ei Suomessa tarvi 3000 Euron kotivakuutusta maksaa isompaankaan taloon. Ja kyse ei ollut hurrikaanialueesta. Muistaisin joskus jossain asunto-ohjelmassa olleen, että Floridassa pelkkä vakuutus rantataloille vesivahinkoihin eli hurrikaanit, tulvat, hyökyaallot yms. 1500-2000 dollaria.
Siis 1500-2000 kuussa! Siksi se pariskunta siinä luopui kanaalin rannalla olevan talon ostamisesta, koska talo oli kallis muutenkin ja verot yms. ja vielä päälle 1500-2000 dollaria kuussa siitä vesiriskistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan synnytelty sairaalassa jostain 60-luvulta lähtien. Sitä ennen synnytettiin kotona sängyssä tai saunassa.
Noin oli omassa pienessä kunnassani. Varmaan oli vielä kotisynnytyksiäkin, mutta kaikki sisarukseni ovat syntyneet samassa kunnansairaalassa.
Jopa 1918 syntynyt isäni on syntynyt kaupunginsairaalassa. Ehkä maalla oli toisin.
No mitenköhän se jenkkien koulupudokkaiden ja työttömien wt-porukka sitten selviää synnytyksistä? Sitä wt-porukaa jenkeissä nimittäin muuten riittää ja heille syntyy silti paljon lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tuttavapiirissäni New Yorkissa asuva asianajajavaimo ja opettajana työskentelevä mies. Vaimo sai heti valmistuttuaan paikan hienosta asianajotoimistosta ja palkkaa lähes 200 000 dollaria (175000 euroa/v). Toki ihan hurja työtahti ja pitkät päivät, mutta Suomessa samassa duunissa hän tienaisi vastavalmistuneena bonuksineen alle 60k vuodessa ja maksaisi silti 15% korkeampia veroja kuin jenkeissä. Naiselle maksettiin töistä mm. raskausajan seurantaan liittyviä kuluja ja hammashoito, synnytyksen maksoivat itse. Äitiyslomaa piti 3 kk, jota pidettiin todella pitkänä aikana. Miehen palkkaa en tiedä, mutta vähemmän. Mies jäi kotiin vauvan kanssa. Elintaso heillä on vakuutuksista, lapsen opintosäästöistä ja asuinkuluista huolimatta huomattavan korkea verrattuna Suomeen.
Niin mitä veroja? New Yorkissa ensinnäkin aivan sairaat asuntojen hinnat ja päälle vielä kalliit kiinteistöverot ja yhtiövastikkeet (HOA). Päivähoito ja lasten opiskelu se vasta hinnakasta onkin. Siihen päälle vielä erinäiset kalliit vakuutukset, niin sitten vasta aletaan katselemaan, mitä jää viivan alle.
New Yorkissa on myös erilaisia tuettuja asumismuotoja, vuokrasääntelyä jne. Vastaavasti näissä on riskinä huono ylläpito. Käytännössä kuitenkin keskiluokkaiselle kouluttautuneelle perheellä jää viivan alle enemmän Yhdysvalloissa kuin Suomessa. Omat sukulaiseni Yhdysvalloissa ovat täkäläisessä mittapuussa erittäin varakkaita, vaikka yhdysvaltalaisessa kontekstissa vain normaalia ylempää keskiluokkaa. Raha on tehty korkeakoulututkintoja hyödyntäen ei yrittämällä. Käytännössä elämä on seillä heillä paljon turvatumpaa kuin vaikkapa Helsingissä. Ei todellakaan mitään katuväkivaltaa tai murtovarkaita. Toisaalta myös karttavat tiettyjä asuinalueita, joilla asuu käytännössä huono-osaisia. Mikäpä karttaessa kun omalla rahalla eletään eikä kaupungin vuokra-asunnoissa.
Juuri synnytin USA:ssa. Lapsi on nyt 4 kk vanha ja vieläkään ei ole ihan tarkkaan kustannukset tiedossa, lun vakuutusyhtiö ja sairaala riitelevät laskuista. Mutta vakuutusyhtiölle on lähtenyt sairaalasta laskuja n. 40000 $:n edestä. Vakuutusyhtiö sitten neuvottelee laskuun erilaisia alennuksia. Jos lasku tulisi kokonaan itselle, hinta olisi ollut ehkä kokoluokkaa 10 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä halutaan vielä saada abortin teko mahdollisimman vaikeaksi tai kieltää kokonaan. Pelkkä synnytys on monelle siellä taloudellinen katastrofi, lapsen elätyksestä puhumattakaan.
Jenkeillä on kova syntyvyys, maa kasvaa toisin kuin täällä ilmaisine synnytyksineen ja lapsilisineen.
Kasvaa, kuten kehitysmaiden tapana on.
Me puhutaan nyt maailman vauraimmasta maasta. Yhdysvalloissa keskiluokka on varakkaampaa selvästi kuin Suomessa ja sikarikkaita löytyy toisin kuin täältä.
Kyllä, sekatyömies saa 3500usd kouraan helpolla ja ja lentoemännät pystyvät 10 000usd kuukausituloihin, eikä hullua yliverotusta niin kuin meillä
Mutta palkasta meneekin sitten menoja, joita Suomessa ei ole. Eli vaikka tuo synnytys, sitten ei ole samanlaisia vanhempainrahoja ja äitiysrahoja, päivähoito maksaa paljon enemmän, koulut maksavat, koska useimmiten keskiluokkaiset laittavat lapsensa yksityiskouluun ja maksaa valtion kouluissakin tietyt asiat, ja rahaa pitää säästää koko ajan lapsen yliopisto-opintoja varten.
Jos sairastuu syöpään tai toinen joutuu työttömäksi, niin siinäpä ollaan melko pian kriisissä ellei ole mojovia säästöjä. Todellisuudessa monet amerikkalaiset ovat suurissa veloissa (asuntovelan lisäksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa maksat synnyttäjänä tuon 12 000 dollaria kuukausittain maksamasi terveysvakuutuksen päälle. Ja maksu saattaa olla työnantajan "tarjoamassa" vakuutuksessa 20% palkasta.
Kaikilla ei oikein älli riitä tajuamaan miten homma toimii. Jenkeissä verotus on huomattavasti kevyempää kuin täällä eurostoliitossa.Näin silloin, kun on todella hyvä palkka. Keskituloisella tilanne voi ollakin eri. 100 000 dollaria vuodessa ansaitseva lähiomaiseni maksaa veroja suunnilleen yhtä paljon kuin hän maksaisi samoilla tuloilla Suomessa, jos kiinteistöverot (hänellä perusomakotitalosta 11 000 dollaria vuodessa) lasketaan mukaan.
Olen asunut amerikassa ja omistanut omakotitalon ja kiinteistöverot eivät ole mitään tuonne päinkään.
Kerros missä osavaltiossa tuo "lähiomaisesi" asuu ja kiinteistön koko.New Jerseyssä (ilmeisesti siellä tosin on korkeammat kiinteistöverot kuin maassa keskimäärin). Kysymyksessä on ihan tavallinen omakotitalo, jossa on kolme makuuhuonetta ja reilun 1000 neliömetrin kokoinen tontti. Kiinteistön arvo on noin puoli miljoonaa.
Ja ne kiinteistöverot voin tarkistaa itse koska tahansa laittamalla talon osoitteen googleen. Ne kun ovat julkista tietoa. Itse asiassa nyt kun tarkistin, tuo 11000 dollaria on alakanttiin. Viime vuoden kiinteistövero oli 12700 euroa.0
Eli kaivoit esimerkiksi amerikasta esimerkin joka joka on kaikkea muuta kuin normi keskiarvo.
Tiesin heti että kirjoituksesi on poikkeustapaus tai pas*apuhetta.Ja kuten sanottua niin kiinteistövero ei liity tähän asiaan yhtään enempää kuin vaikka autovero. Jenkeissä on kaikki verotus huomattavasti kevyempää kuin suomessa.
Ei tuo ole lähiomaiseni kaupungissa mikään poikkeustapaus, vaan itse asiassa siellä keskiarvoa selvästi pienempi asunto (kolme makuuhuonetta) ja näin ollen myös pienempi kiinteistövero.
Ja verot otin puheeksi siksi, kun täällä väitettiin, että verotus on siellä selvästi kevyempää kuin Suomessa. Ei ole vielä sadan tonnin vuosituloilla. Sitä selvästi suuremmilla toki on.
Tuo $12 000 voi siis olla hinta jos on vakuutuksetkin. Vähän riippuen siitä missä synnyttää. Siihen sitten raskauden aikainen hoito päälle niin kyllä se pikkuinen käärö maksaa. Sairaalassa pidetään kyllä mieluusti useampi päivä (itse olin molemmilla kerroilla vakuutuksen enimmäismäärän eli 5 päivää). Töysihoidossa, mikäs sen kivempaa. Yöt sai nukkua, kun hoitajat toivat vauvan vain syömään ja sitten takaisin vauvalaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saisi Suomessakin synnyttäjät maksaa kaikki kulut itse.
Synnytyksessä puolet maksusta kuuluu miehelle. Nainen tekee kaiken työn ja vielä joutuu maksamaan koko lystin vaikka lapsi on puoleksi miehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa 1918 syntynyt isäni on syntynyt kaupunginsairaalassa. Ehkä maalla oli toisin.
Eikös tuohon aikaan ( 1918 ) ollut niin, että herrasväki synnytti kotona taitavan kätilön tai jopa lääkärin avustuksella. Köyhät menivät julkiseen sairaalaan esim Helsingissä. Voin olla väärässäkin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin heti että kirjoituksesi on poikkeustapaus tai pas*apuhetta.Ja kuten sanottua niin kiinteistövero ei liity tähän asiaan yhtään enempää kuin vaikka autovero. Jenkeissä on kaikki verotus huomattavasti kevyempää kuin suomessa.
Ei tuo ole lähiomaiseni kaupungissa mikään poikkeustapaus, vaan itse asiassa siellä keskiarvoa selvästi pienempi asunto (kolme makuuhuonetta) ja näin ollen myös pienempi kiinteistövero.
Ja verot otin puheeksi siksi, kun täällä väitettiin, että verotus on siellä selvästi kevyempää kuin Suomessa. Ei ole vielä sadan tonnin vuosituloilla. Sitä selvästi suuremmilla toki on.
Osavaltiosta riippuen kiinteistöverot voivat olla aika suuret. Me maksamme kiinteistöveroa vuodessa lähes $4000. Tästä voi katsoa osavaltioittain:
https://wallethub.com/edu/states-with-the-highest-and-lowest-property-t…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme jonne täällä jauhaa USA:n kiinteistöveroista aivan täyttä huttua?
Se nyt on ihan perustietoa, että Yhdysavalloissa juuri kiinteistöverot ovat huomattavasti kalliimmat, kuin Suomessa, helposti jopa kymmenkertaiset. Tosin vaihtelua on kovasti eri osavaltioiden välillä. Mutta siis noin karkeesti veroprosentit pyörivät 0,5 -2,5% välillä. Harvemmin alle prosentin. Kun taas Suomessa kiinteistöverojen prosentit pyörii pääsääntöisesti alle puolessa prosentissa. Esim pääkaupunkiseudulla kiinteistöveroprosentti on 0,32.
Olennaisempaa kuitenkin on se, että verotusarvo määräytyy erilailla ja Suomessa verotusarvo huomattavasti alhaisempi, kun jenkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osavaltiosta riippuen kiinteistöverot voivat olla aika suuret. Me maksamme kiinteistöveroa vuodessa lähes $4000. Tästä voi katsoa osavaltioittain:
https://wallethub.com/edu/states-with-the-highest-and-lowest-property-t…
Tuolla ei ole mitään merkitystä koska kokonaisverotus on huomattavasti vähäisempi.
Suomessa kupsahtaisit hoitovirheeseen ilman minkäänlaisia korvauksia.