Miksi juhlissa pitää olla aina ruokaa, retkellä eväät, elokuvissa
litratolkulla popcorneja jne??
Miksi ihmisten pitää syödä koko ajan? Ihan tolkutonta mässyttämistä. Mitään ei osata tehdä, ilman että jotain syötävää on hommassa mukana.
Vieraillekin pitäis aina olla jotain tarjottavaa. Miksi? Miksei voi vain keskittyä siihen mitä on tekemässä, taikka vaan hyvään seuraan. Mulle riittäisi kyllä.
Kommentit (38)
No sun retki voi olla vähän tylsä jos menet metsään, sinne myös matkustaminen ja muutaman tunnin kuljeskelu suuntaansa niin voi vähän jo hiukoa kun tulet takaisin. Vai käytkö Mäkkärissä?
Mikään ei voita kunnon retkeä ja eväät kuuluu mukaan. Tämä tarkoittaa siis syömistä luonnossa, roskat viedään mukaan kotiin. Eksymisen varaltakin kannattaa olla pähkinöitä, niillä elää viikonkin jos kurjasti käy!
Ihme porukkaa. Mutta en ihmettele että ihmiset lihoo kun ei syödä riittävän usein.
Syöminen on kivaa ja jos ei syö tulee pian nälkä. Nälkäiset ihmiset ovat kiukkuisia eivätkä jaksa seurustella, ja lähtevät nopeasti juhlista kotiin syömään. Eikä siinäkään mitään jos on sen sortin ihminen ettei tämä on ideaalitilanne.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 21:18"]
Minä rakastan syömistä hyvässä seurassa. Se nostaa tunnelmaa, kirvoittaa hyvää seurustelevaa puhetta, ja samalla vatsa täyttyy ja saa nauttia hyvistä makuelämyksistä. Paljon ankeampaa se olisi jos vaikka kutsuisin meille ihmisiä ja ei tarjottaisi mitään, olla möllötettäisiin sohvalla ja puhuttaisiin. Luontevammin sujuu ruoka- tai edes kahvipöydän ääressä.
Enkä minä ainakaan syö koko ajan. Syön 3 kertaa päivässä enkä ikinä napostele. Mutta voihan sen lounaan nauttia retkelläkin tai päivällisen kun on kutsunut tuttuja kylään, ei se mitään ylimääräistä syömistä ole. Elokuvateattereissa en syö koska en niissä edes käy, katson mieluummin elokuvat kotona sitten kun ne tulee telkkarista.
[/quote]
Voisi olla minun kirjoittamani:) Meillä käy usein perhettä ja ystäviä "kylässä" ja kyllä meillä aina tarjotaan vähintään kahvit ja pientä syötävää. Vielä useammin tavataan ruuan merkeissä - joko tehdään koko ruoka porukalla tai vieraat istuvat valmiiseen pöytään.
En muista koska viimeisten 17 vuoden aikana vieraat olis istuneet iltaa sohvilla?? Meillä on 3x1m pöytä ja koko ilta notkutaan sen ääressä rupattelemassa. Koska emme "osaa" pelkästään tissutella tarjolla on aina syötävää. Juoma siis sivuosassa selkeästi.
Syömisestä huolimatta ollaan kaikki normaalipainoisia. Arkena syödään kevyemmin (joka päivä laitetaan ruoka alusta saakka itse) eikä natustella välipaloja. Viikonloppuna ei sitten tunnu missään 3-5 ruokalajin päivälliset:D
Ihminen tarvitsee jotain ravintoa keskimäärin kolmen tunnin välein. Tilaisuudet, vierailut, retket yms. jutut ovat harvoin niin lyhyitä, etteikö ravintoa tarvittaisi. Tietysti paastoaminenkin on mahdollista, mutta silloin verensokeri voi laskea ja tulla kiukkuiseksi. Syöminen on ihan välttämätöntä ihmisen peruselintoiminnoille. Miksi siis seurassa syömistä pitäisi ihmetellä?
Minä taas olen ihmetellyt, kun kouluun tarvitaan omia eväitä joka väliin.
Varsinkin eskarivuonna oli lähes joka viikko päiviä, jolloin katsottiin videota, mentiin lähimetsään retkelle, pulkkamäkeen, pidettiin luokan/ip-kerhon disko jne ja joka tapahtumaan pyydettiin pientä syötävää kotoa. Pikkujoulut ja vapun juhlinnan vielä ymmärrän, mutta miksi jokaiseen videohetkeenkin tarvitaan se naposteltava viereen.
Noihin kun lisää vielä jokaisen synttäreille ja nimppareille tuodut ja koko luokalle tarjotut herkut yms. niin tuntui, että sitä herkkua oli tarjolla jatkuvasti.
Nyt tokalla luokalla videohetket on vähentyneet, mutta silti eväitä saa olla vääntämässä jatkuvasti. Perjantaisin saisi halutessa olla eväät aina, koska ruokailu on tuntia normaalia myöhempään. Uintipäivänä sai ottaa eväät linja-autoon, koska olivat koululla takaisin 11:20 ja ruokailu "vasta" silloin. Liikuntatunnilla menivät pulkkamäkeen ja ottivat eväät mukaan (koulupäivä loppuu liikuntatuntiin ja useimmilla olisi välipala heti tuon jälkeen joko ip-kerhossa tai kotona). Koulun hiihtopäivänä saivat eväät koululta, mutta kotoa toivottiin lisäevästä. Ip-kerhossa on sitten edelleen näitä video ja diskohetkiä vaikkakin tahti on onneksi vähän pienentynyt.
Ja sitten ihmetellään mistä tämä napostelukulttuuri oikein opitaan.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 09:46"]
Ihminen tarvitsee jotain ravintoa keskimäärin kolmen tunnin välein. Tilaisuudet, vierailut, retket yms. jutut ovat harvoin niin lyhyitä, etteikö ravintoa tarvittaisi. Tietysti paastoaminenkin on mahdollista, mutta silloin verensokeri voi laskea ja tulla kiukkuiseksi. Syöminen on ihan välttämätöntä ihmisen peruselintoiminnoille. Miksi siis seurassa syömistä pitäisi ihmetellä?
[/quote]
Joo mutta aikansa ja paikkansa kaikella!! Ei ole pakko mutustaa sämpylää bussissa tai lekurin odotushuoneessa. Aikuinen ihminen voi säädellä ruokailuaikojaan samoin kuten rakkonsa toimintaa - vai pisutteletko heti kun hätä tuntuu?? Vaikka sitten kaupan kassajonossa??
On paikkoja joihin napostelu kuuluu (esim tuo leffa) enkä voisi kuvitellakaan metsäretkeä tai nuotiolla istumista ilman eväitä/makkaraa (sehän on SE juttu) mutta selviän jopa 5-6h ilman ravintoa alhaisesta verensokeristani huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 12:51"]
Joo mutta aikansa ja paikkansa kaikella!! Ei ole pakko mutustaa sämpylää bussissa tai lekurin odotushuoneessa. Aikuinen ihminen voi säädellä ruokailuaikojaan
[/quote]
Ei aina voi. Jotkin päivät saattavat todellakin olla niin kiireisiä, ettei muuta hetkeä ole istahtaa alas ja syödä jotakin.
Minä en mielelläni syö liikennevälineissä, mutta joskus olen ollut liikkeellä aamusta pitkälle iltapäivään ja silloin en epäröi ostaa vaikka jonkun suklaapatukan junamatkalle. Joo, voihan sitä sanoa, etten kuole nälkään sen puolen tunnin aikana, jonka matka vie, mutta miksi ihmeessä en saisi syödä heti? Miksi minun pitäisi istua tuo matka hiljaa ja nälissäni, vaikka olisi keino helpottaa omaa oloa? Kuulun niihin, joille tulee helposti pää kipeäksi nälkäisenä ja kun se särky tulee, niin se ei poistukaan ihan heti ruokailun jälkeen.
Väite, että ihmiset syövät koko ajan ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki söisivät koko ajan.
Ei ole ihan reilua kieltää Mikkoa syömästä junassa siksi, että Maija söi jo asemalla :).
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 12:51"]
Joo mutta aikansa ja paikkansa kaikella!! Ei ole pakko mutustaa sämpylää bussissa tai lekurin odotushuoneessa. Aikuinen ihminen voi säädellä ruokailuaikojaan
[/quote]
Ei aina voi. Jotkin päivät saattavat todellakin olla niin kiireisiä, ettei muuta hetkeä ole istahtaa alas ja syödä jotakin.
Minä en mielelläni syö liikennevälineissä, mutta joskus olen ollut liikkeellä aamusta pitkälle iltapäivään ja silloin en epäröi ostaa vaikka jonkun suklaapatukan junamatkalle. Joo, voihan sitä sanoa, etten kuole nälkään sen puolen tunnin aikana, jonka matka vie, mutta miksi ihmeessä en saisi syödä heti? Miksi minun pitäisi istua tuo matka hiljaa ja nälissäni, vaikka olisi keino helpottaa omaa oloa? Kuulun niihin, joille tulee helposti pää kipeäksi nälkäisenä ja kun se särky tulee, niin se ei poistukaan ihan heti ruokailun jälkeen.
Väite, että ihmiset syövät koko ajan ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki söisivät koko ajan.
Ei ole ihan reilua kieltää Mikkoa syömästä junassa siksi, että Maija söi jo asemalla :).
[/quote]
Jo hygieniasyistä en ikinä avaisi ruokapussia bussissa tai junassa (suklaapatukan ehkä). Onneksi ei ole koskaan niin kiire ettei ehtisi pöydän ääressä syömään - työt odottaa onneksi.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 13:32"]
Jo hygieniasyistä en ikinä avaisi ruokapussia bussissa tai junassa (suklaapatukan ehkä). Onneksi ei ole koskaan niin kiire ettei ehtisi pöydän ääressä syömään - työt odottaa onneksi.
[/quote]
Apua :D
Ihminen tarvitsee ravintoa 3 tunnin välein, 5 ateriaa päivässä. Sehän opitaan jo lapsena. Ravintoa kuluu elintoimintoihin. Ihan normaalia. Joskus aterian aikana ollaan jossain muualla kuin kotona, katsos liikkeelläkin olessaankin voi syödä eikä se sinulta ole pois.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 13:58"]
Ihminen tarvitsee ravintoa 3 tunnin välein, 5 ateriaa päivässä. Sehän opitaan jo lapsena. Ravintoa kuluu elintoimintoihin. Ihan normaalia. Joskus aterian aikana ollaan jossain muualla kuin kotona, katsos liikkeelläkin olessaankin voi syödä eikä se sinulta ole pois.
[/quote]
No mä en edes muista koska olisin syönyt aterian "lennossa" viimeksi (oli varmaan jäätelötötterö viime kesänä jossain maailmalla??), silti en venytä ruokavälejä.
Ei tosiaan ole minulta pois onneksi:) Mulle ruoka on nautintoaine jonka haluan nauttia rauhassa.
n 52v
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 13:58"]
Ihminen tarvitsee ravintoa 3 tunnin välein, 5 ateriaa päivässä. Sehän opitaan jo lapsena. Ravintoa kuluu elintoimintoihin. Ihan normaalia. Joskus aterian aikana ollaan jossain muualla kuin kotona, katsos liikkeelläkin olessaankin voi syödä eikä se sinulta ole pois.
[/quote]
En minä ainakaan tarvi. Voin syödä kerran päivässä eikä verensokeri todellakaan laske sille tasolle, että huomaisi mitään.
Tuosta bussissa/junassa syömisestä: Mulle ainakin käy usein niin, että olen ollut toimittamassa jotain asioita pari tuntia ja sitten pitääkin rientää bussiin. Tässä vaiheessa on yleensä nälkä, jolloin käyn ostamassa jotain purtavaa mukaan. Syön siksi, että on nälkä, en siksi etten voisi olla mässyttämättä. Vaihtoehtona toki olisi jäädä syömään johonkin paikan päälle, mutta mieluummin syön siellä bussissa kuin kulutan jonkin kahvilan penkkiä ja sen jälkeen taas odottelen bussia.
Laajennetaanpa vielä hieman aihetta.
Miksi joka paikassa pitää olla alkoholimyyntiä. On kaupassa, on huoltamolla, on messuilla, on urheilukilpailuissa, on Linnanmäellä. Eikä ole kekkereitä tai kokoontumista, mökkeilyä tai lomamatkaa ilman siideri/ kaljapakkauksia.
Me lähdetään usein ulos aamupäivällä ja tullaan takaisin illalla. Siinä välissä syödään vaikka eväitä, kun on nälkä. kotonakin syödään silloin, kun siellä ollaan. Muutoin otetaan ruuat mukaan tai syödään muuten ulkona. Kuka jaksaa kärvistellä neljän seinän sisällä kauniilla ilmalla, kun ei ole pakko?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 21:19"]
Koska syöminen on ihanaa ja kuuluu asiaan...
Esim nyt rupesi tekemään niitä popcorneja mieli!. Viimeksi en ostanut popparia vaan pelkkiä tikkareita. Söin lopulta kolme tikkaria leffan aikana.
Sehän on koko jutun idea esim EVÄSretkessä, että johonkin kauniille paikalle laitetaan viltti ja mussutetaan eväämme...juodaan kaakaota yms.
Eikö se olisi kiva eväsretki, että levitetään viltti, istuskellaan muutama vartti, kerätään viltti kainaloon ja lähdetään kotiin! :)
aah, ja juhlat ihanine voileipäkakkuineen ja piirakoineen...
Joulu jouluruokineen..
Pääsiäinen suklaamunineen.
Juhannuksena paistetaan nuotiolla makkaraa ja juodaan kylmää olutta.
Kesäpäivänä grillataan lihaa ja herkullisia uusia perunoita, raikkaan salaatin kanssa, ne kruunaavat mökkireissun..
onhan noita, tuossa muutama...AH ja SLURPS
Olen muuten hoikka, 167/57 eli ei se aina läskeyteen liity
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 13:58"]
Ihminen tarvitsee ravintoa 3 tunnin välein, 5 ateriaa päivässä.
[/quote]
Eikä tarvitse. Suurimman osan ihmislajin historiasta ruokaa on ollut niukasti saatavilla, ja siihen ihmisen elimistö on sopeutunut. Kolmen tunnin välein syöminen on lajille epätyypillistä, hyvä jos päivässä kerran tai kaksi on saatu ruokaa. Ei ihme että ylipaino on niin suuri ongelma kun kaikki mussuttavat jotain kolmen tunnin välein.
20, Hyvä valinta! Muutkin saa nauttia leffasta kun joku ei ole arvostelemassa karkkipussin rapinaa! :D