Pettynyt äitiysneuvolaan
Odotan ensimmäistä lastani Helsingissä, ja ihmettelen neuvolan toimintaa. Terveydenhoitaja on ihan mukava ihminen, ei ongelmia sen suhteen, mutta "systeemiä" ihmettelen. Olen jo loppuraskaudessa, ja mielestäni neuvolassa ei saa lääketieteellistä neuvoa mihinkään, se on on enemmänkin keskustelupaikka jossa jutellaan parisuhteen tilasta jne. Olisin kaivannut nimenomaan lääketieteellistä tukea ja neuvoja moniin asioihin liittyen, sen sijaan neuvolassa on keskitytty esim. voimavaralomakkeen täyttöön, jossa ruoditaan kaikkea vanhempien seksielämästä lähtien? En tajua...
Olen itse sairaanhoitaja koulutukseltani, ja tiedän ettei terkoilla ole seksuaaliterapeutin tms koulutusta, he eivät ole perhetyöntyöntekijöitä tms... ihan vaan käyneet yleisen terv. hoitajan koulutuksen, jossa ei pätevöidytä myöskään parisuhdeneuvojiksi tai ammattikasvattajiksi. Äitini kertoi että 80- luvulla oli neuvolassa vielä ultrattu ja seurattu fyysistä terveydentilaa, meidän neuvolassa ei edes ole ultralaitetta! Mielestäni suurelta osin neuvola on resurssien tuhlausta ja sen voisi järjestää paljon tehokkaammin. Jos jollain on erityisen tuen tarvetta jutella esim. parisuhteesta neuvolan terveydenhoitajan kanssa voisi sen järjestää apua haluaville erikseen, ja muille keskittyä laadukkaampaan fyysisen terv. tilan seurantaan.Nyt tuntuu, että niihin fyysisen terv. tilan ongelmiin ei saa vastausta ja neuvoja mistään, keskitytän vaan juttelemaan "mukavia" tunnin ajan.Tarkoitan fyysisillä asioilla raskaudessa tapahtuvia muutoksia naisen kehossa, mitä sikiön kehitysvaiheisiin kuuluu milloinkin, asianmukaisen tiedon saamista eri synnytys- ja kivunlivievitystavoista jne...
Perhevalmennuksen aiheet olivat myös naurettavia, keskustelua kuinka vanhempien seksielämä muuuttuu kun vauva syntyy jne... Mihin on kadonnut "oikea" synntysvalmennus, sitä ei ole ollut ollenkaan? Neuvolasta on jäänyt kuva, että se "testaa" kuka on vanhemmaksi sopiva henkisesti ja onko parisuhde kunnossa, miksi koko nimeä ei muuteta sen mukaiseksi?Ja oikeasti sellaiseen arvioon neuvolan terv. hoitaja pysty... Itseäni olisi tukenut raskauden aikana nimenomaan fyysisiin asioihin keskittynyt terv. hoitaja, olen kärsinyt esim. synntyspelosta kivun takia ja niistä asioista olisi ollut mielestäni tarpeellisempi jutella neuvolassa kuin esim.parisuhteen seksuaalisuudesta.Vai voiko olla niin, ettei terv. hoitajalla oikeasti ole tietoa raskauden fyysisestä puolesta tarpeeksi, kun neuvoloissa ei ole nykyään töissä kätilöitä eikä lastensairaanhoitajia? Silloin on helpomi jutella ympäripyöreitä... melkein kaiken tiedon raskauteen liittyen olenkin itse lukenut kirjoista tai netistä.
Verenpaine, virtsan proteiinimittaukset tehdään itse joka kerralla, ja kerrotaan tulos terkalle, no vauvan sydänäänet kuunnellaan kyllä mutta se taitaa olla ainoa hyödyllinen juttu.
Joo tiedän etteivät neuvolat ole pakollisia, ja ovat ilmaisia palveluja, siksi juuri myös veronmaksajana ihmettelen asiaa kun homman voisi saada paljon tehokkaammaksi ja hyödyllisemmäksi kuin se on nyt. Kyttäysmeininki ärsyttää myös kun se naamioidaan neuvolatoiminnan alle.
Kommentit (54)
Saman olen huomannut ja olen myöskin hyvin pettynyt äitiysneuvolan palveluihin. Ei tälläistä ollut 10 vuotta sitten esikoista odottaessa. Jos valitan raskausajan kovista selkäsäryistä, ei neuvolan lääkäri lotkautakaan korvia. Ja sitten se, että odottavan äidin pitäisi itse mitata verenpaineensa, virtsan proteiininsa ja painonsa. Mikä on neuvolan tehtävä, kun he eivät enää itse tee mitään?!
Kun neuvolan terveydenhoitajilla ei ole mitään terapeutin ja psykologin koulutusta, voisivat he ihan keskittyä oman koulutuksensa mukaisiin työtehtäviin!
Mikset mene yksityiselle, siellä saat haluamasi palvelun.
Minä en ole kertaakaan äitiysneuvolassa käynyt, vaan olen käyttänyt yksityisiä palveluja itselle ja lapselle myös. Ei kiinnosta tuhlata aikaa johonkin lässynlässyyn vielä kun ottaa huomioon, että neuvolan terveydenhoitajien taso on mitä sattuu.
Olisiko tässä syy: Synnytin vuonna 2001 ja silloin mulla oli äitiysneuvolan terkkana kätilö. Hän todella oli hyvä tietopankki. Hän sanoi, että ollaan lopettamassa kätilöidne käyttöä äitiysneuvoloissa.
Eli eivät ole kätilöitä=eivät tiedä mitään.
Riippuu varmaan paljon terkasta, mistä aiheista puhuu. Mulla ei ainakaan puhuttu sanallakaan parisuhteesta tai seksistä. Tosin raskauksista aikaa 5 ja 2v. Aina vaan otettiin arvot ja kuunneltiin sydänäänet ja sitten pihalle.
Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi voinut olla tosi hyödyllistä puhua jonkun kanssa etukäteen esim. parisuhteesta tai omasta jaksamisesta. Oon ollut lasten kanssa todella väsynyt. Ihan henkisesti ja fyysisesti. Esim. vuoteen kuopus ei nukkunut ja esikoinenkin oli todella haastava. Nyt on vaan ollut todella vaikea ottaa asioita puheeksi enää neuvolassa, kun suhde terkkaan on ollut aina niin "kylmä".
Ehkä joku kultainen keskitie olisi se paras :-)
Ihmisillä on niin eri tarpeita. Mä olen taas kokenut hyväksi, että varsinainen raskaudenseuranta on tehty erikoissairaanhoidossa. Mulla on eri tausta, kolme riskiraskautta. Mutta mä tuntisin oloni aika epävarmaksi neuvolan ultrauksen perusteella.
HUS-alueella synnytyspelkokeskustelu on ohjattu synnytyspelkovastaanotoille. http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/synnytykset/vauvamatkalla/sairaalakaynnit/aitiyspoliklinikkakaynnit/synnytyspelkovastaanotot/Sivut/default.aspx
Ilmeisesti ajatus siinä on se, että pelkoa lieventää jos on mahdollisuus puhua itse asiassa ihmisten kanssa, jotka niitä synnytyksiä hoitavat.
Ihmisillä on niin eri tarpeita. Mä olen taas kokenut hyväksi, että varsinainen raskaudenseuranta on tehty erikoissairaanhoidossa. Mulla on eri tausta, kolme riskiraskautta. Mutta mä tuntisin oloni aika epävarmaksi neuvolan ultrauksen perusteella.
HUS-alueella synnytyspelkokeskustelu on ohjattu synnytyspelkovastaanotoille. http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/synnytykset/vauvamatkalla/sairaalakaynnit/aitiyspoliklinikkakaynnit/synnytyspelkovastaanotot/Sivut/default.aspx
Ilmeisesti ajatus siinä on se, että pelkoa lieventää jos on mahdollisuus puhua itse asiassa ihmisten kanssa, jotka niitä synnytyksiä hoitavat.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 13:04"]
ja ilman kyttäämistä olis monien asiat pahemmin...
[/quote]
En usko. Sen lomakkeen täyttäminen ja siitä keskustelu terv. hoitajan kanssa ei oikeasti hyödytä niitä jotka tarvitsevat tukea, eikä niistä ongelmista keskustelu auta terv. hoitajan kanssa, joka on saanut koulutuksen terv. hoitajaksi. Siksi juuri pitäisi olla perusterveydenseuranta jossa oikeasti keskityttäisiin fyysiseen puoleen niille jotka eivät halua seksielämstään keskustella neuvolassa (en tajua miten se liittyy ylipäätään neuvolaan) ja niille jotka kokevat tarvitsevansa apua parisuhteeseensa heille olisi sellaista asiantuntevaa neuvontaa tarjolla. Mutta onko siihenkään neuvola se oikea paikka?
Kun sinne neuvolaan menee, on se sikiö siellä äidin vatsassa ja varmaan päätös siitä että vauva saa tulla, tehty. Eivät ihmiset ole idiootteja, ja jokainen on vastuussa omasta tilanteestaan, ei sitä vauvaa yhteiskuntaa varten "tehdä" eikä se että on vauva tulossa muuta miestä ja naista oikeuta yhteiskuntaa kyttäämään heitä enempää kuin lapsettomiakaan. Perhe ei ole yhteiskuntaa varten olemassa oleva yksikkö.
Pakko kompata, itsekin muuten olen Helsingissä ja raskaana...
Nyt kun omaan terkkaan ei saa enää puhelintunnilla yhteyttä, surkeaksi on mennyt systeemi. Joka kerta kun olen soittanut neuvolan keskitettyyn numeroon, sieltä on mennyt 24 tuntia(!) että kukaan on soittanut takaisin. Mitä tekee palvelulla, joka ei pysty vastaamaan akuuttiin tarpeeseen?? Pikkuvauvan tai raskaana olevan äidin tila voi muuttua tunneissa dramaattisesti ja jossei apua saa sieltä, minne ohjataan, niin mitä järkeä? Jatkossa soitan terveysneuvontaan ja kuuntelen niitä "en tiedä raskausajan asioista, mutta.."-selityksiä.
Neuvonta ei sinänsä ole ainoa, jolla puuttuu tietämystä raskausajan ongelmista. Minulla oli puolessa välissä tätä raskautta hengitysvaivoja, siis niin pahoja etten saanut happea ja jalat meinasivat lähteä alta. Terkkarille pääsin, päivystävä ja tittelistä päätellen kokeneempi tapaus. Vaan mikä olikaan totuus? Alkoi mittailemaan verenpainetta (sanoin etten ollut ehtinyt istua vaadittua 10-15 minuuttia jotta tulisi realistinen lukema ja niinpä paine mitattiin päin honkia kolmesti + laitettiin seurantaan toiselle hoitajalle..) ja mumisi että kun hän ei oikein näistä raskausajan vaivoista tiedä...hei haloo! Kuka tahansa voi hankkia perustiedot vaikka sitten vain netistä lukemalla, ei vie tuntiakaan mutta voi pelastaa henkiä!! Konsultoi lääkäriä, jonka jälkeen palasi luokseni selittämään paniikkihäiriöstä. Katsoin häntä ihmeissäni ja totesin, että pussiin hengittäminen ei auta JOS YHTÄKKIÄ EI SAA HAPPEA JA JALAT MEINAAVAT LÄHTEÄ ALTA. Minulla on ollut nuorempana paniikkikohtauksia, joten tiedän millaisia ovat, eivät todellakaan tuollaista että tuntikaupalla heikossa hapessa jne. Täysin turha käynti, onneksi vaiva meni ohi lepäämällä.
Meidänkään neuvolassa ei muuten ole ultralaitetta. Eikä labraa. Eikä paljon muutakaan. Kyselyt olen aina täyttänyt mutta sitten ne on vain vilkaistu läpi ja sanottu "sä voit pitää ton" (mitä MINÄ sillä teen..?), that's it.
Siis eihän neuvola ole ikinä ollut mikään akuutin hoidon paikka. Jos vauvan tai äidin vointi vaatii välitöntä hoitoa, niin silloin on mentävä synnytyssairaalaan päivystykseen. Eihän neuvolassa voida mitään toimenpiteitä tehdä. Jos vauvalla on hätä, niin kyllä ne neuvolastakin lähettää äitiyspoliklinikalle.
Sinne äitiyspoliklinikalle tosiaan voi soittaa ihan itse suoraankin ja kysyä neuvoa.
Neuvolahan on nimenomaan neuvonta- ja keskustelupaikka, jossa voidaan tehdä perusseuranta (sydänäänet, verenpaineet, proteiinit, sf-mitta, äidin paino jne.). Mutta jos on yhtään huolta, niin erikoissairaanhoito on oikea paikka.
Ei varmaan missään päin Suomea neuvoloissa tehdä mitään päivystystä, kyllä ne aina synnytyssairaaloissa on. Onko missään neuvolassa esim. gynekologia paikalla?
Minä taas pidän neuvolasysteemiä hyvänä ennaltaehkäisevänä ja seulontoja tekevänä organisaationa. Toki haikailen itsekin kätiön koulutuksen saaneiden perään, itselläni oli molemmat kätilöitä, mutta en tarvinnut kovin hyvää fyysistä opastusta.
Tärkeintä oli, että ne sydänäänet kuuluivat joka kerta (ei ollut ultraa v. 2006 eikä 2010, vaikka kolmessa eri neuvolassa kävin), verenpaine ja hemoglobiini olivat hyviä eikä pissassa ollut valkuaista. Näistä tiesin, että vauvalla oli kaikki hyvin. Toki pidin ihan hyvänä sitä mahankin mittailua, jotta tiesin, että vauva kasvaa hyvin.
Sain muuten esitteitä siitä, miten perhe-elämä tulee vauvan tultua muuttumaan. Itse en kokenut niitä juurikaan hyödyllisiksi, ja odotusneuvolan päätehtävä onkin mielestäni varmistaa, että vauvalla on siellä mahassa kaikki hyvin. Mitään masennustestejä ei tehty ennen kuin vauva oli syntynyt.
Minulle kyllä kerrottiin vauvan kehitysvaiheista ja pidin sitäkin todella turhana, kun olin saanut myös siitä sen kirjan, jossa esiteltiin kehitys joka viikolta. Mielestäni neuvolan kuuluu keskittyä varmistamaan, että vauvalla on kaikki hyvin, äidillä on kaikki hyvin ja kartoittaa mahdollisimman laaja-alaisesti, onko syytä lähettää äitiä tarkempaan syyniin. Näin kävi minulle, kun sokerit olivat rajalla ja pääsin sitten äitiyspolin seurantaan. Neuvolakäyntejä vastaavasti vähennettiin, kun seuraus oli pääasiassa siellä.
Ainoa, mitä pidän todella turhana, on neuvolalääkäri. Minulla oli opiskelija, joka teki ensimmäistä (tai toista) kertaa sisätutkimusta, oli epävarma ja lunttasi netistä kaiken. Onneksi en enää tarvinnut neuvolalääkäriä, kun pääsin sitten sinne polille seurantaan. Minusta olisi tärkeää, että neuvolalääkärinä ei olisi yleislääkäri eikä yleislääkäriksi harjoittelevaa vaan ihan gynegologi,joka osaa alansa ja jonne ei lähetetä liukuhihnalta ihmisiä vaan juurikin niitä, jotka kokevat tarvitsevansa jotain fyysisen puolen tukea tai muuten vaikuttavat terveydenhoitajan mielestä riskipotilailta.
Mielestäni terveydenhoitajan ei tarvitse omata mitään eriyiskoulutusta parisuhteen käsittelyyn vaan nimenomaan kartoittaa, tarvitseeko pari lisäapua, onko äidillä taipumusta masennukseen jne. Kaverini sai apua synnytyksen jälkeiseen masennukseen neuvolasta (lähete psykiatrille), oma vauvani sai lähetteitä erikoislääkäreille lastenpolille ja useampi tuttuni on päässyt esim. pelkopolille keskustelemaan synnytyspelosta. Neuvolan tehtävänä on kartoittaa avun tarve ja ohjata jatkotutkimuksiin/-hoitoon, jos jotain ilmenee. Ei tarvitse osata itse hoitaa vaan vain huomata ne poikkeukset, jotka lisäapua tarvitsevat, oli vaivat sitten fyysisiä tai henkisiä.
Mitä ihmettä te sieltä neuvolasta oikein kaipaatte? Opastauluja raskauden joka vaiheestaa koko seinän kokoisina? Syvällistä keskustelua lonkkavaivastasi? Minulle riitti kyllä esitteet ja perusmittaukset. Jos haluaa kokea olevansa erityinen ja tärkeä, voi mennä tuhlaamaan rahojaan yksityiselle. Toki neuvolasysteemiä pitää kehittää ja parantaa ja tällä hetkellä se on mielestäni aallonpohjassaan, mutta en minä tarvitse mitään moniammatillista taituria toteamaan, että raskauteni sujuu niin kuin oppikirjoissa (näin kun se sujuu suurimmalla osalla).
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 13:41"]
Siis eihän neuvola ole ikinä ollut mikään akuutin hoidon paikka. Jos vauvan tai äidin vointi vaatii välitöntä hoitoa, niin silloin on mentävä synnytyssairaalaan päivystykseen. Eihän neuvolassa voida mitään toimenpiteitä tehdä. Jos vauvalla on hätä, niin kyllä ne neuvolastakin lähettää äitiyspoliklinikalle.
Sinne äitiyspoliklinikalle tosiaan voi soittaa ihan itse suoraankin ja kysyä neuvoa.
Neuvolahan on nimenomaan neuvonta- ja keskustelupaikka, jossa voidaan tehdä perusseuranta (sydänäänet, verenpaineet, proteiinit, sf-mitta, äidin paino jne.). Mutta jos on yhtään huolta, niin erikoissairaanhoito on oikea paikka.
Ei varmaan missään päin Suomea neuvoloissa tehdä mitään päivystystä, kyllä ne aina synnytyssairaaloissa on. Onko missään neuvolassa esim. gynekologia paikalla?
[/quote]
Neuvontapaikka mihin? Kun juuri siihen raskaudenajan fyysiseen puoleen ei neuvolasta tunnu neuvoa saavan, pointti onkin se että siellä keskitytään lähinnä "koko perheen neuvolana" toimimiseen jo raskausaikana, perheneuvola olisi oikeampi termi kuvaamaan touhua. Pääosin jutellaan "miltä nyt tuntuu"- pohjalta asioista, eikä juuri tehdä ja keskitytä siihen raskaudenaikaiseen perusterveyden seurantaan, fyysiseen sellaiseen siis.
No miten sitä raskautta pitäisi seurata muuten kuin seuraamalla painoa, verenpainetta, sf-mittaa, hemoglobiinia ja proteiineja pissassa? Sen lisäksi on kysytty vauvan liikkeistä, omasta väsymyksestä ja pahoinvoinnista.
Kaikkia näitä on tehty mulle nimenomaan neuvolassa.
Mitä fyysisiä mittauksia pitäisi tehdä vielä?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 14:01"]
No miten sitä raskautta pitäisi seurata muuten kuin seuraamalla painoa, verenpainetta, sf-mittaa, hemoglobiinia ja proteiineja pissassa? Sen lisäksi on kysytty vauvan liikkeistä, omasta väsymyksestä ja pahoinvoinnista.
Kaikkia näitä on tehty mulle nimenomaan neuvolassa.
Mitä fyysisiä mittauksia pitäisi tehdä vielä?
[/quote]
Pointti onkin se, että kaikki nuo lukuunottamaatta sf-mittaa ja sydänääniä tehdään itse, ja kerrotaan tulos terkalle ja muu aika käytetään höpinään yleisestä fiiliksestä. Juuri sitä tarkoitan, että noi mittaukset voitaisiin tehdä nopsaan ja niille jotka kaipaa enemmän tietoa juuri raskauden fyysisestä etenemisestä, siitä miten oma kroppa toimii, synnytyksestä jne voitaisiin jutella enemmän ja niille jotka kaipaavat yleistä höpinää ja haluavat jutella parisuhteesta järjestettäisiin enemmän aikaa.Itse luulin, että neuvolassa saa juuri tietoa raskaudenajan fyysisistä jutuista, ja yllätti toi muun höpinän määrä juuri parisuhteesta jne.
Kun neuvola on terv.asemalla johon ei saa normaalisti lääkäriaikoja eikä terv. hoitajan aikoja kun on kipeänä, neuvolan touhu ihmetyttää. Kun olin itse kipeänä raskausaikana, ei neuvolaan saanut lääkäriaikaa eikä terkallekaan, vaan normipuolelle seuraavaksi päiväksi terkalle, ei lääkärille silloinkaan. Terkkojen aika menee neuvolassa yleiseen höpinään äitien kanssa, tietty rokotukset jne on asia erikseen.
Helsingissä neuvolassa piti ottaa itse paino, verenpaine ja virtsatesti. Käytin palveluja rv28 asti ja joka käynnillä minulla oli eri th tai harjoittelija. Viimeisellä käynnillä he huomasivat että olivat unohtaneet antaa minulle lääkäriajan joka olisi pitänyt tehdä jo viikkoja sitten. Kanta.fi palvelusta luin terkkarin kirjoittaneen, että asiakas epähuomiossa unohtanut lääkärikäyntinsä. Olin pettynyt miten eivät ottaneet vastuuta omista mokistaan. Turussa olen ollut paljon tyytyväisempi neuvolaan. Oma Th vastaa aina puhelimeen ja on muutenkin tunnollinen ja osaa vastata kysymyksiin.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 12:34"]Kyllä Helsingissä osalla isommista neuvoloista on käytössään ultra neuvolalääkärin huoneessa. Eli kahden HUS:issa tehtävän seulontaultran lisäksi neuvolalääkäri on ultrannut niillä kahdella äitiysneuvolalääkärikäynnillä.
Ja neuvolaterveydenhoitajaansa tyytymättömät, asiakkaalla on oikeus vaihtaa terkkaria. Se ei kyllä muuta sitä tosiasiaa, että voimavara ym lomakkeet kuuluu käynteihin, ellei asiakas itse sano, että ei halua niitä täyttää.
[/quote]
Meidän neuvolakääkärillä on ultra. Kysyin kokoarviota, niin hän vastasi, että "kuule, ma osaa katsoa vaan mite pain vauva on, kuule vain siihen mut opetettu."
Tällä kertaa sentään ymmärsin, mitä sanoi. Aina en saa selvää, kun on se idän aksentti.
Voi kuule, odota kun pääset lastenneuvolan puolella. Siellä vasta petytkin, ap! Petyin suuresti äitiysneuvolaan samantyyppisistä syistä kuin sinäkin. ajattelin, että asiat paranisivat lastenneuvolan puolella. Ei siellä tehdä kuin pakolliset mittaukset ja parit tarkastukset liikkumisesta. Kysymyksiin ei osata vastata. Esim meillä oli todella suurta puklailua, johon googlettelin sitten apua netistä. Koska "vauvat nyt puklailevat" ,sitten tuli ensimmäinen neuvolalääkäri, joka ei tiennyt senkään vertaa, kuin olin netistä asiasta tutkinut. Kun pääsin kotiin tilasin välittömästi lääkärin yksityiselle. Ihana setä, joka antoi oikeita vinkkejä ja tietoa puklailusta. Kokeissa selvisi refluksiksi, joka pysyi erittäin hyvin lääkkeillä kurissa. En nykyään odota neuvolalta enää mitään, vien aina yksityiselle, vaikka olisi vain flunssa. Toivottavasti olet ottanut syntyvälle lapselle jo vakuutuksen. Sillä saa ainakin mielenrauhaa.
Eipa todellakaan suomalainen neuvola tayta nykyaikaisia vaatimuksia raskauden ja mahdollisten ongelmien seurannassa. Synnytyksetkin hoidetaan tehokkuuden ja saastamisen ehdoilla. Jarkyttavaa ja aina vaan saastetaan lisaa.
Kyse on asetuksesta. Laittakaa palautetta stm:lle. Kansanterveyslain (66/1972) mukaan kansanterveystyön järjestäminen on kunnan velvollisuus. Kansanterveyslain 14 §:n mukaan kansanterveystyöhön kuuluvina tehtävinä on esim. huolehtia kunnan asukkaiden terveysneuvonnasta ja terveystarkastuksista sis ehkäisy-neuvonta, raskaana olevien naisten ja lasta odottavien perheiden ja alle kouluikäisten lasten + heidän perheidensä neuvolapalvelut. Kansanterveysasetuksen 2 ja 3 §:t kumottiin asetuksella (379/2009) 28.5.09 ja pykälät siirrettiin asetukseen neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta(380/2009). Kunnat ovat velvollisia järjestämään määräaikaiset laajat terveystarkastukset 1.1 2011 alkaen.
Asetus muutti ohjaukseen sisältyviä suosituksia kuntia sitoviksi velvoitteiksi. Asetuksella pyritään varmistamaan, että molempien vanhempien hyvinvointia ja elämäntilannetta arvioidaan järjestelmällisemmin, perusteellisemmin. Yksi käynti on laajennettu kattamaan koko perheen hyvinvoinnin tarkastelun.
Tarkoituksena on laajentaa mm. lasta odottavien perheiden +alle kouluikäisten lasten, heidän perheidensä terveystarkastuksia. Asetus velvoittaa, että terveystarkastukset ovat tasoltaan suunnitelmallisia, yhtenäisiä ja yksilöiden ja väestön tarpeen huomioon ottavia. Säännöksen tarkoitus on varmistaa, että tarkastukset tehdään koko maassa samoina ikäkausina, vertailukelpoisesti +tehostettua huomiota kiinnitetään koko perheen hyvinvointiin. Kuulostaa hyvältä, mutta käytäntö on usein aivan eri asia kuin sellaisten ihmisten viisaudet, jotka päätöksiä tekevät, mutta eivät tiedä käytännöstä mitään. Th:t eivät itse voi vaikuttaa siihen, minkälaisia voimavarakyselyitä ihmisillä täytättävät, vaan pakko on, kun niin määrätään.
ja ilman kyttäämistä olis monien asiat pahemmin...