Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pettynyt äitiysneuvolaan

Vierailija
03.04.2013 |

Odotan ensimmäistä lastani Helsingissä, ja ihmettelen neuvolan toimintaa. Terveydenhoitaja on ihan mukava ihminen, ei ongelmia sen suhteen, mutta "systeemiä" ihmettelen. Olen jo loppuraskaudessa, ja mielestäni neuvolassa ei saa lääketieteellistä neuvoa mihinkään, se on on enemmänkin keskustelupaikka jossa jutellaan parisuhteen tilasta jne. Olisin kaivannut nimenomaan lääketieteellistä tukea ja neuvoja moniin asioihin liittyen, sen sijaan neuvolassa on keskitytty esim. voimavaralomakkeen täyttöön, jossa ruoditaan kaikkea vanhempien seksielämästä lähtien? En tajua...

Olen itse sairaanhoitaja koulutukseltani, ja tiedän ettei terkoilla ole seksuaaliterapeutin tms koulutusta, he eivät ole perhetyöntyöntekijöitä tms... ihan vaan käyneet yleisen terv. hoitajan koulutuksen, jossa ei pätevöidytä myöskään parisuhdeneuvojiksi tai ammattikasvattajiksi. Äitini kertoi että 80- luvulla oli neuvolassa vielä ultrattu ja seurattu fyysistä terveydentilaa, meidän neuvolassa ei edes ole ultralaitetta! Mielestäni suurelta osin neuvola on resurssien tuhlausta ja sen voisi järjestää paljon tehokkaammin. Jos jollain on erityisen tuen tarvetta jutella esim. parisuhteesta neuvolan terveydenhoitajan kanssa voisi sen järjestää apua haluaville erikseen, ja muille keskittyä laadukkaampaan fyysisen terv. tilan seurantaan.Nyt tuntuu, että niihin fyysisen terv. tilan ongelmiin ei saa vastausta ja neuvoja mistään, keskitytän vaan juttelemaan "mukavia" tunnin ajan.Tarkoitan fyysisillä asioilla raskaudessa tapahtuvia muutoksia naisen kehossa, mitä sikiön kehitysvaiheisiin kuuluu milloinkin, asianmukaisen tiedon saamista eri synnytys- ja kivunlivievitystavoista jne...

Perhevalmennuksen aiheet olivat myös naurettavia, keskustelua kuinka vanhempien seksielämä muuuttuu kun vauva syntyy jne... Mihin on kadonnut "oikea" synntysvalmennus, sitä ei ole ollut ollenkaan? Neuvolasta on jäänyt kuva, että se "testaa" kuka on vanhemmaksi sopiva henkisesti ja onko parisuhde kunnossa, miksi koko nimeä ei muuteta sen mukaiseksi?Ja oikeasti sellaiseen arvioon neuvolan terv. hoitaja pysty... Itseäni olisi tukenut raskauden aikana nimenomaan fyysisiin asioihin keskittynyt terv. hoitaja, olen kärsinyt esim. synntyspelosta kivun takia ja niistä asioista olisi ollut mielestäni tarpeellisempi jutella neuvolassa kuin esim.parisuhteen seksuaalisuudesta.Vai voiko olla niin, ettei terv. hoitajalla oikeasti ole tietoa raskauden fyysisestä puolesta tarpeeksi, kun neuvoloissa ei ole nykyään töissä kätilöitä eikä lastensairaanhoitajia? Silloin on helpomi jutella ympäripyöreitä... melkein kaiken tiedon raskauteen liittyen olenkin itse lukenut kirjoista tai netistä.

Verenpaine, virtsan proteiinimittaukset tehdään itse joka kerralla, ja kerrotaan tulos terkalle, no vauvan sydänäänet kuunnellaan kyllä mutta se taitaa olla ainoa hyödyllinen juttu.

Joo tiedän etteivät neuvolat ole pakollisia, ja ovat ilmaisia palveluja, siksi juuri myös veronmaksajana ihmettelen asiaa kun homman voisi saada paljon tehokkaammaksi ja hyödyllisemmäksi kuin se on nyt. Kyttäysmeininki ärsyttää myös kun se naamioidaan neuvolatoiminnan alle.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 14:16"]

Kyse on asetuksesta. Laittakaa palautetta stm:lle. Kansanterveyslain (66/1972) mukaan kansanterveystyön järjestäminen on kunnan velvollisuus. Kansanterveyslain 14 §:n mukaan kansanterveystyöhön kuuluvina tehtävinä on esim. huolehtia kunnan asukkaiden terveysneuvonnasta ja terveystarkastuksista sis ehkäisy-neuvonta, raskaana olevien naisten ja lasta odottavien perheiden ja alle kouluikäisten lasten + heidän perheidensä neuvolapalvelut. Kansanterveysasetuksen 2 ja 3 §:t kumottiin asetuksella (379/2009) 28.5.09 ja pykälät siirrettiin asetukseen neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta(380/2009). Kunnat ovat velvollisia järjestämään määräaikaiset laajat terveystarkastukset 1.1 2011 alkaen.

Asetus muutti ohjaukseen sisältyviä suosituksia kuntia sitoviksi velvoitteiksi. Asetuksella pyritään varmistamaan, että molempien vanhempien hyvinvointia ja elämäntilannetta arvioidaan järjestelmällisemmin, perusteellisemmin. Yksi käynti on laajennettu kattamaan koko perheen hyvinvoinnin tarkastelun.

Tarkoituksena on laajentaa mm. lasta odottavien perheiden +alle kouluikäisten lasten, heidän perheidensä terveystarkastuksia. Asetus velvoittaa, että terveystarkastukset ovat tasoltaan suunnitelmallisia, yhtenäisiä ja yksilöiden ja väestön tarpeen huomioon ottavia.  Säännöksen tarkoitus on varmistaa, että tarkastukset tehdään koko maassa samoina ikäkausina, vertailukelpoisesti +tehostettua huomiota kiinnitetään koko perheen hyvinvointiin. Kuulostaa hyvältä, mutta käytäntö on usein aivan eri asia kuin sellaisten ihmisten viisaudet, jotka päätöksiä tekevät, mutta eivät tiedä käytännöstä mitään. Th:t eivät itse voi vaikuttaa siihen, minkälaisia voimavarakyselyitä ihmisillä täytättävät, vaan pakko on, kun niin määrätään.

No meidän perhe ei ainakaan mene yhteenkään koko perheen neuvolaan, enkä jaksa kuunnella terkan juttuja/neuvoja kasvatuksesta kun ei ole kasvatusalan ammattilainen. Rokotukset ja muu normiseuranta yksivuotisneuvoloineen riittää meille. Synnytyksen jälkeenkin olisi pitänyt molempien vanhempien olla kotona kun terkka tuli kotikäynnille jonkun lomakkeen kanssa, olisi halunnut sen meidän kanssa sohvanreunalla istuen täyttää. Luulin että kotikäynti on vauvan punnitusta, napatyngän tarkastusta jne, ei taas parisuhdejuttuja varten.Todella kummalliseksi mennyt toi touhu.

[/quote]

Vierailija
22/54 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo aivan perseestä koko neuvolakäynnit, itsekin olen alan ammattilainen, tosi joutavanpäiväistä rahan haaskausta, kun itse tietää asioista enemmän kuin tämä uuno hoitaja, itse voi todellakin tsekata pissat, verenpaineet ym, ainoa, joka on niin sikiön syke sekä labralähetteet sokerirasitustestiin jne.

Se kysely oli kyllä ihan teineille suunnattu, mm.tyyliin osaatko siivota ja pitää huolta kotisi siisteydestä, miten ala-arvoista ajattelua.

Kyllä on rahan haaskausta koko homma, sanoinkin joka kerta tälle muijalle, että olen todella pettynyt tähän tasoon puhumattakaan siitä Hgin puh.palvelusta, josta joku saattaa soittaa parin päivän päästä takaisin ja jos et satu vastaamaan puheluun, sitä puhelua ei tuu uudestaan, kaiken huippu on se,että välttämättä kukaan ei oo soittanu koskaan sieltä vitun takaisinsoitosta ja tämmösestä paskasta maksetaan veroja, lääkäriä en ollut nähnyt kuin eka kerran viikolla 28, että täytyyt tässä vaan luottaa omaan onneen.

Vois lakkauttaa tommosen touhun, meilläkin terkka-asemalla istuu vaan näitä somalityhjäntoimittajia tai jotain virolaisia luuskia ilmaisten palvelujen perässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään terveydenhoitajien koulutukseen kuuluu paljon nimenomaan voimavarojen tukemista. Raskaus on myös henkinen prosessi, ei pelkästään fyysisiä muutoksia äidin kehossa ja vauvan kasvamista. Siksi henkistäkin puolta halutaan tukea.

Myös kasvatusasioita opiskellaan, ja lapsen kasvatukseenkin on tarkoitus antaa tukea neuvolassa. Lastenneuvolakaan ei ole pelkkä rokotus- ja mittauspiste.

Tiedän, että kaikki eivät halua parisuhteesta puhua neuvolassa, ja silloin onkin hyvä sanoa että odottaa lähinnä raskauden kulun seurantaa, jotta terveydenhoitajakin tietää mitä asiakas neuvolalta haluaa. Tuskin kukaan th silloin väkisin voimavaralomakkeita tyrkyttää. Neuvolan olisi ihan asetuksenkin mukaan kuitenkin toimittava perhekeskeisesti, ja sitä varten ne voimavaralomakkeet ym. siellä ovat käytössä. Ei niiden käyttö ole pelkkää terveydenhoitajan uteliaisuutta tai halua leikkiä psykologia, vaan ne on neuvola-asetuksessa määrätty.

T. lastenneuvolan th

Vierailija
24/54 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytyy kyllä sanoa th- kätilönä, etten ymmärrä, mihin te sitä kätilön koulutusta neuvolassa tahdotte. Ihan hukkaan menee ainakin oma osaamiseni kätilöpuolelta ( olen siis ensin kätilö, sitten th). Th:n tutkinnolla pystyy aivan hyvin toteuttamaan laadukasta äitiysneuvolaa, asetukset ne on mitkä määrää, kuinka sitä työtä tehdään. Valitettavasti työ on hyvin voimavaralähtöistä nykyään eikä niinkään fyysisen terveydentilan tutkimista.

Ja sairaanhoitajan koulutuksella ei kyllä neuvolassa tee mitään, sori vaan ap.

t. Kolmen lapsen äiti, neuvolan th- kätilö

Vierailija
25/54 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 08:17"]

Mun täytyy kyllä sanoa th- kätilönä, etten ymmärrä, mihin te sitä kätilön koulutusta neuvolassa tahdotte. Ihan hukkaan menee ainakin oma osaamiseni kätilöpuolelta ( olen siis ensin kätilö, sitten th). Th:n tutkinnolla pystyy aivan hyvin toteuttamaan laadukasta äitiysneuvolaa, asetukset ne on mitkä määrää, kuinka sitä työtä tehdään. Valitettavasti työ on hyvin voimavaralähtöistä nykyään eikä niinkään fyysisen terveydentilan tutkimista.

[/quote]

Ai jaa. Minä olen sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja. Minusta molemmista koulutuksista on hyötyä neuvolassa. Olen näitä vanhanmallisia terkkoja, joilla sairaanhoito on peruskoulutuksena.

Vierailija
26/54 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin koin kaikki voimavaralöpinät turhina ekan kanssa, mutten saanut sanottua sitä. Ja kun se eka syntyi olin 100% KIITOLLINEN, että mies oli istunut perhevalmennuksessa, jossa toitetttiin, että isää tarvitaan imetyksen tueksi. En ymmärtänyt miksi, ennen kuin valuin verta, hikeä ja kyyneleitä koliikkivauvan kanssa, joka olisi ollut tissillä jatkuvasti. Mikään ei ole rasittanut parisuhdetta kuten lapsi, eikä siihen voi täysin valmistaa mitenkään.

Toisen kanssa sanoin, että näitä asioita ei tarvitse käydä läpi ja se oli ok, niistä ei ole puhuttu. Kaikki on hyvin ja ollaan eri tavalla valmiita.

Alllekirjoitan sen, että isoissa kaupungeissa säästetään väärissä asioissa. Espoossa otetaan itse pissat ja verenpaineet, jee jee. Perhelähtöisyys on kaukana keskitetystä ajanvarauksesta jos äiti tai perhe tarvitsee jotain. Kun tämä raskaus on ollut ongelmallisempi, en ole saanut apua julkiselta. Neuvolalääkärille ei saa aikaa. Ongelmani, joka vaatii aina aika pikaista lääkäriä, muttei äitiyspolia olen selittänyt nyt 8 ihmiselle järjestelmässä. Terveyskeskukseen saisi ajan, mutta on mahdollista, että saat lääkärin, joka näkee pimpin ekaa kertaa sitten lääkiksen. Ja juuri nyt haluan apua, en olla koekaniini. Olen käynyt yksärillä 4 kertaa tässä raskaudessa. Olo on huojentunut. Tosin olen 455e köyhempi.

Vierailija
27/54 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ainakin lääkärinä ollut todella tyytyväinen omaan neuvolaani. Jos joku on ollut pielessä fyysisesti (vauva vaikutti olevan perätilassa) niin olen päässyt neuvolalääkärille samantien. Synnytyspeloista kysytään kaavakkeissa ja niitä voi myös tuoda itse esille (aikuisen ihmisen pitää osata myös ottaa omia ajatuksiaan esille eikä vain kuunnella tuppisuuna), pelon hoito tapahtuu sitten ihan muualla kuin neuvolassa. Samoin voi pyytää päästä synnytyssuunnitteluun jos haluaa. Normaaliraskauseurantaan kuuluu kaksi ultraa, meillä ne ainakin tehtiin keskitetysti, eikä neuvolassa mikä ainakin itselle oli parempi. Miksi joka neuvolassa pitäisi olla ultra, kun ei niitä paljon ole aihetta normiraskaudessa tehdä ja jos joku on pielessä niin seuranta ei kuulu perusterkkaan. Olen kokenut keskustelut ja kyselyt ja valmennukset melko hyviksi kun puolison kanssa on käyty ne läpi yhdessä. En koe että yksikään parisuhde on valmiiksi niin täydellinen ja kestävä etteikö näitä asioita olisi hyvä käydä yhdessä. Enkä ymmärrä kuinka paljon sitä tietoa siltä neuvolan terkalta pitää saada, kun nykyään saa kirjan mukaan neuvolasta missä kerrotaan vauvan kehitys yksityiskohtaisesti, lisätietoa on saatavilla mm. täällä vauva.fi ja peruskoulun bilsan tunnillakin nämä asiat käydään läpi. Itse toki tiedän paljon ja olen monta synnytystä nähnytkin, mutta ainakin omalla kohdallani tieto on vain lisännyt tuskaa. 

Ja koska yleensä äiti, odottava tai ei, tietää aina kaiken parhaiten niin yksityislääkäri on hyvä vaihtoehto jos kokee ettei saa tarpeeksi hoivaa ja huomiota julkisella puolella.

Vierailija
28/54 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka on tyytymättömiä keskitettyyn ajanvaraukseen, laittakaa palautetta. Harva th:kaan siitä tykkää, ettei saa henkilökohtaista kontaktia asiakkaaseensa :(

Vierailija
29/54 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas koin hyötyneeni äitiysneuvolasta - mutta meidän ä-neuvolan toinen terkka onkin kätilö! Mun oma terkka oli pelkkä th, mutta kävin joskus tuon toisen th:n vast.otolla myös, ja hän oli tosi hyvä!

Meillä th teki kaikki mittaukset. Pidän tuota outona, että joutuu mittaamaan itse. Meidän neuvolassa on myös ultra, mutta luulen sen johtuvan siitä, että sairaalaan on lähes 100 km. Helsingissä ei ole ultraa todennäköisesti siksi, että siellä ultrauspaikka on niin lähellä. Neuvolan ultra on täällä kyllä sellainen karvalakkimalli, eivätkä neuvolan th:t osaa oikeasti sanoa ultran perusteella juuri mitään, koska heillä ei ole siihen koulutusta (se kätilökin oli toiminut kätilönä joskus nuoruudessaan).

Mäkin kaipasin synnytysvalmennusta! Meillä oli tietenkin perhevalmennus, joka oli ihan hyvä, mutta synnytyksestä puhuttiin vain yhdellä kerralla ja keskityttiin lähinnä lääketieteelliseen kivunlieviykseen. Sairaalaan ei järjestetä tutustumiskäyntiä. Mun mielestä sairaalan kätilöiden pitäis olla ajan tasalla siitä, että synnytysvalmennusta ei ole, ja pyrkiä sitten esittelemään äideille niitä keinoja, joilla he voisivat itse lievittää kipua. Mä käytin kyllä hengitystä, liikettä ja ääntä rentoutumiseen, mutta esim. leuan rentouttaminen on sellainen yksinkertainen juttu, jonka kätilö olis voinut mainita (oon lukenut kys. keinon myöhemmin täältä).

Mä sanoisin, että äitiysneuvolan th:t tarvitsevat lisää koulutusta alalle!

Vierailija
30/54 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelusta huomaa taas miten eritasoista palvelua eri neuvoloista tai ehkä pikemminkin eri terveydenhoitajilta saa. Itse olisin kaivannut juuri sitä tunteista lätisemistä varsinkin synnytyksen jälkeen jolloin jälkeenpäin ajateltuna taisin olla masentunut.

Terveydenhoitaja teki kuitenkin toiminnallaan selväksi ettei häntä oikeastaan kiinnostanut. Jos jotain yritin kertoa, ohitti hän aiheen sanomalla jotain tyyliin "se on ihan normaalia", eikä kysynyt enää mitään. Monesti hän oli myöhässä (ei välttämättä th:n oma vika) jolloin tapaamisaikani lyheni ja koko tapaamisen tunnelma oli sellainen että nyt on kiire, hoidetaan vaan nämä pakolliset jutut pois alta. Kun tapasimme ensimmäistä kertaa synnytyksen jälkeen olisin kovasti halunnut käydä hieman vaikeaksi äityneen synnytyksen läpi jonkun ammattilaisen kanssa. Silloin tämä th sanoi heti tapaamisen aluksi että "kerro mitä teille kuuluu samalla kun minä katson näitä seuraavia tapaamisaikoja". Jotain yritin kyllä kertoa, kun terkka pläräsi kalenteriaan ja välillä mumisi jotain "hmm" ja "vai niin" väliin, eikä selvästi kuunnellut sanaakaan...

Fyysisesti tunsin olevani kyllä hyvissä käsissä sillä tämä th oli myös kätilö. Tämän th:n kanssa vaan tunnin mittainen aika oli veronmaksajien rahan haaskausta, sillä käyntien anti eli sydänäänten kuuntelu & sf-mitan otto olisi hoituntunut vartissa.

Vierailija
31/54 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minun täytyy sanoa kolmen lapsen ongelmaraskauksien jälkeen, että sinä olet väärässä, valitettavasti. Oikea kätilö on erittäin suuri apu odottajalle varsinkin silloin jos on jotain erityistä. Todella surullista, jos sinä olet oikeasti kätilö, mutta et osaa hyödyntää neuvolassa asiantuntemustasi ja osaamistasi.

Olet väärällä alalla, jos sinä ajattelet vain asetusten mukaan toimimista, etkä äidin ja vauvan hyvinvointia. Kyllä fyysiset asiat ovat kuitenkin ne, joihin neuvolahenkilökunnan ammattitaito riittää. Myös kotikäynti jokaisen vauvan kotiutumisen jälkeen olisi ehdottoman tärkeää. Siinä jos missä selviää kotiväen voimavarat.

Todella suuri menetys, ettei äitiysneuvoloissa ole enää kokeneita kätilöitä. Minä kävin neuvolassa siihen aikaan, kun siellä oli synnytysosastollakin työskennelleet kätilöt, ja se oli todella tärkeää. Kätilön kokemus ja asiantuntemus loi turvallisuutta ja luottamusta silloinkin, kun tuntui olevan ongelmia.

Miksi itsepalveluneuvola säästää? Jos terkkari - tai siis mieluummin kätilö - mittaisi verenpaineen ym. siinä samalla voisi keskustella odottajan kanssa muista tärkeistä asiosta. Henkilökunta kun on yleensä naisia, ja tavallisesti naiset pystyvät tekemään kahta asiaa yhtä aikaa, varsinkin kun toinen niistä on puhuminen.

Ja kyllä, kokenut kätilö osaa "aavistaa" mitä odottajan sisällä tapahtuu, vaikka ei ehkä osaa sitä selväsanaisesti ilmaista. Siitä todisteena on ainakin yksi tuntemani äiti, jonka neuvolakätilö passitti isoon synnytyssairaalaan aika vähäisten oireitten perusteella siihen aikaan, kun oli vielä se omakin synnytysosasto. Teho-osasto kutsui sen äidin melko pitkäksi aikaa synnytyksen jälkeen, ja pienessä sairaalassa olisi ollut hengenlähtö vielä lähempänä.

Ja kyllä, ihan todellakin on hyvä keskuetella mieluummin vaikka "lonkkavaivasta" kuin siivoamisesta. Neuvolassa luulisi olevan tieto siitä, milloin joku raskauteen liittyvä vaiva on normaalia, ja milloin on syytä tutkia sitä FYYSISTÄ vaivaa tarkemmin. Sen sijaan neuvola on minun mielestäni aivan väärä paikka vaikkapa siivousasioista tai muista vastaavista asioista kyselyyn. Siinä menee kyllä terveydenhuoltoammattilaisen työaika aivan hukkaan.

Vierailija
32/54 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja meillä saa myös neuvolaan yhteyden myös akuuteissa asioissa. Olen käynyt ultrassa juuri ennen neuvolan sulkemisaikaa suunnilleen vartin varoitusajalla. Täältä on tosiaan matkaa sairaalaan, joten ehkä siksi neuvolan rooli on suurempi. 

Joku kätilö ketjussa piti kätilön koulutusta hyödyttömänä neuvolatyössä. Mä koin ainakin niin, että th:lta, jolla oli pelkkä th:n koulutus, tuli tosi usein vastauksena kysymykseen "en tiedä", kun taas kätilö-th osasi vastata kaikkiin raskautta ja synnytystä koskeviin kysymyksiin.

26

Vierailija
33/54 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin perheissä on niin paljon pahoinvointia ja ongelmat isoja, kun ne tulevat ilmi, että neuvolassakin halutaan laittaa enemmän painoa terveyden edistämiselle, voimavarojen kartoitukseen ja siihen että asiakas saa apua silloin kun ongelmat ovat vielä pieniä. 

Terveydenhoitaja sitten ohjaa asiakkaan eteenpäin, riippuen siitä millaista apua on tarvis saada. Ei tarkoituksena ole kytätä kyttäämisen vuoksi, vaan seuloa joukosta ne jotka sitä apua tarvitsevat.Neuvolan th on henkilö, jonka lähes jokainen tuleva äiti kohtaa, joten on luonnollista, että tämä tehtävä kuuluu hänelle.

Äitinä oloon, perheen hyvinvointiin ja lapsen terveeseen kasvuun liittyy niin paljon muutakin kuin se fyysinen puoli.  

Vierailija
34/54 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

28, en suinkaan tarkoittanut, että asetusten mukaan ainoastaan teen työtäni vaan että teen työtäni asetusten ja aikojen puitteissa, jotka THL ja työnantajani minulle määrää. Siihen, mitä käynneillä TÄYTYY käsitellä, ei minulla oikeastaan ole sanavaltaa, osaa voi ntoki soveltaa. Asetukset siis pitkälti määrittävät työtäni, mutta perustan sen toki asiakkaitteni hyvinvoinnille. Ymmärrätkö?

Neuvola, missä olen töissä, ei ole riskiraskauksiin keskittynyt, vaan hoitaa normaalin raskauden seurannan. Yliopistosairaala hoitaa riskiraskauksen seurannan. Lähtökohtana siis on, että odottajat ovat terveitä ja lapsi voi hyvin. Kyseessä on terveyden edistäminen. Se, mitä mieltä itse olen tästä, on eri asia. Asetusten mukaan, kuten aikaisemmin sanoin, neuvola kuitenkin tarkastusten sisällön hoitaa ja siihen rittää varsin hyvin th:n koulutus. Kuten sanoin, olen ensin kätilö ja sitten vasta th. Th:n koulutus oli äitiysneuvolan osalta tarpeeksi laaja ja kattava. Huomautan, että jos asiakkaani on riskisynnyttäjä, toki jaan hänelle tietoa kätilön koulutukseni pohjalta, jos suinkin kykenen. Tosin suurin osa asiakkaistani tuskin tietää minun olevan kätilö, koska henkilökortissa lukee terveydenhoitaja. Siinä toimessa olen.

Itsepalveluneuvola tuskin on henkilökunnan toive, vaan toive siihen tulee ylemmältä tasolta. Kehoitan antamaan palautetta.  Pienenä huomautuksena tosin, että verenpaineen mittauksen lomassa tuskin kannattaa jutella: saattaa nostaa painetta liikaa.

Loppuun huomautan, että olen siis itsekin ollut äitiysneuvolan asiakas ja saanut aina hyvää palvelua ja apua vaivoihini. Riskiraskauteni ( monokoriaalinen geminiraskaus) tapahtui Naistenklinikalla.

t. th- klö

Vierailija
35/54 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Helsingissä osalla isommista neuvoloista on käytössään ultra neuvolalääkärin huoneessa. Eli kahden HUS:issa tehtävän seulontaultran lisäksi neuvolalääkäri on ultrannut niillä kahdella äitiysneuvolalääkärikäynnillä.

Ja neuvolaterveydenhoitajaansa tyytymättömät, asiakkaalla on oikeus vaihtaa terkkaria. Se ei kyllä muuta sitä tosiasiaa, että voimavara ym lomakkeet kuuluu käynteihin, ellei asiakas itse sano, että ei halua niitä täyttää.

Vierailija
36/54 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkälti samaa mieltä viestin 31 kätilö-th.n kanssa.

Äitiysneuvolan kätilöiden vaihtuminen terveydenhoitajiksi on muuten perua jo vuodelta 1972, jolloin kansanterveyslaki astui voimaan. Silloin virassa olleet kätilöt saivat jatkaa toimessaan, mutta uusilta työntekijöiltä vaadittiin terveydenhoitajan koulutus. Vielä nykyään joissakin kunnissa on osalla neuvolatyötä tekevistä terveydenhoitajista myös kätilön koulutus, mutta mikään laki ei ole velvoittanut tällaisia kaksoistunkintolaisia neuvoloihin palkkaamaan. Aika monissa kunnissa on myös siirrytty yhdistettyyn äitiys- ja lastenneuvolatyöhön, jossa sama th ottaa vastaan sekä odottajia, että lapsia. Tällöin kätilön erikoisosaaminen menisi myös "hukkaan" esim. neljävuotiaan lapsen terveystarkastuksessa.

Imetysohjausosaaminen on tosin asia, johon hilattain valmistuneilla kätilöillä olisi varmasti tälllä hetkellä selkeästi terveydenhoitajia paremmat valmiudet. Tätäkin asiaa voisi korjata sisällyttämällä imetysohjauskoulutus pakolliseksi terveydenhoitajan opintoja ja järjestämällä laadukasta täydennyskoulutusta neuvoloiden terveydenhoitajille.

Vierailija
37/54 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vastaaja numero 11!!

Minulla oli myös tuollaista huimausta, ei pysty seistä kohtauksia raskaana ollessa. Aloin ottamaan rautatabletin joka päivä, niin hävisivät vaivat sillä. Jos joskus jätin tabletin ottamatta tuli sama olo uudestaan.

Vierailija
38/54 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ap vastaa: Ymmärrän toki että työtä tehdään asetusten mukaan, mutta miksi alkuraskaudessa jo kerrota, mikä idea koko neuvolahommassa on, eli tuo voimavarakeskeisyys ja sen tukeminen eikä niinkään fyysisen terv. tilan seuranta? Näin odotukset ja todellisuus kohtaisivat. Asiakkaat osaisivat suhtautua alusta asti touhuun eri asenteella, ja olisin itse suoraan jättänyt väliin monet nla-kerrat enkä varsinkaan pyytänyt vielä miestäkin mukaan aikaa tuhlaamaan.

Ne voimavara-lomakkeet ja se yleinen höpinä saattavat hyödyttää joitakin odottajia, mutta nimenomaan palvelua voisi tehostaa niin että ne joille se fyysisen terv. tilan seuranta riittää, saisivat sen, ja ne jotka haluavat ja tarvitsevat muuta höpinää saisivat sen ekstrana halutessaan. Kun muuten terveysaseman palvelu on aivan luokattoman huonoa, en tajua tota resurssien tuhlausta. Tossa systeemissä tuntuu siltä että asiakkaat leimataan idiooteiksi, joita neuvolatäti auttaa ja ohjaa, minä en halua pohtia omia voimavarojani ja parisuhdettani neuvolatädin kanssa kun menen neuvolaan vauvan terveydentilan seurantaa varten. Jos haluaisin noita asioita pohtia, varaisin ajan psykologille.

Jotenkin koko nla- touhu kuvastaa sitä että ajatellaan ihmisten olevan aivan idiootteja ja kaipaavan valvontaa ja seurantaa, aivan kuin jollain ulkopuolisella taholla olisi asiantuntemus määrittää, mikä on hyvä parisuhde ja millaiseen kotiin vauvan on hyvä syntyä. Siksi en tajua niitä puusilmäisiä lomakkeita ja keskusteluja joiden mukaan vain yksi tapa elää on se oikea. Harmittaa näin jälkikäteen että vastasimme mieheni kanssa jopa mieheni liikuntaharrastuksia kartoittaviin kysymyksiin, neuvolassa jonka nimi on ÄITYISneuvola.

Vierailija
39/54 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 09:18"]

Kaikki jotka on tyytymättömiä keskitettyyn ajanvaraukseen, laittakaa palautetta. Harva th:kaan siitä tykkää, ettei saa henkilökohtaista kontaktia asiakkaaseensa :(

[/quote]

Nimenomaan! Omankin th:n kanssa haukuttiin koko systeemi pystyyn, ja hän tuntui olevan todella pahoillaan siitä.

Yleensä ottaen en tajua tätä keskustelun sävyä, jossa nähdään th:t joinain kyttääjinä. Todellakaan en ole itse kokenut asiaa näin, vaan ymmärtänyt, että kyseessä on jatkumo, jonka alkupäässä on havaittu suomalaisten perheiden lisääntynyt kokonaisvaltainen pahoinvointi, johon pyritään vastaamaan neuvolatoiminnalla. Neuvolan palvelut ovat  kaikkien kansalaisten saatavilla, ja asiakassuhde alkaa syntymästä, jolloin jo varhain voidaan parhaiten havaita hälyyttävät tapaukset. Se, että ap:lla ja suurimmalla osalla muista on asiat kunnossa eikä tällaista apua tarvitse, on itsestään selvää eikä tee merkityksettömäksi sitä, että neuvolassa myös havaitaan niitä apua ja tukea tarvitsevia perheitä, joiden pelastus ko. toiminta saattaa olla.

Ja se, että neuvolalääkäri olisi turha ja th:n pitäisi tehdä ainoastaan riskitapauksista lähete, vaatisi kyllä th:lta hiukan liikaa ammattitaitoa. Eihän hänellä ole lääkärin koulutusta, vaan nimenomaan neuvolalääkärin tehtävänä on tunnistaa riskitapaukset.

Vierailija
40/54 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 11:27"]

28, en suinkaan tarkoittanut, että asetusten mukaan ainoastaan teen työtäni vaan että teen työtäni asetusten ja aikojen puitteissa, jotka THL ja työnantajani minulle määrää. Siihen, mitä käynneillä TÄYTYY käsitellä, ei minulla oikeastaan ole sanavaltaa, osaa voi ntoki soveltaa. Asetukset siis pitkälti määrittävät työtäni, mutta perustan sen toki asiakkaitteni hyvinvoinnille. Ymmärrätkö?

Neuvola, missä olen töissä, ei ole riskiraskauksiin keskittynyt, vaan hoitaa normaalin raskauden seurannan. Yliopistosairaala hoitaa riskiraskauksen seurannan. Lähtökohtana siis on, että odottajat ovat terveitä ja lapsi voi hyvin. Kyseessä on terveyden edistäminen. Se, mitä mieltä itse olen tästä, on eri asia. Asetusten mukaan, kuten aikaisemmin sanoin, neuvola kuitenkin tarkastusten sisällön hoitaa ja siihen rittää varsin hyvin th:n koulutus. Kuten sanoin, olen ensin kätilö ja sitten vasta th. Th:n koulutus oli äitiysneuvolan osalta tarpeeksi laaja ja kattava. Huomautan, että jos asiakkaani on riskisynnyttäjä, toki jaan hänelle tietoa kätilön koulutukseni pohjalta, jos suinkin kykenen. Tosin suurin osa asiakkaistani tuskin tietää minun olevan kätilö, koska henkilökortissa lukee terveydenhoitaja. Siinä toimessa olen.

Itsepalveluneuvola tuskin on henkilökunnan toive, vaan toive siihen tulee ylemmältä tasolta. Kehoitan antamaan palautetta.  Pienenä huomautuksena tosin, että verenpaineen mittauksen lomassa tuskin kannattaa jutella: saattaa nostaa painetta liikaa.

Loppuun huomautan, että olen siis itsekin ollut äitiysneuvolan asiakas ja saanut aina hyvää palvelua ja apua vaivoihini. Riskiraskauteni ( monokoriaalinen geminiraskaus) tapahtui Naistenklinikalla.

t. th- klö

[/quote]

Itsepalveluneuvola on hyvä juttu, jos saan vielä lapsia ja tarvitsen nlapalveluja aion käydä vain mittaamassa verenpaineen ja proteiinit jne kun siihen on kerran viikossa mahdollisuus ilman ajanvarausta ja sitten muuten käydä vain ne pakolliset käynnit, loppuraskaudessa kuunteluttamassa sydänäänet useammin. Meidän neuvolassa on mahdollisuus käydä ilman ajanvarausta tekemässä ne perusmittaukset, joka on edistystä mielestäni koko toimintaan, sitten ne jotka haluavat lomakkeita täytellä ja jutella parisuhteesta terkan kanssa saavat siihen mahdollisuuden.Itse en tarvitse terkkaa määrittelemään sitä onko minulla tai meidän perheellä voimavarat kohdillaan, eikä se asia mitenkään terkalle edes kuulu. 4